AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Del Skrevet 3. mai 2020 Hei! Jeg skal kjøpe meg et par Hoka-sko, og klarer ikke bestemme meg for Clifton 6 eller Arahi 4. Forstår at det er samme sko, bare at Arahi er videre, og mer stabil for de som løper litt skjevt (som jeg tror at jeg gjør). Men jeg har også hørt at Clifton er bedre egnet til å løpe i. Alle butikkene i mitt område er utsolgt, så jeg får ikke prøvd dem på for å sammenligne. Derfor skal jeg bestille på internett, men aner ikke hva jeg skal velge. Arahi er penest, så har jo et ønske om at de er best. Men siden skoene er så dyre, må jeg vel gå for de som er best Takk for alle erfaringer! 🌻 Anonymkode: 99c37...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltoppen Skrevet 3. mai 2020 #2 Del Skrevet 3. mai 2020 (endret) Her må du nesten prøve deg frem. Kan du bestille fra noen med gratis retur? Under mitt løpeprosjekt brukte jeg 8 forskjellige HOKA-sko. Før jeg valgte meg sko, leste jeg meg opp for å finne mest mulig info om skoene. Jeg fikk en ok pekepinn på hvilke sko jeg burde ha, men til syvende og sist, var det følelsen av å bruke skoen (i butikk og hjemme før utebruk) som var avgjørende. Arhai er en mer stabil sko med fastere såle. Og som du sier, så kan det være et godt alternativ om du overpronerer (sliter innsiden av sålen). Clifton var min første sko, og er nesten den samme skoen som Ahari bortsett fra de punktene jeg nevner. Clifton gir veldig god og behagelig demping. Hva skal du bruke skoene til? Kun løping? Jeg tror ikke du velger feil uansett hvilken av disse to du velger, men jeg antar du vil like det ene paret bedre enn det andre, så her må du bare gå for magefølelsen, og så unngå å prøve det andre paret om de dukker opp i butikk, i tilfelle du liker dette paret bedre enn de du endte opp med. Endret 3. mai 2020 av Fjelltoppen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Del Skrevet 3. mai 2020 46 minutter siden, Fjelltoppen skrev: Her må du nesten prøve deg frem. Kan du bestille fra noen med gratis retur? Under mitt løpeprosjekt brukte jeg 8 forskjellige HOKA-sko. Før jeg valgte meg sko, leste jeg meg opp for å finne mest mulig info om skoene. Jeg fikk en ok pekepinn på hvilke sko jeg burde ha, men til syvende og sist, var det følelsen av å bruke skoen (i butikk og hjemme før utebruk) som var avgjørende. Arhai er en mer stabil sko med fastere såle. Og som du sier, så kan det være et godt alternativ om du overpronerer (sliter innsiden av sålen). Clifton var min første sko, og er nesten den samme skoen som Ahari bortsett fra de punktene jeg nevner. Clifton gir veldig god og behagelig demping. Hva skal du bruke skoene til? Kun løping? Jeg tror ikke du velger feil uansett hvilken av disse to du velger, men jeg antar du vil like det ene paret bedre enn det andre, så her må du bare gå for magefølelsen, og så unngå å prøve det andre paret om de dukker opp i butikk, i tilfelle du liker dette paret bedre enn de du endte opp med. Takk for flott svar, Fjelltoppen Jo, da må jeg nok bestille begge, og heller returnere den andre Blir så utålmodig, og vel helst ha dem nå. Jeg har sett utallige videoer og anmeldelser på Youtube, og begge får mye skryt - som gjør det utrolig vanskelig. Synes du at Clifton er mer behagelig? Jeg får lett vondt i legger og ankler når jeg løper, så tror at jeg burde ha god demping. Men jeg tror også at jeg overpronerer, men da kan det kanskje heller lønne seg å bytte ut skoen oftere? Hovedformålet er løping ute, både på asfalt og terreng. Kanskje til og med tredemølle. Men jeg vil gjerne også kanskje ha et par som jeg kan bruke til hverdags - så jeg vil tro at skoene skal bli svært godt brukt. Det høres ut som om at du har litt erfaring med merket. Jeg leste et sted at skoene får ny farge etter sesong. Jeg spurte selgeren i butikken om hun visste når dette skulle skje, og det ante hun ingenting om. Vet du noe om dette? Tenker både på bedre utvalgt, og eventuelt tilbud på de som er nå Anonymkode: 99c37...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltoppen Skrevet 3. mai 2020 #4 Del Skrevet 3. mai 2020 Avhengig av hvor mye du skal løpe med skoene, så kan det faktisk være greit å ha ett par til løping og ett til fritid. Men det blir jo et økonomisk dilemma... Men da kan du dra rett fra trening til fritidsaktiviteter i tørre og svettefrie sko Begge sko er er behagelige. Arahi er på en måte fastere, og vil nok være et foretrukket valg når du blir mer vant til løping. Clifton er en nybegynnersko. Den fungerer også veldig bra til fritid eller jobbsko i og med at den gir god demping. I løping kan altfor god demping gjør at du ikke får en respons når du løper. En trampoline gir en veldig god respons. Den sender deg til værs. Sko som ikke gir respons gir deg ikke så mye hjelp i frasparket, det gjør derimot stivere såler. De gir deg en sprett/dytt i frasparket. Arahi gir en litt bedre respons. Hvor mye det utgjør tør jeg ikke svare på. Men jeg er sikker på at en som løper 30 min på 10 km med konkurransesko, vil løpe saktere med Clifton/Arahi. Jeg tror begge sko vil gjøre godt for deg. Dersom du overpronerer, ville jeg gått for Arahi. Skal du bruke sko til både hverdags og trening, så blir de fort slitt. Etter én sesong, så vil du merke en klar forskjell mellom helt nye og skoene du har brukt. Har du to par sko, vil du nok ha treningsskoene i 2 sesonger. Og sikkert det samme med hverdags. Men det avhenger av hvor mye du bruker de. Ja, skoene får nye farger hele tiden. Jeg tror ikke Arahi 4 får nye farger før til neste år, men jeg tror Clifton 7 kommer mot juni. Men er ikke helt sikker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Del Skrevet 3. mai 2020 22 minutter siden, Fjelltoppen skrev: Avhengig av hvor mye du skal løpe med skoene, så kan det faktisk være greit å ha ett par til løping og ett til fritid. Men det blir jo et økonomisk dilemma... Men da kan du dra rett fra trening til fritidsaktiviteter i tørre og svettefrie sko Begge sko er er behagelige. Arahi er på en måte fastere, og vil nok være et foretrukket valg når du blir mer vant til løping. Clifton er en nybegynnersko. Den fungerer også veldig bra til fritid eller jobbsko i og med at den gir god demping. I løping kan altfor god demping gjør at du ikke får en respons når du løper. En trampoline gir en veldig god respons. Den sender deg til værs. Sko som ikke gir respons gir deg ikke så mye hjelp i frasparket, det gjør derimot stivere såler. De gir deg en sprett/dytt i frasparket. Arahi gir en litt bedre respons. Hvor mye det utgjør tør jeg ikke svare på. Men jeg er sikker på at en som løper 30 min på 10 km med konkurransesko, vil løpe saktere med Clifton/Arahi. Jeg tror begge sko vil gjøre godt for deg. Dersom du overpronerer, ville jeg gått for Arahi. Skal du bruke sko til både hverdags og trening, så blir de fort slitt. Etter én sesong, så vil du merke en klar forskjell mellom helt nye og skoene du har brukt. Har du to par sko, vil du nok ha treningsskoene i 2 sesonger. Og sikkert det samme med hverdags. Men det avhenger av hvor mye du bruker de. Ja, skoene får nye farger hele tiden. Jeg tror ikke Arahi 4 får nye farger før til neste år, men jeg tror Clifton 7 kommer mot juni. Men er ikke helt sikker. Tusen takk for gode råd! Jeg er nybegynner, og har nettopp funnet gleden i løping - men sliter med at leggene får vondt før jeg blir sliten. Får derfor ikke maksimal trening ut av det, og tenker derfor at gode sko som Hoka vil være en god investering. Kanskje jeg kjøper begge Anonymkode: 99c37...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjelltoppen Skrevet 3. mai 2020 #6 Del Skrevet 3. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd! Jeg er nybegynner, og har nettopp funnet gleden i løping - men sliter med at leggene får vondt før jeg blir sliten. Får derfor ikke maksimal trening ut av det, og tenker derfor at gode sko som Hoka vil være en god investering. Kanskje jeg kjøper begge Anonymkode: 99c37...6c3 Får du vondt på framsiden eller baksiden av leggene? Det er egentlig ganske klassisk å få vondt i leggene når du begynner å løpe. Det kan enten være overbelastning eller rett og slett for svake muskler. Det løser seg etter hvert som du blir vant til å løpe. Men det gjelder å ikke pøse på med trening, for det vil gjøre vondt verre. Derfor må du starte gradvis, hvis ikke vil du få vondt både den ene og andre plassen. Tåhev er veldig bra for å styrke legg og ankler. Da kan du f.eks begynne med 10-15x3. Dette kan du fint gjøre 2-4 ganger i uka. Nye joggesko vil naturligvis avlaste muskler veldig mye, spesielt hvis skoene du løper i nå er gamle. Lander du mye på framfoten enn hælen, så vil det stramme seg i legg og ankel/akilles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå