Gå til innhold

Problemer som egentlig ikke er problem

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan kjøpe plastbasseng?

Sorry, skal ikke foreslå noe mer. Alt blir jo feil. Det eneste som skal skje i hele sommer er å bade, da kan jeg ikke hjelpe. Skulle ikke tro at en dukkert hadde så mye å si at ferien faller i grus om ikke det skjer. Dere får leie bil, og dra til småplasser og bade, finnes mange av de.

Anonymkode: 27dfd...cb5

kan ikke folk få lov til å like å bade uten så masse mas da? er det noe galt i å peke på at bad faktisk er en enkel aktivitet som de fleste barn elsker. Det er åpenbart for alle som kjenner et barn at livet er enklere når man kan bade

Anonymkode: 2bf22...1be

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan ikke folk få lov til å like å bade uten så masse mas da? er det noe galt i å peke på at bad faktisk er en enkel aktivitet som de fleste barn elsker. Det er åpenbart for alle som kjenner et barn at livet er enklere når man kan bade

Anonymkode: 2bf22...1be

Takk 😀

Anonymkode: 08157...3ff

Gjest Blondie65
Skrevet
På 3.5.2020 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Et velment tips: Prøv å bytt ut «Syden» med en ting som er viktig for deg selv 🙂 Som du nå ikke kan gjøre i overskuelig framtid. Ikke bytt det ut med noe du uansett kan unnvære, men med noe som virkelig betyr noe for deg.

... som du har betalt for men regjeringen har bestemt at du ikke skal få igjen pengene dine ved avbestilling men tre måneder senere sånn at årets ferie blir omdøpt til 3-4 uker i den samme leiligheten du har vært i siden mars.

For eksempel: Du får ikke tatt den ferien du pleier (syden, badestrand lokalt, harrytur til Sverige, meningsfylt solfylt ferie til noe som ikke kalles syden, osv).

Og for sikkerhetsskyld: Selv om vi forholder oss til rådene vi får fra regjering og FHI så må det være lov å gråte en skvett over at man verken får dratt dit man hadde planlagt ELLER pengene sine i retur slik at en kan finne et alternativ. Jeg kan si rett ut at dette er svært tungt for meg personlig, og jeg blir rett og slett forbannet på de som gjør narr av det.

Gjest Blondie65
Skrevet
På 4.5.2020 den 10.30, AnonymBruker skrev:

Ikke alle tenåringer ønsker å gjøre sommerferien til en jævla lang tur med familien. Vi bor i nord der det er kaldt og ofte drittvær hele sommeren, så å gå tur i drittværet hver dag er ikke et alternativ.

Anonymkode: 3855a...209

Bergen ... hva er man kjent for her igjen ...?  Men vi kan jo DUSJE istedenfor å bade da ... i regnet. Fy så gøy!

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Blondie65 skrev:

... som du har betalt for men regjeringen har bestemt at du ikke skal få igjen pengene dine ved avbestilling men tre måneder senere sånn at årets ferie blir omdøpt til 3-4 uker i den samme leiligheten du har vært i siden mars.

For eksempel: Du får ikke tatt den ferien du pleier (syden, badestrand lokalt, harrytur til Sverige, meningsfylt solfylt ferie til noe som ikke kalles syden, osv).

Og for sikkerhetsskyld: Selv om vi forholder oss til rådene vi får fra regjering og FHI så må det være lov å gråte en skvett over at man verken får dratt dit man hadde planlagt ELLER pengene sine i retur slik at en kan finne et alternativ. Jeg kan si rett ut at dette er svært tungt for meg personlig, og jeg blir rett og slett forbannet på de som gjør narr av det.

Det er da per nå ingenting som tilsier at man i sommer må sitte i samme leiligheten man har vært i siden mars. Ferie er ikke ensbetydende med å reise ut av Norge. Selv har jeg ikke vært på sommerferie i Norge mer enn én gang da jeg var barn, og i sommer regner jeg med å utforske Vestland, rain or shine. Huset og bassenget i Frankrike får vente.

Anonymkode: 6f93e...fa9

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da per nå ingenting som tilsier at man i sommer må sitte i samme leiligheten man har vært i siden mars. Ferie er ikke ensbetydende med å reise ut av Norge. Selv har jeg ikke vært på sommerferie i Norge mer enn én gang da jeg var barn, og i sommer regner jeg med å utforske Vestland, rain or shine. Huset og bassenget i Frankrike får vente.

Skal vi se:

1. jeg har ikke penger til Norges ferie - disse er låst hos operatøren jeg skulle dratt med i utgangspunktet

2. jeg har ikke bil, båt eller hytte

3 jeg bor alene og har ingen barn

4. jeg eier ikke telt, kano eller annet utstyr og har ikke penger til å leie eller anskaffe dette på annet vis.

5. jeg kjenner ingen jeg kan låne pkt 2 eller 4 av.

Nå er jeg veldig spent på hvordan du tenker jeg skal feriere i Norge når du tar hensyn til de 5 punktene jeg har listet over.

Kanskje du skal ta inn over deg at det ikke "bare er" å dra på Norgesferie for alle?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Skal vi se:

1. jeg har ikke penger til Norges ferie - disse er låst hos operatøren jeg skulle dratt med i utgangspunktet

2. jeg har ikke bil, båt eller hytte

3 jeg bor alene og har ingen barn

4. jeg eier ikke telt, kano eller annet utstyr og har ikke penger til å leie eller anskaffe dette på annet vis.

5. jeg kjenner ingen jeg kan låne pkt 2 eller 4 av.

Nå er jeg veldig spent på hvordan du tenker jeg skal feriere i Norge når du tar hensyn til de 5 punktene jeg har listet over.

Kanskje du skal ta inn over deg at det ikke "bare er" å dra på Norgesferie for alle?

Om jeg av grunner du ramser opp var begrenset til Bergen, hvor jeg også bor, hadde det ikke vært så ille. Det finnes mange steder i byen og omegn jeg ikke har utforsket i løpet av 40 år. Det er ingen som befaler meg å holde meg hjemme i huset mitt og kun bevege meg i i nærområdet mitt, heldigvis.

Dersom du har sertifikat og noen hundrelapper, kan du leie bil, eller låne bil.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg av grunner du ramser opp var begrenset til Bergen, hvor jeg også bor, hadde det ikke vært så ille. Det finnes mange steder i byen og omegn jeg ikke har utforsket i løpet av 40 år. Det er ingen som befaler meg å holde meg hjemme i huset mitt og kun bevege meg i i nærområdet mitt, heldigvis.

Jeg har ikke sertifikat. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye jeg og meg i innlegget ditt. Mange av oss har barn også å ta oss av. Da begrenser det seg mye mer hva man kan gjøre på impuls, og som funker for hele familien.

Slik du beskriver tilværelsen din høres du dessuten ganske tiltaksløs ut til vanlig også. Da er det ikke rart korona bekymrer deg lite. Det blir jo akkurat som vanlig for deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/3/2020 at 5:05 PM, AnonymBruker said:

Et velment tips: Prøv å bytt ut «Syden» med en ting som er viktig for deg selv 🙂 Som du nå ikke kan gjøre i overskuelig framtid. Ikke bytt det ut med noe du uansett kan unnvære, men med noe som virkelig betyr noe for deg.

Jeg tror poenget her er at man fint kan venne seg av med en del vaner man har lagt seg til, enten det er å dra til syden eller å bruke for mye tid på nett. Du får en sorgreaksjon når godet blir tatt fra deg, men etter en stund finner du ut at det går helt greit.

I min ungdom var ikke sydenferier vanlig; de fleste ferierte i Skandinavia. Og det var ikke dårlige ferier heller, såvidt jeg kan huske. Selvsagt er det fint med noe litt mer eksotisk, og med litt høyere badetemperatur. Men det dreier seg ikke akkurat om liv og død, om turen til Granca må avlyses. Covid-19 dreier seg om liv og død.

Anonymkode: db84d...346

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mye jeg og meg i innlegget ditt. Mange av oss har barn også å ta oss av. Da begrenser det seg mye mer hva man kan gjøre på impuls, og som funker for hele familien.

Slik du beskriver tilværelsen din høres du dessuten ganske tiltaksløs ut til vanlig også. Da er det ikke rart korona bekymrer deg lite. Det blir jo akkurat som vanlig for deg.

Hva? Jeg forstår ikke hvordan mitt innlegg kan tolkes i retning av generell ”tiltaksløshet», eller at korona ikke bekymrer meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn, og behøver ikke å gjøre noe på impuls. Er man ressurssvak kognitivt, blir selvsagt begrensninger store.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ikke sertifikat. 

Ta buss/bybane.

Gjest Blondie65
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta buss/bybane.

Du er helt fjern!

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror poenget her er at man fint kan venne seg av med en del vaner man har lagt seg til, enten det er å dra til syden eller å bruke for mye tid på nett. Du får en sorgreaksjon når godet blir tatt fra deg, men etter en stund finner du ut at det går helt greit.

I min ungdom var ikke sydenferier vanlig; de fleste ferierte i Skandinavia. Og det var ikke dårlige ferier heller, såvidt jeg kan huske. Selvsagt er det fint med noe litt mer eksotisk, og med litt høyere badetemperatur. Men det dreier seg ikke akkurat om liv og død, om turen til Granca må avlyses. Covid-19 dreier seg om liv og død.

Du skjønte tydeligvis ikke tipset om å bytte ut «Syden» med noe som virkelig betyr noe for deg 🙂 Det var ment som en øvelse i empati.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn, og behøver ikke å gjøre noe på impuls. Er man ressurssvak kognitivt, blir selvsagt begrensninger store.

Om du er tiltaksløs til vanlig, blir mulighetene selvsagt mange. Men for oss som er flinke til å utforske nærmiljøet året rundt ellers, blir det ganske nedtur å gjøre det samme i 10 uker i sommerferien 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du er tiltaksløs til vanlig, blir mulighetene selvsagt mange. Men for oss som er flinke til å utforske nærmiljøet året rundt ellers, blir det ganske nedtur å gjøre det samme i 10 uker i sommerferien 🙂

Reiste aldri på ferietur i sommerferien i oppveksten jeg da..

Anonymkode: fc62d...06d

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo det at mange har ikke alternativer. Turen er betalt, og man har ikke råd til to ferier. Å reise i Norge er også mye dyrere enn å reise i mange andre land. 

Personlig er jeg lettet og glad for at jeg i år uansett ikke hadde noen planer om å reise i sommer. Det blir neppe noen omfattende reising i sommer, men å spare en del av feriepengene til neste år. 

Det betyr ikke at ikke har sympati for de som ikke får reist. Mange har aldri hatt et større behov for ferie enn akkurat nå. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer fremdeles ikke å se at det å ikke kunne dra til Syden er noe annet enn et luksusproblem. Mange av oss har ikke råd til å reise på ferie med ungene dit i skoleferien hvert år, og om man har brukt opp alle pengene på en tur, synes jeg prioriteringene har vært litt feil. Hva om vaskemaskinen ryker?

Anonymkode: acd49...8a0

• Opprett ny...