Den Sagnomsuste Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Hvor redd er du for hungersnød i forbindelse med Coronaviruset? Jeg har lest i en rekke internasjonale aviser, og de ser alle ut til å være oppmerksomme på muligheten for store kutt i matvareeksporten i tiden fremover. Bekymrer du deg over en potensiell hungersnød?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Jeg er noe bekymret for Norge. Men i flere land har befolkningen allerede begynt å sulte. I Filippinene f. Eks har de veldig strenge tiltak og folk kan ikke jobbe, samtidig har de ikke et sikkerhetsnett og har nå ingen mulighet for å få mat pga dette. Det er et dilemma i flere land. Så lenge vi har penger får vi sikkert tak i mat, selv om det kan være av dårligere kvalitet. Så joda, bekymret, men mest for andre. Det er jo flere land som alt nå sliter med naturlig katastrofer i tillegg til korona. Mange områder er hardt rammet av Korona er produkter av en rekke varer vi er glade i, som vin. Jeg skal nok klare meg uten, men det er verre hva som skjer i landene enn at vinprisen vil stige. Anonymkode: d0eec...771
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Nei, ikke i Norge. Resten av verden, ja særlig der det er hungersnød fra før, visse andre steder ja, tror det kan være sannsynlig. Bekymrer meg ikke, men vil ikke at det skal være hungersnød noen steder. Anonymkode: 6a6b7...c84 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Media i Norge ser ut til å tie stille om det, men Russland har faktisk allerede stoppet eksport av hvete og noen andre korntyper. De er en av verdens største eksportører. https://time.com/5827804/russia-wheat-food-shortage/ Selv om ikke den er overhengende så er faren for matmangel mer reell enn nordmenn tror. Norge har ikke egne kornlagre siden politikere på begge sider har vært for gjerrige, så alle bør bygge opp et eget lager av varer som holder lenge. Det gjør ikke saken bedre at en vulkan på Island har begynt å våkne til liv. Får den utbrudd kan matproduksjonen på den nordlige halvkule bli redusert på grunn av aske som sperrer for sola. https://www.aftenposten.no/verden/i/wPGXBo/islendinger-frykter-langvarig-vulkanutbrudd Anonymkode: 77ac3...523 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Under krigen var det vel både melmangel og sukkermangel, bla fordi tyskerne sendte det hjem til Tyskland det lille vi hadde, og tannhelsen i Norge har vel aldri vært bedre enn da. Tror uansett at vi kommer til å ha mer enn nok mat i Norge. Alt ettersom hvordan pandemien vil utvikle seg i verden, vil det kanskje være mindre varer importert, men hvilke varer, og om det er sannsynlig, vet jeg ikke. Anonymkode: 6a6b7...c84
Den Sagnomsuste Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Media i Norge ser ut til å tie stille om det, men Russland har faktisk allerede stoppet eksport av hvete og noen andre korntyper. De er en av verdens største eksportører. https://time.com/5827804/russia-wheat-food-shortage/ Selv om ikke den er overhengende så er faren for matmangel mer reell enn nordmenn tror. Norge har ikke egne kornlagre siden politikere på begge sider har vært for gjerrige, så alle bør bygge opp et eget lager av varer som holder lenge. Det gjør ikke saken bedre at en vulkan på Island har begynt å våkne til liv. Får den utbrudd kan matproduksjonen på den nordlige halvkule bli redusert på grunn av aske som sperrer for sola. https://www.aftenposten.no/verden/i/wPGXBo/islendinger-frykter-langvarig-vulkanutbrudd Anonymkode: 77ac3...523 Helt korrekt. Dessuten er det ikke slik at man kan få kjøpt alt bare man har penger nok. Dersom land opplever sult vil de avbryte eksporten til utlandet. Det er common sense egentlig. Kanskje vi ser matkuponger, og rasjoneringskort igjen... hvem hadde trodd det ? Vi har vel relativt stabil tilgang på fisk, men fôr til oppdrettsanlegg importeres fra utlandet. Naturlig vil jeg tro at sild og makrell kan avhjelpe oss en del. Skrei er også en bestand vi kan fø oss på en stund. I et worst case scenario blir vi tynne også her i nord. Tror imidlertid ikke at vi vil oppleve en sultkatastrofe som tar livet av tusenvis, men det kan vi faktisk ikke vite for sikkert. Hadde jeg vært landbruksminister ville jeg presset på for å øke subsidiene til kornindustrien i landet. Vi bør i det hele tatt satse mer på lokal produksjon av korn. Endret 3. mai 2020 av Den Sagnsomsuste 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 Det er et reelt problem ja. Mange land stopper eksport av mat ut av landet nå. Anonymkode: 6a526...eef 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 Ja dette er skummelt. Vi tenker bare her og nå. Og åpne åpne. De tenker ikke at verden henger sammen. Nytter ikke med fine ferier når folk ikke har penger og fly er gått konkurs. Anonymkode: 0570e...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 https://www.ssb.no/utenriksokonomi/artikler-og-publikasjoner/norges-viktigste-handelspartnere «Likeledes er USA og Kina de to største mottakerne av norske fastlandsvarer utenfor Europa. De to landene importerte norske varer for henholdsvis 35 og 25 milliarder kroner i 2019, en andel på 7 og 5 prosent av vår totale fastlandseksport.» Tror dere USA og Kina er redde for at vi ikke skal gi dem fisk? Anonymkode: 6a6b7...c84
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 https://www.ssb.no/utenriksokonomi/artikler-og-publikasjoner/norges-varehandel-med-utlandet Denne lenken til statistisk sentralbyrå har en visualisering du kan trykke på og lese hvem vi importerer fra og hvem vi importerer til Anonymkode: 6a6b7...c84
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Hvor redd er du for hungersnød i forbindelse med Coronaviruset? Jeg har lest i en rekke internasjonale aviser, og de ser alle ut til å være oppmerksomme på muligheten for store kutt i matvareeksporten i tiden fremover. Bekymrer du deg over en potensiell hungersnød? jeg er ikke redd for hungersnød i Norge. Men jeg tror det er realistisk at vi kan få mangel på enkelte varer, som f.eks hvete som noen nevnte. Anonymkode: 0d083...be3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 *mente eksporterer til Anonymkode: 6a6b7...c84
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev: Hvor redd er du for hungersnød i forbindelse med Coronaviruset? Jeg har lest i en rekke internasjonale aviser, og de ser alle ut til å være oppmerksomme på muligheten for store kutt i matvareeksporten i tiden fremover. Bekymrer du deg over en potensiell hungersnød? Dette har jeg snakket om med andre og skrevet et par innlegg her inne fra starten av. Nei, da ble jeg beskrevet som dommedagsprofet. Innen noen år er det matvaremangel i store deler av verden, og det kan også skje Norge. Så begynner den virkelige kampen for overlevelse. Det vi ser nå er begynnelsen på slutten av menneskeheten. Anonymkode: e0cb9...bed
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg snakket om med andre og skrevet et par innlegg her inne fra starten av. Nei, da ble jeg beskrevet som dommedagsprofet. Innen noen år er det matvaremangel i store deler av verden, og det kan også skje Norge. Så begynner den virkelige kampen for overlevelse. Det vi ser nå er begynnelsen på slutten av menneskeheten. Anonymkode: e0cb9...bed Jehovas? Synsk? Anonymkode: 6a6b7...c84
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: jeg er ikke redd for hungersnød i Norge. Men jeg tror det er realistisk at vi kan få mangel på enkelte varer, som f.eks hvete som noen nevnte. Anonymkode: 0d083...be3 Hvis de som spiser hvete nå ikke kan få det lenger så må de kjøpe noe annet i stedet. Da kan det bli for lite av de varene slik at vi får problemer med å importere f.eks. ris også. Anonymkode: 77ac3...523
Example Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 Var vel ei dame som ble intervjuet i Sør-Afrika som svarte greit på det. Står valget mellom å sulte, eller å kanksje bli smittet av corona, er valget ganske enkelt. Det store problemet for land som Norge i en slik krise, er at vi er avhengige av import av mat. Hvis det blir en internasjonal trend at land nekter å eksportere mat, som for eksempel Russland og Ukraina har gjort noe av, så blir det et problem. Det er et tilbakeblikk til tidligere tider, hvor Europas kornlagere i Øst-Europa er viktige i et geopolitisk spill. Skulle det skje at vi ikke får importert nok mat, må vi selv stoppe eksport av fisk, men selv det vil ikke være nok. Mye av det norske landbruket er også avhengige av import av for eksempel kraftfor. Jeg tror ikke vi kommer dit. Land har økonomiske hensyn av eksport også. 1
Anbefalte innlegg