Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det like god effekt på sikt som å bruke retinol hver kveld?

Anonymkode: 8f05a...39e

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det snakk om retinol i hudkremer er det så lite i dem at det egentlig ikke har noe særlig å si.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Chriistiinee skrev:

Er det snakk om retinol i hudkremer er det så lite i dem at det egentlig ikke har noe særlig å si.

Serum.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Serum.

Jeg tror likevel mye av det er humbug. Effekten er såpass liten, fordi det er for lite retinol i dem. Jeg tror ikke det gjør mye om du bruker det annenhverdag fremfor hver dag. Jeg ville dog lest ingredienslisten og sett om det er alkohol i dem. Da ville jeg unngått serumet eller prøvd å påføre en fuktighetskrem. En del av de kremene som fås kjøpt kan gjøre huden verre enn uten.

AnonymBruker
Skrevet

Er bare humbug, og dyrt for lommeboka. Du kan liksågodt bruke helligvann

Anonymkode: 903b0...0d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har retinol fra zo, men blir så utrolig tørr av den, så kan ikke bruke den annenhver dag engang! Men nå skal man vel helst ikke bruke retinol på sommeren?

Anonymkode: 2c0af...cca

Skrevet
På 3.5.2020 den 11.47, AnonymBruker skrev:

Har det like god effekt på sikt som å bruke retinol hver kveld?

Retinol har best effekt om den brukes hver kveld, men samtidig kommer det jo an på hva huden din tolererer, og hvor sterk konsentrasjon av retinol det er i produktet du bruker. Retinol er uansett ikke noen quick-fix - det kan ta opptil et år før man ser merkbare resultater på rynker, så det beste er å venne huden gradvis til sterkere konsentrasjoner etterhvert. Man får uansett ikke sterkere enn 2.0% retinol uten resept, og selv om det høres lite ut, snakker vi faktisk om ganske potente saker. Eventuelt kan du gå til en hudlege og få utskrevet tretinoin, som er a-vitaminsyre (Retinol blir til a-vitaminsyre i kontakt med enzymene i huden, men blir litt "svakere" pga denne konverteringsprosessen). Det er mer effektivt, men har også potensielt mer bivirkninger i form av rødhet, tørrhet og flassing. 

Hvis huden din tåler det, kan du fint bruke retinol om sommeren, forutsatt at du er nøye med hyppig påføring av høy solfaktor og unngår direkte sol, spesielt midt på dagen da solen står høyest og UV-strålingen er på sitt sterkeste. Retinol gjør huden mer sensitiv overfor sol, så det er viktig å "lytte" til huden din her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...