Gå til innhold

3 åring som plutselig ikke lenger vil gå på do/pottetrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har en gutt som er litt over 3, som vi har drevet med potte/do trening. Det gikk veldig bra, og det var sats og han fikk klistremerker som belønning. Etter x-antall klistremerker fikk han en gave. Da gikk han på potte/do 1-2 gr om dagen, både bæsjet og tisset.

Så sluttet vi med klistremerkene. Han fortsatte å gå på do/potte, men det ble sjeldnere og nå vil han ikke lenger. Fra han startet med potte/do til han ikke ville lenger har det gått ca. 3 mnd. 

Vi har begynt med nytt klistremerke system, og prøver å sette han på do på morgen og kveld,  og når vi ser han bæsjer/skal bæsje, men han har ikke spesielt lyst.

Føler vi var i en god driv, men nå vil han heller bæsje og tisse i bleie. 

Noen gode tips? Opplever at jeg begynner å stress med det, noe som er teit, men skjønner ikke hva jeg gjorde "feil". 

Anonymkode: b61b9...602

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker feilen her er at du ikke tok av han bleien for godt når han var motivert til å gå på do. Har dessverre ikke noe råd videre annet enn å ikke bruke så lang tid på å fjerne bleien når han blir motivert igjen. 

Anonymkode: 335dc...130

Skrevet

Prøvd å fjerne bleien?

AnonymBruker
Skrevet

Det skulle vært et bleiesluttvern på helsestasjonene. I noen tilfeller er det et helvete for barn å slutte med bleier. Snakker av egen erfaring. 

Anonymkode: 91b5b...5bc

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker feilen her er at du ikke tok av han bleien for godt når han var motivert til å gå på do. Har dessverre ikke noe råd videre annet enn å ikke bruke så lang tid på å fjerne bleien når han blir motivert igjen. 

Anonymkode: 335dc...130

Ts her

ja, burde kanskje ha gjort det, men syntes det er vanskelig å drive med bleie slitt når barnet også er i Bhg og ute hele dagen (6t). 
burde kanskje finne andre goder som motiverer MER enn klistremerker...! 

Skrevet
35 minutter siden, Aureka skrev:

Prøvd å fjerne bleien?

Vurderer det, men som jeg nevner i et annet svar her, hvordan da forholde seg til barnehagen? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Mamma31 said:

Vurderer det, men som jeg nevner i et annet svar her, hvordan da forholde seg til barnehagen? 

Barnehagene kan følge opp barn som har slutta med bleier.. men dere er ikke der enda.. 

Ta av bleia og øv slik. Det vil bli uhell..

Belønningssystem kan heller brukes for en tørr dag.  Vi brukte det kun for å bæsje på do. Han vegret seg og ville heller gjøre det i bleie 

Anonymkode: de8c0...05e

Skrevet (endret)
19 minutter siden, Mamma31 skrev:

Nå har jo barnehagen startet opp igjen, men de fleste ungene var jo hjemme i flere uker. 

Nå som bhg har startet må i alle fall forsøket bli lagt til en helg. Men selvfølgelig ikke sikkert at det blir en suksess historie. 

Endret av Aureka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...