Gå til innhold

Det er tydeligvis mange som ikke har fått med seg hva de nye anbefalingene om samlinger med inntil 50 personer betyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er IKKE fritt fram for å samle kreti og pleti av venner til hjemmefest.

Anonymkode: 495dd...483

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk har nok fått det med seg, Ts. De er bare lei av å sitte hjemme og stirre i veggen fordi regjeringen gav blanke i beredskap. 

Anonymkode: 56724...1e3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har nok fått det med seg, Ts. De er bare lei av å sitte hjemme og stirre i veggen fordi regjeringen gav blanke i beredskap. 

Anonymkode: 56724...1e3

Ja stakkars Tom får ikke dratt til Karibien. Ronny får ikke trent sommerkroppen på treningsstudioet. Party Kari får ikke dratt på disco. Sosiale Roy Arne klarer seg ikke uten å være sosial stakkars. osv osv.. Så jævlig synd på de at jeg skjønner de gir pokker i alt... 

Anonymkode: f83bd...68d

• Liker 19
Skrevet

Er nok mange som ikke helt skjønner at man bør prøve å unngå å treffes med mindre det er en helt spesiell anledning, eller at man for eksempel samles 1 gang i mnd eller noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bare folk ikke bryr seg mer.

Anonymkode: 77760...b26

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Er nok mange som ikke helt skjønner at man bør prøve å unngå å treffes med mindre det er en helt spesiell anledning, eller at man for eksempel samles 1 gang i mnd eller noe. 

Fordi viruset har fri akkurat den ene dagen eller?

Jeg tror folk har skjønt at dette viruset ikke er så ille som de skal ha det til og at folk begynner å bli dritt lei av å ikke ha noe liv for å redde de som har levd et helt liv. Ja, det er synd at folk dør. Nei, jeg vil ikke at besteforeldrene mine skal dø. Men seriøst, aldri har vi gjort så inngripende tiltaks i folks liv og økonomi (lang og kort sikt). Og for hva? 

Anonymkode: 374f1...eb4

• Liker 12
Skrevet

Hvordan tror man at det ville gå? Folk er sosiale vesener, og de fleste har holdt seg borte fra andre i nærmere to måneder. Så åpner man for arrangementeter for opptil 50 mennesker med "ansvarlige arrangører". Hva tenker folk da? Jo, nå kan vi endelig treffe noen venner igjen. 

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi viruset har fri akkurat den ene dagen eller?

Jeg tror folk har skjønt at dette viruset ikke er så ille som de skal ha det til og at folk begynner å bli dritt lei av å ikke ha noe liv for å redde de som har levd et helt liv. Ja, det er synd at folk dør. Nei, jeg vil ikke at besteforeldrene mine skal dø. Men seriøst, aldri har vi gjort så inngripende tiltaks i folks liv og økonomi (lang og kort sikt). Og for hva? 

Ingen som har sagt noe om at viruset tar fri, men det må være greit å for eksempel samles 1 gang i mnd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, norw said:

Ingen som har sagt noe om at viruset tar fri, men det må være greit å for eksempel samles 1 gang i mnd. 

Det er jo ikke noe forbud mot å samles, men da må man holde avstandsreglene. I tillegg er det mange steder er rådet at man ikke tar kollektivtransport med mindre man må, så da er man jo også enten avhengig av at venner har bil eller at de bor i gangavstand. 

Anonymkode: f68e8...80d

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bare folk ikke bryr seg mer.

Det vet vi med sikkerhet. Det eneste som nytter er straffetiltak som for eksempel bøter. Vi må lære av dette til neste virus dukker opp, eller hvis covid-19 situasjonen forverres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror folk er litt ferdige med å ta dette alvorlig nå. Det er begrenset hvor lenge man kan innskrenke friheten til folk som er vant til å leve i et moderne samfunn. Det kommer til å bli vanskeligere og vanskeligere å få folk til godta sosial distansering, de fleste er jo ikke i risikogruppa og man blir lei av å ta hensyn 24/7. I tillegg vil flere i risikogruppa også bli lei av å ikke kunne treffe familie, barnebarn osv. Og når de går lei og lever som før så er man vel tilbake til normalen da.

Anonymkode: 58228...9a9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, norw skrev:

Da blir spørsmålet igjen, har viruset fri akkurat den dagen?
Jeg skjønner ikke greia. Hvordan vet du at det ikke er akkurat den samlingen, den ene gangen i måneden er den som gjør at du og alle vennene dine blir smittet? Enten så kan man velge å være med mange, ellers så får man velge å være med noen få og holde seg til det. 

Å skulle møte mange en gang i måneden er jo bare tullete. Da er det bortkastet å holde seg borte fra folk resten av tiden.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe forbud mot å samles, men da må man holde avstandsreglene. I tillegg er det mange steder er rådet at man ikke tar kollektivtransport med mindre man må, så da er man jo også enten avhengig av at venner har bil eller at de bor i gangavstand. 

Anonymkode: f68e8...80d

Poenget mitt er at man kan ikke samles i hytt og pine bare fordi man har lov. Man må uansett prøve å begrense kontakten med andre mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke greia. Hvordan vet du at det ikke er akkurat den samlingen, den ene gangen i måneden er den som gjør at du og alle vennene dine blir smittet? Enten så kan man velge å være med mange, ellers så får man velge å være med noen få og holde seg til det. 

Å skulle møte mange en gang i måneden er jo bare tullete. Da er det bortkastet å holde seg borte fra folk resten av tiden.

Du må lese innleggene du siterer. Aner ikke hva du mener med dette fri-gnålet. 

Handler om statistikk. Risikabelt å treffe mange hyppig, mindre risikabelt å treffes for eksempel ti stykker 1 gang i mnd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg i at virus ikke tar fri. Men gitt at alle holder seg inne resten av måneden, og de som utviklet sykdom holder seg hjemme, vil trolig virusets inkubasjonstid gjøre dette ok. 

Metk at jeg sier trolig. Vi vet ikke hvor mye asymtomatiske bærere smitter.

Jeg er heller ikke utdannet virolog, så jeg stoler på myndighetene. 

Anonymkode: 1ffe2...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, norw skrev:

Det vet vi med sikkerhet. Det eneste som nytter er straffetiltak som for eksempel bøter. Vi må lære av dette til neste virus dukker opp, eller hvis covid-19 situasjonen forverres.

Bøter hjelper heller ikke. I Tyskland bryr ikke folk seg mye heller tross bøter. Man blir bare flink å finne unnskyldninger og å gjemme seg for politiet.

Anonymkode: 57129...1b3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, norw skrev:

Jeg vet ikke om det ville nytte så mye helleg, jeg. Det er jo fullt mulig å utstede bøter i dag, og politiet har vist seg villige til å gjøre det. Jeg tror heller problemet er at det er vanskelig for folk å se at faren er reell. Vi har drøyt 200 døde i Norge og per i dag er det godt under 100 innlagte med sykdommen. Det er klart hvert liv betyr noe, men i et folkehelseperspektiv har jo ikke denne sykdommen betydd noen ting.  Den virker ikke veldig truende på folk.

• Liker 6
Skrevet

Bøter hjelper heller ikke. I Tyskland bryr ikke folk seg mye heller tross bøter. Man blir bare flink å finne unnskyldninger og å gjemme seg for politiet.

Sivilkledd patruljering og bøtelegging vil hjelpe noe. Mange vil nok uansett bryte reglene i egne hjem, men bare det å sette en stopper for dumskapen i offentligheten er bedre enn ingenting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, norw skrev:

Du må lese innleggene du siterer. Aner ikke hva du mener med dette fri-gnålet. 

Handler om statistikk. Risikabelt å treffe mange hyppig, mindre risikabelt å treffes for eksempel ti stykker 1 gang i mnd.

Jeg lurer på om viruset tar fri akkurat den ene dagen du og alle vennene dine velger å møtes i en stor gruppe?
Det var jo slik det store utbruddet startet i Stockholm. En fest med mange mennesker, mange smittede som i sin tur smittet veldig mange andre. 

Derfor lurer jeg på hvorfor du mener det er ok å møtes i store grupper fordi det er så sjelden? Det skal jo bare den ene gangen til. Akkurat som med alt annet. Det er bare en gang som trengs. Ett nys, ett host, ett plukk i øyet osv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, norw skrev:

Sivilkledd patruljering og bøtelegging vil hjelpe noe. Mange vil nok uansett bryte reglene i egne hjem, men bare det å sette en stopper for dumskapen i offentligheten er bedre enn ingenting. 

Det har de. Men de kan ikke være overalt. Folk sitter i grupper og de har ikke nok politi til alle. Dessuten fins det nok områder å gjemme seg på i utmark. De var strenge i begynnelsen med bøter, men da ble det mye protester om at vi levde i en nazistat, så de måtte roe ned. Hva hjelper det å bekjempe korona dersom samfunnet går i oppløsning? Man må beholde stemningen i samfunnet også. 

• Liker 2
  • Opprett ny...