Gå til innhold

Det å kunne omgås familie og nære venner på normalt vis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå lettes det på tiltak. Man kan være sammen 50 stk, restauranter åpner. Osv osv. 

MEN, jeg kjenner jeg driter litt i om at det snart er "Lov" å gå på kino eller at samfunete åpner, det eneste jeg har behov for er å kunne omgås familie og nære venner på en normal måte. Jeg vil kunne gi mamma en klem, leke med tantebarna mine, ha spillkveld med venner.
Har ikke noe behov for å være på et arrangement med masse folk, gå i folkemengder, kjøpesentre eller sånne ting.

Det tærer så ekstremt på den psykiske helsen å være alene i denne tiden, trenger  nærhet, en klem, og å kunne gjøre ting litt på en mer normal måte enn å møtes å gå tur to meter fra hverandre. Er så drittlei av å gå tur eller sitte med lang avstand ute til de jeg er glad i.

I bybildet nå så ser jeg jo at folk samles i tettere grupper, de går normalt på gata nærme venner, spiser sammen etc. MEn det er vel ikke trygt???

Ja man må sikkert tenke selv og vurdere, men det er jo neimen ikke lett når man er livredd for smitte, både for å få det selv, men også for å evt selv bringe smitte til noen... Hvordan skal man holde ut det her?

Anonymkode: ea6a0...9f2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har dratt dette alt for langt, og tolket restriksjonene for strengt. Om du er normalt sunn er ikke smitten farlig for deg. Det samme gjelder din mor, med mindre hun er i risikogruppen. 

Vi har møtt venner og familie hele veien, men utendørs med god avstand. Gjerne over en bålpanne, eller i en park. Vi klemmer nær familie, og ei venninne, men er ikke i nærkontakt med noen utover det (gruppe på 5, men tre husstander). 

Vi har vært ute og spist på restaurant en gang i uka, selv i begynnelsen holdt enkelte restauranter åpne. 

Vi kan begge dra inn på kontoret, snakke litt med kollegaer, reglen er bare at vi skal holde to meter avstand, sprite i ett, og at maks 1/4 kan være inne om gangen. 

I det hele tatt har jeg ikke savnet noe i denne perioden. Og jeg lover at vi har holdt oss 100% til alle retningslinjer som er gitt. 

Anonymkode: 4feab...e16

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo akkurat den avstanden til familie og venner som er påkjenninga da. Jeg har også møtt venner og familie hele tiden men det er så tungt å måtte holde avstand til dem! Vi er litt i risiko både jeg og foreldrene mine (vi har ikke alvorlig sykdom men astma/blodtrykk). Men lilevel litt vanskelig p forholde seg til det risikogreiene, legen min mener det ikke er så stor risiko og de endrer jo risikogruppene hele tiden.

klemmer du familie som du ikke bor med?

akkurat nå er den psykiske risikoen verre kjenner jeg. Utrolig vanskelig å finne balansen her.

jeg er ikke så opptatt av å følge restriksjonene på grunn av at det er regler, men følger de pga grunnen til at de finnes-nemlig smittefaren. Og det er vanskelig å få et reelt bilde av hva som er «farlig» å gjøre og hvor farlig det er

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men Ts, da, det er jo dere som har valgt å ha det sånn. Du og din mor kunne jo ha valgt å være en enhet og klemme og omgåes hverandre som før - det er helt lovlig det. Eller du kunne ha valgt deg ut noen venner/venninner å være sammen med på normalen. 

Det er alltid noen som tolker regler dithen at om en ikke tar dem ut til det ekstreme så kommer man til å dø. Men sjansen for å få covid-19 er for det første ikke veldig høy. Og får du først covid-19 så er sjansen for å bli alvorlig syk ganske lav. Og blir du først alvorlig syk så er sjansen for å dø av det temmelig lav, selv om du er i risikogruppen. 

Er du «livredd» for å kjøre bil, Ts? Bilkjøring er for folk flest utenfor risikogruppen omtrent like farlig som coronasituasjonen er nå i Norge. Sånn ca. Kreftfaren er selvsagt skyhøyt mye høyere enn covid-19 faren noensinne vil bli, men likevel er det mange som nå selvisolerer seg med kjente kreftøkende faktorer (røyk og dårlig kosthold). Bare fordi kreft ikke smitter.

Anonymkode: c020f...b83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har dratt dette alt for langt, og tolket restriksjonene for strengt. Om du er normalt sunn er ikke smitten farlig for deg. Det samme gjelder din mor, med mindre hun er i risikogruppen. 

Vi har møtt venner og familie hele veien, men utendørs med god avstand. Gjerne over en bålpanne, eller i en park. Vi klemmer nær familie, og ei venninne, men er ikke i nærkontakt med noen utover det (gruppe på 5, men tre husstander). 

Vi har vært ute og spist på restaurant en gang i uka, selv i begynnelsen holdt enkelte restauranter åpne. 

Vi kan begge dra inn på kontoret, snakke litt med kollegaer, reglen er bare at vi skal holde to meter avstand, sprite i ett, og at maks 1/4 kan være inne om gangen. 

I det hele tatt har jeg ikke savnet noe i denne perioden. Og jeg lover at vi har holdt oss 100% til alle retningslinjer som er gitt. 

Man vet aldri med dette viruset. Leser du ikke nyhetene?

Anonymkode: 49181...a34

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men Ts, da, det er jo dere som har valgt å ha det sånn. Du og din mor kunne jo ha valgt å være en enhet og klemme og omgåes hverandre som før - det er helt lovlig det. Eller du kunne ha valgt deg ut noen venner/venninner å være sammen med på normalen. 

Det er alltid noen som tolker regler dithen at om en ikke tar dem ut til det ekstreme så kommer man til å dø. Men sjansen for å få covid-19 er for det første ikke veldig høy. Og får du først covid-19 så er sjansen for å bli alvorlig syk ganske lav. Og blir du først alvorlig syk så er sjansen for å dø av det temmelig lav, selv om du er i risikogruppen. 

Er du «livredd» for å kjøre bil, Ts? Bilkjøring er for folk flest utenfor risikogruppen omtrent like farlig som coronasituasjonen er nå i Norge. Sånn ca. Kreftfaren er selvsagt skyhøyt mye høyere enn covid-19 faren noensinne vil bli, men likevel er det mange som nå selvisolerer seg med kjente kreftøkende faktorer (røyk og dårlig kosthold). Bare fordi kreft ikke smitter.

Nei, skal ikke klemme mamma man ikke bor sammen med. Da har du misforstått kraftig

Anonymkode: 1f099...2d2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men uansett om det «er lov» er det jo smittefare og det vil man jo ikke utsette seg selv eller familien for. Men samtidig er behovet så stort 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer jo ikke, man kan ikke "velge" å være en enhet. I så fall må man flytte inn til hverandre, og det er jo ikke aktuelt for de aller fleste. Man kan heller ikke "velge" seg ut noen vinner å være sammen med de på normal måte. Avstandsreglene gjelder. Dette med at man kunne "velge" seg noen venner å være sammen med var rettet mot barn, ikke mot voksne. 

Anonymkode: 0e3d4...a0d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei er ikke livredd for bilkjøring men der han man en litt mer oversikt over risikoen på en måte. Med dette viruset er alt så usikkert 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men uansett om det «er lov» er det jo smittefare og det vil man jo ikke utsette seg selv eller familien for. Men samtidig er behovet så stort 

Du kan ha influensa, RS virus, Noro, og smitte moren din med sykdom. Du kan være på besøk hos henne, glemme en gryte på ovnen, være uheldig slik at et pledd sklir ned på en panelovn. Du kan kjøre bil med henne som passasjer, for så å være uoppmerksom i et lite øyeblikk, med verst mulig utfall. 

Slik er livet, dessverre. Selv om man ikke er i risikogruppa for corona kan lynet slå ned. Men sannheten er jo at viruset ikke er så farlig for folk flest. Dessverre har mediene og en del brukere her inne hypet det opp alt for mye. Ser det på enkelte venninner også, de er i ferd med å kjøre seg selv fullstendig i grøfta mentalt. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke, man kan ikke "velge" å være en enhet. I så fall må man flytte inn til hverandre, og det er jo ikke aktuelt for de aller fleste. Man kan heller ikke "velge" seg ut noen vinner å være sammen med de på normal måte. Avstandsreglene gjelder. Dette med at man kunne "velge" seg noen venner å være sammen med var rettet mot barn, ikke mot voksne. 

Det var rettet mot alle. Det var lov å velge seg en gruppe på fem :) Nå er dette utvidet. Vi var ute å spiste med et vennepar i går, helt i henhold til retningslinjer fra FHI og myndigheter. Jeg trente med ei venninne i dag, også i henhold til retningslinjene. Nå kan man jo også straks gå på kino og konserter med venner. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var rettet mot alle. Det var lov å velge seg en gruppe på fem :) Nå er dette utvidet. Vi var ute å spiste med et vennepar i går, helt i henhold til retningslinjer fra FHI og myndigheter. Jeg trente med ei venninne i dag, også i henhold til retningslinjene. Nå kan man jo også straks gå på kino og konserter med venner. 

Ja men man må fortatt holde avstand til dem! Det er jo problemet. Og selv om der er lov å være sammen så er det jo risiko å være på restsurant osv

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men man må fortatt holde avstand til dem! Det er jo problemet. Og selv om der er lov å være sammen så er det jo risiko å være på restsurant osv

Men du fokuserer jo kun på problemene. 

Du kan finne på ting med folk, snakke med dem, le med dem. 

Og likevel velger du sorgen, fordi dere ikke kan klemme, eller leke? 

Alt du ramser opp i HI (unntatt klemming og leking med alt og alle) er passe trygt. Helt trygt vil livet aldri bli, da må vi leve i bobleplast, i et bur, og det er ikke et liv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg kjempegodt! Sliter med det samme. Har også to små barn som ikke skjønner konseptet avstand, så det å møte besteforeldre på 75 og 74 år med høyt blodtrykk utgår. For en 3 åring er det ikke et godt alternativ å skype med dem.

Jeg for min del savner å omgås venner om familie på normal måte. Savner venninnekvelder uten antibac og kunstig avstand, savner familiemiddag som ikke er ute på en litt for kald terrasse. 

Anonymkode: 65cf7...4f3

• Liker 4
Skrevet

Hørte på en podkast på torsdag med Camilla Stoltenberg, folkehelsesjefen, med spørsmål om hva som var greit og ikke greit

På spørsmål om det nå var greit å gå på middagsbesøk hos hverandre, var svaret ja 😃 Men man bør fortsatt holde 1 m avstand, vaske hender og holde seg hjemme hvis man er litt syk. Så det går riktige veien! 
Og ellers er det småting som er lett å håndtere, droppe hei-og-hadet-klemmen, ha eget serveringsbestikk osv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, her tar du feil. Når retningslinjeen snakker om fem stykker så handler det ikke om at dette er "faste" mennesker man kan gjøre hva enn man vil med. Man har heller aldri sagt at det er greit at barn er sammen med fem andre faste. Her handler det om at man maks kan være fem samlet, men likevel må man sørge for å ha god nok avstand! Den avstanden var tidligere på 2 meter, nå er den på 1 meter. Lykke til med å ha middagsselskap og alltid ha 1 - 2 meter avstand til alle som man ikke er i hustand med (1 meter er enklere enn 2, men ikke lett likevel). 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her tar du feil. Når retningslinjeen snakker om fem stykker så handler det ikke om at dette er "faste" mennesker man kan gjøre hva enn man vil med. Man har heller aldri sagt at det er greit at barn er sammen med fem andre faste. Her handler det om at man maks kan være fem samlet, men likevel må man sørge for å ha god nok avstand! Den avstanden var tidligere på 2 meter, nå er den på 1 meter. Lykke til med å ha middagsselskap og alltid ha 1 - 2 meter avstand til alle som man ikke er i hustand med (1 meter er enklere enn 2, men ikke lett likevel). 

Ser de sier det nå ja, informasjonen på FHI er jo ikke oppdatert på nesten tre uker (!!)

Det kunne fungert fint her. Vi har middagsbord til 14. Og eget gjestebad som ikke er i bruk i disse dager.

Så der ga du meg en idè for hva vi skal gjøre neste helg, invitere noen vi ikke har sett på lenge :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser de sier det nå ja, informasjonen på FHI er jo ikke oppdatert på nesten tre uker (!!)

Det kunne fungert fint her. Vi har middagsbord til 14. Og eget gjestebad som ikke er i bruk i disse dager.

Så der ga du meg en idè for hva vi skal gjøre neste helg, invitere noen vi ikke har sett på lenge :)

Ja, slå deg løs, så lenge du får det til. Jeg har ikke sjans til å sikre 1 meter avstand, så det skjer ikke her. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, skal ikke klemme mamma man ikke bor sammen med. Da har du misforstått kraftig

Det er ingen regel! Man kan klemme mammaen sin man ikke bor sammen med. Psykisk helse er også viktig!

Anonymkode: 4baea...d69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen regel! Man kan klemme mammaen sin man ikke bor sammen med. Psykisk helse er også viktig!

Anonymkode: 4baea...d69

Jo, det var såvisst en av anbefalingene

• Liker 3
  • Opprett ny...