AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 "Vi kommer med mer informasjon om x neste uke", og "vi følger WHOs anbefalinger om en sakte åpning" (2 uker mellom hver endring av tiltak for å se virkningen) Det har vi fått høre ganske mange ganger i løpet av de siste 8 ukene, men vi har ikke fått presentert en helhetlig plan om hva som skal vurderes når, i hvilken rekkefølge. Det virker på meg som om veldig mange venter på svar. "Skal vi fortsatt ha hjemmekontor?", "hvordan blir skolehverdagen til de eldre barna?", "når begynner de eldre barna på skole igjen?", "når får idretten starte igjen?" , "når kan vi reise til Sverige igjen" osv. Det er mye uro, og jeg tror mye av uroen skyldes nettopp mangelen på konkret informasjon. Jeg tror det hadde hjulpet mye hvis regjeringen hadde lagt frem en foreløpig plan over prioritert rekkefølge for åpning, men uten konkrete datoer, og naturlig nok med informasjon om at planen vurderes og kan endres på kort varsel. Min erfaring er at folk har mer tålmodighet og utholdenhet når de vet hva som skjer, og har et tidsadspekt å forholde seg til. Nå har mange land gått ut og sagt at skolene holdes stengt til 1.september. Det er konkret informasjon som folk kan forholde seg til, og innrette seg etter. Her er det motsatt, regjeringen har sagt at de har sim mål at alle skal tilbake på skolen før sommeren. Flott det, men når? Det blir for lite konkret. Hvis regjeringen hadde sagt at "skolene holdes stengt frem til og med 17 uke 20, og det blir tatt en ny vurdering på åpning i løpet av den uken" hadde folk innrettet seg etter det. Det samme gjelder hjemmekontor. "Vi ønsker at alle som kan ha hjemmekontor har dette ut året" er enkel og grei informasjon å forholde seg til. Det skaper ikke usikkerhet. Eller til idretten: "idretten prioriteres for åpning etter at alle elever og studenter har kommet tilbake på skolen, og vi ser at dette går bra". Kommunikasjonen blir for usikker og flytende, det er mye som skjer, men vi ser ingen helhetlig plan for hva som vil skje fremover. Jeg tror mange med meg savner akkurat denne biten. Anonymkode: 34967...cdd 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Min personlige mening: Jeg tror ikke det er en egentlig overordnet plan fordi beredskapsplaner ikke har vært en høy prioritet i Norge de siste tiårene. Vi så det under 22. juli, og vi ser det igjen nå. Samtidig er det egentlig greit at man ikke er for bombastisk, at man ikke stenger ned for mye i for lang tid ved å risse det inn i stein og at man kan gjøre tilpasninger underveis. Frankrike er mye hardere rammet, og det er naturlig at man har et lengre perspektiv på skolestengninger osv. Anonymkode: 60c20...309 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 De vet like lite som oss. De tar 1 uke om gangen. De sa tidlig at dette året blir annerledes. Jeg er innstilt på endring ut året og det er helt greit. Har bekjente som svever mellom livet i respirator, så dette skal tas på alvor. Hold avstand og stay home til alle som vil prøve å ikke bli syke. Anonymkode: c540e...c16 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Problemet med å gå ut med en foreløpig plan er at dumme nordmenn ikke klarer å forholde seg til det. De ser ikke forskjell på plan og faktisk hendelser, så vil man får masse av typen "jammen regjeringen sa jo at det skulle være lov med xx etter y dato og at zz kom i gang igjen etter så mange uker". Og så blir det misnøye fordi folk ikke forstår det de hører og leser, viktig å ikke gi for mye info om planer, men heller holde seg til reelle tiltak etterhvert som de kommer/endres/kuttes. Nordmenn er ikke så smarte faktisk, mange klarer jo ikke engang å forholde seg til enkle ting som karantene når du er smittet og en meter avstand på butikken. Anonymkode: dddb0...992 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 Fordi det er umulig å vite hvordan pandemien utvikler seg. Tiltakene må justeres ut fra smittetallene. Forøvrig tviler jeg sterkt på at nordmenn hadde akseptert at f.eks. skoler skulle stenges til september eller at idretten var avlyst for hele 2021. Derfor forsøker regjeringen seg på å holde nedstengingen gående to uker om gangen. Anonymkode: 7e272...943
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 hvordan skulle de kunne planlegge detaljert for en helt uforutsigbar situasjon? Det er jo et helt urimelig krav å stille. Og befolkningen har jo tydeligvis store problemer med å forstå de tiltakene som faktisk gjelder - hvor skulle den forholde seg til ekstra info om at hvis R0 er inder 1 på dato sånn og sånn, så skjer dette, men hvis det er over 1 så skjer dette andre, og hvis den tredje varianten skjer så kjører vi plan 4b, som er forskjellig fra plan 4a på punkt 3,5 og 9. Selvfølgelig har de scenarier, og du kan sikkert få informasjon om dem hvis du ber om det, men det ville jo vært ekstremt forvirrende om de skulle presentert dem bare for å presentere dem til gud og hvermann. Oppfattelsesevnen til den enkelte er jo som vi vet svært variabel. Anonymkode: 180ea...d26
Example Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 Det er umulig å planlegge for lang tid når ting endrer seg fort. Skal jeg tippe vil regjeringen annonsere i morgen at 5.-10.trinn vil åpne igjen neste mandag. Kanskje også videregående skoler.
Anonymburker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 8 timer siden, Example skrev: Det er umulig å planlegge for lang tid når ting endrer seg fort. Skal jeg tippe vil regjeringen annonsere i morgen at 5.-10.trinn vil åpne igjen neste mandag. Kanskje også videregående skoler. Er det ikke lite trolig at de vil åpne for alle samtidig? Håper imidlertid at du har rett. Men det må da isåfall bety at smitterverntiltak som maks 15 pr. gruppe ikke kan fortsette. Det er det jo ikke bemanning nok til for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 Jeg er på ingen måte fan av regjeringen, men jeg har ikke problemer med å forstå at de ikke kan komme med datoer og planer langt fram i tid. Det ville faktisk vært urovekkende hvis de gjorde det, for de må basere avgjørelsene på informasjonen og forskningen som er tilgjengelig, og den endrer seg stadig. Anonymkode: 0799e...355
Anbefalte innlegg