AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Er det normalt å ha dårlig samvittighet over å ha sagt opp jobben sin fordi man har fått et bedre tilbud? På grunn av situasjonen man midlertidig setter bedriften i, med overføring av oppgaver, nyansettelser, opplæring, osv. Nå kommer jo sommeren og greier, og da er det i tillegg noen uker ferie for de fleste. At flesteparten har hjemmekontor i tillegg pga korona, hjelper heller ikke. I min bedrift er vi veldig få, så hver av oss sitter på veldig spesifikk kompetanse... Over tid vil de nok klare seg enda bedre med en ny enn med meg, men kjenner likevel at samvittigheten gnager noe veldig. Er det noen som har noen tips til hvordan man bør/kan tenke? Anonymkode: f76e6...fbe
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Sa du opp på dagen og ikke gav de tid til å finne ny? Anonymkode: 9d611...992
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Har 3mnd oppsigelse, men som nevnt over er det hjemmekontor og snart sommer. Så kjenner bare på å ha satt dem i en «skvis» mtp. tiden og ganske spesialiserte oppgaver. Anonymkode: f76e6...fbe
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Da er det helt fair av deg tenker jeg, de har tid til å finne en ny. Anonymkode: 9d611...992 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #5 Skrevet 3. mai 2020 Følelsen er normal. Men se slik på det - dette er en helt vanlig situasjon, folk bytter jobb stadig vekk, og du har gjort alt etter retningslinjene. Arbeidsgiver og kollegaer synes nok det er kjedelig, men jeg tror du kan føle deg helt sikker på at de forstår deg. Jeg hadde vært åpen og positiv med tanke på opplæring av nye, og også sagt at jeg bare var en telefon unna om det oppstod problemer i begynnelsen - gitt at du vet at dette er en respektfull arbeidsgiver som ikke sluker deg med hud og hår om du tilbyr lillefingeren. Anonymkode: 9f399...780 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #6 Skrevet 3. mai 2020 Arbeidsgiver har egentlig selv satt seg i et problem ved å kun ha én person som kan enkelte ting. Da er man jo helt avhengig av den personen. Dette gjelder jo ved annet fravær som langvarig sykdom eller ferie osv også. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Bedriften har gitt deg regler å forholde deg etter, og du har fulgt reglene. Anonymkode: 5fda1...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 hvis du selv vet hvor du skal, da skal det ikke være nødvendig å ha dårlig samvittighet, fordi man kan uavhengig av ansettelse og jobb ha satt seg selv ett mål å jobbe 2 år i bedriften, og deretter føre seg videre i karrièrestigen. Anonymkode: a3465...157 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 Det er helt normalt, samtidig som det er ubegrunnet. Vi lever heldigvis ikke i et samfunn hvor arbeidsgiver eier deg til evig tid, selvfølgelig skal folk få lov til å skifte jobb. Prøv å tenk at oppsigelsestidene i Norge er svært lange sammenlignet med mange andre land og det er minst like mye til fordel for arbeidsgiver som arbeidstaker. De har god tid å innrette seg på. Anonymkode: 7177e...981 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Har 3mnd oppsigelse, men som nevnt over er det hjemmekontor og snart sommer. Så kjenner bare på å ha satt dem i en «skvis» mtp. tiden og ganske spesialiserte oppgaver. Anonymkode: f76e6...fbe Følelsen er normal. Men du "svikter" ingen - det er din nærmeste leders ansvar å være forberedt på denne typen situasjoner. Som flere her påpeker så bytter folk jobb stadig vekk. Det hender også at folk blir alvorlig syke og ikke kan utføre jobben sin i kortere eller lengre periode. Din leder har da ansvar med å lage et plan B som går ut på at det ikke oppstår en situasjon at virksomheten eller deler av denne stopper opp fordi du er ikke tilstede. Anonymkode: 3d172...5f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå