Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 3. mai 2020 #21 Skrevet 3. mai 2020 Hun der har jeg sett ofte så hun har vært tilbake lenge hun.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #22 Skrevet 3. mai 2020 Jeg sier ikke covid-19 er like ille som svartedauen, men; hvor mange syke og døde hadde vi hatt av covid-19 om ingen tiltak hadde blitt gjort, og vi ikke hadde visst at håndvask og å holde avstand er viktig for å unngå smitte? Jeg tror selv de som blåser av covid-19 og synes andre er hysteriske, ville blitt litt skjelven i buksa. Anonymkode: 4260d...229 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #23 Skrevet 3. mai 2020 4 hours ago, Tutte said: Skulle nesten tro at det var svartedauden ja, men det er det langt i fra. Om så svartedauden hadde begynt å herje igjen nå, så hadde det vært langt flere som hadde klart seg nå enn på 1300 tallet. Kan ikke sammenligne behandlingsmulighetene da og nå. Behandlingsmuligheter – og ikke minst hygieniske forhold og kunnskap om smittevern! Anonymkode: 5da5a...2fd 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #24 Skrevet 3. mai 2020 Skru tiden tilbake. Slipp Corona løs under samme forhold som svartedauden. Ingen antibac, ingen hyppig håndvask med god såpe, lite allmenn kjennskap til hygiene og smitte, ingen antibiotika, dårlig med leger og sykehus, dårlig kosthold og klær for mange, og da som nå ingen munnbind, hansker O.l. Spørs om ikke Corona kunne konkurrert med svartedauden, og kanskje vunnet. Anonymkode: 576d5...1fb 6
strynejenta Skrevet 3. mai 2020 #25 Skrevet 3. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare nå med corona? Pesta Pesta var svartedauden personlig. Det var en sortkledd gammel dame som gikk rundt i bygdene på midten av 1300 - tallet. Hun hadde med seg to redskaper og det var en rive, og en sopelime. Der hun brukte riva kunne et og anna liv bli spart, men der hun brukte sopelimen, døde alle som en. Hvis folk på denne tida så en gammel sortkledd dame, så ble de redde og ropte at "Pesta kommer." Anonymkode: 4e172...9d4 Er ikke det dumt å ha på anonymbruker når du likevel skal legge ut et bilde av deg selv?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #26 Skrevet 3. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun finnes fortsatt, men nå går hun rundt på kg og roper Bare vent, om fjorten dager eksploderer det! Anonymkode: 8cd78...03b Haha! Dagens innlegg! Anonymkode: 16818...fc9 2
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2020 #27 Skrevet 3. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skru tiden tilbake. Slipp Corona løs under samme forhold som svartedauden. Ingen antibac, ingen hyppig håndvask med god såpe, lite allmenn kjennskap til hygiene og smitte, ingen antibiotika, dårlig med leger og sykehus, dårlig kosthold og klær for mange, og da som nå ingen munnbind, hansker O.l. Spørs om ikke Corona kunne konkurrert med svartedauden, og kanskje vunnet. Anonymkode: 576d5...1fb Covid tar nesten utelukkende livet bare av mennesker som er 80+ år så den kunne på ingen måte konkurrert med en pest. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #28 Skrevet 3. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Skru tiden tilbake. Slipp Corona løs under samme forhold som svartedauden. Ingen antibac, ingen hyppig håndvask med god såpe, lite allmenn kjennskap til hygiene og smitte, ingen antibiotika, dårlig med leger og sykehus, dårlig kosthold og klær for mange, og da som nå ingen munnbind, hansker O.l. Spørs om ikke Corona kunne konkurrert med svartedauden, og kanskje vunnet. Anonymkode: 576d5...1fb Folk hadde ikke visst om korona engang, det ville vært så ubetydelig i forhold til alt annet. Anonymkode: 0c853...0c2 4
Gjest Tutte Skrevet 3. mai 2020 #29 Skrevet 3. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skru tiden tilbake. Slipp Corona løs under samme forhold som svartedauden. Ingen antibac, ingen hyppig håndvask med god såpe, lite allmenn kjennskap til hygiene og smitte, ingen antibiotika, dårlig med leger og sykehus, dårlig kosthold og klær for mange, og da som nå ingen munnbind, hansker O.l. Spørs om ikke Corona kunne konkurrert med svartedauden, og kanskje vunnet. Anonymkode: 576d5...1fb Du har fått med deg at covid-19 ikke er farlig for de fleste? Det kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Selv om svartedauden fortsatt finnes, så får vi være glade for at det ikke er den som ukontrollert herjer rundt i verden nå. Selv om vi hadde klart oss bedre nå enn på 1300 tallet, så kan vi virkelig snakke om overbelastet helsevesen, da de fleste blir alvorlig syke i motsetning til covid-19.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #30 Skrevet 3. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker said: Folk hadde ikke visst om korona engang, det ville vært så ubetydelig i forhold til alt annet. Anonymkode: 0c853...0c2 Det tror jeg også, jeg mener de fleste hadde jo ikke visst om corona i dag heller om de ikke hadde hørt om det på nyhetene minutt for minutt. Og på 1300-tallet var det jo også svært mange som døde unge også, det var bare noe man måtte regne med. Kanskje faktisk corona ikke hadde blitt særlig farlig på den tiden heller, fordi det fantes mye færre eldre. Anonymkode: 8cd78...03b 1
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2020 #31 Skrevet 3. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg også, jeg mener de fleste hadde jo ikke visst om corona i dag heller om de ikke hadde hørt om det på nyhetene minutt for minutt. Og på 1300-tallet var det jo også svært mange som døde unge også, det var bare noe man måtte regne med. Kanskje faktisk corona ikke hadde blitt særlig farlig på den tiden heller, fordi det fantes mye færre eldre. Anonymkode: 8cd78...03b På den tiden var en 50 åring like gammel fysisk som en 70 åring er idag. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #32 Skrevet 3. mai 2020 49 minutter siden, Apocalypte skrev: På den tiden var en 50 åring like gammel fysisk som en 70 åring er idag. Dette er feil, folk levde ikke til de var 50 på den tiden. Anonymkode: 1be75...1b9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #33 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Honey Dew skrev: Svartedauden var ingen dame. Det var byllepest. Det var også lungepest Anonymkode: 1be75...1b9
Honey Dew Skrevet 3. mai 2020 #34 Skrevet 3. mai 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var også lungepest Anonymkode: 1be75...1b9 Navnet svartedauden kom fra byllepest. Byllene ble svarte derav navnet. Endret 3. mai 2020 av Honey Dew 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #35 Skrevet 3. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skru tiden tilbake. Slipp Corona løs under samme forhold som svartedauden. Ingen antibac, ingen hyppig håndvask med god såpe, lite allmenn kjennskap til hygiene og smitte, ingen antibiotika, dårlig med leger og sykehus, dårlig kosthold og klær for mange, og da som nå ingen munnbind, hansker O.l. Spørs om ikke Corona kunne konkurrert med svartedauden, og kanskje vunnet. Anonymkode: 576d5...1fb Det er realiteten i mange land nå i dag også, så det er ikke et tankeeksperiment, men det foregår as we speak. Og selv om jeg frykter hvordan det vil gå i endel land, har jeg ingen tro på at 1/3-1/2 av befolkningen i disse landene vil dø av koronavirus. Anonymkode: 16818...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #36 Skrevet 3. mai 2020 Hadde nok vært et par hakk mer bekymret dersom jeg hadde fått en antibiotika resistent Yersinia pestis enn covid-19. Jeg tenkte helt i starten at Covid kom til å bli på samme nivå som spanskesyken, men det tviler jeg sterkt på nå lenger. Anonymkode: e748e...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #37 Skrevet 3. mai 2020 2 timer siden, Honey Dew skrev: Navnet svartedauden kom fra byllepest. Byllene ble svarte derav navnet. Ja jeg vet det, men det forandrer ikke det faktum at det også var lungepest. Det var både bylllepest og lungepest som rammet under Svartedauden. Anonymkode: 1be75...1b9
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #38 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde nok vært et par hakk mer bekymret dersom jeg hadde fått en antibiotika resistent Yersinia pestis enn covid-19. Anonymkode: e748e...1d9 Om det noen gang skulle skje så ligger vi alle virkelig tynt an. Anonymkode: 1be75...1b9 2
Isambard Skrevet 3. mai 2020 #39 Skrevet 3. mai 2020 Jeg skjønner ikke at folk kan ta dette helt bokstavelig og nesten bli hissige. Pesta er bare litt fargerik folketro. Illustrasjonene er fantastiske. 4
Tiuren Skrevet 3. mai 2020 #40 Skrevet 3. mai 2020 6 hours ago, Tobias Juul Grythe said: Hun der har jeg sett ofte så hun har vært tilbake lenge hun. Det trodde jeg og men det var svigermor, Pesta er nesten like ille....
Anbefalte innlegg