Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er lærerstudent, ferdig om 2 år, men kjenner på magefølelsen at dette kanskje ikke er noe for meg likevel... Ønsker heller å jobbe med rådgivning eller noe innenfor helse. 

I praksis har jeg møtt en del helsesykepleiere og det virker som en jobb jeg absolutt kan trives i:) Men tror ikke jeg vil trives med en «vanlig» sykepleierjobb med direkte stell og pleie, medisinansvar, turnus osv..

Er det «dumt» å starte på sykepleien kun med mål om å bli helsesykepleier? Hører det er vanskelig å komme inn på videreutdanningen og ikke flust av stillinger. 

Anonymkode: 79a3e...cc5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er lærerstudent, ferdig om 2 år, men kjenner på magefølelsen at dette kanskje ikke er noe for meg likevel... Ønsker heller å jobbe med rådgivning eller noe innenfor helse. 

I praksis har jeg møtt en del helsesykepleiere og det virker som en jobb jeg absolutt kan trives i:) Men tror ikke jeg vil trives med en «vanlig» sykepleierjobb med direkte stell og pleie, medisinansvar, turnus osv..

Er det «dumt» å starte på sykepleien kun med mål om å bli helsesykepleier? Hører det er vanskelig å komme inn på videreutdanningen og ikke flust av stillinger. 

Det er ikke dumt og ha mål. Bare husk at du må ha ett års relevant yrkeserfaring som sykepleier før du kan starte på helsesykepleierutdanningen.

Som du sier, det er ikke flust av stillinger så jeg personlig ville kanskje ikke ha startet dersom du er bestemt på at du ikke vil jobbe turnus, ha medisinansvar osv. Du må jo det i minst ett år uansett. Kanskje du også må jobbe som sykepleier når du er ferdig utdannet helsesykepleier pga mangel på stillinger, men du kan jo også være heldig og få deg jobb med en gang! 

Anonymkode: 2c253...58b

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler at det å bli lærer ikke er riktig for deg så er det nok lurt å tenke på noe annet. Det å bli helsesykepleier er en prosess som tar ganske lang tid. Er du villig til å bruke tid og krefter på det? Å komme inn på sykepleie har aldri vært vanskeligere, og nå som fristen har gått ut så må du uansett vente med å søke til neste år. Gjennom studiet så hat du masse praksis med stell, medisiner og ansvar. Etter studiet så må du jobbe minst et år med relevant, dvs på barneavdeling før du kan søke. Er du sikker på å få jobb på relevant avdeling som nyutdannet? Flere av mine venninner har søkt for helsesykepleier flere år på rad og kun ei har kommet inn og hun har erfaring fra nyfødt intensiv fra Oslo US. 

Det er selvfølgelig ikke umulig, men greit å være klar over at det tar tid og krefter. Kanskje du kan fortsette på studiet du går på og kjenne hva du har lyst til i løpet av neste år før fristen for søknader går ut?

Anonymkode: 8de9a...bce

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er rådgivning og helse du vil jobbe med, så tror jeg kanskje jeg ville søkt sosionom i stedet. Mye pga det personen over skriver, det er en lang vei til å bli helsesykepleier. Og du må innom alt stellet og medisinansvaret som sykepleien innebærer. Med mindre du er ganske motivert for å jobbe som sykepleier en periode, så ville jeg ikke valgt det. 
Men dersom du tenker det skal gå greit å være sykepleier, og evt ha en plan B om du ikke kommer inn på helsesykepleier, så er det jo bare å prøve.

Anonymkode: 4b103...ff2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller gått for barnevernspedagog eller sosionom. 

Anonymkode: 8cdff...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde heller satset på ppt. Kan du bruke noe av pedagogikken du har, og heller ta master i ped/ rådgivning? Det er en laang vei til helsespl;  vanskelig å få jobb - og få studieplasser på masteren. 

Anonymkode: ebe85...bee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips og råd😊 mulig det blir sosionom eller spesped

Er det vanskelig å få gode karakterer på sykepleien? Har bare 5 og 6 fra vgs

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helsesykepleier og det er ikke riktig det som sies over at en må jobbe med barn og unge som et opptakskrav. Det som er riktig, er at en må ha minst ett års praksis som sykepleier. På mitt kull var det mange som aldri hadde jobbet med barn/unge tidligere.

Hvis det er drømmen, synes jeg du skal satse. En bachelor går fort.

Anonymkode: fbb01...892

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei😊 Ser denne tråden er fra i fjord. Men ønsker å høre om det er noen helsesykepleiere her som ønsker å fortelle litt om veien til å utdanne seg til det? Synes helsesykepleier virker veldig spennende og givende.

Er det vanskelig å komme inn på studiet(få plasser)? Jeg har lest hele tråden, og jeg har litt samme spm som TS hadde, derfor skriver jeg i denne tråden.

Takk på forhånd!

Anonymkode: aeed6...f1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei😊 Ser denne tråden er fra i fjord. Men ønsker å høre om det er noen helsesykepleiere her som ønsker å fortelle litt om veien til å utdanne seg til det? Synes helsesykepleier virker veldig spennende og givende.

Er det vanskelig å komme inn på studiet(få plasser)? Jeg har lest hele tråden, og jeg har litt samme spm som TS hadde, derfor skriver jeg i denne tråden.

Takk på forhånd!

Anonymkode: aeed6...f1c

Helsesykepleie er nå en masterutdanning de fleste steder, men noen steder er det fortsatt en videreutdanning. Flere steder er det lagt opp til å ta studiet på deltid, men det er naturlig nok høyt snitt, og det er få plasser. Jeg nærmer meg ferdig med master i helsesykepleie på deltid, og snittet var vel B for å komme inn. 

Man må ha jobbet minimum 1 år i 100% stilling som sykepleier. 

Skal også sies at det er veldig vanskelig å få fast stilling mange steder, så enn så lenge jobber jeg ikke som helsesykepleier.

Anonymkode: e59fe...228

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...