AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Barnet spiller 2 timer hver dag pga korona. Han er 11 år. Dette selvsagt etter at hjemmeskolen er gjennomført. De har stortsett et veldig tettpakka opplegg fra 8-14. Han får spille 1-2 timer på din fritid hver dag. Men han klager over at det er altfor lite og alle andre får spille mer. Og det virker faktisk som det er sant også, enkelte klassekamerater er pålogget hele tida. Min mann er dessverre ikke like streng som meg og lar gjerne han spille mer hvis jeg ikke er tilstede. Eller han gir etter for maset. Personlig synes jeg spillinga er en altfor stor del av hverdagen til barna og 1-2 timer hver dag er mer enn nok. Mens mannen sier han bør få lov til å spille mer slik at han kan opprettholde sosial kontakt med klassekamerater, samt at han burde få disponere fritida selv, etter at skolearbeid er unnagjort. Hva mener dere? Er jeg urimelig her? Anonymkode: 4b8d4...681
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Enig med deg (eller strengere) til hverdags, men enig med mannen din nå. Hva er alternativet til spillingen nå da? Det jo ikke fritidsaktiviteter og lek med venner, trening og lekser? Det er ...hva da? TV? Spiller han med vennene sine, ville jeg latt ham få lov mye mer enn til vanlig. Det gjør vi. Anonymkode: b8064...9b9 21
Skalperud Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Synes du er for streng. Tror vi bare må akseptere at verden er annerledes enn når vi vokste opp. Har en 11 åring og han spiller mye, men det er jo der han har sitt sosiale nettverk. Han henger med vennene sine over nett, så avtaler de å være sammen ute også. Vi har ikke faste regler, men så lenge plikter, lekser, og han er ute og får fysisk aktivitet får han styre det selv. Mange fordeler med spill, les gjerne rundt dette.. 24
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Mine får spille mye mer nå enn før. Ser ingen grunn til å være like streng når hverdagen er snudd litt opp ned. Anonymkode: b7237...f75 10
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 Synes ikke du er streng. Min 10 åring er tilbake på skolen nå. Når han hadde hjemmeskole fikk han spille 2 timer hver dag, nå når han er tilbake på skolen får han spille en time. Dette glir selfølgelig litt ut så han spiller litt mer. I helgene får han spille mer. Det er greit at spilling er en stor del av de unges liv og at det er der mye av det sosiale skjer. Men jeg tror også at andre aktiviteter er viktig, og hvis han kjeder seg får han finne på noe. Vi har en liten skog rett utafor der vi bor, der kan han dra å leke. Vi har et stort verksted han kan være kreativ å lage masse ting. Han ser ikke mye venner på fritiden nå pga smittefare, men han får lov til å være ute med en eller to kompiser å sykle etc. Anonymkode: 75b21...870 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 Du er for streng. Min 11 åring spiller mye nå. Men når det er skole, fotball og korps, så spiller han kun litt i helgene. Det er sosialt å spille Anonymkode: 934ac...9b8 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 Som svar på overskriften tenker jeg, hva slags forbilder er vi foreldre om vi gir etter for gruppepress? Hvilke signaler sender vi til våre barn da? Men videre er det jo ikke dette du skriver så mye om. Jeg synes to timer nå er lite, når tingene er som de er. Men dagene er jo også forskjellige. Her har vi det slik at i dag har du spilt mye, da blir det mindre i morgen. Er det en helg vi ikke gjør noe spesielt har de en lengre pause mitt på dagen hvor de må gjøre andre ting, som ikke innebærer skjerm i det hele tatt. Som oftest er det inge diskusjoner. Anonymkode: 4fe26...01d 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Skrevet 3. mai 2020 Du er vel en smule på jordet, om du virkelig tror det handler om gruppepress? Det er slik de møtes og har det gøy sammen nå. Ved å insistere på minimalt med spilletid, som jeg faktisk vil kalle 1-2 timer nå i dagens situasjon, så avkuttet du også barnet ditt en av de aller viktigste plattformene for sosial interaksjon med jevnaldrende per idag. De andre barna møtes i spillet, planlegger, leker og har opplevelser sammen, mens din gutt blir jaga ut av fellesskapet og alene ut i snekkerboden... Bare fordi møteplassen er online, gjør det ikke verdien av samhandling og fellesskap med jevnaldrende mindre. Du vil altså heller velge at din gutt må være alene mens de andre barna leker, bare fordi det nå i disse dager må skje via nett...? Vær heller glad for at de har denne muligheten Joda, fysisk aktivitet og andre ting er også viktig, men ikke undervurder verdien av å ha et møtested hvor venner kan ha det gøy sammen, i trygg corona-avstand. Anonymkode: ba856...7a7 25
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 Så det er greit at andre er sosiale på nett, har møter, underviser, spiser/ser film/trener sammen, men om de vil spille på nett sammen er det krise ? Har småhumret mye i det siste som gamer, var ikke måte på hvor ille og asosial all den tiden på nett var, så kommer corona og da innser folk hvor sosialt det er. La gutten spille, høres jo ikke ut som det går utover skolen? Ville du synes 4-5 timer fotball etter skolearbeid var greit før corona? En jeg studerte med tjener ca 850.000 i året på gaming, jeg er ikke like god men mye moro likevel. B-snitt på oss begge (bachelor IT) selv om det ble mye spilling og vi bortprioriterte festing. Anonymkode: 9185d...1dc 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 En 11 åring har god tall forståelse. Prøv å forklare at han spiller 14 timer i uka og hele 56 timer iløpet av en måned. Anonymkode: 4ea9e...708
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 Syns du er for streng. Min 9,5 åring spiller mye mer enn det. Anonymkode: 7be1d...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 Enig med gamerne her, det å spille er ikke som før. Det er mestring, trening i samhandling, strategisk tenkning, ledelse, og mye humor i en og samme aktivitet. La han spille så han greier å følge nivået til kompisene sine. Jeg har en gamer selv, blir litt imponert av å «tyvlytte», hektisk kommandering på både engelsk og norsk, bra språktrening også. Anonymkode: 3cbd0...94b 10
Taffel Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 Hva tenker du han skal gjøre i stedet for? Hvis det er skjerm som er problemet, så kan han jo ikke heller se på TV. Men dere er kanskje flinkere enn oss til å gjøre på ting sammen? 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere? Er jeg urimelig her? Anonymkode: 4b8d4...681 Ja. Dette handler da virkelig ikke om gruppepress, men at du frarøver ditt barn den eneste muligheten for sosial kontakt med andre i disse dager. Hva skal barnet gjøre istedenfor? Hva er alternativene du presenterer som barnet kan gjøre? Kan man møtes i store grupper og spille på fotballbanen? Kan man gå til en kamerat og ha sosialt samvær? Hva med skolehverdag, fritidsaktiviteter og lekser? Nei, ingenting av dette eksisterer nå. Barnet ditt må være ensom og alene fordi at han er velsignet med deg som mor. Jeg syns du er alt for streng. Støtter mannen din 100 % her. Anonymkode: 80920...139 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 Er du lur lar du barnet spille seg lei. De som utvikler spillavhenighet til dataspill er gjerne de som ofte ble nektet å spille som barn. Anonymkode: 56ad5...c39 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er du lur lar du barnet spille seg lei. De som utvikler spillavhenighet til dataspill er gjerne de som ofte ble nektet å spille som barn. Anonymkode: 56ad5...c39 Dette er ikke riktig. Jeg jobber med ungdom og de som sliter med å legge bort spill og gjøre noe annet er de som aldri lærte dette i tidlig alder. Anonymkode: 4ea9e...708 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #18 Skrevet 3. mai 2020 Det dummeste man gjør er å ikke ha noe som helst regler på spilling. De som er avhengige er de som kunne sitte ubegrenset, min bror er et levende bevis. Han ble sånn kun fordi mamma nøt å kunne vite hvor han var til enhver tid. Barn har sunt av å kjede seg litt. Han har sikkert mye leker, brettspill, tegnesaker osv han kan holde på med? Kanskje har han søsken? Trampoline eller andre uteleker? Et par venner han kan være med? Bygg en liten minirampe til sparkesykkel eller sykkel. Det er også sunt å kjede seg litt 👌🏼 Anonymkode: b3394...70b 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #19 Skrevet 3. mai 2020 13 minutter siden, Taffel skrev: Hva tenker du han skal gjøre i stedet for? Hvis det er skjerm som er problemet, så kan han jo ikke heller se på TV. Men dere er kanskje flinkere enn oss til å gjøre på ting sammen? Lar barnet mitt spille mye, men han må også klare seg uten spill og greie å aktivisere seg selv. Ellers forsvinner spillene en periode. Det han kan gjøre/ gjør: ut å henge med koronakompisen, husarbeid, spille brettspill med oss, hoppe på trampoline, øve ferdigheter i ballspill, familien finner på en aktivitet sammen hver dag,sykle, lese bøker, tegne osv. Disse aktivitetene blir kun valgt når skjerm ikke er ett alternativ. Vi voksne har heller ikke TV, mobil og lignende når barna legger bort skjermen. Han har sitt sosiale liv på PC om dagen, men jeg er fremdeles streng på at man skal være uten skjerm en periode hver dag. Han har to kamerater som tydeligvis får spille hele dagen, det var ikke de hyggeligste gutta å ha med hjem før pandemien kom. Nå ser jeg tydeligere at de kanskje mangler litt grenser. Resten av gjengen virker å ha en sunn balanse der de spiller mye, men må avtale spilletid da familien krever at de har skjermfri tid hver dag. Anonymkode: 080b4...be5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #20 Skrevet 3. mai 2020 Hva gjør du på fritiden hver dag? Om svaret er 2+ timer med KG/TV/nett synes jeg du bør reflektere over egne prioriteringer sett opp mot begrensninger du legger på sønnen. Synes sosialt spill og liv på nett er mer givende aktivitet for barn en passiv TV titting i disse dager. Så lenge det ikke tar over for skolearbeid, husarbeid, ut på tur hver dag, familieaktiviteter, med mer. Anonymkode: e7035...fd3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå