AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Jeg er introvert og har en veldig sosial jobb som tapper meg helt for energi. Nå vurderer jeg å starte på ny utdanning, vil ha en kontorjobb! Å jobbe som arkivar eller bibliotekar hadde passet meg perfekt. Men er det behov for folk innen disse yrkene? Og hvor mye utdanning bør man ta? Årsstudium ,bachelor eller master? Evt vurderer jeg å bli arealplanlegger, bedre jobbmuligheter?🤔 Tar gjerne imot andre forslag på utdanninger😊 (Har en utdannelse fra før så vil helst ikke studere mer enn tre år) Anonymkode: e96dc...749
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Jeg har hørt at det er fryktelig mange om benet i de få arkivar/bibliotek stillingene som finnes. Ellers som arealplanlegger krever de fleste arbeidsgivere masterutdannelse, dvs 5 år. Det er både kontorjobb, teamarbeid og møter involvert i yrket. Ellers kan du jobbe som saksbehandler med feks en bachelor i juss både på NAV og byggesak vil jeg tro. Eventuelt bachelor i sosialt arbeid på NAV. Anonymkode: 9f653...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Ville ikke valgt bibliotekar hvis du forventer en jobb der du ikke skal være sosial i hvert fall. De jobbene innen bibliotek som er mer tilbaketrukket er det ganske få av. Ellers må du forvente at du skal drive med formidling, holde arrangementer, noen stillinger krever at du skal ha undervisning osv. Om du tar en titt på stillingsannonser som ligger ute så ser du hva som forventes. Bibliotek har forandret seg mye og det bør alle som tror at man ikke trenger å være sosial sette seg inn. Man bør ha minst bachelorgrad innen bibliotek eller årsstudium kombinert med relevant bachelorgrad. Om du vil jobbe i fag eller forskningsbibliotek ville jeg satset på master. Jeg har bachelor selv, men det er ikke helt enkelt å få seg jobb. Var nyutdannet i fjor og ikke fått relevant jobb enda. Innen arkiv ser det ut som det er ganske mange stillinger, men hvor mange det er om beinet der er jeg usikker på. Anonymkode: 87904...530 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #4 Skrevet 3. mai 2020 Arkiv/samling er et bra valg om du velger et studie med stor del IT, ntnu har f.eks dette. Du vil være overkvalifisert for saksbehandling med denne utdanningen, jobben din vil være å vurdere hva som skal tas vare på, sørge for at saksbehandlere gjør papirmølla rett og rette opp evt. feil, sende ut dokumentasjon o.l. stor etterspørsel etter folk med denne utdannelsen nå, bachelor (master starter opp første gang i høst). Sjekk finn så får du inntrykk av arbeidsoppgavene Anonymkode: 75582...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #5 Skrevet 4. mai 2020 AB i innlegg nummer 3 har helt rett. Jeg er introvert bibliotekar på 25 året og har de siste årene blitt dødssliten av jobb. Arbeidssituasjonen har endra seg radikalt. Jeg var selvfølgelig ingen "hysj-hysj"-bibliotekar på noe tidspunkt (det er nok generasjonen før meg igjen), men merker mye større forventninger i dag til at jeg skal være energisk, sprudlende, kreativ, utadvendt. Ren "kundebehandling" i form av bokutlån har faktisk minket drastisk (det skjer i stor grad via selvbetjening), det er presentasjoner og arrangementer som gjelder nå. Jeg savner lesegruppene jeg hadde for eldre mennesker; nå er det ungdom, gaming og sosiale medier som er viktig. Lydnivået er til tider ekstremt. Anonymkode: 133fa...da3 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #6 Skrevet 4. mai 2020 Det er ikke sånn lengre at arkivarer sitter for seg selv i et arkiv og pusler med sitt. Jeg har jobbet med dokumentforvaltning i 20 år og jeg har mye kontakt med saksbehandlere, ledere og leverandør. Jeg driver opplæring, brukerstøtte og holder kurs. Det er helt greit å være introvert og jobbe i arkiv, men man må også kunne delta på møter og ha kontakt med folk, for det er en viktig del av jobben. Anonymkode: f385c...202 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #7 Skrevet 4. mai 2020 Jeg jobber i butikk, og er utslitt hver eneste dag. Søkte på bachelor i arkiv og samlingsforvaltning på NTNU nå til høsten. 48 søkere og 40 studieplasser. Jeg er 30 og har allerede en mastergrad.. Håper virkelig jeg kommer inn. Har lest masse om det og det virker som en drømmejobb. Det er ikke et problem for meg at jobben innebærer kontakt med mange mennesker, det vil uansett ikke være i nærheten av det jeg opplever på jobb i høysesong. Ser at det er mange stillingsannonser som ligger ute, men mange av dem krever IT, så jeg håper NTNU gir meg den kompetansen jeg trenger! Anonymkode: 80af8...e59
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #8 Skrevet 4. mai 2020 Jeg jobber i en mellomstor kommune og vi har ei som for det meste sitter på kontoret sitt og bare får noen telefoner innimellom. Jeg vet ikke helt hvilken utdanning hun har, men hun jobber med kart. Altså oppdatere gatenavn og behandle saker som gjelder adresseendringer osv. Kunne det vært noe? Anonymkode: f365e...4f4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #9 Skrevet 4. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i en mellomstor kommune og vi har ei som for det meste sitter på kontoret sitt og bare får noen telefoner innimellom. Jeg vet ikke helt hvilken utdanning hun har, men hun jobber med kart. Altså oppdatere gatenavn og behandle saker som gjelder adresseendringer osv. Kunne det vært noe? Anonymkode: f365e...4f4 Hun er sikkert GIS ingeniør, eller har bakgrunn i GIS. Da er det mulig man sitter uten forstyrrelse av andre ja. Anonymkode: 9f653...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #10 Skrevet 4. mai 2020 Jeg har arkiv i utdanningen, men får ikke jobb innen det fordi det er for få jobber og det som er tilgjengelig er vikarjobber. De får man heller ikke om man ikke har 2-3 års erfaring i disse dager. Man må gå via et vikarbyrå, men som sagt må man ha erfaring for å få jobb. Jeg skjønner ikke hvorfor det tillates studier i fag som ikke gir jobb etterpå. Anonymkode: eac10...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #11 Skrevet 4. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har arkiv i utdanningen, men får ikke jobb innen det fordi det er for få jobber og det som er tilgjengelig er vikarjobber. De får man heller ikke om man ikke har 2-3 års erfaring i disse dager. Man må gå via et vikarbyrå, men som sagt må man ha erfaring for å få jobb. Jeg skjønner ikke hvorfor det tillates studier i fag som ikke gir jobb etterpå. Anonymkode: eac10...6ad Kan du si noe mer om hva slags utdanning du har? Og på hvilket nivå? Bachelor ? Anonymkode: e96dc...749
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #12 Skrevet 4. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn lengre at arkivarer sitter for seg selv i et arkiv og pusler med sitt. Jeg har jobbet med dokumentforvaltning i 20 år og jeg har mye kontakt med saksbehandlere, ledere og leverandør. Jeg driver opplæring, brukerstøtte og holder kurs. Det er helt greit å være introvert og jobbe i arkiv, men man må også kunne delta på møter og ha kontakt med folk, for det er en viktig del av jobben. Anonymkode: f385c...202 Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig i innlegget. Jeg har en sosial jobb som krever mye direkte kontant med pasienter osv. Ønsker en jobb hvor jeg har mulighet til å trekke meg litt tilbake. Å være en slags rådgiver, være sosial med kollegaer og drive opplæring er helt greit Hvordan synes du at arbeidsmarkedet er nå? Lett å få jobb? Tenker å ta bacheloren som de tilbyr ved OsloMet Anonymkode: e96dc...749
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #13 Skrevet 5. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan du si noe mer om hva slags utdanning du har? Og på hvilket nivå? Bachelor ? Anonymkode: e96dc...749 Over 500 studiepoeng. En MA. Fag: sosialantropologi, sosiologi, museologi, historie, arkiv, digital forvaltning, forvaltningsrett. Jeg er riktignok med i et nyoppstartet arkiv, men det vil jo ta litt tid for å få det til å gå helt fint. Anonymkode: eac10...6ad
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #14 Skrevet 5. mai 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn lengre at arkivarer sitter for seg selv i et arkiv og pusler med sitt. Jeg har jobbet med dokumentforvaltning i 20 år og jeg har mye kontakt med saksbehandlere, ledere og leverandør. Jeg driver opplæring, brukerstøtte og holder kurs. Det er helt greit å være introvert og jobbe i arkiv, men man må også kunne delta på møter og ha kontakt med folk, for det er en viktig del av jobben. Anonymkode: f385c...202 Dette hørtes kjempeinteressant ut, kan du si hva slags utdannelse du har? 😊 Anonymkode: 6c4b0...ded
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #15 Skrevet 5. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette hørtes kjempeinteressant ut, kan du si hva slags utdannelse du har? 😊 Anonymkode: 6c4b0...ded Jeg har en bachelor i samfunnsfag og et år med arkivkunnskap fra høgskole. Men det er over 20 år siden jeg tok utdanning. Anonymkode: f385c...202
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #16 Skrevet 5. mai 2020 Jeg har en bachelor i arkivvitenskap, samt Arkivakademiet fra det var på Riksarkivet. Opplevde det var lett å få jobb, men tror det handlet om at jeg hadde flere års erfaring fra før jeg begynte på studie. Tror det skiller hvem som får jobb og ikke. Nå er jeg arkivleder i en kommune. Må være villig til å presentere ting, være med på ledermøter.. og ha hod oversikt over et stort og komplekst område, samt personalansvar. Men er du arkivkonsulent i noen tilfeller og jobber med vanlige driftsoppgaver kan du nok slippe så mye kontakt med folk.. men noe må du Anonymkode: b5e4b...0bc
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en bachelor i arkivvitenskap, samt Arkivakademiet fra det var på Riksarkivet. Opplevde det var lett å få jobb, men tror det handlet om at jeg hadde flere års erfaring fra før jeg begynte på studie. Tror det skiller hvem som får jobb og ikke. Nå er jeg arkivleder i en kommune. Må være villig til å presentere ting, være med på ledermøter.. og ha hod oversikt over et stort og komplekst område, samt personalansvar. Men er du arkivkonsulent i noen tilfeller og jobber med vanlige driftsoppgaver kan du nok slippe så mye kontakt med folk.. men noe må du Anonymkode: b5e4b...0bc Hvordan kan man få flere års relevant erfaring når mange jobber innen arkiv krever nettopp at man må ha flere års erfaring? Spesielt innen arkiv ser jeg at dette nesten alltid er et krav. Altså at det står spesifikt at man må ha det. Til og med gjennom vikarbyrå så er dette et krav. Jeg er bibliotekar og det er det også vanskelig, men kunne tenke meg å ta noe videreutdanning for å gjøre meg mer attraktiv for å kunne jobbe innen arkiv. Det er jo lite fristende når jeg ikke har erfaring og dette ofte er et må-krav. Anonymkode: 87904...530
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #18 Skrevet 5. mai 2020 Dersom du er villig til å flytte på deg for å få arbeidserfaring, burde det være gode muligheter for å få jobb innen arkiv. Jobbet innen faget fram til høsten 2018, og arkivlederne jeg møtte på fagsamlinger klaget bestandig på at det var kjempevanskelig å få kvalifiserte søkere. Ville anbefalt deg minimum en bachelor, og at du velger IT-fag som eventuelle frie emner. Anonymkode: bd496...d84
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #19 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du er villig til å flytte på deg for å få arbeidserfaring, burde det være gode muligheter for å få jobb innen arkiv. Jobbet innen faget fram til høsten 2018, og arkivlederne jeg møtte på fagsamlinger klaget bestandig på at det var kjempevanskelig å få kvalifiserte søkere. Ville anbefalt deg minimum en bachelor, og at du velger IT-fag som eventuelle frie emner. Anonymkode: bd496...d84 Ok, takk for svar. Mulig det er mest slik i byene. Jeg har bare nylig begynt å se på stillingsannonser innen arkiv. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta ny bachelorgrad, men har søkt årsstudium. Vet ikke om det er nok, men får se. Anonymkode: 87904...530
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #20 Skrevet 5. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Mulig det er mest slik i byene. Jeg har bare nylig begynt å se på stillingsannonser innen arkiv. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta ny bachelorgrad, men har søkt årsstudium. Vet ikke om det er nok, men får se. Anonymkode: 87904...530 Ta ihvertfall årsstudium. Men dette er et yrke som ikke lenger er for introverte. Hilsen arkivar Anonymkode: a78f8...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå