Gå til innhold

Å gifte seg borgerlig først og ha kirkelig velsignelse etterpå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har giftet oss borgerlig i hjemlandet til mannen min og ønsker å ha kirkelig velsignelse i Norge neste år. Vi gjorde ikke noe ut av den borgerlige vielsen fordi vi vil at det er den kirkelige velsignelsen som skal gjelde for oss, så vi hadde vanlige klær, ingen fest og ingen foreldre og så videre til stede under vielsen. For dagen til den kirkelige velsignelsen ønsker jeg å ha brudekjole, fotograf, fest, taler og sanger og det som hører med, men hvordan gjør man det rent praktisk på selve dagen? Er det valgfritt om man går opp alteret med faren sin eller mannen? Kan man si "ja" i kirken også, selv om man er gift rent juridisk fra før? Kan presten si ting på en slik måte at det ikke går frem at man er gift fra før? Hvordan har dere andre gjort alt dette som både har hatt borgerlig vielse og kirkelig velsignelse?

Anonymkode: d91b1...962

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor giftet dere dere borgerlig i et annet land, når dere uansett vil gifte dere kirkelig? Høres unødvendig komplisert ut :)

Anonymkode: f927d...45a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor giftet dere dere borgerlig i et annet land, når dere uansett vil gifte dere kirkelig? Høres unødvendig komplisert ut :)

Anonymkode: f927d...45a

Av praktiske årsaker. Det var ikke det vi ville, men det var den beste løsningen.

ts

• Liker 1
Skrevet

Er det lovlig å gifte seg to ganger med samme mann?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Apocalypte said:

Er det lovlig å gifte seg to ganger med samme mann?

Man gifter seg ikke to ganger. Det første er en borgerlig vielse, og det andre er en kirkelig velsignelse.

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi var i en veldig lignende situasjon, og presten sa at det var riktig for han å si noe sånn som at vi hadde valgt å gifte oss, og å nå få ekteskapet velsignet. Husker ikke helt ordlyden. Om han teknisk sett «måtte» det, er jeg usikker på, for det var ikke noe vi presset på. Valgfritt hvem som følger deg til alteret.

Anonymkode: 98541...d03

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke gifte deg når du allerede er gift. 
Det dere kan ha er velsignelse. Du kan ha brudekjole og følges opp og gjøre alt som man vanligvis gjør, men du blir ikke stilt de samme spørsmålene. Ikke den ordlyden. 
Men blir tatt opp til alteret og ekteskapet blir velsignet av presten. 
Ellers helt likt 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom akkurat på at en annen venninne av meg også hadde borgerlig vielse og kristelig velsignelse, og der også ble det sagt at de hadde giftet seg tidligere 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi var i en veldig lignende situasjon, og presten sa at det var riktig for han å si noe sånn som at vi hadde valgt å gifte oss, og å nå få ekteskapet velsignet. Husker ikke helt ordlyden. Om han teknisk sett «måtte» det, er jeg usikker på, for det var ikke noe vi presset på. Valgfritt hvem som følger deg til alteret.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av praktiske årsaker. Det var ikke det vi ville, men det var den beste løsningen.

ts

Høres ut som tvang fra han eller hans familie. Hvorfor må man gifte seg? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Brunello said:

Høres ut som tvang fra han eller hans familie. Hvorfor må man gifte seg? 

For å rette på meg selv: Så klart vi ville gifte oss med hverandre, men vi ville helst kun hatt kirkelig vielse og ikke borgerlig. Det var av praktiske årsaker.

• Liker 4
Skrevet

I mange land har ikke kirken vielsesrett, så å ha to vielser er helt normalt.

Mitt råd er å snakke med presten i kirken deres og si at dere ble offisielt gift i utlandet, men ikke hatt en religiøs vielse som dere gjerne vil ha. Så blir dere nok enige om noe. Jeg tipper presten blir veldig glad for å høre deres ønske. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Yoshi said:

I mange land har ikke kirken vielsesrett, så å ha to vielser er helt normalt.

Mitt råd er å snakke med presten i kirken deres og si at dere ble offisielt gift i utlandet, men ikke hatt en religiøs vielse som dere gjerne vil ha. Så blir dere nok enige om noe. Jeg tipper presten blir veldig glad for å høre deres ønske. 

Okay, det skal vi gjøre :)

Skrevet

Støtter Yoshi - ta en prat med presten.  Liturgien ved kirkelig velsignelse er lite bundet sammenlignet med ekteskapsinngåelse. Altså står presten, i samråd med brudeparet, ganske fritt til hvordan det legges opp. Min erfaring er at det kan være veldig likt en vanlig vielse(gjestene vil knapt merke forskjell).

Man kan helt sikkert bli fulgt opp av far og man gi hverandre et ja(likevel med en nyanseforskjell fra utformingen av spørsmålet sammenlignet med vanlig vielse- mener jeg å huske)...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/2/2020 at 11:41 PM, AnonymBruker said:

Man gifter seg ikke to ganger. Det første er en borgerlig vielse, og det andre er en kirkelig velsignelse.

ts

Begge deler er jo å gifte seg.

Anonymkode: e666a...81a

Skrevet
På 4.5.2020 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Begge deler er jo å gifte seg.

Anonymkode: e666a...81a

Nei. Det ene er ekteskapsinngåelss med loven i hånd og det andre en mer symbolsk/religiøs seremoni. 

Likekjønnede par som ville gifte seg i kirken før, måtte gjøre det på den måten. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Yoshi skrev:

Nei. Det ene er ekteskapsinngåelss med loven i hånd og det andre en mer symbolsk/religiøs seremoni. 

Likekjønnede par som ville gifte seg i kirken før, måtte gjøre det på den måten. 

Ja, mine besteforeldre giftet seg under krigen, da måtte man også gjøre det slik.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har vært i tre varianter av dette, der "brudeparet" allerede er gift borgerlig på en eller annen måte. 

Sammen med presten blir dere enige om innhold. Det fremstår på veldig mange måter som et vanlig kirkebryllup. Men selve ekteskapsinngåelsen er erstattet av en velsignelse. I alle tre tilfellene var det hvit kjole, ringutveksling, taler, og full pakke. 

Anonymkode: 818e3...d39

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel spm kirkekontoret/prest svarer best på.

Anonymkode: 51c9a...282

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem med borgerlig vigsel og så kirkelig velsignelse.  Nå i disse koronatider er det flere som har gått for borgerlig vigsel i år og avtalt kirkelig velsignelse til neste år. 

Anonymkode: c9ba0...ec0

AnonymBruker
Skrevet
On 5/5/2020 at 12:24 AM, AnonymBruker said:

Ja, har vært i tre varianter av dette, der "brudeparet" allerede er gift borgerlig på en eller annen måte. 

Sammen med presten blir dere enige om innhold. Det fremstår på veldig mange måter som et vanlig kirkebryllup. Men selve ekteskapsinngåelsen er erstattet av en velsignelse. I alle tre tilfellene var det hvit kjole, ringutveksling, taler, og full pakke. 

Anonymkode: 818e3...d39

Hadde de brudekjoler eller bare vanlig hvit kjole? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...