Gå til innhold

Hvordan rydde opp i livet sitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg både har blitt født inn i livet med et litt tøffere utgangspunkt enn mange. Har opplevd en del fælt og som resultat har jeg brukt lang tid på å få studiekompetanse og har begynt på studier jeg sliter med å fullføre. Har alltid hatt jobb, ofte flere deltidsjobber samtidig, men jeg har ikke satt av penger til egenkapital da jeg ofte hadde dårlig lønn. 

Så nå sitter jeg her uten utdannelse fullført, uten egen bolig, uten karriere. Er 34 år. Ble i tillegg dumpet rett før krisen. Må være lettere å være to i denne krisen. 

Tilbake til spørsmålet : hva kan jeg gjøre for å rydde opp i livet ? 

I tillegg til alt dette har jeg litt dårlig helse. Så energien er ikke alltid på topp. Men jeg må jo gjøre noe. 

Anonymkode: 4ea78...564

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sats på nettstudier på deltid så du får deg en utdannelse. Senere kan du søke om boliglån (startlån) gjennom Husbanken.no. Da har du et godt utgangspunkt for et bedre liv. 

Anonymkode: 55dba...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sats på nettstudier på deltid så du får deg en utdannelse. Senere kan du søke om boliglån (startlån) gjennom Husbanken.no. Da har du et godt utgangspunkt for et bedre liv. 

Anonymkode: 55dba...93c

Nettstudier - hva slags ? Hva slags jobb? Noen ideer ?

Sikkert ikke bare meg som synes fremtiden ser litt mørk ut nå. Men tror jeg ville følt meg bedre i en egen bolig og permittert. Som student får jeg jo ikke penger fra nav. Og jeg har ikke mye spart opp. 

Så nå sitter jeg bare og hater meg selv for alle dumme valgene jeg har tatt så jeg sitter her blakk og ensom. 

Føler nesten det er en forbannelse over meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Se fremover. Prøv å tenk positivt. Vi lever bare en gang og verden er full av muligheter. Ikke fokuser på det negative, det vil bare dra deg ned. 

Anonymkode: 79651...85e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se fremover. Prøv å tenk positivt. Vi lever bare en gang og verden er full av muligheter. Ikke fokuser på det negative, det vil bare dra deg ned. 

Anonymkode: 79651...85e

Ja prøver men takk

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du vil! At du ikke har gitt opp!

For å komme a jour må du belage deg på å stå på i noen år, det vil være tungt, men definitivt verdt det. Du er fortsatt ung og har mange fine år foran deg. The best is yet to come 😉

La fortid være fortid, ikke la den tynge deg, men se på det som noe som gir deg styrke til å oppnå målene dine.

Skaff deg en jobb, ikke vær kresen, denne jobben er kun for å få penger. Så tenk hva som gir best betalt. For jobber er det der ute, om du står på nok (tar telefoner, oppsøker bedrifter, osv) Lag et budsjett og se om du har mulighet for å sette av litt til sparing. Kutt ned på unødvendige utgifter.

Neste steg er å begynne med en utdannelse. Her kommer det jo ann på hvem du er og hva du vil jobbe med. Jobben skal være givende og du skal stå i den i mange år. Om du vil kan du søke hjelp hos veileder på universitet/høyskole. 
Du kan studere deltid og jobbe ved siden av, eller velge støtte fra lånekassa og studere heltid.

Det er flere restplasser igjen, så fullt mulig å begynne allerede til høsten :)

Ta vare på deg selv, gjør gode ting som gjør deg godt. Skaff deg en meningsfull hverdag. 

Anonymkode: 6f318...f91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du, det er ikke nederlag å leie bolig altså! Er mange leie-kupp der ute 😃 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg både har blitt født inn i livet med et litt tøffere utgangspunkt enn mange. Har opplevd en del fælt og som resultat har jeg brukt lang tid på å få studiekompetanse og har begynt på studier jeg sliter med å fullføre. Har alltid hatt jobb, ofte flere deltidsjobber samtidig, men jeg har ikke satt av penger til egenkapital da jeg ofte hadde dårlig lønn. 

Så nå sitter jeg her uten utdannelse fullført, uten egen bolig, uten karriere. Er 34 år. Ble i tillegg dumpet rett før krisen. Må være lettere å være to i denne krisen. 

Tilbake til spørsmålet : hva kan jeg gjøre for å rydde opp i livet ? 

I tillegg til alt dette har jeg litt dårlig helse. Så energien er ikke alltid på topp. Men jeg må jo gjøre noe. 

Det høres ut som du likevel har klart deg greit tross dårlig utgangspunkt. Du har mye jobberfaring , gjennomført videregående. 

Mitt fokus er er alltid utdannelse. Fordi det gjør så mye med deg som menneske i tillegg til det rent faglige. 

Du skriver du har en påbegynt utdannelse. Kan du fortsette på denne? 

Jeg hadde selv ikke nok poeng til å studere da jeg var 34. Tok opp fag  og begynte på 5 års studie da jeg var 38. Nå er jeg straks 50 og har en lederjobb så alt er mulig 

Anonymkode: 892cf...8bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som du likevel har klart deg greit tross dårlig utgangspunkt. Du har mye jobberfaring , gjennomført videregående. 

Mitt fokus er er alltid utdannelse. Fordi det gjør så mye med deg som menneske i tillegg til det rent faglige. 

Du skriver du har en påbegynt utdannelse. Kan du fortsette på denne? 

Jeg hadde selv ikke nok poeng til å studere da jeg var 34. Tok opp fag  og begynte på 5 års studie da jeg var 38. Nå er jeg straks 50 og har en lederjobb så alt er mulig 

Anonymkode: 892cf...8bb

Oi, så spennende. Hva studerte du? Og hva slags jobb har du nå? Skal selv begynne å studere som 38-åring om jeg er ferdig med studiekompetansen da....

Anonymkode: 4f8b6...f8f

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og du, det er ikke nederlag å leie bolig altså! Er mange leie-kupp der ute 😃 

Å leie bolig er ikke noe nederlag, da kan du flytte oftere!  Så kan du begynne å spare til egenkapital (og kanskje kjøpe sammen med en partner) .

Anonymkode: 699c9...275

Skrevet

Er det ikke godt med youtube, facebook og alt som finnes på internett, da? Hva trenger du å være to for når du har hele verden i lomma eller et tasteklikk unna, egentlig?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, nå_er_nok skrev:

Er det ikke godt med youtube, facebook og alt som finnes på internett, da? Hva trenger du å være to for når du har hele verden i lomma eller et tasteklikk unna, egentlig?

Faktisk! Tenk hvor mye ensommere mange var for noen tiår siden før mobil og internett var oppfunnet!

Anonymkode: 699c9...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...