Gå til innhold

Samfunnskritisk tjeneste og omsorgsdager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samfunnskritisk tjeneste og min mann driver sitt eget firma. Min arbeidsgiver har sagt at min mann må ta seg av all levering i barnehagen (redusert åpningstid I barnehage) 

dette innebærer et stort økonomisk tap for min mann og blir opptil 2-2,5 timer forsinket på jobb hver dag. Det er i utgangspunktet enkelt for meg å levere i barnehage å komme ca 30 min for seint... 

Kan arbeidsgiver bestemme dette?

Anonymkode: 84d37...4f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: 7983f...472

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fant ut av det selv

Endret av Behappy
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: 7983f...472

Ja til at arbeidsgiver bestemmer det?

AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her, vi fikk utvidet tiden barna våres kan være i barnehage (siden jeg har samfunnskritisk funksjon) 

Anonymkode: c13d6...c81

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del av dugnaden det. Bedre at kroner inn reduseres enn at noen dør.

Anonymkode: 58624...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme problem her, vi fikk utvidet tiden barna våres kan være i barnehage (siden jeg har samfunnskritisk funksjon) 

I vår kommune må begge være i samfunnskritisk tjeneste for å benytte seg av tilbudet...

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I vår kommune må begge være i samfunnskritisk tjeneste for å benytte seg av tilbudet...

Å ja da blir det vanskelig. Her holder det at en av oss har. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en del av dugnaden det. Bedre at kroner inn reduseres enn at noen dør.

...men altså jeg er ikke innen helse så jeg redder ikke liv, men er likevel i samfunnskritisk tjeneste

Jeg tror det er lett å tenke at det er en enkel sak, men det stiller seg litt annerledes når man har «tap fra egen lomme». Jeg har flere kollegaer som har partnere som kan tilpasse seg på sin jobb eller kan bruke omsorgsdager, men det fungerer ikke helt slik når man har egen bedrift

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også i samfunnskritisk og han ikke og har hjemme-kontor. Han arbeider fra 06-07.30 slik at han kan hente og levere. Dette er felles dugnad. 

Anonymkode: d0286...9b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ja da blir det vanskelig. Her holder det at en av oss har. 

Ja, jeg ser at det er ulikt fra kommune til kommune. Hadde det vært slikt hadde vi benyttet oss av det. I grunn litt urettferdig at kommunene kan få bestemme slikt selv... det burde vært likt for alle 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også i samfunnskritisk og han ikke og har hjemme-kontor. Han arbeider fra 06-07.30 slik at han kan hente og levere. Dette er felles dugnad. 

Men jobber han i eget firma? Ingen kunder vil betale min partner for tid han ikke jobber. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samfunnskritisk tjeneste og min mann driver sitt eget firma. Min arbeidsgiver har sagt at min mann må ta seg av all levering i barnehagen (redusert åpningstid I barnehage) 

dette innebærer et stort økonomisk tap for min mann og blir opptil 2-2,5 timer forsinket på jobb hver dag. Det er i utgangspunktet enkelt for meg å levere i barnehage å komme ca 30 min for seint... 

Kan arbeidsgiver bestemme dette?

Ja men du kan be om å jobbe redusert for en periode med 30min senere oppstartstidspunkt på jobb. Så du kan ta byrden om du kaller det noe annet enn omsorgsdager og det avtales som redusert lønn og at vaktene dine starter 30min senere.

Anonymkode: 34eaf...bfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

F.eks permisjon uten lønn fra den prosenten av stilling som 30min x5 pr uke blir til.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men du kan be om å jobbe redusert for en periode med 30min senere oppstartstidspunkt på jobb. Så du kan ta byrden om du kaller det noe annet enn omsorgsdager og det avtales som redusert lønn og at vaktene dine starter 30min senere.

Ja, hadde jeg bare fått lov til det.

Jeg skjønner av svarene deres at slik er det bare. Jeg får heller krysse fingrene for at barnehagen snart får muligheten til en å åpne tidligere. Takk for svar 🥴

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jobber han i eget firma? Ingen kunder vil betale min partner for tid han ikke jobber. 

Nei. Men han arbeider fulle dager. Jeg jobber i helsevesenet. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Men han arbeider fulle dager. Jeg jobber i helsevesenet. 

Han jobber fra 06-07.30 også fra 09-15. Jeg leverer/henter når jeg har anledning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...men altså jeg er ikke innen helse så jeg redder ikke liv, men er likevel i samfunnskritisk tjeneste

Jeg tror det er lett å tenke at det er en enkel sak, men det stiller seg litt annerledes når man har «tap fra egen lomme». Jeg har flere kollegaer som har partnere som kan tilpasse seg på sin jobb eller kan bruke omsorgsdager, men det fungerer ikke helt slik når man har egen bedrift

Jeg er i samme båt som deg og vår økonomi påvirkes også av dette, big time. Men jeg tenker likevel at det er en del av dugnaden. De aller fleste merker dette på økonomien sin på en eller annen måte, og er man kommet i gruppen "samfunnskritisk" og partneren ikke er der så er det den i førstnevnte kategori som har det viktigste oppdraget. Da må den andre trå til mer for å få de andre viktige tingene til å gå opp også (barna til og fra barnehagen for eksempel).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hørte at de ekstra dagene man fikk ikke stilte krav til hvem som benyttet seg av de. At alle fikk 20 (?) dager ekstra og de kunne man bruke til omsorg

Endret av Behappy
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig typisk for Norge!

Utelukkende bare de private som skal ta seg av absolutt all "dugnad" hele forbanna tiden. Ikke pokker om det offentlige skal løfte en finger.                             

Anonymkode: 78672...266

Nå er vi mange i det offentlige som har jobbet beinhardt på mange vis de siste månedene. 
Og det er ikke akkurat noe nytt at jobb i det offentlige fører med seg noen fordeler, i form av for eksempel høyere jobbsikkerhet og sosiale goder. Dette var en del av pakken vi sa ja til da vi signerte jobbkontrakt med lavere lønn enn vi ville fått som selvstendig næringsdrivende. 
I tider som dette får vi som valgte å jobbe i det offentlige endelig se fordelene av valget. 

Anonymkode: a96b0...a39

• Liker 4
  • Opprett ny...