AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Har sett både svensk og dansk registrerte biler de siste dagene i nærheten av der jeg bor. Kan folk fra Danmark og Sverige reise hit? Anonymkode: f0d74...25c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Vi har polskregistrert bil på gårdsplassen vår. Polsk håndtverker som jobber i norsk firma og han har arbeidstillatelse og bor i Norge. Anonymkode: 2897f...ad4 1
Samsung Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 (endret) Jeg vet at en del bor her ja. Endret 2. mai 2020 av Samsung
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Dette er biler som har dukket opp den siste tiden. Spesielt den danske bilen har stått parkert på gjesteparkering flere ganger nå. Aldri sett den før. Anonymkode: f0d74...25c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Vi er norske statsborgere som bor i utlandet og har reist hjem med den utenlandske bilen vår. Hvorfor så mistenksom? Anonymkode: 81577...aa1 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er norske statsborgere som bor i utlandet og har reist hjem med den utenlandske bilen vår. Hvorfor så mistenksom? Anonymkode: 81577...aa1 Er det blitt lov for nordmenn å kjøre utenladsregistrerte biler i Norge? Anonymkode: 8529b...3f6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er norske statsborgere som bor i utlandet og har reist hjem med den utenlandske bilen vår. Hvorfor så mistenksom? Anonymkode: 81577...aa1 Greit å vite om folk følger karantene regler osv. Anonymkode: f0d74...25c
Blue Berry Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det blitt lov for nordmenn å kjøre utenladsregistrerte biler i Norge? Anonymkode: 8529b...3f6 Det er lov, så lenge de er registrert i et annet land. Da jeg bodde i Sverige/folkeregistrert der, så var det ingenting i veien med å kjøre vår da svenske bil til Norge. Why should it? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det blitt lov for nordmenn å kjøre utenladsregistrerte biler i Norge? Anonymkode: 8529b...3f6 Hva i all verden skulle være ulovlig med at nordmenn som av ulike grunner oppholder seg i utlandet (f.eks. jobb eller studier – selv jobber jeg for et norsk firma), kjører sin utenlandske bil mens de er på ferie (eller i mitt tilfelle har hjemmekontor) i Norge? Det finnes også mange utlendinger som får diverse midlertidige norske arbeidstillatelser; også disse har naturligvis lov til å kjøre sin egen bil de periodene de er i Norge. Anonymkode: 81577...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit å vite om folk følger karantene regler osv. Anonymkode: f0d74...25c Du er en sånn som bare vil passe på ja, skjønner. Som en som har krysset grensa etter at koronaen kom, kan jeg informere om at akkurat karantenereglene blir gjentatt i det uendelige, så det har nok de fleste med skumle, fremmedlandske biler fått med seg. Anonymkode: 81577...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er en sånn som bare vil passe på ja, skjønner. Som en som har krysset grensa etter at koronaen kom, kan jeg informere om at akkurat karantenereglene blir gjentatt i det uendelige, så det har nok de fleste med skumle, fremmedlandske biler fått med seg. Anonymkode: 81577...aa1 Jeg bare spør, jeg kritiserer ikke. Det må være lov å lure på hvorfor det plutselig dukker opp utenlandske biler i nabolaget mitt når alt er stengt. Den ene bilen har kjørt rundt hver dag siden den dukket opp så det virker som om den er på besøk siden den ikke står på en av beboer parkeringene. Anonymkode: f0d74...25c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare spør, jeg kritiserer ikke. Det må være lov å lure på hvorfor det plutselig dukker opp utenlandske biler i nabolaget mitt når alt er stengt. Den ene bilen har kjørt rundt hver dag siden den dukket opp så det virker som om den er på besøk siden den ikke står på en av beboer parkeringene. Anonymkode: f0d74...25c Men grensene har ikke vært hermetisk stengt. For de som bare er turister ja, men for de som hadde oppholdstillatelse før utbrbuddet og/eller jobber i Norge, så kan man dra inn i Norge. Da er det naturlig at det kommer noen utenlandskregistrerte bilder også. Anonymkode: e4476...46e 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 Kjenner en fra Sverige som krysser grense hver dag pga at han jobber i Norge. Han kjører bil med svenske skilt. Anonymkode: 78dfc...233
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 49 minutter siden, Absurdah said: Det er lov, så lenge de er registrert i et annet land. Da jeg bodde i Sverige/folkeregistrert der, så var det ingenting i veien med å kjøre vår da svenske bil til Norge. Why should it? 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i all verden skulle være ulovlig med at nordmenn som av ulike grunner oppholder seg i utlandet (f.eks. jobb eller studier – selv jobber jeg for et norsk firma), kjører sin utenlandske bil mens de er på ferie (eller i mitt tilfelle har hjemmekontor) i Norge? Det finnes også mange utlendinger som får diverse midlertidige norske arbeidstillatelser; også disse har naturligvis lov til å kjøre sin egen bil de periodene de er i Norge. Anonymkode: 81577...aa1 Dette er en gammel artikkel, men det var vel også åpenbart fra min post at jeg snakket om gammel info. https://www.dagbladet.no/tema/slik-kjorer-du-utenlandsk-registrert-bil-lovlig/64296364 Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner flere som har blitt tatt for å kjøre ulovlig med utenladsregistrert bil i Norge. Så var nytt for meg at de hadde sluppet opp på reglene. Anonymkode: 8529b...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 Ja, men som nordmann må du søke om å kunne kjøre utenlandskregistrert bil i Norge. Noen som vet hvor lenge jeg kan ha min spanskregistrerte bil i Norge, før jeg må omregistrere den? I tilfelle jeg ender opp med å måtte kjøre til Norge. Anonymkode: c76d7...a3f
Hengebuksvinet Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 Kjapt søk: Som nordmann kan du kjøre utenlandsk registrert bil 14 dager i Norge. Men du må søke på forhånd. https://www.skatteetaten.no/skjema/soknad-om-bruk-av-utenlandsregistrert-bil-i-norge/
Gjest Dævendøtte Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare spør, jeg kritiserer ikke. Det må være lov å lure på hvorfor det plutselig dukker opp utenlandske biler i nabolaget mitt når alt er stengt. Den ene bilen har kjørt rundt hver dag siden den dukket opp så det virker som om den er på besøk siden den ikke står på en av beboer parkeringene. Anonymkode: f0d74...25c Hvis noen nordmenn bor i Sverige eller Danmark, kan de kjøre bil de har kjøpt der, med de respektive skiltene. Jobber de i Norge, er de unntatt karantene. Eller så kan det være danske eller svenske innbyggere som jobber her, de kan også kjøre sine egne biler.
Whistler Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men som nordmann må du søke om å kunne kjøre utenlandskregistrert bil i Norge. Noen som vet hvor lenge jeg kan ha min spanskregistrerte bil i Norge, før jeg må omregistrere den? I tilfelle jeg ender opp med å måtte kjøre til Norge. Anonymkode: c76d7...a3f Nei, man må ikke søke om dette om man er bosatt i utlandet. Det er en veiviser på sidene til tollvesenet. Hvis du flytter tilbake med en spanskregistrert bil må den avregistreres i Spania og over på eksportskilter før du kjører den hjem. Deretter kjører du på rødt og må betale moms av bilens verdi i Spania + evt frakt (drivstoffkostnad) ved innførsel (altså når du flytter tilbake). Deretter har du noen måneder (tre tror jeg) for å betale de øvrige avgiftene og få den over på norske skilter.
Gjest Dævendøtte Skrevet 2. mai 2020 #19 Skrevet 2. mai 2020 (endret) 1 minutt siden, SS skrev: Kjapt søk: Som nordmann kan du kjøre utenlandsk registrert bil 14 dager i Norge. Men du må søke på forhånd. https://www.skatteetaten.no/skjema/soknad-om-bruk-av-utenlandsregistrert-bil-i-norge/ Dette gjelder ikke hvis du er nordmann bosatt i Sverige, da kan du kjøre svenskregistrert bil. Eller Danmark da.. Endret 2. mai 2020 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #20 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, Whistler skrev: Nei, man må ikke søke om dette om man er bosatt i utlandet. Det er en veiviser på sidene til tollvesenet. Hvis du flytter tilbake med en spanskregistrert bil må den avregistreres i Spania og over på eksportskilter før du kjører den hjem. Deretter kjører du på rødt og må betale moms av bilens verdi i Spania + evt frakt (drivstoffkostnad) ved innførsel (altså når du flytter tilbake). Deretter har du noen måneder (tre tror jeg) for å betale de øvrige avgiftene og få den over på norske skilter. Ok. Jeg tolket reglene som at jeg kunne søke om å bruke den til flytting, men kommer selvfølgelig til å undersøke bedre før det ev. blir aktuelt. Anonymkode: c76d7...a3f
Anbefalte innlegg