tom1986 Skrevet 3. mai 2020 #121 Skrevet 3. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis alle hadde delt dine holdninger hadde det vært helt krise. Fordi mange gjør en innsats kan du og dine være tryggere. Viruset er farlig men på grunn av strenge tiltak klarer man å holde det i sjakk. Mange får bare milde symptomer men det er også mange flere som får mer alvorlige plager i forhold til andre sykdommer. Du får bare tro hva du vil men synd hvis du skal smitte noen som blir alvorlig syk fordi du mener alle råd er overdrevne. Anonymkode: 7db15...f79 Viruset kan være farlig for gamle og syke. For oss andre er det stort sett ingen eller milde symptomer. Forøvrig forholder jeg meg til helsemyndighetenes råd, men ikke noe mer enn det. Dersom andre er redde så er det deres problem. Ikke mitt. Hold deg hjemme om du er redd. Jeg gidder ikke det. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #122 Skrevet 3. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ekstra mye reklame om kredittkort og forbrukslån på mail nå om dagen. Sikkert noen som tjener store penger på at andre har dårlig inntekt om dagen. Jeg er så heldig å jobbe i helsevesenet så jeg er alt annet enn arbeidsledig. Anonymkode: 7db15...f79 Ja, det der irriterer meg grenseløst. Reklame om kredittkort og forbrukslån burde seriøst være totalforbudt. Anonymkode: 341c8...517 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #123 Skrevet 3. mai 2020 Jeg var en tur i matbutikken i går og kjørte forbi Biltema, Maxbo og to hagesentre på vei til og fra. I matbutikken var det en del folk, men ikke så folksomt at det var problematisk å holde avstand. Men jeg reagerte på at en familie på fire, mor, far og to barn, var i butikken sammen og ungene løp rundt i "fri dressur". Den ene hadde sånne joggesko med hjul under og raste rundt på dem. Det er helt unødvendig å gå i butikken med hele familien mener jeg. At en aleneforelder tar med seg barna i butikken er ok, siden vedkommende sannsynligvis ikke har andre muligheter, men når man er to foreldre må det gå an å planlegge og skrive handleliste så en av de voksne handler mat og resten av familien venter utenfor/blir hjemme. På hagesentrene jeg kjørte forbi var det tilsynelatende kaos. Stappfulle parkeringsplasser og parkeringsvakter i refleksvest som dirigerte trafikken begge steder. På Maxbo var det full aktivitet på "drive-in" området med levegger, belegningsstein, byggevarer o.l. og parkeringsplassen var ganske full. På Biltema var det stappfull parkeringsplass og flere som stod å ventet på å få parkert. Det er tydelig mye fiksing på hus og hage for tiden. Har ei venninne som jobber i kjedebutikk (kjøkkenutstyr) som har vært stengt en stund, men åpnet igjen for noen dager siden. Snakket med henne formiddag og hun fortalte at det hadde vært veldig mye folk på senteret der hun jobber både torsdag og i går. Hun var sjeleglad sjefen hennes hadde satt opp en person til på jobb i går, egentlig skulle hun jobbet alene og det hadde ikke gått bra mente hun, for de hadde hatt masse å gjøre store deler av dagen og god omsetning. Hun syntes til tider det var ubehagelig på jobb, hun følte at mange av kundene ga blaffen og ikke tok hensyn til å holde avstand til verken henne og kollegaen eller andre kunder. Anonymkode: c0155...782 7
missmcbeal Skrevet 3. mai 2020 #124 Skrevet 3. mai 2020 (endret) Jeg pleier alltid å holde meg unna kjøpesentre og slikt på lørdager om jeg kan. Særlig rett før/etter helligdager. Det er ofte utrivelig uansett. Men jeg merker jo selv at det er på lørdager man ofte har tid. Svært mange, inkludert meg, jobber ukedager man-fre og da er lørdager ofte når man har tid og ork til å ta en tur. Ofte skal man gjerne noe lite, men så når man først er innom så skal man jo ha litt her og der. Noen av butikkene har vel også kortet ned åpningstider nå i ukedager også pga. koronaen? Pga. nedstengingen har mange startet med å åpne igjen med reduserte tider. Dette gjør jo også til at trykket blir konsentrert rundt noen ukedager og klokkeslett. Om man ikke lenger kan ta handlingen etter jobb, så blir det fort til at alle rusher kjøpesenteret med de åpningstidene vi har. Tror også det kan ha vært ekstra trykk nå pga. at kanskje ikke like mange har dratt på reise denne langhelga som man vanligvis gjør pga. at man ikke skal samles ulike husstander og besøke familier osv. Så vet man også at ekstra mange har fått skattepengene utbetalt allerede, så jeg ser for meg at mange benytter anledningen til å handle og tenke oppussing i disse tidene man skal holde seg hjemme. Og mange er nok som dere sier, drittlei av restriksjonene. Summert sett, sammen med løsere restriksjoner er jo dette oppskriften på kaos. Det er ikke rart det blir sånn egentlig, selv om jeg selv ikke helt forstår at folk orker når det er så grasalt mye folk. Har heller ikke vært innom kjøpesenter siden februar jeg heller. Kommer til å vente en del uker til med mindre det er noe helt vilt som haster, og i mellomtiden ser jeg på løsningen for netthandel. Apotekvarer som ikke er resept bestiller jeg på Farmasiet, og de er både billige, sender ut raskt og man får pakken i postkassen. Den gangen i fremtiden jeg har planer om å besøke kjøpesenter igjen, så blir det en ukedag der jeg er sikker på at det er lite folk. Jeg misunner virkelig ikke de som jobber på sånne steder om dagen, det er tross alt de som må håndtere folkemengdene, stresset med mye folk, risikerer å bli hostet på osv. Må være veldig frustrerende når man står og ser de verste eksemplene på hvordan folk oppfører seg, da ser man unntakene som hoster ut i luften, ikke spriter seg, som tar på alle varer osv. Jeg tror ikke jeg hadde hatt tålmodighet til det. Må virkelig være frustrerende å jobbe i helsevesenet og gjøre en innsats for å beskytte de sårbare gruppene, også ser man ellers hvordan så mange andre gir blanke faen. Endret 3. mai 2020 av missmcbeal 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #125 Skrevet 3. mai 2020 34 minutter siden, missmcbeal skrev: ...Må virkelig være frustrerende å jobbe i helsevesenet og gjøre en innsats for å beskytte de sårbare gruppene, også ser man ellers hvordan så mange andre gir blanke faen. Det kan jeg skrive under på. Anonymkode: 7db15...f79 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #126 Skrevet 3. mai 2020 Flott å høre at folk bidrar til å holde næringslivet i gang. Antallet innlagte er nå godt under 100 mens antall arbeidsledige er flere hundretusen. Man må klare å finne en balanse her. At tallet på syke skulle eksplodere pga at folk går i butkken og ut på gaten, ble sagt før påske også. Man må forholde seg til realitetene, som i dag er veldig lav smitte. Og så heller justere litt hvis tallene går oppover igjen mer enn man kan håndtere. Anonymkode: 96fc6...866 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #128 Skrevet 3. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott å høre at folk bidrar til å holde næringslivet i gang. Antallet innlagte er nå godt under 100 mens antall arbeidsledige er flere hundretusen. Man må klare å finne en balanse her. At tallet på syke skulle eksplodere pga at folk går i butkken og ut på gaten, ble sagt før påske også. Man må forholde seg til realitetene, som i dag er veldig lav smitte. Og så heller justere litt hvis tallene går oppover igjen mer enn man kan håndtere. Anonymkode: 96fc6...866 Smitten er lav fordi man har stenge tiltak. En person som blir smittet kan være smittefarlig i flere dager før han/hun viser symptomer. Mange er også bærer av sykdommen uten å vite det en gang. Åpner man opp for tidlig vil vi se en voldsom oppblomstring. Anonymkode: 7db15...f79 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #129 Skrevet 3. mai 2020 Jeg går på jobb i barnehagen hver dag, små barn som hoster og nyser, slever og sikler. Får både susser og masse klemmer iløpet av dagen. Er ikke redd en plass for å bli smittet, kjenner ikke på det i det hele tatt. Men med en gang jeg går på bussen, og bussjåføren hoster, så stiger angsten. Da er jeg nervøs for å få noe. Med en gang jeg skal på kjøpesenteret for å kjøpe noe, passer jeg på avstand og følger med på folk. Og føler meg nærmest smittet før jeg går ut døren av kjøpesenteret. Det er helt snodig. Anonymkode: 1fab8...1fe 3
Gibralfaro Skrevet 3. mai 2020 #130 Skrevet 3. mai 2020 Jeg får mere og mere inntrykk av at det er slik i Norge at folk flest gir blanke faen i sine medmennesker. Så lenge de selv kan gjøre som de selv vil, og når de selv vil, så skal man gjøre som planlagt. Ingen fleksibilitet. Ingen forståelse. Ingen empati. Meg, meg, meg. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #131 Skrevet 3. mai 2020 Jeg var innom Lagunen i går for å ta ukeshandelen. Skulle gjerne tatt det en annen dag, men mellom reduserte tider i barnehage og skole, hjemmekontor og jobb i helsevesenet hadde jeg ikke noe valg. Jeg har ingen problem med at andre gjør mer og mindre nødvendige ærend heller. MEN, jeg ble skikkelig provosert over alle som benyttet en smågrå helgedag med lite å finne på, til å dra med hele familien på senteret for å henge (og nei, jeg snakker ikke om alenemora som ikke har barnepass), men mor, far, 2-3 barn og gjerne besta og noen tanter med, som surrer rundt for å ha noe og finne på. Ungene løper rundt selv, lite kontroll, og må mange ganger bråstoppe og gå omveier for å unngå dem som bruker obsen som lekeplass. Én person holder! Anonymkode: d04a8...164 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #132 Skrevet 3. mai 2020 Tenker mange begynner å bli lei. Jeg er ikke i risikogruppen, har barn som har vært hjemme i mange uker, er permittert og har vært mer eller mindre hjemme de siste 7 ukene. Men, når jeg en sjelden gang er på senteret, kryr det av gamle mennesker i matbutikken. De står tett sammen ved ferskvaredisken, og MÅ ha den ukentlige ferske torsken etc. På cafeene sitter gamle mennesker tett og drikker kaffe og spiser boller. I klesbutikkene er vestkantfruene på 70+ og ser på klær. Jeg blir sååå provosert! Så lenge ikke de gidder å holde seg hjemme, gidder jeg ikke ta hensyn lenger. det er pga dem at VI friske, som bidrar til at samfunnet går rundt, holder oss hjemme. Så nå er jeg lei. Gamle og mennesker i risikogruppen for faen meg holde seg hjemme, så kan vi åpne samfunnet igjen. Så, på lørdag var jeg på shopping med mannen min, vi spiste lunsj og koste oss. Anonymkode: c7049...db0 1
Samsung Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #133 Skrevet 3. mai 2020 Folk må ikke tenke på seg selv, de må tenke på alle. Man dør ikke om man ikke får seg en ny bukse akkurat en bestemt dag. De fleste har nok av klær. Det er imidlertid nok folk som kan dø eller bli alvorlig syke. Det er dem vi må tenke på. Hvis folk sluttet å høre på råd før vi får beskjed blir det ny oppblomstring igjen og alt blir stengt ned igjen på nytt. Kjøp det du skal ha og gå igjen. Ikke bruk tid på vindushopping nå. Ikke dra dit når alle er der. Prøv å legg turen innom på andre dager eller tider. Går man tidlig eller sent et det litt roligere. Etter klokken 12 begynner det å bli krise. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #134 Skrevet 3. mai 2020 3 minutter siden, Samsung skrev: Folk må ikke tenke på seg selv, de må tenke på alle. Man dør ikke om man ikke får seg en ny bukse akkurat en bestemt dag. De fleste har nok av klær. Det er imidlertid nok folk som kan dø eller bli alvorlig syke. Det er dem vi må tenke på. Hvis folk sluttet å høre på råd før vi får beskjed blir det ny oppblomstring igjen og alt blir stengt ned igjen på nytt. Kjøp det du skal ha og gå igjen. Ikke bruk tid på vindushopping nå. Ikke dra dit når alle er der. Prøv å legg turen innom på andre dager eller tider. Går man tidlig eller sent et det litt roligere. Etter klokken 12 begynner det å bli krise. Andre dager går jo ikke fordi man jobber, og for eksempel klesbutikker er åpne til 17. Anonymkode: fe053...cc3
Samsung Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #135 Skrevet 3. mai 2020 Mange butikker som har begynt å utvide åpningstidene sine. Mange som har åpen til 18, 19 og 20. Jeg tror som sagt at man fint klarer seg uten en bukse eller andre klær. De fleste har skapet fullt. De som ikke har tøy må naturligvis gå på butikken for å handle men alle de andre som går bare for å tilfredsstille shopping lysten bør holde seg hjemme.
_popcorn_ Skrevet 3. mai 2020 #136 Skrevet 3. mai 2020 Ryddet for avsporinger og brukerdebatt, og svar til det. _popcorn_, mod 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #137 Skrevet 3. mai 2020 Jeg tror heller ikke at mange av de som går på sentrene nødvendigvis trenger alt de er der for å handle. Mange bruker det som en unnskyldning for å gjøre noen annet enn å sitte hjemme. Kjøpesenter er mer enn butikker for mange i dag. Det er mange som bruke fritiden sin på å gå på senteren i stedet for å gå på tur for eksempel. Det er en samlingsplass for eldre og yngre osv. Her er en undersøkelse fra 2019 av folk sine kjøpesenter vaner Anonymkode: 7db15...f79
Samsung Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #138 Skrevet 3. mai 2020 Ser ut til at klær, sko og reiseeffekter er den mest dominerende grunnen.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #139 Skrevet 3. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er uansett ikke garantert å unngå å bli syk. Husk at han som var 49 år var helt frisk, og allikevel så dødde han. Anonymkode: dc1af...dd5 Ja la oss huske han ene som døde istedet for å fokusere på at for de aller fleste går det helt fint. Fader så usunt det må være å hele tiden frykte dette viruset slik enkelte av dere gjør. Må være et levende mareritt å hele tiden tenke worst case. Bare å bure seg inne. Anonymkode: bea91...81f 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #140 Skrevet 3. mai 2020 Jeg synes faktisk det er helt greit at folk har med barna sine i (mat)butikken. Vi skal huske på at barna, og da spesielt de største barna, har vært hjemme i månedsvis nå, nesten ikke fått lov å møte noen,bare fått leke med noen få. Barn trenger stimuli, om det så bare er en tur på butikken for å se andre folk og godteri. Noe annet enn ipad og en og annen tur ut i nærmiljøet. Barn trenger å se at verden faktisk går videre, selv om det virker som den har gått av hengslene og de er redde for at mor og far skal bli smitta og dø av korona. Seriøst. Anonymkode: d526e...90d 4
Anbefalte innlegg