AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Har du opplevd at folk synes det er plagsomt når du snakker et annet språk som du bare har et middels nivå i? Synes du selv det er plagsomt når noen snakker et språk der de nøler av og til for å huske enkelte ord? Kjæresten min ønsker at jeg skal bli flytende i hans språk. Vi har et avstandsforhold, så jeg har ingen andre å prate det språket med. Jeg har middels nivå, men han synes det er uutholdelig at jeg ikke klarer å ha flyt i samtalen. Jeg skjønner jo at det er vanskelig å følge når setningene blir kuttet opp av små pauser, men samtidig så får jeg jo ikke øvd hvis ikke. Jeg skjønner stort sett alt han sier selv når han snakker fort, men det er ikke like lett når jeg selv skal snakke. Han sier jeg heller bør stoppe helt opp og si setningen inni hodet først før jeg sier den høyt. Men jeg tenker at det blir unødvendig mange pauser da fordi mange setninger har jeg flyt i. Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Da trenger du bare mer snakketrening. Ordner seg! Det er jo fantastisk at du skjønner når han snakker fort! Hadde ikke jeg gjort om jeg hadde hørt fransk (for eksempel). Anonymkode: 1d9cf...248
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Kan jeg spør hvilket språk det er snakk om ? Anonymkode: 73553...1bb
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Snakker kjæresten din flytende på ditt språk? Anonymkode: c14da...1a5 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan jeg spør hvilket språk det er snakk om ? Anonymkode: 73553...1bb Fransk. Har B2-nivå. Men jeg lurer egentlig på hva folk synes om dette uavhengig av hvilket språk det gjelder. Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da trenger du bare mer snakketrening. Ordner seg! Det er jo fantastisk at du skjønner når han snakker fort! Hadde ikke jeg gjort om jeg hadde hørt fransk (for eksempel). Anonymkode: 1d9cf...248 Ja, men han synes det er plagsomt når jeg forsøker å snakke for treningens skyld. Og han synes det er strevsomt å snakke engelsk. Jeg snakker stort sett bare engelsk med han av den grunn nå og han snakker på fransk til meg. Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 Litt spesielt at han synes det er plagsomt🙄 hvis han absolutt hil at du skal snakke språket hans må han jo regne med at det trengs øving 😊 Anonymkode: cccaf...4d6 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakker kjæresten din flytende på ditt språk? Anonymkode: c14da...1a5 Nei, og han har ingen interesse av å lære. Men det betyr ingenting for meg. Jeg vil forbedre meg i språket hans. Bare synd han opplever det som plagsomt når jeg prøver å øve meg. Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Litt spesielt at han synes det er plagsomt🙄 hvis han absolutt hil at du skal snakke språket hans må han jo regne med at det trengs øving 😊 Anonymkode: cccaf...4d6 Han blir trøtt i hodet av det 😕 Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 Herregud, han høres lite hjelpsom og raus ut. Du får jo ikke lyst til å øve sammen med han når han sier sånt. Ja, kanskje man synes det er plagsomt, men man sier for guds skyld ikke sånt til noen som holder på å lære seg et nytt språk, da blir de bare usikre. Anonymkode: a2b6c...52e 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Ja, men han synes det er plagsomt når jeg forsøker å snakke for treningens skyld. Og han synes det er strevsomt å snakke engelsk. Jeg snakker stort sett bare engelsk med han av den grunn nå og han snakker på fransk til meg. Anonymkode: 84c97...355 Så han synes det er strevsomt å snakke fremmedspråk, og kritiserer deg når du ikke snakker fremmedspråk perfekt. Skjønner. Anonymkode: c14da...1a5 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, han høres lite hjelpsom og raus ut. Du får jo ikke lyst til å øve sammen med han når han sier sånt. Ja, kanskje man synes det er plagsomt, men man sier for guds skyld ikke sånt til noen som holder på å lære seg et nytt språk, da blir de bare usikre. Anonymkode: a2b6c...52e Han sier at det er mange andre måter å øve seg på takket være internett som gjennom sosiale nettverk, osv. Det er jo sant det, men hvorfor skulle noen vilt fremmede vie mer tid og stress til dette når det tross alt er i hans interesse at jeg forbedrer meg. Anonymkode: 84c97...355 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så han synes det er strevsomt å snakke fremmedspråk, og kritiserer deg når du ikke snakker fremmedspråk perfekt. Skjønner. Anonymkode: c14da...1a5 Vel, jeg er enig. Ville bare høre andres synspunkter. Til nå har ingen andre av dere nevnt at det er plagsomt. Så da er det vel bare han som oppfatter det slik. Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han sier at det er mange andre måter å øve seg på takket være internett som gjennom sosiale nettverk, osv. Det er jo sant det, men hvorfor skulle noen vilt fremmede vie mer tid og stress til dette når det tross alt er i hans interesse at jeg forbedrer meg. Anonymkode: 84c97...355 Altså ja, hvis han skal oppføre seg slik så er det kanskje lettere å lære ved å snakke med noen andre. Ikke bra for læringen om man føler at man er til bry for den andre. Finnes det noe språkkafé eller noe som du kan besøke? Anonymkode: a2b6c...52e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, jeg er enig. Ville bare høre andres synspunkter. Til nå har ingen andre av dere nevnt at det er plagsomt. Så da er det vel bare han som oppfatter det slik. Anonymkode: 84c97...355 Det er nok det. Og siden du spurte om dette innledningsvis: Nei, jeg har aldri opplevd at folk blir irritert når jeg fomler i vei på deres språk, og ikke blir jeg irritert når andre fomler på norsk. Lytte tålmodig, gi vennlig korrigering om man blir spurt om det("hva heter det, hva er det ordet?"). Anonymkode: c14da...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Altså ja, hvis han skal oppføre seg slik så er det kanskje lettere å lære ved å snakke med noen andre. Ikke bra for læringen om man føler at man er til bry for den andre. Finnes det noe språkkafé eller noe som du kan besøke? Anonymkode: a2b6c...52e Jeg bor i Norge. Noen som kjenner til muligheter for å trene på C1-nivå i fransk enten et sted i Norge eller på nett? Det hadde vært supert!!! Anonymkode: 84c97...355
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 Jeg hadde lært meg arabisk på pur trass. Anonymkode: b94b9...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok det. Og siden du spurte om dette innledningsvis: Nei, jeg har aldri opplevd at folk blir irritert når jeg fomler i vei på deres språk, og ikke blir jeg irritert når andre fomler på norsk. Lytte tålmodig, gi vennlig korrigering om man blir spurt om det("hva heter det, hva er det ordet?"). Anonymkode: c14da...1a5 Samme her. Hvis det trengs så forenkler jeg også mitt språk (snakker dialekt). Anonymkode: a2b6c...52e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #19 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok det. Og siden du spurte om dette innledningsvis: Nei, jeg har aldri opplevd at folk blir irritert når jeg fomler i vei på deres språk, og ikke blir jeg irritert når andre fomler på norsk. Lytte tålmodig, gi vennlig korrigering om man blir spurt om det("hva heter det, hva er det ordet?"). Anonymkode: c14da...1a5 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samme her. Hvis det trengs så forenkler jeg også mitt språk (snakker dialekt). Anonymkode: a2b6c...52e Ja, jeg gjør det samme. -TS Anonymkode: 84c97...355 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #20 Skrevet 2. mai 2020 Fant denne siden: https://bergenbibliotek.no/laering/sprakvenn Vet ikke om de har det flere steder i Norge men det kan jo hende. Også https://bergenbibliotek.no/arrangement/filter/spraaktrening Kanskje litt lite sånt som foregår akkurat nå mpt. pandemien da. Anonymkode: a2b6c...52e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå