Amatariel Skrevet 20. april 2021 Forfatter #1921 Del Skrevet 20. april 2021 CD 6 Takk alle sammen! Veldig mange fine og støttende kommentarer Det minnet meg på hvorfor det er fint å være her. Føler meg absolutt ikke alene da. Lite spennende å oppdatere med her om dagene da, men jeg startet opp tempingen igjen i dag. Og tar jo letrozol (dobbel dose), siste dag i morgen. Ellers teller jeg ned til gyn.timen på mandag. Jeg teller egentlig ikke ned i spenning, for nå er jeg rimelig lei og syns ikke det er så stas å dra dit. Blir en vane det også... Men det er i alle fall en dato der det skjer noe. Må jo krysse fingrene og håpe på et fint og modent egg da. Er det ikke det og kroppen min finner det for godt å gå tilbake til å være tullete, da gir jeg rett og slett opp! Men nå har den vært så stabil i disse månedene jeg har fått på dobbel letrozol at jeg kan ikke annet enn å tro at ting er i rute der. Jeg må huske å be om mer medisin når jeg er der også. Er på siste syklus med det jeg har av både letrozol og metformin nå. Så EGENTLIG syns jeg jo universet skal forstå dette og faktisk gjøre meg gravid, slik at jeg ikke trenger mer medisin... Men, har vel innsett at universet ikke er med meg når det gjelder hva jeg ønsker omkring dette, så må vel bare få nye resepter. (Jeg har forresten 32 dager igjen av medlemskapet mitt hos FF også... før jeg må fornye) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saschi Skrevet 20. april 2021 #1922 Del Skrevet 20. april 2021 Det var trist å lese om knekken din, håper det går bedre med deg nå ❤️ Kjenner igjen det du sier om at gyn blir en vane, føler selv at jeg noen ganger er en robot som er programmert til å gjør det samme om og om igjen, men det KAN faktisk vær at kroppen din gir deg et fint og modent egg siden den har oppført seg fint de siste månedene som du selv sier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. april 2021 Forfatter #1923 Del Skrevet 21. april 2021 CD 7 Jeg har i hele mitt voksne liv slitt med vekten. Egentlig ikke vært voldsomt plaget av den, men etter første svangerskap så snek det på seg litt. Litt mer etter andre, osv. Har absolutt hatt perioder med vektnedgang - et halvår her og der med en god del kilo ned, men så sakte men sikkert opp igjen senere. Kan sikkert kalle meg en yoyo-slanker (?) der jeg har forsøkt absolutt alt. Jeg har ingen god unnskyldning til hvorfor jeg ikke har klart en varig livsstilsendring som holder vekten nede. Jeg har rett og slett bare ikke klart det. At overvekt kan stå i veien for fertiliteten er ingen nyhet. Dette er vel allmenn kjent, også for meg. Og jeg tenkte mye på det i fjor da jeg ble prøver igjen. Eller, egentlig tenkte jeg på det i flere måneder før jeg ble prøver igjen. Tenkte - jeg ønsker meg et siste barn, jeg må forsøke å gå ned i vekt! Forsøkte, uten særlig suksess. Går som sakt ned litt når jeg vil, men så stopper det opp og det kommer på igjen. Og etter at jeg hadde MA i fjor så tenkte jeg vel enda mer på dette. Det finnes vel ikke større motivasjon for å gå ned i vekt enn et barneønske..!?? Men bare en større årsak til at jeg føler meg enda mer mislykket og kjenner på skam for at jeg ikke klarer det, på tross av dette ønsket. Når det er nesten 2 år siden jeg visste at jeg ønsket en sistemann, hvorfor er jeg ikke på idealvekten min nå?? Jeg har vært flere ganger inne på Medicus det siste året, og vekten min har aldri blitt nevnt der. En del av meg lurer meg til å tro at da er den ikke et problem. Når ikke en gang spesialisten har foreslått at jeg bør gå ned i vekt. Men jeg er som nevnt klar over at overvekt absolutt kan påvirke fertiliteten. Og når det nå er så lite prøvetid igjen så har jeg ingenting å tape på å (atter igjen) gi vektnedgang et forsøk. Jeg vet hva som må til, og hva jeg bør spise. Det er "bare" å gjennomføre. Utrolig vanskelig, men jeg kom i gang etter påske og har gått ned 4 kg siden da. Det er jeg selvfølgelig glad for, men disse kiloene var det jeg gikk opp i januar/februar, så jeg veier akkurat det samme nå som jeg gjorde ved nyttår. Men nå forsøker jeg i alle fall alt jeg klarer å fortsette og gå ned, slik at jeg faktisk kan bli en lettere versjon av meg selv. Og kanskje det kan innvirke på å bli gravid enten i mai eller juni 🤞 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 21. april 2021 #1924 Del Skrevet 21. april 2021 Så godt jobbet med vektnedgangen siden påske da! Det er ubetydelig når vekta kom på kroppen, du har uansett greid å få det bort! Stå på, dette er verd forsøket.👏 Jeg heier på sidelinjen! Vet ikke om du lar deg inspirere av tv-programmer eller liknende, men selv synes jeg program om kroppen er fin motivasjon når jeg jobber med vektnedgang. Gjerne program som er underholdene samtidig. I dag har jeg sett de første episodene av Eit feitt liv - NRK, og syns foreløpig det var greit. Det var interessant, og akkurat passelig mye fakta og kunnskap etter min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HannaNO Skrevet 21. april 2021 #1925 Del Skrevet 21. april 2021 Det syns jeg er utrolig imponerende!! Vekt syns jeg er en vanskelig greie. Aldri har jeg klart å slanke meg da jeg mangler viljestyrke 😂 Så all ære til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SUPERMIRI Skrevet 21. april 2021 #1926 Del Skrevet 21. april 2021 Vektnedgang er ikke lett, og på mange måter er reisen til idealvekt litt (veldig) urettferdig - for vi er så forskjellige. Noen mister alt lett og holder vekta stabil, imens andre er i andre enden. Jeg har aldri slitt med vekta selv, men kan se for meg hvor tungt det kan være. Syns det står respekt av at du nå står på for å gi barneønsket en økt sjanse ❤️ Jeg er også helt overbevist om at fysisk aktivitet bare gir positive utslag, og spesielt på fertiliteten. Jeg husker når jeg ble gravid pp1; Da hadde jeg gode rutiner med trening, men så gikk det galt og jeg mistet motivasjonen (mye pga covid og stengte treningssentre) egentlig helt frem til sommerferien. Begynte å trene igjen i juli, og ble gravid syklusen etterpå. Holdt treningen gående etter denne også gikk galt, og det klaffet fort. Det kan jo selvfølgelig være helt tilfeldig, men jeg er på mange måter overbevist om at fysisk aktivitet har hjulpet meg og min sjanse til å bli gravid I håp om at det kan gi litt ekstra motivasjon for deg også..❤️ Og hallooo!! Du har gått ned 4 kg siden påske. Det er jo dritbra! Herregud så fantastisk 😍 Det er jo omtrent 1 kg i uka det, og det er virkelig heeelt rått Veldig koselig å se deg aktiv her inne igjen. Er godt med en liten pause iblant. Håper så inderlig at du får betalt for innsatsen din Klem til deg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bittelillebolla Skrevet 21. april 2021 #1927 Del Skrevet 21. april 2021 Vektnedgang kan være vanskelig, og tøft. Ligger jo ofte mye følelser knyttet til det også. Synes du har vært veldig flink som har tatt av fire kilo siden påske! Det er jo superbra! 👏 Om du er som meg, og får søtsug på kveldene så har jeg et lite tips. Om du liker te, så finnes det mange utrolig gode teer fra Pukka. De fleste inneholder ikke koffein, og de smaker så godt! Min favoritt er lakris og peppermynte. 🤩 Pleier å bruke to suketter oppi, og synes det hjelper veldig på suget etter noe godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EXB1987 Skrevet 21. april 2021 #1928 Del Skrevet 21. april 2021 4 kg er jo superbra!👏👏 Heier på deg! Jeg er så sykt glad i sjokolade, men har nå gått til innkjøp av masse digg frukt! Ingenting er bedre enn en mango når sukkerbehovet melder seg 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 21. april 2021 #1929 Del Skrevet 21. april 2021 Jeg har selv (heldigvis) ingen problemer med å gå ned i vekt når jeg først har bestemt meg for det, men greier aldri holde vekten lenge.. På høsten og innspurt til vinter og jul så legger jeg alltid på meg mye. Ta ifjor som eksempel. Jeg gikk ned 8,5 kg fra juni til september. Hadde ferie i september og greide første delen å holde det siden vi hadde en bra aktiv ferie. Så begynte jakttiden. Gryter med mye fløte og rømme og diverse annet mindre sunt oppi.. Fra september til desember var jeg gått opp igjen 7,5 kg. Har ca hatt samme runddansen hvert år. Mot sommeren gå ned litt over 5 kg og legger på meg alt igjen opp mot nyttår. Min glede ble ifjor å gå på turer og kjente kondisen ble bedre for hver tur. Tok tiden på turene og greide å slå min egen tid såvidt for hver gang. Samtidig begynte jeg hardt ut med å telle alt av kalorier og veie all mat. Fant raskt nok kalorier til overs til å kose meg med både is og sjokolade i hverdagen. Og hver lørdag gikk ca en hakv pose chips og en halv plate sjokolade uten dårlig samvittighet. Men min desiderte favorittmiddag, som gikk på repeat var en god salatmiks. Min miks er sær for den har litt av alt i seg. Hakker opp en salat (f.eks. Isberg), agurk, tomat, paprika, mais, gulrot, eple og appelsin. Da blir den vanvittig saftig, fruktig og god, samt ekstra crunsj fra gulroten. De fleste rynker på nesen av denne miksen. Har enten oppdelt steikt kylling (blandet i crispy chicken miks), strimlet svinekjøtt, eller enkel steikt kjøttdeig med steikt løk i. Til kjøttdeigen bruker jeg tacosaus. Kanskje til svinekjøttet også, ellers har jeg lagt min elsk på gresk dressingmiks blandet med rømme. Dette spises med pitabrød. Ååååh vann i munnen av å tenke på. Dette kan jeg spise hver eneste dag og er enn fullverdig lørdagsmiddag for meg for jeg synes det er helt sinnsykt godt. Spiste meg så mett at jeg sprengte hver gang, men var fortsatt i kaloriunderskudd. Nå var det ikke meningen å si at du skal gjøre sånn eller sånn, men dette var det som hjalp meg igang. Sluttet etter noen uker med kaloritelling, men hadde da fått noen aha opplevelser (pose potetstappe er ren gift.. 🙄) og lærte meg bedre porsjonskontroll. Kanskje du finner inspirasjon i min kommentar og kanskje ikke, men synes du er RÅ som har gått ned 4 kg allerede, på så kort tid! 🎉🎉😁👏 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Waldfee Skrevet 21. april 2021 #1930 Del Skrevet 21. april 2021 Så leit å lese her om knekken du fikk og at det fortsatt ikke har klaffet🥲! Det er ikke så enkelt dette livet bestandig. Heier masse på deg 💗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 22. april 2021 #1931 Del Skrevet 22. april 2021 Vektnedgang er ikke lett! Spesielt ikke hvis årsaken til overvekt er noe fundamentalt ved seg, da er det knallvanskelig å endre vaner osv. så du har min fulle sympati. Heier på deg amatriel 💞 Undere kan skje, så håper er ikke ute ennå 😊🤞🏻Håper du får EL snart! 🥚 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 22. april 2021 Forfatter #1932 Del Skrevet 22. april 2021 CD 8 Tusen takk alle sammen Det er fint å kunne skrive om vektproblemene uten å få kjipe kommentarer. For det er så lett å tenke "skjerp deg, bare spis mindre og beveg deg mer da vel". Skulle ønske det var så enkelt. Det er absolutt mer kompleks enn det. Jeg har absolutt mine svakheter som selvfølgelig har ødelagt mye for meg (glad i all mat, snacks, godteri, store mengder, misliker kokkelering på kjøkkenet, misliker trening osv.) Men samtidig er kroppen min bare slik at den sliter. Noe er nok genetisk (har overvektig mor), mye er psykisk (klarer ikke holde på motivasjonen, av flere årsaker), prioriterer ofte andre over meg selv. Kroppen min bare er slik at det må enormt mye mobilisering til for å klare å gå ned f.eks 1 kg. Vi snakker blod, svette, tårer, endring av ditt og datt (som jeg ikke alltid liker). Mens for å gå OPP 1 kg så trenger jeg nesten bare se på en sjokolade. Jeg har alltid hatt utrooolig lett for å gå opp i vekt, og massiv jobb for å gå ned. Da blir man lei i lengden... Skal ikke gjøre dette om til en vektdagbok, men vil bare si at jeg virkelig har forsøkt mange veier å gå igjennom årenes løp. Jeg har vært på fysiske Grethe Roede-kurs, lavkarbo med et bibliotek av bøker jeg fordypte meg i, gruppe løpe-trening med fast dag i mange uker m/instruktør, treningsenter, reseptbelagt medisin osv. I fjor kjøpte jeg meg en personlig kostholdsveileder som jeg hadde hele året, men resultatet til sammen på vekten ble likevel null endring. Som hos de fleste andre består livet mitt av mange forskjellige perioder. Alt fra graviditet/barsel, nye jobber, flytting osv. og dette er store ting som har innvirket mye på min vekt. Dette forsterker svingningene. Jeg klarte f.eks å være veldig treningsaktiv og spise greit en periode da jeg var prøver på nr.3, så ble jeg gravid m/barselperm og vekten øker raskt. Mistet samtidig jobben, og slet med å finne ny fast i nesten 4 år. Flyttet oppi dette også. Alt slikt gjør at jeg ikke klarer å gå ned i vekt. Det er som om jeg bare klarer èn stor ting i livet mitt samtidig liksom Men jeg kan også være sta når jeg vil. Når jeg går inn for disse tingene. Mener jeg gikk ned 7 kg en gang på fysisk GR-kurs, og 10 kg på 3 måneder på lavkarbo. Når jeg er i sonen, så kan jeg klare mye. Men det har aldri vært noe mer enn noen måneders varighet hos meg. Så det er kontinuitet som er vanskelig for meg. Å finne den livsstilsendringen som kan være varig for meg. Har rett og slett ikke funnet min vei ennå. Den maten kroppen min trives best på er lavkarbo. Jeg blir fryktelig daff, energiløs, tung i kroppen og vekten øker når jeg spiser karbohydrater. Da passer det dårlig at at jeg elsker å spise det (det er jo helt motstridende, veldig irriterende). Så akkurat nå er det dèt kostholdet jeg har, som jeg begynte på etter påske. Vet akkurat hva jeg kan spise fordi jeg kjenner filosofien godt, men enkelt er det ikke. Men nå må jeg bare holde ut, for barneønsket sin skyld. Det er en kjent sak at PCOS'ere har god effekt av å kutte karbohydrater, så det hjelper på å tenke på når jeg får lyst på en sjokolade som er fy (eller et eple 😅). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annabel Skrevet 22. april 2021 #1933 Del Skrevet 22. april 2021 (endret) Synes det er stort av deg å klare å gå ned i vekt i en tid som absolutt ikke har vært lett for deg, det må du gi deg selv stor cred for altså! ❤️Jeg har stor respekt for de som har vansker med å gå ned i vekt, og tror virkelig ikke på noen måte at det "bare er" å gjøre sånn eller sånn. Jeg har ei venninne med PCOS som hele livet har slitt med vekten, til tross for hardtrening og "perfekt" kosthold. Hun er på ingen måte lat eller har dårlig selvkontroll, snarere tvert imot. Det som fungerte for henne langsikting var: lavkarbokosthold, kombinert med så få måltdiger i løpet av dagen som mulig (visstnok bra for blodsukkeret mtp. PCOS, ). I tillegg leste hun at cardio ikke er bra for kroppen ved PCOS (fører til en innflamatorisk respons i hele kroppen, så det irriterer den egentlig enda bare mer), men at styrketrening har veldig positiv effekt på musklenes evne til å regulere blodsukkeret og derfor anbefales ved PCOS. Det virker som du har god kunnskap rundt dette da og egentlig VET hva du må gjøre, men vet venninnen min slet veeldig med å finne informasjon rundt kosthiold/trening da hun fikk sin diagnose. Da var først da en permanent vektnedgang ble mulig. Jeg heier på deg @Amatariel! Har virkelig troa på at du klarer det du setter deg som mål å klare Endret 22. april 2021 av Annabel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1989 Skrevet 22. april 2021 #1934 Del Skrevet 22. april 2021 Blir spennende å følge deg, nå ligger jeg 3 dager bak deg og vi tar samme medisin. Jeg skal til gyn kontroll neste torsdag 4 kg siden påske er kjempe bra 😄 Jeg har kun gått ned 5 kg i år (gikk opp 2 kg i påsken så akkurat gått ned de igjen nå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 22. april 2021 Forfatter #1935 Del Skrevet 22. april 2021 Dame1989 skrev (5 timer siden): Blir spennende å følge deg, nå ligger jeg 3 dager bak deg og vi tar samme medisin. Jeg skal til gyn kontroll neste torsdag Veldig spennende ja! Jeg har min gyn.time på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uwu Skrevet 22. april 2021 #1936 Del Skrevet 22. april 2021 Skjønner vektproblematikken din så godt. Har slitt med mye av det samme. Kjenner igjen "legger på meg 1kg av å se på en sjokolade"😑 Må ligge på maks 1500 kcal og trene 5 dager i uka for å gå ned. Jeg tror at dette kommer til å gå. Det du har gått ned allerede er jo skikkelig bra. Det virker som du har pågangsmot og får ting til😎Heier på deg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 23. april 2021 #1937 Del Skrevet 23. april 2021 Har fulgt med her inne lenge nå uten å legge igjen spor, ops. Håper det går fint med deg nå 💕 Når det kommer til vekt så har jeg en del erfaring. Jeg er også noen kilo for tung, men har vært 16 kg tyngre enn jeg er nå og er fortsatt på vei ned. «Bare spis mindre og beveg deg mer» hører man jo støtt, men det er virkelig ikke så lett altså. Det som hjalp for meg var rett og slett en coach som hjelper med både trening og kostholdsveiledning samt ukentlig oppfølging. Det er svindyrt og selvfølgelig ikke noe alle vil eller kan bruke penger på, men for meg har det vært uvurderlig altså. Kosthold og trening er faktisk ganske innvikla greier og det skal mye viljestyrke og kunnskap til for å klare det alene. Lykke til uansett 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 23. april 2021 Forfatter #1938 Del Skrevet 23. april 2021 Hyggelig med besøk i dagboken @jentafralandet Det er absolutt fint med drahjelp. Jeg har forsøkt både personlig trener på treningsenter og som nevnt hadde jeg kostholdsveileder i hele fjor. Veldig dyrt som du sier, og noe jeg egentlig ikke hadde råd til, men man blir jo litt desperat. Men dessverre kan de ikke være der 24/7 og til syvende og sist er det jeg som må gjøre jobben. Og det er virkelig ikke enkelt når man er i full jobb og har tre barn... men jeg vet selvfølgelig at en sunnere og mer aktiv mamma/kone vil gagne hele familien, så jeg forsøker å minne meg på det når jeg prioriterer meg selv. Ha en fin og sunn helg da alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentafralandet Skrevet 23. april 2021 #1939 Del Skrevet 23. april 2021 Amatariel skrev (38 minutter siden): Hyggelig med besøk i dagboken @jentafralandet Det er absolutt fint med drahjelp. Jeg har forsøkt både personlig trener på treningsenter og som nevnt hadde jeg kostholdsveileder i hele fjor. Veldig dyrt som du sier, og noe jeg egentlig ikke hadde råd til, men man blir jo litt desperat. Men dessverre kan de ikke være der 24/7 og til syvende og sist er det jeg som må gjøre jobben. Og det er virkelig ikke enkelt når man er i full jobb og har tre barn... men jeg vet selvfølgelig at en sunnere og mer aktiv mamma/kone vil gagne hele familien, så jeg forsøker å minne meg på det når jeg prioriterer meg selv. Ha en fin og sunn helg da alle sammen! Ah, gikk litt kjapt i lesinga for meg her da 😄 Sant det du sier, man vet jo hva som er best. Men hjernen og kroppen spiller ikke alltid på lag der gitt 😂 også er jo karbo, snacks og sjokolade helt sjukt godt også da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 23. april 2021 Forfatter #1940 Del Skrevet 23. april 2021 CD 9 Såpass kjedelig sted i syklusen nå at jeg har lite å vise frem. Men tenkte jeg kunne kopiere inn hit den syklusstatistikken som Fertility friend har på meg. Den har regnet ut dette etter 52 (!) sykluser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå