Gå til innhold

Hvorfor tror folk ofte at legning og seksualitet henger sammen med diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis det er snakk om en annen legning enn heterofili? Hvor kommer de fordommene fra egentlig? 

Anonymkode: bdc31...bed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer fra en underliggende holding om at "om du ikke er som meg og liker det samme som meg, må det være noe galt med meg". 

Homofili ble jo også lenge regnet som en sykdom.

Anonymkode: c6d45...c7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det kommer fra en underliggende holding om at "om du ikke er som meg og liker det samme som meg, må det være noe galt med meg". 

*må det være noe galt med deg, skal det selvsagt være... 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ordla meg litt uforståelig. Jeg mener hvis en person med en annen legning enn heterofili har en diagnose, så lurer ofte folk på om det har en sammenheng. Lurer på hvorfor folk tror det? 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ordla meg litt uforståelig. Jeg mener hvis en person med en annen legning enn heterofili har en diagnose, så lurer ofte folk på om det har en sammenheng. Lurer på hvorfor folk tror det? 

Skjønner ikke helt. Altså, hvis en homofil person også har schizofreni, så lurer du på hvorfor folk tror de to har en sammenheng? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt. Altså, hvis en homofil person også har schizofreni, så lurer du på hvorfor folk tror de to har en sammenheng? 

Ja, det er det jeg lurer på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke det selv. Det gjelder ikke noe så vanlig som homofili, men de jeg vet om som feks omtaler seg selv som bittelitt sære ting som panfil, trans osv, har alle psykiske diagnoser også. Så i mitt stille sinn har jeg vel tenkt at det er en del av greia. Har også hørt at en større del av de som skifter kjønn, har traumebakgrunn.. Men det betyr ingenting for meg og jeg sier selvfølgelig ikke noe om dette.

Anonymkode: ee76e...f0c

Skrevet

Tror folk det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er mange trangsynte folk som tror at det de selv er og gjør er fasiten.. 

Også "må" det vel være en diagnose siden det er "feil og skam" (fra gammelt av) , da ingen liksom skal kunne ønske å være sånn. Det siste jeg skrev er måten min bestemor snakker om sånt.. Blir kvalm av at folk ikke kan godta forskjellene. 

Kjærligheten og forholdet kan og er helt likt som med heterofile par. Eneste forskjellen er sexlivet, og hva f... Har andre folk med det å gjøre 🙄😂 

Anonymkode: 710d4...a84

Skrevet

Jeg kan ikke komme på å ha hørt dette sagt særlig mye, så jeg lurer på hvor reellt det egentlig er at "folk" mener dette?

Ellers tror jeg nok det kan være tette sammenhenger mellom legning og psykiske problemer. Det kan komme av at en opplever manglende aksept eller at legningen for en del fører til en livsstil som igjen fører dem inn i en lite god livssituasjon. Det kan også hende at en del trekkes mot miljøer der de oppnår aksept og er ettertraktet, eller "tilpasser" legningen etter forholdene. Eksempelvis kan en jo tenke seg at en del unge gutter som ikke lykkes på andre arenaer vil trekkes mot homofile "arenaer", rett og slett fordi de der opplever den samme etterspørselen som unge jenter gjør ellers, og at dette gir en form for bekreftelse for noen som har tomrom i eget liv. 

Skrevet

Jeg kan ikke forestille meg at folk flest tror det?

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at det er mange trangsynte folk som tror at det de selv er og gjør er fasiten.. 

Også "må" det vel være en diagnose siden det er "feil og skam" (fra gammelt av) , da ingen liksom skal kunne ønske å være sånn. Det siste jeg skrev er måten min bestemor snakker om sånt.. Blir kvalm av at folk ikke kan godta forskjellene. 

Kjærligheten og forholdet kan og er helt likt som med heterofile par. Eneste forskjellen er sexlivet, og hva f... Har andre folk med det å gjøre 🙄😂 

Anonymkode: 710d4...a84

Hvordan snakker hun om sånt og hvor gammel er hun?

Anonymkode: 1fc86...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at homofili og andre typer unormal seksualitet ble regnet som sykdom tidligere, er jo at:

a) Slik seksualitet skaper ikke barn, så strider mot seksualitetens naturlige funksjon. At ens kropp eller psyke ikke fungerer slik den er ment etter naturen er jo definisjonen av sykdom.

b) Slik seksualitet er ofte sterkt forbundet med andre psykiske lidelser, manglende evne til å passe inn i samfunnet, problemer i oppveksten, dårlige forhold til en eller flere foreldre, etc.

c) Det er ofte assosiert med sosiale miljøer preget av folk med mange av de samme problemene, som psykiske lidelser, usikkerhet på eget kjønn/kjønnsrolle/identitet, grenseløs seksualitet, uklare normer, rus etc. Dette kan lett gi en selvforsterkende effekt, for mennesker er sosiale og formes av menneskene rundt seg, og ikke minst normer eller fraværet av dem.

Anonymkode: 63392...83d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at homofili og andre typer unormal seksualitet ble regnet som sykdom tidligere, er jo at:

a) Slik seksualitet skaper ikke barn, så strider mot seksualitetens naturlige funksjon. At ens kropp eller psyke ikke fungerer slik den er ment etter naturen er jo definisjonen av sykdom.

b) Slik seksualitet er ofte sterkt forbundet med andre psykiske lidelser, manglende evne til å passe inn i samfunnet, problemer i oppveksten, dårlige forhold til en eller flere foreldre, etc.

c) Det er ofte assosiert med sosiale miljøer preget av folk med mange av de samme problemene, som psykiske lidelser, usikkerhet på eget kjønn/kjønnsrolle/identitet, grenseløs seksualitet, uklare normer, rus etc. Dette kan lett gi en selvforsterkende effekt, for mennesker er sosiale og formes av menneskene rundt seg, og ikke minst normer eller fraværet av dem.

a) Jeg tror homofili er naturlig. Naturen har skapt homofile, sånn at verden ikke skulle overbefolkes. De kan fint oppdra barn, men da som adoptiv- eller fosterforeldre. I følge naturen skal jo heller ikke heterofile bruke prevensjon eller kunne ta frivillig abort. Men kvinner kan føde alt fra 5-15 barn (kanskje flere) og menn kan biologisk få over 1000 barn. 

b og c) Dette er pga fordommer, trangsynthet osv... som de vokser opp med og utvikler og som utvikler angst, depresjon og traumer. Mennesker er flokkdyr, og oppsøker flokkene de passer inn i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

a) Jeg tror homofili er naturlig. Naturen har skapt homofile, sånn at verden ikke skulle overbefolkes. De kan fint oppdra barn, men da som adoptiv- eller fosterforeldre. I følge naturen skal jo heller ikke heterofile bruke prevensjon eller kunne ta frivillig abort. Men kvinner kan føde alt fra 5-15 barn (kanskje flere) og menn kan biologisk få over 1000 barn. 

b og c) Dette er pga fordommer, trangsynthet osv... som de vokser opp med og utvikler og som utvikler angst, depresjon og traumer. Mennesker er flokkdyr, og oppsøker flokkene de passer inn i. 

Sannheten ligger nok et sted mellom de punktene vi har skissert opp. I gamle dager ville punktene i mitt innlegg vært medisinsk godtatt, i dag er dine punkter det eneste politisk korrekte. Men det betyr ikke nødvendigvis at noen av synene er riktig.

Å sammenligne homofili med prevensjon og abort blir underlig, da sistnevnte to fenomener nettopp er oppfunnet for å hindre konsekvensene av naturlig seksuell lyst mellom menn og kvinner. Homofili er jo en opphevelse av selve denne lysten. Det er svært lite sannsynlig at homofili er tydelig arvelig, da slike gener ville blitt luket ut av evolusjonen. Ulike samfunn har jo også svært varierende rater av homofili. Man kan sammenligne med f.eks. schizofreni, som man vet er arvelig og har en 1% rate i samfunnet på tvers av kultur.

Også punkter b og c har nok mye sannhet i seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror homofili er naturlig. Naturen har skapt homofile, sånn at verden ikke skulle overbefolkes. De kan fint oppdra barn, men da som adoptiv- eller fosterforeldre.

Det er da en god del homofile par som har fått barn ved hjelp av en donor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da en god del homofile par som har fått barn ved hjelp av en donor.

Problemet er at evolusjonen ikke har noen god mekanisme for å hindre overbefolkning på. De individene som har lavere driv til å formere seg, blir jo i liten grad foreldre til neste generasjoner, så deres altruisme og klokskap på vegne av flokken / arten blir ikke ført videre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Problemet er at evolusjonen ikke har noen god mekanisme for å hindre overbefolkning på. De individene som har lavere driv til å formere seg, blir jo i liten grad foreldre til neste generasjoner, så deres altruisme og klokskap på vegne av flokken / arten blir ikke ført videre.

Dette skjønte jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Folk tror det kanskje fordi det er litt sant. 

Det er skrevet en del om at de som er "født i feil kropp" mye oftere enn andre har asperger og depresjon.

Homofili er også assosiert med depresjon. Det kan være de er deprimert fordi det ikke er lett å være homo.

Mer tabu å nevne at homofile er sterkt overrepresentert blant overgripere (selv om de aller fleste homset er like mye imot overgrep som alle andre) 

Anonymkode: ecacf...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Homoseksuell praksis er utbredt i store deler av dyreriket, og blant sjimpansene er det særlig utbredt, så unaturlig kan man neppe kalle det. 

Jeg har selv opplevd at en psykolog skrev i en epikrise at jeg hadde indentitetsproblemer. Grunnen var at jeg er bifil. Jeg hadde ingen problemer med min legning, jeg gikk til psykologen pga traumatiske opplevelser som skjedde lenge etter at jeg fant ut av min legning. Det provoserte meg enormt. Jeg fikk også høre at jeg hadde tatt høyere utdannelse for å kompensere for min lave selvtillit. Da spurte jeg ham om han hadde tatt utdannelse som psykolog for å kompensere for sine problemer? 😂

Anonymkode: e4389...361

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...