AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Del Skrevet 2. mai 2020 Hei! Kan man trekke seg fra kjøpskontrakt hos bilforhandler? Skulle etter planen kjøpe bil hos en forhandler på andre siden av landet neste helg, men mannen ble akutt alvorlig syk i helgen og jeg kommer meg ingen steder mtp han er syk, 4 barn og alt ble veldig mye. Selger trengte dokumentasjon på dette, og jeg skal på mandag fremlegge legeerklæring på at jeg ikke kan reise som avtalt å gjennomføre bilkjøp på grunn av alvorlig sykdom i hjemmet / familien da barna å mann trenger meg. Er det nok dokumentasjon tror dere? Hva er egentlig lover å regler rundt dette? Hørte selger kunne kreve 10% av kjøpesummen av meg? Ikke at det er verdens undergang da det er rundt 20.000kr. Er det andre ting jeg bør tenke på? Kan man i det hele tatt trekke seg? Og hva har selger rett på av dokumentasjon / sensitiv informasjon om oss? hilsen stressa å forvirra kvinne Anonymkode: c97fd...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Del Skrevet 2. mai 2020 Vil du fortsatt kjøpe bilen, men må utsette hentetidspunktet? Eller vil du trekke deg helt fra kjøpet? Hvis du vil utsette hentetidspunkt pga akutt sykdom kan det godt tenkes at forhandleren går med på det, spesielt hvis du selv prøver å finne et annet tidspunkt/en annen løsning for henting. Du kan måtte betale noe for ekstrakostnadene forhandleren får, f.eks. med å oppbevare bilen lenger enn planlagt. Hvis dere har avtalt en oppgjørsdato i kontrakten og du betaler senere enn avtalt, kan forhandleren også kreve forsinkelsesrenter. Hvis du trekker deg helt fra en bindende kjøpskontrakt, blir du erstatningspliktig. Forhandleren vil da selge bilen til noen andre, og hvis de får en lavere pris av ny kjøper må du betale forskjellen mellom prisen du avtalte og det bilen faktisk ble solgt for. Du vil også måtte dekke forhandlerens kostnader til oppbevaring av bilen, ny annonsering m.m. Angående dette med 10 % av kjøpesum kan det hende at noen forhandlere opererer med et fast «avbestillingsgebyr», men det vil i så fall stå i kontrakten din. Anonymkode: 4597b...e6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Del Skrevet 2. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du fortsatt kjøpe bilen, men må utsette hentetidspunktet? Eller vil du trekke deg helt fra kjøpet? Hvis du vil utsette hentetidspunkt pga akutt sykdom kan det godt tenkes at forhandleren går med på det, spesielt hvis du selv prøver å finne et annet tidspunkt/en annen løsning for henting. Du kan måtte betale noe for ekstrakostnadene forhandleren får, f.eks. med å oppbevare bilen lenger enn planlagt. Hvis dere har avtalt en oppgjørsdato i kontrakten og du betaler senere enn avtalt, kan forhandleren også kreve forsinkelsesrenter. Hvis du trekker deg helt fra en bindende kjøpskontrakt, blir du erstatningspliktig. Forhandleren vil da selge bilen til noen andre, og hvis de får en lavere pris av ny kjøper må du betale forskjellen mellom prisen du avtalte og det bilen faktisk ble solgt for. Du vil også måtte dekke forhandlerens kostnader til oppbevaring av bilen, ny annonsering m.m. Angående dette med 10 % av kjøpesum kan det hende at noen forhandlere opererer med et fast «avbestillingsgebyr», men det vil i så fall stå i kontrakten din. Anonymkode: 4597b...e6c Takk for svar! Sånn som situasjonen er nå er det ønskelig fra min side å trekke meg helt fra avtalen. Selger fikk melding av meg på fredag om hva som hadde skjedd og at jeg da ønsket å trekke meg. Han sa alt var ok og at jeg ikke skulle tenke noe mer på det, men fikk idag melding der han stort sett skrev at han håpte alt gikk bra med oss og sånn, men også dette; «for ordens skyld ønsker vi dokumentasjon på det du har skrevet til oss da vi opplever fra en tid til annen at folk kommer med mange forskjellige og oppfinnsomme måter å gå fra avtalene sine med». Jeg skal da fremskaffe legeerklæring på mandag, men sliter med å forstå om det er nok for han for å gå ut ifra avtalen eller om han ønsker noe mer? Jeg har ikke fått svar på mailen jeg skrev tilbake om at jeg skulle fremskaffe legeerklæring, at jeg var ydmyk å syns dette ble veldig trist for begge parter. - ts Anonymkode: c97fd...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Del Skrevet 2. mai 2020 Da har selger i praksis tilbudt deg å trekke deg fra avtalen uten kostnad, på betingelse at du legger frem dokumentasjon. Ville gått for dette. Du kommer godt ut av det, siden selger ikke krever erstatning. Du kan jo be om en legeerklæring der det fremgår at mannen din er alvorlig syk og ute av stand til å bidra i hjemmet e.l., uten at det trenger å stå sensitive opplysninger om diagnose o.l. Anonymkode: 4597b...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Del Skrevet 2. mai 2020 Tusen takk for svar, det hjalp meg mye med å forstå hvordan jeg skal gå frem!🙌🏻 Jeg syns dette er skikkelig pinlig å ekkelt, og redd jeg dessverre fremstår som en idiot. Men mannen kan ikke bidra eller yte noen ting av betydning som gjør at jeg må være hjemme både pga han, for han og alle barna våre. Satser på legen forstår hva jeg trenger, og da bare bekrefter situasjonen slik den er at jeg trengs hjemme pga mannens sykdom + barna. Får håpe at selger får den dokumentasjonen de trenger. Mannen ønsket ikke at det skulle inngå hvilken diagnose / skade eller sensitive opplysninger, men vil tro at legen kan skrive det såpass generelt, men konkret nok til at de godkjenner det. Føler meg veldig ydmyk og takknemlig for at selger tilbyr en slik avtale som dette! Jeg var helt sikker på jeg måtte ut med mange tusen kroner, eller at de tvang på meg bilen - er det forresten noe de kan gjøre? Eller er det bare at jeg må risikere å betale noe? Tusen takk igjen for hjelpen! Det setter jeg enormt stor pris på i denne situasjonen👐🏻💛 mvh TS Anonymkode: c97fd...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Del Skrevet 2. mai 2020 Er det ikke din mann som må til legen å få erklæring? Din lege kan jo ikke skrive erklæring til deg om at din mann er syk. Anonymkode: b7f8b...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Del Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke din mann som må til legen å få erklæring? Din lege kan jo ikke skrive erklæring til deg om at din mann er syk. Anonymkode: b7f8b...eda Vi har samme fastlege, og mannen har skrevet erklæring på at han godkjenner at fastlegen kan skrive en erklæring samt at det er ok at jeg og legen snakker om hans utfordringer. Min mann er såpass dårlig nå at han har ikke mulighet til å komme seg selv til legen. Anonymkode: c97fd...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Del Skrevet 2. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har samme fastlege, og mannen har skrevet erklæring på at han godkjenner at fastlegen kan skrive en erklæring samt at det er ok at jeg og legen snakker om hans utfordringer. Min mann er såpass dårlig nå at han har ikke mulighet til å komme seg selv til legen. Anonymkode: c97fd...571 Ok, men da skal det ikke være noe problem 😊 Håper det ordner seg og god bedring til din mann. Anonymkode: b7f8b...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #9 Del Skrevet 3. mai 2020 Det høres ut som en ryddig selger. Ville ikke bekymret meg på forhånd. Anonymkode: 4f7b0...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #10 Del Skrevet 3. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, men da skal det ikke være noe problem 😊 Håper det ordner seg og god bedring til din mann. Anonymkode: b7f8b...eda Tusen takk for svar!😊 Jeg tror det ordner seg når jeg får ordnet med erklæring av legen i morgen. Når mannen blir frisk det vet jeg dessverre ikke, men jeg håper det ikke tar så lang tid..😔❤️ Anonymkode: c97fd...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Del Skrevet 3. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ut som en ryddig selger. Ville ikke bekymret meg på forhånd. Anonymkode: 4f7b0...79f Takk for svar! Han hadde stor medfølelse da jeg ringte på telefon tidligere på dagen, og forstod meg godt selvom jeg bare gråt fordi jeg syns det var ekkelt samt fordi mannen var blitt syk. Og jeg forstår jo at de må ha dokumentasjon da han selv sa at mange finner på mye rart for å gå ifra avtaler. Men jeg tror det går godt når jeg får erklæring og dokumentasjonen i morgen av legen min😊🥰 Anonymkode: c97fd...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå