Gå til innhold

Har norsk helsevesen avslørt seg som elendige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser av oversikten over corona-smittede i Norge at det for tiden er kun 85 innlagt på sykehus pga coronavirus. Og det tallet har vært ganske stabilt siden starten av utbruddet. 
Altså ikke særlig mange. Samtidig leser jeg nå dette https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3mOp5/mer-enn-50000-kreft-screeninger-utsatt-haster-aa-sette-i-gang. 50000 (!) kreftscreeninger er utsatt pga Corona. 
Klarer ikke helsevesenet å gjøre annet enn å fokusere på corona?? Jeg mener, bare 85 personer er innlagt for corona. Og det virker som de må la mange andre viktige helseoppgaver ligge på vent pga det lave antallet. 
Hva synes dere? Klarer ikke norske helsetjenester ha flere tanker i hodet samtidig. Disse køene vil jo bare forplante seg og bli et kjempeproblem senere. 

Anonymkode: b10a2...5c4

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flere vil dø av tiltakene enn av korona, det er nesten garantert. Over 10000 dør av kreft i Norge på et normalt år, de kommende årene nå kan det fort bli langt flere.

Anonymkode: ba14c...3d0

• Liker 8
Skrevet

Hvor mange i helsevesenet er syke eller i karantene? Det er vel ganske vanlig å stoppe ikke-kritiske behandlinger under en pandemi, regner jeg med, for å hindre smitte og komplikasjoner. 

En ting er jo hvor mange sykehussenger som er opptatt, men hva med medisiner og andre forsyninger? Personell? Smittefare?

Har ikke noen fasit altså, men føler virkelig ikke at de har dummet seg ut nei. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser av oversikten over corona-smittede i Norge at det for tiden er kun 85 innlagt på sykehus pga coronavirus. Og det tallet har vært ganske stabilt siden starten av utbruddet. 
Altså ikke særlig mange. Samtidig leser jeg nå dette https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3mOp5/mer-enn-50000-kreft-screeninger-utsatt-haster-aa-sette-i-gang. 50000 (!) kreftscreeninger er utsatt pga Corona. 
Klarer ikke helsevesenet å gjøre annet enn å fokusere på corona?? Jeg mener, bare 85 personer er innlagt for corona. Og det virker som de må la mange andre viktige helseoppgaver ligge på vent pga det lave antallet. 
Hva synes dere? Klarer ikke norske helsetjenester ha flere tanker i hodet samtidig. Disse køene vil jo bare forplante seg og bli et kjempeproblem senere. 

Anonymkode: b10a2...5c4

Nei, norsk helsevesen har ikke kapasitet til å behandle alle coronapasienter samtidig med andre pasienter, slik det var for en måneds tid siden. Hadde man ikke redusert på elektiv behandling, ville man hatt vansker med å hjelpe alle. Det hadde ikke vært plass til samtlige pasienter og det hadde nok ikke vært personale nok. Det var i Garten av pandemien ganske mange sykehusansatte i karantene. Nå går tallene ned og sykehusene har den siste uka og vel så det, startet opp igjen med poliklinisk behandling og planlagte operasjoner osv. Det begynner å bli som normalt igjen. 

Anonymkode: e8c66...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er mange sykehusavdelinger gjort om til coronaavdelinger, og jeg håper og tror folk flest synes det er bra at alle pasienter som har ett eller flere symptom på corona testes før de legges på vanlige sengeposter. Jeg har bemerket meg at det tydeligvis er mange som bare tenker på antall innlagte med bekreftet coronasmitte, og at alle de pasientene som kommer inn med symptomer som gjør at de må testes eller er i 14-dagers karantene fordi de f.eks har vært i utlandet ikke er med i beregningen. 

Anonymkode: 65129...330

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha mye innsikt i hvordan det norske helsevesenet er lagt opp.

Anonymkode: 2663e...b57

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror en må ta innover seg at situasjonen har vært uoversiktlig og at en ikke bare har sett på hva en kan rekke over, men hva en kan prioritere ned for å unngå smitte og opprettholde en høy beredskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket lands helsevesen ville du byttet det norske mot, TS?

Anonymkode: d7905...fd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange kreftpasienter er i risiko gruppen, spre coronavirus seg kraftig vil det gå ut over den gjengen. 

Anonymkode: 8ce82...df3

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket lands helsevesen ville du byttet det norske mot, TS?

Anonymkode: d7905...fd3

Boravia. Der har ingen dødd pga mangler.

Anonymkode: be02a...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at antall respiratorer/ intensivplasser pr innbygger er lavere i Norge enn i andre land i Europa. Når man tar med at Norge har effektivisert og effektivisert i helsevesenet de siste årene slik at sykehusene er proppfulle ved normale tilstander så skjønner man at det ikke går med en pandemi. Akkurat denne årsaken til at man må utsette alt annet skjønner jeg godt at Høie og co ikke vil snakke om.

Anonymkode: 30f74...038

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh nei? Har veldig bra overlevelse på pasienter som har vært behandlet på intensiv. At en må legge om noe drift og utsette noe screeningundersøkelser som uansett har usikker effekt er som forventet. 
Synes ikke dette er tiden til å kritisere helsevesenet der en faktisk utsetter seg for potensiell dødelig smitte for å behandle pasienter. 

Anonymkode: b9def...2ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig veldig fornøyd med helsevesenet slik det er nå

Anonymkode: d0095...2d5

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei? Har veldig bra overlevelse på pasienter som har vært behandlet på intensiv. At en må legge om noe drift og utsette noe screeningundersøkelser som uansett har usikker effekt er som forventet. 
Synes ikke dette er tiden til å kritisere helsevesenet der en faktisk utsetter seg for potensiell dødelig smitte for å behandle pasienter. 

Anonymkode: b9def...2ef

Kritikken av helsevesenet rammer ingen som aktivt jobber der.
Det handler om planleggingen og struktureringen. Det handler om at vi ikke har NOEN reelle mekanismer for pandemier.  Alt var løst basert på kreativitet og praktiske operative improvisjoner. 
Dette handler om vår totale fraværende kapasitet og prosess for pandemi, at ingen del av Norsk helsevesen er designet for å takle pandemier.  Ikke fastlegetjenesten, ikke legevakten og ikke sykehusene våre.

Vi har til og med fått vite at Norge som helsesystem faktisk ikke vet om mennesker blir friske. Vi vet faktisk ingenting om effekten av vårt helsevesen!!!

Og vi har oppdaget at deler av det vi regner  som funksjonelt helsevesen faktisk er ikke-eksisterende og en ren løgn. 

Det at dette har gått bra, er pga av at Nordmenn er dyktige i en krise, ikke fordi vi har gjort jobben vi skulle ha gjort.

Hadde vi gjort en helt ubetydelig jobb i forhold til å forberede oss for at det finnes noe som heter pandemier, så hadde vi knapt nok vært nødt til å stenge ned som vi har gjort.

Endret av Druid
  • Liker 2
Skrevet

Hva hadde det kostet å ha en "bereskap" for f.eks. pandemier, -på "tomgang"..? Hva hadde det kostet, -og hvor mange screeningundersøkelser hadde det kostet..? Tipper flere hadde daua av kreft med ett sånn system...

Er ikke "uendelig" med penger i systemet...

Jeg vil ikke ha Svensk, -eller Amerikansk "helsevesen", nå, -eller i normale tider...

( Bortsett fra offentige systemet i Svergie, vdr tannpleie da... )

Glad jeg er Norsk !

a.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Hva hadde det kostet å ha en "bereskap" for f.eks. pandemier, -på "tomgang"..? Hva hadde det kostet, -og hvor mange screeningundersøkelser hadde det kostet..? Tipper flere hadde daua av kreft med ett sånn system...

Er ikke "uendelig" med penger i systemet...

Jeg vil ikke ha Svensk, -eller Amerikansk "helsevesen", nå, -eller i normale tider...

( Bortsett fra offentige systemet i Svergie, vdr tannpleie da... )

Glad jeg er Norsk !

a.

80 tallets sivilforsvar som var dimensjonert for å skape rom for full atomkrig. Det hadde løst behovet for å stenge ned sykehusbehandling.

Det ville koste ett datasystem som opprettholder et kvalitetsmål på norsk helsevesen.

Det vil koste en minimum av faglig ansvarlig  deltagelsen; en av de mest uakseptable årsakene til smittespredning i Norge baserer seg på en beslutning av en helsetopp som ikke på noen måte forholdt seg til noe som var i nærheten av forsvarlig smittevern.

Skal jeg fortsette?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest at antall respiratorer/ intensivplasser pr innbygger er lavere i Norge enn i andre land i Europa. Når man tar med at Norge har effektivisert og effektivisert i helsevesenet de siste årene slik at sykehusene er proppfulle ved normale tilstander så skjønner man at det ikke går med en pandemi. Akkurat denne årsaken til at man må utsette alt annet skjønner jeg godt at Høie og co ikke vil snakke om.

Anonymkode: 30f74...038

jepp nettopp det tenker jeg det ligger noe i

Anonymkode: bdbc2...cad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ante ikke hva som ventet. I midten/slutten av mars var nesten halvparten av posten min i karantene, men vi stengte ikke ned. 

Nå er det full drift igjen, med svært mange eldre operasjonspasienter. Alle kirurger har operert på høygir og vi har egentlig ikke plass på posten og postbemanning er altfor lav. 

Sykepleiere advarte ledelsen om at bemanningen ble for lav lenge før helgen. Ingenting ble gjort, fordi penger skulle spares. Og nå kom jeg nettopp hjem fra dobbelvakt nr to av tre denne helgen. 

Vi sliter max med å få inn folk på kort varsel og mange har sykmeldt seg.. 

Typisk elendig norsk helsevesen som til syvende og sist går ut over pasientene. 

Anonymkode: f6e73...f50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er politikerne som har spart seg til fant, med New Public Management i øynene- penger først, såm mennesker - og det er en stor del av årsaken til koronatiltakene. Mange sykepleiere og annet helsepersonell har rømt til andre sektorer pga overarbeid og stress, og blir nå tvunget tilbake. Det er systemet, ikke helsepersonellet det er noe galt med.

Anonymkode: 33688...f5c

• Liker 2
  • Opprett ny...