Gå til innhold

Dere som fødte for tidlig, skjedde det spontant?

Anbefalte innlegg

Gjest Tea96321
Skrevet

Som overskriften sier...

er 33+0 idag, og pga uforutsette hendelser med familie (som virkelig ikke kunne blitt mer egoistisk og ødelagt mer den siste tiden her) ser det ut som vi må flytte 1 mnd før termin. Er selvfølgelig veldig bekymret for om jeg føder for tidlig...og lurer på med dere som fødte mellom uke 32-38 om dere hadde noen tegn før fødsel? Da mener jeg flere dager før, dagen før elns. 

Er mitt første barn

Skrevet

Jeg fødte en mnd før termin, og flyttet 3 uker før han kom. Fødselen startet med spontan vannavgang. Det gikk helt fint. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Var hos jordmor på kontroll kort tid før fødselen uten tegn til at noe skulle skje. Fødte en måned før termin. 

Anonymkode: d24e6...2e2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte 2,5 mnd før termin, helt spontant. Fødselen varte tre timer fra første rie, var helt i sjokk

Anonymkode: 662ca...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fødte en måned før termin, gikk ca tre timer fra spontan vannavgang. Skyldtes nok at jeg jobbet alt for mye. Jeg synes faktisk ikke det gikk fint å føde for tidlig selv om det går fint med barnet i dag. Lite barn som måtte vekkes og veies konstant, lite tilknytning og en fødsel jeg overhodet ikke hadde forberedt meg til. Bare det at du har tenkt tanken på forhånd og planlegger for det hjelper mye på, tror jeg. Ha en plan for det i bakhånd, ikke løft under flyttingen og ta pauser i løpet av dagen. Håper det går fint :) 

Anonymkode: 9907e...9b0

Skrevet

Vesla kom i uke 34, navlestrengen sprakk/løsnet så det ble veldig akutt og spontant 

AnonymBruker
Skrevet

fødte i uke 37+1, altså én dag innenfor termin, og det skjedde helt spontant. Hadde vært ute og spist kvelden før, var i god form da jeg våknet – og ingen anelse om at jeg skulle ha baby i armene klokka 8 på kvelden. Slimproppen gikk på morgenen, og så kom løs mage og rier. Var på sykehuset 2 timer før baby ble født. Gikk veldig fint!

Anonymkode: cca0b...f3a

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 36 - akkurat 4 uker før termin. Fødselen startet med svake rier en fredag, gikk ikke over på lørdag, trodde hele tiden det var kynnere, eller ufarlige maserier siden de var så svake. Men lørdagskveld ble de sterkere, og oppdaget at jeg i tillegg blødde. Ringte føden og dro inn. Søndags formiddag var han ute. Gikk veldig fint :)

Anonymkode: 574f6...9b4

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fødte i uke 36 - akkurat 4 uker før termin. Fødselen startet med svake rier en fredagskveld, gikk ikke over på lørdag, trodde hele tiden det var kynnere, eller ufarlige maserier siden de var så svake. Men lørdagskveld ble de sterkere, og oppdaget at jeg i tillegg blødde. Ringte føden og dro inn. Søndags formiddag var han ute. Gikk veldig fint :)

Var forresten på ultralyd og vekstkontroll samme fredag, ingen tegn til fødsel da 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fødsel startet ikke spontant, men jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning i uke 35, og måtte legges inn og settes i gang umiddelbart, fikk ikke lov å reise hjem og hente fødebag en gang. 

Hadde ingen fysiske forvarsler, kun hoven i beina (men dette var på sommeren, det var varmt og ikke uvanlig for gravide). 

Anonymkode: 7a932...926

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 30, det var spontant. Fikk oss en overraskelse kan du si.

Anonymkode: 9b42d...908

Skrevet
22 timer siden, Tea96321 skrev:

Som overskriften sier...

er 33+0 idag, og pga uforutsette hendelser med familie (som virkelig ikke kunne blitt mer egoistisk og ødelagt mer den siste tiden her) ser det ut som vi må flytte 1 mnd før termin. Er selvfølgelig veldig bekymret for om jeg føder for tidlig...og lurer på med dere som fødte mellom uke 32-38 om dere hadde noen tegn før fødsel? Da mener jeg flere dager før, dagen før elns. 

Er mitt første barn

Hei. Sannsynligvis går det helt fint.

Før i tiden jobbet kvinnene helt frem til fødselen. Typ vannet gikk på jobb. Men jeg skjønner du er bekymret og kan tenkte meg du kjenner på stress og masse følelser. Men det går nok fint. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min fødsel startet ikke spontant, men jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning i uke 35, og måtte legges inn og settes i gang umiddelbart, fikk ikke lov å reise hjem og hente fødebag en gang. 

Hadde ingen fysiske forvarsler, kun hoven i beina (men dette var på sommeren, det var varmt og ikke uvanlig for gravide). 

Kan jeg spørre hva blodtrykket lå på, og hvorfor de måtte sette deg i gang umiddelbart?

Anonymkode: cedf4...746

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva blodtrykket lå på, og hvorfor de måtte sette deg i gang umiddelbart?

Anonymkode: cedf4...746

Mener å huske at det ikke var fryktelig høyt 165/95, kanskje. Men hadde protein i urin og blodprøvene ga utslag på noe, husker ikke helt hva, men i alle fall så var jeg visst veldig dårlig. Fikk ikke fullføre fødselen en gang, ble hastesnitt pga. formen min.🤷🏻‍♀️ 

Skrevet (endret)

Min eks-svigerinne var med på flyttesjau da hun var 7 mnd på vei, og fødte få dager etterpå et prematurt barn.

Jeg måkte tung, kram snø da jeg var sju måneder på vei, og fikk kraftige og voldsomme kynnere, så jeg ga meg. Men for sent - kynnerne gikk over til premature rier dagen etter og jeg måtte legges inn og få medisin mot riene, som skulle stanse dem. Det funket og jeg ble skrevet ut igjen. Men de premature riene fortsatte å komme tilbake omtrent en gang i uka de neste tre-fire ukene, og da jeg var innlagt fjerde gangen og fikk dem stoppet, så sa legen i fra at nå er det siste gangen. Kommer de premature riene en gang til, lar vi fødselen gå sin gang fordi du er nå 35 uker på vei, og barnet vil klare det bra å fødes nå.

Under en uke etterpå kom riene på nytt, da var jeg akkurat 8 mnd på vei på dagen, men denne gangen kjente jeg dem ikke igjen, for jeg hadde bare smerter (taktfaste, dunkende smerter) i korsryggen. Ingenting i magen. Det var alvor denne gangen, men jeg skjønte det ikke. Tilfeldigvis fikk jeg også en merkelig utflod, og nevnte dette for en venninne på tlf, som beordret meg til å dra på sykehus for kontroll.

Jeg gjorde det, og det viste seg at jeg hadde 6 cm åpning da jeg kom gående for egen maskin inn på sykehuset. Det var rett før jeg ble sendt hjem også, fordi riemålingsbeltet på magen ikke ga noe utslag. Som nevnt satt alt i ryggen på meg, ingenting i magen. Av en eller annen grunn kom ikke jordmoren på tanken å sjekke underlivet mitt før jeg skulle gå. Akkurat tatt på meg jakken igjen, tok en avsluttende prat i rommet og så kom plutselig de "dunkende sparkene" i ryggen igjen, og jeg ga fra meg et lite ufrivillig stønn og lente meg på mannen min. 

Først da ble jordmora mistenksom, og spurte om "noen" hadde tatt underlivsundersøkelse på meg siden jeg kom. Nei, sa jeg. Ok, av med jakken og buksene, legg deg ned på benken igjen. "Oi, oi, her var det snart full åpning, du er i full fødsel du, av med klærne og inn i sykehusskjortelen! "

Barnet ble født en og en halv time etterpå. Jeg grøsser i dag når jeg tenker på at jeg faktisk sto med jakken på og var på vei hjem igjen da hun kom på at hun burde kikke på underlivet mitt.... hadde vi reist, hadde barnet mitt blitt født på stuegulvet hjemme den kvelden eller i en ambulanse, om vi hadde rukket å få en sånn hjem.

Endret av Million
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flytta i uke 20 og fikk kraftige vonde kynnere av det. Selv om jeg aldri løftet noe, tok bare det å pakke ned og vaske ut. 

Anonymkode: 83cdc...74d

Skrevet

@Million det må ha vært skremmende for dere! ❤

Jeg fikk i uke 33 plutselig voldsomme smerter og reiste på sykhuset. Hadde morkakeløsning og ungen ble forløst ved hastekeisersnitt med meg i full narkose. Fra jeg ankom sykehuset og til store blødninger da morkaka løsnet gikk det 3-4 timer så jeg var innom flere undersøkelser først. Ungen berget akkurat livet siden jeg alt var på sykehuset da det ble kritisk. UL et par dager før viste ingenting galt.

Til lørdag fyller denne ungen 13 og er bortimot like høy som sin mor. 

AnonymBruker
Skrevet

Her startet fødselen med spontan vannavgang 37+1, så akkurat innenfor termin :) slimproppen gikk 2 uker før, men det kan være et tegn og det kan ikke være et tegn, så ikke noe jeg ville stresset over 😊 

Anonymkode: 0cab5...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...