Gå til innhold

Gjøre klart til sunnere livsstil. Hva m jeg tømme ut av kjøkkenskapene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til å se hva jeg må tømme ut av kjøkkenskapene for å gå inn i en litt mer sunnere livsstil? Inspirert av en annen tråd her inne. 

Hva må jeg kaste? 

Jeg har joikakaker, snurring, fullkornpasta, ferske poteter, rå honning, jordbærsyltetøy, brunost, hvitost, prim, diverse frossen fisk, laks, wienerpølse, frossen lapskausblanding, 1 pk ferdige vafler, makrell i tomat, leverpostei, tomatpure, grønn pesto, frossen grønsaksblanding, frossent speltbrød, meierismør, sildefileter i krydderlake, fylt pasta med noe grønt, lungemos, blodpølse, vanlig kjøttdeig, porsjonsbiff (indrefilet), egg, mattfløte, rømme, agurk, løk, noen poser med smågodt blandinger, nugatti, bearnaise saus, ketchup, sennep, majones.

Anonymkode: c0dca...171

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke kaste noen ting som helst. Spis heller mindre mengder av det til det er tomt, handle inn nytt i den stilen du ønsker å fortsette med. Det er en uting å kaste brukbar mat.

Anonymkode: 13c67...895

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær redd for å kaste når det gjelder å ta vare på egen helse. Å kaste mye mat en gang i livet vil ikke ødelegge planeten... Det er viktigere å ta vare på helsa enn å ta vare på dårlig mat

Kast: joikakaker, snurring, wienerpølse, noen poser med smågodt blandinger, nugatti, bearnaise saus, ketchup, sennep, majones.

Spis i små mengder, for eks 4 skiver på brødskiva: brunost, hvitost

Går fint å ha en dag der du spiser vafler om du spiser det til middag, da blir det ikke så mye overskuddskalorier at det gjør noe: 1 pk ferdige vafler

De andre matvarene du har handler om å bruke med måte, for det meste. Jeg regner ikke med du bruker en hel boks rømme til et måltid, det er helt greit med et par spiseskjeer til maten

Anonymkode: 183f7...be6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør bytte ut det meste. Rene kjøttprodukter, fisk, magre meieriprodukter, grønnsaker og belgvekster er det som gjelder. 

Anonymkode: b1a17...e22

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ikke kaste noen ting som helst. Spis heller mindre mengder av det til det er tomt, handle inn nytt i den stilen du ønsker å fortsette med. Det er en uting å kaste brukbar mat.

Kjenner meg godt nok til å vite at jeg ikke klarer å begrense snopet jeg har i skapene hvertfall. Om jeg ikke kaster det blir det spist i dag. Kjøpte det i morges.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke av matvarene over ville du anbefalt at jeg ikke kjøpte inn mer av? Det er hovedsaklig den type matvarer jeg kjøper hver gang.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær redd for å kaste når det gjelder å ta vare på egen helse. Å kaste mye mat en gang i livet vil ikke ødelegge planeten... Det er viktigere å ta vare på helsa enn å ta vare på dårlig mat

Om vi alle tenkte sånn så ville det ikke vært helt bra. Mat man nylig har kjøpt inn bør spises. Det er ikke snakk om usunn mat eller godteri her.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 skiver ost på en brødskive? Men ketchupen skal kastes?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kast: joikakaker, snurring, wienerpølse, noen poser med smågodt blandinger, nugatti, bearnaise saus, ketchup, sennep, majones.

Går fint å ha en dag der du spiser vafler om du spiser det til middag, da blir det ikke så mye overskuddskalorier at det gjør noe: 1 pk ferdige vafler

De andre matvarene du har handler om å bruke med måte, for det meste. Jeg regner ikke med du bruker en hel boks rømme til et måltid, det er helt greit med et par spiseskjeer til maten

Kjenner at jeg ikke har så lyst på de vaflene så de går nok i søpla. hva mener du med 4 skiver på brødskiva?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg godt nok til å vite at jeg ikke klarer å begrense snopet jeg har i skapene hvertfall. Om jeg ikke kaster det blir det spist i dag. Kjøpte det i morges.

Litt dårlig planlegging å kjøpe inn masse godteri på formiddagen, og så finne ut på ettermiddagen at man skal legge om kostholdet fulstendig og kaste alt usunt? 

Virker lite seriøst og gjennomtenkt. Jeg mistenker desverre at denne omleggingen gies opp like brått som den startet. Men lykke til 😊

Anonymkode: b0c2d...dec

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, applestories said:

Om vi alle tenkte sånn så ville det ikke vært helt bra. Mat man nylig har kjøpt inn bør spises. Det er ikke snakk om usunn mat eller godteri her.

4 skiver ost på en brødskive? Men ketchupen skal kastes?

Det er ikke alle som kjøper inn masse dårlig mat, så det hadde ordnet seg. Uansett hadde det lønnet seg i lengden om folk la om vanene sine og ble slankere og spiste mindre og belastet derfor matsystemet mindre. Og til slutt, alle tenker ikke sånn så TS trenger ikke føle dårlig samvittighet. 

4 skiver/ kutt på 2 brødskiver. Ost må man begrense, for det er veldig lett å legge på seg. Ketchup er unødvendig og gir bare mer kalorier på maten. Om man går et par uker uten ketchup, majones og dressing, så vil smaksløkene tilpasse seg og man vil merke mer av smaken som er i mat uten å trenge ketchup. ketchup er en uvane, rett og slett

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt dårlig planlegging å kjøpe inn masse godteri på formiddagen, og så finne ut på ettermiddagen at man skal legge om kostholdet fulstendig og kaste alt usunt? 

Virker lite seriøst og gjennomtenkt. Jeg mistenker desverre at denne omleggingen gies opp like brått som den startet. Men lykke til 😊

Anonymkode: b0c2d...dec

Til mitt forsvar kan jeg si at jeg var langt nede i formiddag. Har spist en pakke snop allerede og flyter på rusen av optimisme fra sukkeret. Fullstendig klar over at det ikke er videre sunt eller fornuftig.

Har du noen bedre råd enn å komme med kritikk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke alle som kjøper inn masse dårlig mat, så det hadde ordnet seg. Uansett hadde det lønnet seg i lengden om folk la om vanene sine og ble slankere og spiste mindre og belastet derfor matsystemet mindre. Og til slutt, alle tenker ikke sånn så TS trenger ikke føle dårlig samvittighet. 

4 skiver/ kutt på 2 brødskiver. Ost må man begrense, for det er veldig lett å legge på seg. Ketchup er unødvendig og gir bare mer kalorier på maten. Om man går et par uker uten ketchup, majones og dressing, så vil smaksløkene tilpasse seg og man vil merke mer av smaken som er i mat uten å trenge ketchup. ketchup er en uvane, rett og slett

Jeg tviler igrunn på at ketchup er et problem for meg da det er flere uker siden jeg brukte den. Og som regel brukes den som en smakstilsetning i kjøttdeig til pasta. Samme med majones, den brukes kun på eggerører med mye egg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tviler igrunn på at ketchup er et problem for meg da det er flere uker siden jeg brukte den. Og som regel brukes den som en smakstilsetning i kjøttdeig til pasta. Samme med majones, den brukes kun på eggerører med mye egg.

Jeg tipper du har den type uvaner knyttet til de fleste måltid slik at du alltid får overksuddskalorier. Overkudd i kalorier ved eggerøre grunnet majones. Overskudd i ketchup når du spiser pasta. Overskudd i feit saus til fiskemiddag. Overskudd i kalorier på brødskiva der du bruker mye smør. Mye smør ved steking. Osv. Alle disse småtingene blir mye i sum til slutt, og det er der mange trår feil. De fleste er rett og slett ikke aktive nok til å ha disse ekstra kaloriene i nesten hvert eneste måltid. Grønnsaker og kjøtt er allerede nok til middag for de fleste. Legger man til sauser eller annet for å "gi smak" så begynner man allerede overskrive kaloribudsjettet og man vil legge på seg/ ikke gå ned i vekt på sikt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tipper du har den type uvaner knyttet til de fleste måltid slik at du alltid får overksuddskalorier. Overkudd i kalorier ved eggerøre grunnet majones. Overskudd i ketchup når du spiser pasta. Overskudd i feit saus til fiskemiddag. Overskudd i kalorier på brødskiva der du bruker mye smør. Mye smør ved steking. Osv. Alle disse småtingene blir mye i sum til slutt, og det er der mange trår feil. De fleste er rett og slett ikke aktive nok til å ha disse ekstra kaloriene i nesten hvert eneste måltid. Grønnsaker og kjøtt er allerede nok til middag for de fleste. Legger man til sauser eller annet for å "gi smak" så begynner man allerede overskrive kaloribudsjettet og man vil legge på seg/ ikke gå ned i vekt på sikt. 

Hvem bruker saus til fisk? Nei? Hvordan kan det bli overskudd på det når ketchup ikke er spist på 4 uker og masjones er kjøpt for 2 uker siden og brukt 1 gang?

Beklager, men det du beskriver er ikke noe jeg gjør. 

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er så dårlig stilt at du må KASTE MAT så ville jeg heller satt meg ned og tatt noen runder med meg selv og min egen viljestyrke og gjennomføringsevne. 

Herregud, man kaster ikke mat som er etandes. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville kvittet meg med ting som har mye sukker, som bla. ketchup og snopet. Også hadde jeg byttet ut meieriproduktene med "lett"-versjonen.

Hvis du skal slanke deg, så kan det være en fordel å kutte på karbohydratene, og derfor droppe pasta ol. Men det er vel ikke usunt av den grunn :)

Godteriet må vel være det som er mest usunt, og det som er mest vanskelig å holde seg unna. Kan være lurt å gi det bort før fristelsen blir for stor 🙈

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville derimot ikke ha kastet noe av det, men tenk over porsjoner når du spiser (spis mindre porsjoner), og heller erstatt med sunnere versjoner når du går tom. Å kaste mat er en uting. Det er ingenting av det du har som skriker usunt i seg selv, men i store porsjoner så kan det bli usunt. Nugatti til hvert måltid er for eksempel ikke det beste, men er greit nok som helgepålegg syns jeg.

Hold smågodtet til helgen, bestem deg for å kun spise det f.eks lørdag og søndag, og at det du har kjøpt nå skal være i f.eks en måned uten at du kan kjøpe noe nytt. Går du tom er det synd for deg, for nytt godteri kjøper du ikke på en stund :)

Neste gang du er på butikken så kan du fylle på med grove kornprodukter, lettere meieriprodukter, og mye frukt og grønt for eksempel. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Gi heller bort enn å kaste mat 😊

Spis ren mat, masse grønnsaker, bær og frø. Bytt ut pasta, ris og potet med ekstra grønnsaker. Grønnsakene kan stekes, kokes, bakes, gratineres etc. Bruk ekte smør i stedet for margarin. Slutt med lettprodukter. Skal du bruke oljer så hold deg til oliven, raps og kokosolje. Kos deg med saus men lag det uten mel, maizena etc. Det viktigste er hva du putter i kroppen, ikke hvor mange kalorier. Alt funker ikke for alle, man må finne det som funker for seg. Slutter man å spise noe man digger kan man senere finne ut at det egentlig smaker kunstig og rart 😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger litt hjelp til å se hva jeg må tømme ut av kjøkkenskapene for å gå inn i en litt mer sunnere livsstil? Inspirert av en annen tråd her inne. 

Hva må jeg kaste? 

Jeg har joikakaker, snurring, fullkornpasta, ferske poteter, rå honning, jordbærsyltetøy, brunost, hvitost, prim, diverse frossen fisk, laks, wienerpølse, frossen lapskausblanding, 1 pk ferdige vafler, makrell i tomat, leverpostei, tomatpure, grønn pesto, frossen grønsaksblanding, frossent speltbrød, meierismør, sildefileter i krydderlake, fylt pasta med noe grønt, lungemos, blodpølse, vanlig kjøttdeig, porsjonsbiff (indrefilet), egg, mattfløte, rømme, agurk, løk, noen poser med smågodt blandinger, nugatti, bearnaise saus, ketchup, sennep, majones.

Du skal aldri kaste mat, selvsagt. 
Det du skal gjøre er å gi bort alt godteriet til noen andre. Og så kjøper du kun grønnsaker og frukt de neste ukene. Du har jo mengdevis av proteiner i hus. Husk at et måltid er 3 deler grønt og 2 deler karbo og litt kjøtt oppå som krydder, og du er helt normalt sunn.

Anonymkode: 9d240...5ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, men jeg holdt på å le meg i av den der ketchupgreia. En HEL flaske ketchup (200g) inneholder under 200 kcal. Spiser man på vedlikehold må man i tillegg til sin vanlige diett spise over 400 g ketchup om dagen. Hvem gjør det liksom? Ketchup er ikke skyld i overvekt for å si det sånn. Dette kommer fra en person som kun spiser ketchup kanskje 4 ganger i året hvis jeg skal ut og grille pølse.

Anonymkode: 95aae...99a

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...