AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Vi fikk minstemann tørr i løpet av tiden vi måtte være hjemme. Det gikk over all forventning, han er tross alt bare 2,5 år. Men tilbake i barnehagen vil de at han skal bruke «utebleie», mye pga situasjonen rundt smågrupper og mye utetid. Noe som har resultert i at vi er nærmest tilbake på start når det kommer til fullstendig bleieslutt. Kjenner jeg har mest lyst til å sende med han en haug skiftetøy på mandag. Har nok av utetøy og slikt og. Jeg er selvfølgelig forberedt på mye klesvask. Forventer jeg for mye, eller bør barnehagen tilrettelegge? Anonymkode: 1fddf...8a7
Husfruen89 Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Forstår bhg, meeeen han har slutta med bleia. Ferdig snakka. Bhg må bare tilrettelegge og forsøke så godt de kan å ligge i forkant. Men ja, det blir nok litt ekstra vask ja 👏 Bra jobba av 2 åringen, han skal ha applaus, ikke dyttes ned i bleia igjen 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk minstemann tørr i løpet av tiden vi måtte være hjemme. Det gikk over all forventning, han er tross alt bare 2,5 år. Men tilbake i barnehagen vil de at han skal bruke «utebleie», mye pga situasjonen rundt smågrupper og mye utetid. Noe som har resultert i at vi er nærmest tilbake på start når det kommer til fullstendig bleieslutt. Kjenner jeg har mest lyst til å sende med han en haug skiftetøy på mandag. Har nok av utetøy og slikt og. Jeg er selvfølgelig forberedt på mye klesvask. Forventer jeg for mye, eller bør barnehagen tilrettelegge? Anonymkode: 1fddf...8a7 Jeg synes ikke du forventer for mye, send heller med en haug av skiftetøy Anonymkode: 642dd...f8e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Som ansatt i barnehage synes jeg at barnehagen skal tilrettelegge og dere skal sende med masse skiftetøy på mandag. Jeg jobber med de minste, vet ikke hvordan de gjør det i deres barnehage men hos oss har jeg ansvaret for tre barn og samarbeider med en kollega som har ansvar for tre barn. Skjønner ikke hvordan det skulle vært et problem for meg om ett av barna "mine" skulle ha bleieslutt, enten tar jeg med de to andre barna når det ene barnet går på do, eller så passer kollegaen min på de to andre barna. Enig med de andre her: barnet skal ikke presses inn i en bleie igjen når han har vært så flink å sluttet! Lykke til! Anonymkode: 7ff6d...cba
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Så lenge han bare tisser seg ut så går det jo fint å skifte og barnehagen bør prøve uten. Men når barn bæsjer seg ut flere ganger om dagen i bhg er de ikke klare til å slutte, og det er enormt mye ekstra jobb man egentlig ikke har tid til. Jobber i barnehage selv, så har opplevd forskjellig. Så svaret fra meg er vel at det kommer an på situasjonen. Anonymkode: 42ced...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge han bare tisser seg ut så går det jo fint å skifte og barnehagen bør prøve uten. Men når barn bæsjer seg ut flere ganger om dagen i bhg er de ikke klare til å slutte, og det er enormt mye ekstra jobb man egentlig ikke har tid til. Jobber i barnehage selv, så har opplevd forskjellig. Så svaret fra meg er vel at det kommer an på situasjonen. Anonymkode: 42ced...6ee Han rekker sjelden frem til do når han må bæsje, men her hjemme skjer det på vei til do.. Men det skjer ikke mange ganger i løpet av dagen. Må nesten tenke om han har bæsjet i løpet av dagen noen ganger 🙈 Men det blir jo bare bedre med trening det og Takk for støtte, føler meg tryggere på at jeg tar rett avgjørelse Anonymkode: 1fddf...8a7
Arkana Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 Du forventer ikke for mye. Dette er din avgjørelse og mye utetid er ikke et godt nok argument for bleie. Det finnes jo naturbarnehager også, hvor de aldri er inne, jeg tviler på at barna der bruker bleier lenger enn barn i andre barnehager gjør. Send med masse skift. Jeg vet ikke hvor du bor, men her på østlandet er det jo mildt/varmt de fleste dager så vi snakker jo ikke full ulltøy, vinterdress og alt sånt. Når det er sagt forstår jeg det noen sier lenger opp at om barnet tisser/bæsjer seg ut flere ganger om dagen utendørs er jo barnet strengt tatt ikke ferdig med bleier og da bør man vurdere om bleier ute er ok likevel og så ta den av inne. Barnet kan jo likevel si i fra om at det må på do uten å faktisk bruke bleien, den bare gjør det lettere om/når uhellene skjer. Men som sagt, barnehagen bør i utgangspunktet tilrettelegge.
FruN Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, Arkana skrev: Du forventer ikke for mye. Dette er din avgjørelse og mye utetid er ikke et godt nok argument for bleie. Det finnes jo naturbarnehager også, hvor de aldri er inne, jeg tviler på at barna der bruker bleier lenger enn barn i andre barnehager gjør. Send med masse skift. Jeg vet ikke hvor du bor, men her på østlandet er det jo mildt/varmt de fleste dager så vi snakker jo ikke full ulltøy, vinterdress og alt sånt. Når det er sagt forstår jeg det noen sier lenger opp at om barnet tisser/bæsjer seg ut flere ganger om dagen utendørs er jo barnet strengt tatt ikke ferdig med bleier og da bør man vurdere om bleier ute er ok likevel og så ta den av inne. Barnet kan jo likevel si i fra om at det må på do uten å faktisk bruke bleien, den bare gjør det lettere om/når uhellene skjer. Men som sagt, barnehagen bør i utgangspunktet tilrettelegge. Det har vært et tilbakefall, som sagt. Men prøver å jobbe det inn igjen Han er flink hjemme, på tur osv.
Arkana Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, FruN skrev: Det har vært et tilbakefall, som sagt. Men prøver å jobbe det inn igjen Han er flink hjemme, på tur osv. Det skjønner jeg. Greit å ha en dialog med barnehagen i alle fall, men barn må jo slutte med bleie en eller annen gang og da blir det ofte mye klesskift både hjemme og i barnehagen en overgangsperiode og det må de bare tåle.
Jytte Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han rekker sjelden frem til do når han må bæsje, men her hjemme skjer det på vei til do.. Men det skjer ikke mange ganger i løpet av dagen. Må nesten tenke om han har bæsjet i løpet av dagen noen ganger 🙈 Men det blir jo bare bedre med trening det og Takk for støtte, føler meg tryggere på at jeg tar rett avgjørelse Anonymkode: 1fddf...8a7 Da er han ikke ferdig med bleie. Ville latt han forsatt å bruke den, med beskjed om at han de må spørre om han skal på do. 3 minutter siden, FruN skrev: Det har vært et tilbakefall, som sagt. Men prøver å jobbe det inn igjen Han er flink hjemme, på tur osv. Til sommeren har dere all verdens tid, ville ikke stresset med det akkurat nå. Det virker som de har mye å gjøre i barnehagene med forskjellige grupper og mye utetid = mer klær på og flere barn å holde rede når flere skal på do. Han er ikke "flink", men snart moden til å kutte bleie helt. 4
FruN Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 8 minutter siden, Jytte skrev: Da er han ikke ferdig med bleie. Ville latt han forsatt å bruke den, med beskjed om at han de må spørre om han skal på do. Til sommeren har dere all verdens tid, ville ikke stresset med det akkurat nå. Det virker som de har mye å gjøre i barnehagene med forskjellige grupper og mye utetid = mer klær på og flere barn å holde rede når flere skal på do. Han er ikke "flink", men snart moden til å kutte bleie helt. Frem til barnehagestart, var det et bæsjeuhell i ny og ne, men det har gått tilbake der og. Og han svarer ofte nei når han får spørsmål om han må på do, men sånn er det med de fleste barn i den alderen. «Må jeg ikke på do NÅ, må jeg ikke på do». Og ser ikke hvorfor det er «all tid til sommeren» når det fort blir en like stor overgang da. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 Hvis barnet har sluttet med bleie, må barnehageansatte følge opp. Hvis uhellene skjer hver dag, da er ikke barnet modent og det blir for mye å forvente av barnehagen. Hvis det er en voksen dom skal spørre 10 ganger om dagen om barnet må på do/voksen som alltid tar initiativet til å følge barne på do, da er det jo ikke barnet som er klart, det er den voksen som gjør jobben. Om et barn bæsjer seg ut hver dag, krever det en god del tid til p følge barnet på badet, vaske, skifte alle klærne... den ene ansatte har da også ansvar for de andre barna på gruppen sin og kan ikke bare passe på det ene barnet. Og da er bleie i utetiden en løsning. Anonymkode: d99f6...fee 4
Jytte Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 (endret) 15 minutter siden, FruN skrev: Frem til barnehagestart, var det et bæsjeuhell i ny og ne, men det har gått tilbake der og. Og han svarer ofte nei når han får spørsmål om han må på do, men sånn er det med de fleste barn i den alderen. «Må jeg ikke på do NÅ, må jeg ikke på do». Og ser ikke hvorfor det er «all tid til sommeren» når det fort blir en like stor overgang da. Regner med at han sier fra at han må på do selv om han bruker bleie? Han er 2,5 år og ikke 4,5 så det er ikke noe stort nederlag om han gjør seg ut, og som du sier har han uhell. Å bæsje seg ut betyr at han ikke er helt klar enda. Så ville ikke laget noe drama rundt det. Sommeren er her snart, og det er vanlig at barn har tilbakefall. Bruker han bleie på natta? Uhell er veldig vanlig, men å dytte dette over på barnehagen når han ikke bare tisser seg ut, men også bæsjer i buksa - det ville jeg ikke gjort. Det blir mye merarbeid som igjen går utover de andre barna. Ikke lag noen greier rundt det, bare si helt rolig at bleien må på i barnehagen, men at han må si fra når han skal på do. edit. Og få de i barnehagen til å spørre han og minne han på å si fra. Endret 2. mai 2020 av Jytte 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 49 minutter siden, Arkana skrev: Du forventer ikke for mye. Dette er din avgjørelse og mye utetid er ikke et godt nok argument for bleie. Det finnes jo naturbarnehager også, hvor de aldri er inne, jeg tviler på at barna der bruker bleier lenger enn barn i andre barnehager gjør. Send med masse skift. Jeg vet ikke hvor du bor, men her på østlandet er det jo mildt/varmt de fleste dager så vi snakker jo ikke full ulltøy, vinterdress og alt sånt. Når det er sagt forstår jeg det noen sier lenger opp at om barnet tisser/bæsjer seg ut flere ganger om dagen utendørs er jo barnet strengt tatt ikke ferdig med bleier og da bør man vurdere om bleier ute er ok likevel og så ta den av inne. Barnet kan jo likevel si i fra om at det må på do uten å faktisk bruke bleien, den bare gjør det lettere om/når uhellene skjer. Men som sagt, barnehagen bør i utgangspunktet tilrettelegge. Det er litt annerledes nå da enn til vanlig , om ett barn tisser og bæsjer på seg flere ganger skaper det ekstra trøbbel nå som man er en voksen pr kohort Anonymkode: 619c5...5d0
FruN Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 3 minutter siden, Jytte skrev: Regner med at han sier fra at han må på do selv om han bruker bleie? Han er 2,5 år og ikke 4,5 så det er ikke noe stort nederlag om han gjør seg ut, og som du sier har han uhell. Å bæsje seg ut betyr at han ikke er helt klar enda. Så ville ikke laget noe drama rundt det. Sommeren er her snart, og det er vanlig at barn har tilbakefall. Bruker han bleie på natta? Uhell er veldig vanlig, men å dytte dette over på barnehagen når han ikke bare tisser seg ut, men også bæsjer i buksa - det ville jeg ikke gjort. Det blir mye merarbeid som igjen går utover de andre barna. Ikke lag noen greier rundt det, bare si helt rolig at bleien må på i barnehagen, men at han må si fra når han skal på do. edit. Og få de i barnehagen til å spørre han og minne han på å si fra. Han sier i fra hjemme. Han har ikke brukt bleie på natta på 6 uker. Og tilbakefallet virker som forvirring pga bleia i barnehagen. Derfor vil jeg det litt «til livs». Jeg legger ikke dotrening over på bhg, han ble som sagt tørr, men med noen uhell. Og jeg forteller han også selv at han må si ifra/huske å gå på do der. Noe han har gjort både før og etter stenging. Og han gjør ikke noe av å bruke bleie der, det har han akseptert uten problemer. 1
Jytte Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 4 minutter siden, FruN skrev: Han sier i fra hjemme. Han har ikke brukt bleie på natta på 6 uker. Og tilbakefallet virker som forvirring pga bleia i barnehagen. Derfor vil jeg det litt «til livs». Jeg legger ikke dotrening over på bhg, han ble som sagt tørr, men med noen uhell. Og jeg forteller han også selv at han må si ifra/huske å gå på do der. Noe han har gjort både før og etter stenging. Og han gjør ikke noe av å bruke bleie der, det har han akseptert uten problemer. Ok, spill på lag med barnehagen. Overgangsperioder, som sånn nå med ny barnehagestart igjen kan skape forvirring og startproblemer. Hvis han aksepterer å bruke bleie i barnehagen tenker jeg at han føler det er tryggest? Det er som regel mer å forholde seg til der enn hjemme. Lykke til i alle fall. Husk å ta det helt naturlig, og ikke bruk ordet "flink". Vet om barn som har hatt problemer med mat intoleranse og som har brukt tid med bleieslutt, det har gått litt frem og tilbake og opp og ned, men til slutt ble det bra. De måtte også ta frem bleie på natta igjen, og i barnehagen en periode. Noen uhell skjedde, også bæsj, men de var sjeldne. Jeg har jobbet i barnehage, og ville heller hatt par uhell enn en som alltid gjorde nr. to i buksa når de er klare for det vel og merke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå