Gå til innhold

Lekakuker i bunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal potte om en mynte. Må man ha lekakuker i bunnen, eller er ikke det nødvendig? Om man legger lekakuker i bunnen kan man ha jord direkte oppå? 

Anonymkode: 68366...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo flere kuker jo bedre

Anonymkode: 168d5...285

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lekakuker 😂😂😂

Anonymkode: aeee2...24e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

TS det heter lecakuler!

JA, det bør du og du bør også ha duk oppå lecakulene slik at disse ikke blander seg med jorden. Jeg har selv gjort den tabben å jord direkte på lecakulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helst ikke. Leca er helt tørt og har luft mellom. Dette gjør at hvis plantene får røttene ned dit dør de. Det beste er å legge litt store stein over hullene i bunnen før du fyller på med sand 1/3. Så jord på toppen. Sanden holder godt på fukt men er samtidig drenerende.  Plantene sender da røttene nedover og blir sterkere og sunnere. Du slipper også unna med mindre vanning. Hilsen gartner 

Anonymkode: 1b8f4...729

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke ha lekakuler nei. Knyste potteskår, andre knuste ting av porselen, gips eller småstener/grus fungerer helt fint også. Hele poenget er å gi rom for luft og hindre at vannet står i potten.  Vil helst bruke innerpotter med hull, enten det er inneplante eller uteplante, og sette det i en fin ytterpotte med hull dersom det er en uteplante.

Vet det er mange som potter om planter direkte i tette potter uten å skaffe større innerpotte i plast med hull. Det vile jeg aldri ha gjort da det ikke vil gi planten luften den trenger underfra.

Ute i naturen får planter luft underfra via røtter fra andre planter i bakken, og stener, grener og annet. Jorden er derfor ikke i et like tett miljø som den blir i en potte uten hull. Det er også mye lettere å overvanne og få råtne røtter i en slik type planting.

Anonymkode: 0eb5f...4b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helst ikke. Leca er helt tørt og har luft mellom. Dette gjør at hvis plantene får røttene ned dit dør de. Det beste er å legge litt store stein over hullene i bunnen før du fyller på med sand 1/3. Så jord på toppen. Sanden holder godt på fukt men er samtidig drenerende.  Plantene sender da røttene nedover og blir sterkere og sunnere. Du slipper også unna med mindre vanning. Hilsen gartner 

Høh, plantene dør hvis de får røtter ned til lecakulene?  Det gjør de IKKE!  Jeg har brukt lecakuler i utekrukker i alle år, og om høsten når planten tas inn/kastes, så har plantene vært like flotte selv om de har hatt røtter ned i lecakulene. Skjønner ikke hvor du har fått den ideen?

Det er ofte lurt å pakke lecakuler i kasserte eller billige strømpebukser, kutt gjerne av bena og lag "pølser" som kan formes etter bunnen i krukka du skal plante i. Jeg har massevis av slike strømper fulle av lekakuler og bruker dem om og om igjen. Tørker dem i sola om høsten og lagrer dem i garasjen. Det fungerer veldig bra. 

Anonymkode: 1e619...650

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å dyrke planter i bare leca, så det syntes jeg virket svært merkelig. 

Dersom du er gartner vet du at røtter forgrenet seg og at vi i tillegg har noe som heter kappilærkraft. Dersom man har lecakuler i bunnen av noe og vanner normalt, vil det ikke bli helt tørt der nede.  - Hilsen gartner som har skiftet yrke. 

Til Ts: Nei, man er ikke helt nødt til å ha lecakuler, det er også fint å ha stein nederst som noen sier og dette kan være en fordel fordi krukken kan bli litt tyngre nederst og ikke så lett blåser overende når det er vind.  Jeg pleier å ha noen store stein nederst for at krukkene skal få bedre balanse og fylle på med leka, legge duk over og så fylle på med jord. 

Dersom jeg skulle hatt planten innendørs, ville jeg bare brukt jord og lagt et lag oasis nederst i potteskjuleren, slik at man slipper å vanne like ofte, da kappilærkraften gjør at fuktigheten fra oasisen trekker opp i jorden i blomsterpotta over. - Det hender også at røttene vokser ned i denne. 

Anonymkode: ffd33...438

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt lekakukene ligge i nattbordet. Men har hatt lecakuler i potter i flere år, med jord rett oppå. Går helt fint det. Trenger ikke så tykt lag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På uteplantene har jeg alltid lekakuler i bunn (jeg har lest anbefalt 5 cm lag, men det dropper jeg. Bruker vel rundt 3 cm). Og alltid bare jord rett over. Ikke noe nett og dill. Men jeg slurver ikke med kvaliteten på jorda, selv om det bare er sommerplanter. Faktisk varer sommerplantene mine hele sesongen og langt inn i neste fordi de vokser så bra. Jeg legger kugjødselkomost over lekakulene og fyller med god plantejord over. ca 1 del kompostjord, 2 deler jord. Jeg bruker stort sett ikke "Blomsterjord" (jord som er tilført kunstgjødsel). Kompostjorda bidrar med den næringen som trengs. Jeg gjødsler aldri ekstra. Røttene blir superfine, forgrenede og hvite. 

Anonymkode: 2087c...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du bruker lecakuler, steiner eller noe annet i bunn - det viktige er å ha et skillelag, så ikke jorda kommer ned mellom kulene. Da blir hensikten med å unngå at røttene står i vann borte.

Kan fint bruke oppklipte strømpebukser f.eks.

Har du krukker med hull i bunnen? Da kan krukka nå helt fint stå på skål, selv stående i vann - uten at røttene råtner. Fint når krukkene skal stå ute i regn, pluss et lite reservoar til varme dager.

Anonymkode: 3736a...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen røtter kan/vil vel gjerne stå i vann? Eksempelvis avokadoplante står jo vann før man Potter den... jeg flytta den over til selvvanningspotte og nå har ene rota kommet ut av hullet i bunnen og vokser ned i vanntanken, ser ut som den trives veldig godt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne: Ville ikke brukt leca, men innerpotte og satt den på oasis. 

Ute: Kommer an på størrelsen på krukken, sannsynligvis leca i strømpebukse med/uten vannreservoar og duk. Ville ikke hatt leca løst i bunnen, tømmer gammel krukkejord i bedet og da blir det bare leca overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har veldig mange helårspotter og har eksperimentert med masse forskjellige planter i forskj type potter. Det er ikke alltid jeg bruker lecakuler heller, jeg pleier å se an hvilken plante det er snakk om først, hvis jeg vet det er en som tåler mye og drikker mye tar jeg gjerne bare jord i (er det en som drikker så mye at den fort tørker ut, hender det at jeg dekker dreneringshullene med noe som vil forsinke at vannet renner ut, men ikke stopper det helt, feks en kjøkkensvamp akkurat over hullene, eller et stykke tynt bomull eller et kaffefilter. Oasis kan fungere utmerket og, men det husker jeg nesten aldri å kjøpe :sjenert:). Knuste terracottakrukker er lurt å samle på samle på for å bruke nederst i de største pottene :jepp:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...