AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Vi bor i rekkehus. I 2018 bygde vår daværende nabo et flott gjerde mellom våre eiendommer. Gjerdet står på naboens eiendom, men vi fikk være med på valg av utseende og størrelse, og betalte 1/5 av totalsummen. Begge parter var strålende fornøyde med at det ikke var noe innsyn til hverandres veranda og hage. I år har en ny familie kjøpt naboleiligheten. Det første de gjorde, var å rive det gamle gjerdet og bygge et nytt, uten å informere oss. Det nye gjerdet er lavere, kortere og med mellomrom mellom plankene, slik at det nå er godt innsyn mellom oss. Naboene er utendørs hele tiden det er oppholdsvær og kjefter på oss når vi har hengt ut klær til tørk. Hadde de beholdt det gamle gjerdet hadde de ikke sett noe som helst av vår hage, men nå plager det dem. Må vi la være og henge ut tøy, siden det sjenerer dem? Vi dropper å henge ut på søndager, og mener vi er i vår fulle rett. Er det noe verre å se min bikinitopp på klessnora enn nabodamens bikinibukse på kroppen hennes? Anonymkode: 7743b...66a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Sett opp et eget gjerde, og ber de holde øynene for seg selv. Anonymkode: 12e59...640 4
blasfeminist Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det første de gjorde, var å rive det gamle gjerdet og bygge et nytt, uten å informere oss. Har du fortalt dem at dere hadde vært med å betale for det gjerdet? Høres ut som dere kan bli nødt til å sette opp et nytt selv. 3
altflyter Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Har de lov å rive gjerdet når det var et spleiselag? Jeg ville snakket med naboene om dette. Her har vi et tilsvarende gjerde mellom oss og naboen. Vi deler på vedlikeholdet og det hadde vært svært spesielt om naboen plutselig rev det. En tomteskiller på den måten er jo noe som tilhører beggge parter.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Her skulle dere klaget når de rev gjerdet. Du får be naboen tilbakestille gjerdet slik at utsikten blir hindret igjen slik hensikten var. For en idiot til nabo du har fått! Selvsagt skal du kunne henge klær til tørk på egen eiendom utenfor den såkalte helligdagsfreden.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 Jeg hadde sagt at når de har valgt å rive det gjerde som skjermet for innsyn begge veier, så må de leve med konsekvensene. Klesvask plager ingen, de må tåle å se. Anonymkode: 36273...84b 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 Gjerdet var revet i løpet av en arbeidsdag, både mannen og jeg var borte og da vi kom hjem var gjerdet revet. De visste ikke om at vi var med og betalte, men det er ikke snakk om store summen, så de har sagt seg villige til å betale tilbake til oss de pengene. Men gjerdet står på naboens eiendom, så de har vel retten på sin side. Bygge eget gjerde vil være mer omfattende for oss på grunn av fjell/stein, men er selvfølgelig en mulighet. Anonymkode: 7743b...66a
pia mater Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 Hvordan i all verden er klesvask til tørk sjenerende? Jeg hadde nok plutselig hengt ut alt jeg har av undertøy da 🤠 6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjerdet var revet i løpet av en arbeidsdag, både mannen og jeg var borte og da vi kom hjem var gjerdet revet. De visste ikke om at vi var med og betalte, men det er ikke snakk om store summen, så de har sagt seg villige til å betale tilbake til oss de pengene. Men gjerdet står på naboens eiendom, så de har vel retten på sin side. Bygge eget gjerde vil være mer omfattende for oss på grunn av fjell/stein, men er selvfølgelig en mulighet. Anonymkode: 7743b...66a Hva med bare et sånt, og så la noen klatreplanter tette hullene? Anonymkode: e328e...420
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 Jeg hadde satt opp levegg, to meter høy, en sånn du drar ut. Da behøver du bare feste to steder, og kan bore i fjell/støpe. Koster rundt 2000kr og løser problemet fullstendig. Anonymkode: 52efc...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 Eller 1.80, da er det lovlig. Fem meter lang. Anonymkode: 52efc...2bf
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 Tusen takk for gode og enkle tips! Anonymkode: 7743b...66a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, pia mater skrev: Hvordan i all verden er klesvask til tørk sjenerende? Jeg hadde nok plutselig hengt ut alt jeg har av undertøy da 🤠 Jeg har aldri skjønt hvorfor man i Norge er så opptatt av at klesvask ikke skal henge ute om søndagen. Merkelig "regel". Husker da jeg bodde i bygård i Oslo. Jeg hadde balkong, og klesstativet var lavere enn balkongen. Så klesvasken var kun synlig for naboen i etasjen over - dersom hun bøyde seg over rekkeverket for å bevisst se ned på min balkong. Likevel klaget kjerringen meg inn til styret fordi jeg hadde klesvask ute på en søndag.... Til ts: Anbefaler å bruke klatreplanter som vokser fort. Anonymkode: 00da9...f59 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller 1.80, da er det lovlig. Fem meter lang. Anonymkode: 52efc...2bf Ja. Og så er det bare å henge vasketøy ut når dere ikke er hjemme og ikke bruke skjermen. Rydde unna vasketøy når dere kommer hjem (mens de ser det) og så dra for skjermen (også mens de ser det). Vær konsekvent på det en stund. Makan til dustenaboer! Anonymkode: 82032...69e
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri skjønt hvorfor man i Norge er så opptatt av at klesvask ikke skal henge ute om søndagen. Merkelig "regel". Husker da jeg bodde i bygård i Oslo. Jeg hadde balkong, og klesstativet var lavere enn balkongen. Så klesvasken var kun synlig for naboen i etasjen over - dersom hun bøyde seg over rekkeverket for å bevisst se ned på min balkong. Likevel klaget kjerringen meg inn til styret fordi jeg hadde klesvask ute på en søndag.... Til ts: Anbefaler å bruke klatreplanter som vokser fort. Anonymkode: 00da9...f59 Jeg nevnte loven om helligdagsfred her tidligere. Det er faktisk lovfestet at en ikke skal forstyrre naboene i "kirketiden". Klesvask er oppfattet som en slik forstyrrelse. Virkelig gammeldags tankegang ... men det er nå der. Av samme grunn har hus med fellesvasker ofte forbud mot bruk av vaskeriet på søndager. Jeg klarte å få det endret en gang i et sameie jeg bodde, til ville protester - komprimisset ble at det ble fra kl 12 på søndager.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 Jeg må le 😂😂😂 Klær til tørk forstyrre helligdagsfreden? Dummeste jeg har hørt 🤣🤣 Jeg er glad jeg aldri har vært borti så kranglete naboer. TS, Hva sier nye naboen når du påpeker at det gamle gjerdet funka fint? Jeg ville også gått for levegg. Og fortsatt å henge ut klær 😅 Anonymkode: 4d04d...8f5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 Bygg et gjerde på deres side av tomten, eventuelt plant en hekk som vil gro seg stor og tett. Klestørken har de ingenting å si på, tanken hadde aldri slått meg å klage på noe sånt. Må innrømme at jeg vasker klær, gjør husarbeid og gjerne tørker klær ute på søndag eller helligdager, de som har et problem med dette burde isåfall holde seg inne og lese en bok hvis det er så viktig. Anonymkode: f4a7d...12c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå