Gå til innhold

Kommer det til å bli forbudt å bade på stranda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan viruset spre seg i saltvann på stranda? Tenker på sommeren og om strender kommer til å være stengt. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Alkoholist
Skrevet

Det kommer nok til å bli et tema at strendene blir overfylt i år, siden folk må holde seg i hjemlandet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vannet er neppe problemet, men å ligge tett i tett på stranden blir nok et større problem.

Anonymkode: 8f1b3...bbb

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, Snøfall said:

Kan viruset spre seg i saltvann på stranda?

De fikk spørsmål om det på nyhetene på NRK her en dag, og svaret var "nei". Konsentrasjonen av virus vil ikke bli høy nok i vannet til at det vil være smittsomt, så det er bare å hoppe uti!

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det blir forbudt, men man må bare passe på å fordele seg utover slik at man ikke smitter hverandre mens man ikke bader

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vil vi leve i en stat det man blir fysisk fjernet fra strendene dersom man bader uten godkjenning? Er det et slikt Norge vi vil ha?

Dette spørsmålet er uendelig mye større enn Coronaviruset. Hvor skal vi markere grensene våre overfor norske myndigheter? 

Dersom jeg blir bedt om å fjerne meg fra strender eller lignende vil jeg nekte plent. Jeg har da rett til å benytte meg av strandsonen etter eget forgodtbefinnende! 

Marka, og kysten er for oss alle! Coronaviruset kan fort bli et påskudd for mye dritt om man ikke setter ned foten.

Hva med demonstrasjoner feks? Når blir de tillatt igjen? Dersom R forblir lav bør demonstrasjoner bli tillatt igjen. Uten denne muligheten mister vi demokratisk kredibilitet, og ender opp i et mer totalitært samfunn.

Det faktum at 1. Mai foreløp uten tog er jo et godt eksempel egentlig. Jeg sitter ikke her og sier at dette kunne vært annerledes i år. Jeg har full forståelse for at 1. Mai markeringen måtte utgå, men hva om smitten figurerer over flere år? 

Skal arbeiderbevegelsen ligge brakk??

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Vil vi leve i en stat det man blir fysisk fjernet fra strendene dersom man bader uten godkjenning? Er det et slikt Norge vi vil ha?

Dette spørsmålet er uendelig mye større enn Coronaviruset. Hvor skal vi markere grensene våre overfor norske myndigheter? 

Dersom jeg blir bedt om å fjerne meg fra strender eller lignende vil jeg nekte plent. Jeg har da rett til å benytte meg av strandsonen etter eget forgodtbefinnende! 

Hvorfor hisser du deg opp over en hypotetisk problemstilling? Det er ingen ting i nåværende situasjon som tilsier at dette blir en realitet.

Anonymkode: e3c5e...4eb

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Marka, og kysten er for oss alle! Coronaviruset kan fort bli et påskudd for mye dritt om man ikke setter ned foten.

Hva med demonstrasjoner feks? Når blir de tillatt igjen? Dersom R forblir lav bør demonstrasjoner bli tillatt igjen. Uten denne muligheten mister vi demokratisk kredibilitet, og ender opp i et mer totalitært samfunn.

Det faktum at 1. Mai foreløp uten tog er jo et godt eksempel egentlig. Jeg sitter ikke her og sier at dette kunne vært annerledes i år. Jeg har full forståelse for at 1. Mai markeringen måtte utgå, men hva om smitten figurerer over flere år? 

Skal arbeiderbevegelsen ligge brakk??

Kan de forby demonstrasjoner da? De prøvde i Tyskland, men etter klage til de som forvalter grunnloven (vet ikke hva det kalles på norsk), måtte de gå tilbake. Her demonstrerer folk hele tiden fordi det er en grunnleggende rettighet i et demokrati. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det vil bli innført maks antall på de mest populære strendene/badeområdene. Feks Sørenga i Oslo. Der ligger man omtrent oppå de man ikke kjenner. 

Anonymkode: 34524...af1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Korona kan overleve i ferskvann. Men blir den utvannet nok til å ikke kunne smitte i badevann/innsjø?

Klorvann er ok. 

Hvordan trives korona i saltvann?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korona kan overleve i ferskvann. Men blir den utvannet nok til å ikke kunne smitte i badevann/innsjø?

Klorvann er ok. 

Hvordan trives korona i saltvann?

Og hva med kraftig regnvær som fører til kloakkutslipp i Oslofjorden hver sommer, med tarmbakterier i vannet. Hva med korona som er påvist i kloakken, vil den slippe ut i oslofjorden der det bades etter regnvær?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor hisser du deg opp over en hypotetisk problemstilling? Det er ingen ting i nåværende situasjon som tilsier at dette blir en realitet.

Anonymkode: e3c5e...4eb

Du snakker med en sosialist som var hjemme på 1. Mai :) blir litt ampert 2. Mai da  😛

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan de forby demonstrasjoner da? De prøvde i Tyskland, men etter klage til de som forvalter grunnloven (vet ikke hva det kalles på norsk), måtte de gå tilbake. Her demonstrerer folk hele tiden fordi det er en grunnleggende rettighet i et demokrati. 

Nettopp! Vi må hegne om demokratiet vårt, for det er under press! Ingenting skal kunne legitimere at borgerskapet tar tilbake hegemoniet i landet. 

Kampen for rettferdig fordeling av samfunnsgoder ender aldri. Kampen kjempes, men er aldri vunnet. Dette må vi være klar over.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Nettopp! Vi må hegne om demokratiet vårt, for det er under press! Ingenting skal kunne legitimere at borgerskapet tar tilbake hegemoniet i landet. 

Kampen for rettferdig fordeling av samfunnsgoder ender aldri. Kampen kjempes, men er aldri vunnet. Dette må vi være klar over.

Det morsomme er at du er demokratiets problem. Du skader det.

Anonymkode: 978c6...4a1

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Du snakker med en sosialist som var hjemme på 1. Mai :) blir litt ampert 2. Mai da  😛

Jeg anser det som sosialistisk å holde seg borte fra strendene, om strendene blir stengt eller får retningslinjer om max antall gjester - fordi det er sosialistisk å spare naboen for smitte om det kan unngås. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det, men retningslinjene og anbefalingen er ikke der for å straffe oss og vår ytringsfrihet, de er der for å spare mest mulig liv. Hvis ikke det er sosialistisk så vet ikke jeg..landet er så sosialistisk at det setter liv og helse foran økonomi. Å være sosialistisk i disse dager er å stille opp på dugnad for å hindre smitte til våre medborgere. 

Forøvrig kjekt å se at du pleier å gå i tog på 1.mai 👌🏻

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Vera skrev:

Jeg anser det som sosialistisk å holde seg borte fra strendene, om strendene blir stengt eller får retningslinjer om max antall gjester - fordi det er sosialistisk å spare naboen for smitte om det kan unngås. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det, men retningslinjene og anbefalingen er ikke der for å straffe oss og vår ytringsfrihet, de er der for å spare mest mulig liv. Hvis ikke det er sosialistisk så vet ikke jeg..landet er så sosialistisk at det setter liv og helse foran økonomi. Å være sosialistisk i disse dager er å stille opp på dugnad for å hindre smitte til våre medborgere. 

Forøvrig kjekt å se at du pleier å gå i tog på 1.mai 👌🏻

Jeg ser dette som et mulig påskudd for å undertrykke lavklassen i landet, og i vesten generelt. Jeg skrev jo at jeg støtter disse restriksjonene i år, men at vi skal ta oss i vare for å stole blindt på myndighetene.

I god sosialistisk ånd må vi aldri sove, men våke over det vi har oppnådd. Det vil alltid være samfunnskrefter som river ned det vi har bygget opp. 

Oppsummert: det er legitimt med de restriksjoner som nå finner sted, men de må snarest mulig løftes. Folk må få komme tilbake i arbeid, og vi må sammen bidra til at våre ungdommer får en fremtid her i landet. Tilbakeslaget i økonomien vil hovedsakelig ramme prekariatet og de som allerede er under press. 

Dette er gode sosialistiske verdier. Vi må verne om de svakeste.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Den kampen er allerede tapt for de fleste, når det meste av arbeidsplasser etterhvert forsvinner.

Anonymkode: fb6c1...040

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kampen er allerede tapt for de fleste, når det meste av arbeidsplasser etterhvert forsvinner.

Anonymkode: fb6c1...040

Da trenger vi nye krefter i politikken. Arbeiderpartiet har blitt et parti for eliten. Vi må ta denne diskusjonen i tiden som kommer.

Jeg tenker noe i retning av revolusjon. Jeg er som sagt sosialist og ikke kommunist, men vi kan ikke sitte stilltiende å se på at alt vi har oppnådd rives bort.

AnonymBruker
Skrevet

Godt vi har egen strand langt fra andre folk. 

Anonymkode: 393a3...450

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt vi har egen strand langt fra andre folk. 

Anonymkode: 393a3...450

Samme her. Og egen øy. Får jage vekk andre om de prøver seg. 😆

Anonymkode: 6eeb2...6c3

• Liker 1
  • Opprett ny...