Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som sliter med angst og det er jo greit nok. Hun vil gjerne at jeg tar kontakt og ikke gir henne opp.. men hver gang jeg spør om å finne på noe så passer det ikke, alltid teite unnskyldninger, 

tror jeg har spurt 5 ganger den siste uka om vi skal gå tur, har invitert henne osv. Kjenner at jeg ikke orker mer, det er ikke godt for meg å få avslag hele tiden heller. Og jeg begynner å lure på om det er meg eller henne? 

Anonymkode: 444db...95a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags type angst har hun? Kan det være at aktivitetene du foreslår er for krevende? Hvis du ønsker kontakt og hun er åpen om sine problemer kan du eventuelt høre med henne hvilke aktiviteter hun foretrekker?

Trives hun best i en til en samtale, mindre gruppe eller større selskaper?  Noen trives best i mindre grupper, for da slipper de alt ansvaret med den sosiale situasjonen. En til en er ganske krevende sosial situasjon hvis man sliter med sosial angst. 

Trives hun best i sammenhenger med alkohol som ute på byen? For noen kan sånne situasjoner være lettere å takle, fordi det er uhøytidelig og man kan gå når man vil. Vanskeligere å gå hvis man er på besøk hos folk.

Foretrekker hun å bli spurt minst en dag i forveien? Mange med angst har problemer med å være impulsiv, formen kan variere gjennom døgnet og uken, så det er lettere å psyke seg opp til en avtale om noen dager eller i morgen. 

Anonymkode: 2428b...8d9

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje lettere for henne hvis du spør om dere skal ta en halvtimes prat eller noe over skype? Jeg har slitt mange år med angst og depresjon. Er bedre nå, men da det var som verst syntes jeg fortsatt det var veldig hyggelig å prate med folk over nett osv, men tungt å skulle dra ut av huset.

Anonymkode: df89d...3ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har angstlidelse og kunne vært hun venninnen din. For min del har angsten og det å skulle møte folk blitt betraktelig verre pga korona-situasjonen, men jeg føler meg skamfull og vil ikke innrømme at dagene fremover blir ødelagt av angst for sykdom dersom jeg drar ut og treffer folk. Derav teite unnskyldninger. 

Anonymkode: a28de...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har angstlidelse og kunne vært hun venninnen din. For min del har angsten og det å skulle møte folk blitt betraktelig verre pga korona-situasjonen, men jeg føler meg skamfull og vil ikke innrømme at dagene fremover blir ødelagt av angst for sykdom dersom jeg drar ut og treffer folk. Derav teite unnskyldninger. 

Anonymkode: a28de...2bb

Ts her. Skjønner. Snakket med henne nå og sa at hvis hun synes det er slitsomt at jeg spør om tur og at hun vegrer seg for å gå turer så må hun si fra. Jeg vil bare tilbringe tid med henne fordi jeg er glad i henne. Og at jeg heller kan komme bort å sitte på terrassen om heller synes det er bedre. Jeg vil ikke legge noe press på henne eller gjøre angsten verre ved å spørre. Hun sier stadig spør meg! Ikke gi meg meg opp! Derfor jeg opprettholder det og spør. 
sa også at om det er angsten som er slitsom er det bare å si det, jeg forstår. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags type angst har hun? Kan det være at aktivitetene du foreslår er for krevende? Hvis du ønsker kontakt og hun er åpen om sine problemer kan du eventuelt høre med henne hvilke aktiviteter hun foretrekker?

Trives hun best i en til en samtale, mindre gruppe eller større selskaper?  Noen trives best i mindre grupper, for da slipper de alt ansvaret med den sosiale situasjonen. En til en er ganske krevende sosial situasjon hvis man sliter med sosial angst. 

Trives hun best i sammenhenger med alkohol som ute på byen? For noen kan sånne situasjoner være lettere å takle, fordi det er uhøytidelig og man kan gå når man vil. Vanskeligere å gå hvis man er på besøk hos folk.

Foretrekker hun å bli spurt minst en dag i forveien? Mange med angst har problemer med å være impulsiv, formen kan variere gjennom døgnet og uken, så det er lettere å psyke seg opp til en avtale om noen dager eller i morgen. 

Anonymkode: 2428b...8d9

Du virker veldig forståelsesfull! Har sosial angst, og en til en er så ufattelig vanskelig, men de fleste ser ut til å tro at vi med sosial angst foretrekker så få folk som mulig - dette er langt i fra sannheten for alle. Skulle ønske flere klarte å tenke som deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er veldig snill venninne. Forstår både deg og venninnen din, selv om hun er den som virker vanskelig her.. så klart skjønner jeg at du blir lei også. Du kan jo kanskje spørre hva hun har lyst til å gjøre så kanskje det blir en ekstra motivasjon om det er noe hun har veldig lyst til.. 

Anonymkode: 08327...a78

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med lettere angst, som gradvis har blitt verre ett å ha vært hjemmeværende i snart to år, fordi jeg ikke klarer å få meg jobb. Det tærer på psyken. Snakker en del med venner på tlf, men når de spør om å finne på diverse ting, merker jeg at jeg har lett for å si nei, for det virker veldig "krevende" å skulle gå ut av huset enkelte dager. Ville snakket med henne om det, for det er ikke gøy å bli avvist heller. Jeg har ikke det samme behovet for sosial kontakt lenger, pga min egen livssituasjon, men jeg hadde sikkert hatt godt av å komme meg ut oftere. Man må pushe seg litt.

Anonymkode: 320ae...b94

AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måte. En beste venninne som nesten aldri har tid til meg. Jeg foreslår alt vi kan gjøre men også alltid en unskyldning. Har ventet på en vinkveld med hun i over et år nå. 

Vet ikke on hun har angst da jeg ikke vil spørre om det, men jeg er veldig tålmodig og forståelsesfull. Men kjedelig og bli avvist hele tiden. Men jeg venter på hun, jeg spør hun ikke mer men venter til hun kommer til meg. Men sjekker innom og hører hvordan det går med hun. 

Anonymkode: 7ee5d...8e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes i hvert fall du kan be henne være ærlig med deg om hvorfor hun ikke vil, istedenfor å komme med teite unnskyldninger. Det er bere for henne å åpne seg, og det er bedre for deg å få høre at hun gjerne vil, men at angsten gjør at hun ikke orker.

Du sier du har spurt henne fem ganger denne uka, kanskje du heller kan foreslå flere dager én gang? Om du sier "Har du lyst til å finne på noe en dag? Jeg har tid mandag, onsdag, torsdag, fredag og søndag", så slipper du jo å bli avvist fem ganger, selv om det i praksis er fem forslag til å møtes.

Anonymkode: 19743...666

AnonymBruker
Skrevet

Fem ganger på en uke er jo ganske voldsomt da, lov å gi henne litt tid. 

Jeg har ikke sosial angst, men jeg har lavt behov for sosial omgang. Det fører nok til at jeg en del ganger sier nei, spesielt til de som spør veldig ofte. Men er åpen om at jeg trenger alenetid, så forsøker å forklare avvisingen.

Anonymkode: 1f19b...a5a

AnonymBruker
Skrevet
På 2.5.2020 den 10.37, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som sliter med angst og det er jo greit nok. Hun vil gjerne at jeg tar kontakt og ikke gir henne opp.. men hver gang jeg spør om å finne på noe så passer det ikke, alltid teite unnskyldninger, 

tror jeg har spurt 5 ganger den siste uka om vi skal gå tur, har invitert henne osv. Kjenner at jeg ikke orker mer, det er ikke godt for meg å få avslag hele tiden heller. Og jeg begynner å lure på om det er meg eller henne? 

Ts: hva slags type angst har hun? Hva slags undskyldninger kommer hun med? Hvilken ting har du forelsått at dere kan gjøre sammen? Du kan jo f.eks invitee deg selv til henne ;) Er det forresten noe du kan ha sagt eller at du har gjort noe som kan ha såret henne? 

Anonymkode: ba434...050

AnonymBruker
Skrevet

Stikk innom og spør om hun har tid til en kaffe. Da.slipper hun å  "grue" seg på forhånd. Så kan du avtale å komme tilbake neste dag når du går. 

Anonymkode: 53be8...827

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...