Gå til innhold

Termin 4 januar, men blir desemberbarn mest trolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin 4 januar men har diabetes og 2 vanskelige sv skap som begge har endt i akutt snitt i uke 34 og 36, Har fått beskjed om at jeg får ks på ny om jeg blir gravid igjen, da blir det planlagt i uke 37.. og nå har jeg akkurat funnet ut at jeg er gravid..

Vennekretsen min sa det var dumt og ego å få barn så sent på året , den vil jo være sist med alt.. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 1d599...ce5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe å gjøre med nå, så vil heller råde deg til å ikke oppsøke info om at det kan være dumt med desemberbarn. Heller fokusere på det positive :)

Anonymkode: 37e01...3d3

• Liker 2
Skrevet

Herregud for en vennegjeng du har?! Hva vil de du skal gjøre da? Ta abort? 

Nei det er ikke egoistisk og dumt å få barn så sent på året. Barn blir født hver måned gjennom hele året. Noen er først og noen er sist. 

• Liker 24
Skrevet

Du kan jo snu på det og si at dette barnet får et år mer av livet. Barnet blir ferdig på skole et år tidligere enn om det hadde blitt født i januar. Kommer tidligere i gang med pensjonsopptjening også.

Det er forsåvidt et poeng at det kan slite på skolen, da får dere bare ta høyde for det med ekstra oppfølging.

Dette tror jeg går strålende, TS. Lykke til.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå må folk faen meg gi seg. Kjenner flere som er født i desember og de lever helt fint med det. Skjønner ikke alt det gnålet om desemberbarn. 

Anonymkode: 6d341...f6c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer

Har et desember barn. Går helt fint, så ville ikke bekymret meg for at det er Født seint på året.   Det har ikke vært noe problem her

Anonymkode: 82a6d...1c6

AnonymBruker
Skrevet

Ja nei, jeg var jo ikke bekymret i starten men etter de sa det så begynner tankene.. herregud å lett man blir påvirket med disse hormonene innabords 😖 

takk for støtten . 

AnonymBruker
Skrevet

Altså... Som gruppe gjør desemberbarn det statistisk signifikant dårligere på skolen enn januarbarn (det er vel en tilnærmet synkende kurve gjennom hele skoleåret) - altså er gruppetallene veldig tydelige, men forskjellen er i realiteten uansett ikke ekstrem. Det er så enkelt som at de er yngre og dermed kan være mindre modne. Ikke noe hokuspokus og det er ihvertfall ikke sånn at man automatisk blir dum og får ADHD av å bli født sent på året. Selv er jeg gift med et desemberbarn som har klart seg særdeles godt og det gjelder de andre desemberbarna jeg kjenner også. Som foreldre er det vel bare å være litt ekstra på ballen, sånn i tilfelle barnet kanskje henger litt etter grunnet alderen (ett år yngre enn de barna som er født i januar). 

Anonymkode: fa496...6b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk, ja det skjønner jeg jo egentlig.. bare veldig hormonell og alt ble min feil fordi vi ble gravide akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine søsken er født sent på året (november/desember), og begge har mastergrad og er i aller høyeste grad meget oppegående.

Hvis man mislykkes i livet, så er det ikke det at man er født i desember som er problemet. Desemberbarn kan så klart være litt mindre modne når de begynner på skolen, men med normalt ressurssterke foreldre og god oppfølging så vil dette gå helt fint. 

Er mest sjokkert over at disse vennene dine kommer med sånn negativitet og skremselspropaganda til en gravid og sårbar kvinne med helseproblemer. Og tror de at folk kan bestemme fritt når babyer skal komme? For mange tar det en stund å bli gravid, og tidspunktet blir tilfeldig. I tillegg kommer faktorer som mor helse og tidlig fødsel.

Anonymkode: a5387...68e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er mest sjokkert over at disse vennene dine kommer med sånn negativitet og skremselspropaganda til en gravid og sårbar kvinne med helseproblemer. Og tror de at folk kan bestemme fritt når babyer skal komme? For mange tar det en stund å bli gravid, og tidspunktet blir tilfeldig. I tillegg kommer faktorer som mor helse og tidlig fødsel.

Anonymkode: a5387...68e

Dette! Jeg ville vurdert å utvide vennekretsen litt, tror jeg, hvis jeg var TS.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, ja det skjønner jeg jo egentlig.. bare veldig hormonell og alt ble min feil fordi vi ble gravide akkurat nå.

For at de kan lire av seg sånne ufyselige (og uvitende!) kommentarer når du nå venter et sannsynlig desemberbarn synes jeg sier ganske mye om dem.

Anonymkode: fa496...6b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har termin 27. Desember, det er helt fint. Hva skal man gjøre liksom? :) Vi har prøvd i noen år, så det fikk komme når det kommer. Og så ble det i slutten av desember. 

Anonymkode: 2f226...52f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et desemberbarn som ligger langt foran på skolen og et januarbarn som har det mye vanskeligere. Det er ikke garantert at barnet vil slite fordi det blir født i desember 😊 Gratulerer med graviditeten! 

Anonymkode: 8125e...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er dårlig gjort av vennegjengen din. For de aller fleste desemberbarn er det helt uproblematisk å være født sent på året. 

Anonymkode: 2e20c...678

AnonymBruker
Skrevet

Ignorer vennene dine! Gratulerer med det kommende barnet :)

Anonymkode: 147e9...8d2

AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig diverse forskning som antyder at barn født på ulike tider av året er mer disponert for ulike sykdommer. F.eks. lester jeg at vårt vårbarn ville være mer utsatt for hjertesykdom og MS enn f.eks. et desemberbarn da jeg var gravid og hormonell. Hvis man leter, klarer man nok å finne noe mulig negativt med den måneden barnet blir født i uansett. Men det er veldig stor sjanse for at det går helt fint. Gratulerer med graviditeten :) 

Anonymkode: 2e20c...678

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer så mye med barnet. Og de fleste er vel bare lykkelig for at de skal få barn, og tenker ikke på når barnet blir født. Sitter folk og virkelig planlegger når på året barnet deres skal bli født? Jeg har selv hatt 6 SA, og da jeg endelig ble gravid uten og miste, så var da virkelig når barnet skulle bli født min siste bekymring. 

Anonymkode: 5564f...ba7

AnonymBruker
Skrevet

For en skikkelig bajs vennegjeng du har. Sitter og forer deg med negative tanker når du allerede er i en sårbar posisjon. Du fortjener absolutt ikke dette!! 

Nå det er sagt, så er jeg født tidlig januar og kan glatt si at det var flere klassekamerater som ble født sent på året som greide seg mye bedre enn det jeg gjorde på både skolen. Jeg har termin i november og har aldri tenkt tanken på at det skal påvirke barnet utover de senere årene(utenom at det er mindre modent sammenlignet med de som er født tidlig i de få første årene på skolen). Men det trenger absolutt ikke å bety noe som helst. Kjenner en som er født på julaften og har alltid vært dritfornøyd med det. Han er høyt utdannet og har aldri slitt på skolen. 

Vær glad for at du er gravid og nyt tiden 😊 Og finn noen nye venner!!! 

Anonymkode: da6d4...480

AnonymBruker
Skrevet

Vennene dine kan ta seg en bolle.  Kjenner flere som har født ganske seint i desember men fikk lov at barnet kunne begynne på skolen året etter.  Det bestemmer dere når det er tid for det.  Disse barn som begynt året etter hadde en kjempe bra skolegang og det har gått strålende.  Kjenner et par som også hadde barn født ganske seint som begynt når de skulle, de slittet litt de første årene i forhold til modenhet (gutter), men tok igjen de fleste på ungdomsskolen.  

Anonymkode: 4a748...e77

AnonymBruker
Skrevet

Har desemberbarn, går helt fint 💛

Anonymkode: c0857...a34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...