AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #1 Skrevet 2. mai 2020 Hvis man er insulinresistent, vil man da klare å gå ned på et lavkalorikosthold, eller må man kjøre lavkarbo? vet ikke om jeg har det, men tipper det. Orker ikke lavkarbo, fungerer knirkefritt på lavkalori (ca 100g karbo, så er jo forholdsvis lavt). Vil nødig begynne på metformin altså. Hva tenker dere? Anonymkode: c838c...015
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #2 Skrevet 2. mai 2020 Om du ikke klarer å la være å spise mye karbohydrat, bør du uansett spise det sjelden i det minste. Altså få og solide måltider, heller enn småspising om unødvendige mellommåltider du egentlig ikke trenger. Slike måltider består oftest av mye karbohydrat (frukt, sjokolade, boller, sandwich osv). Mye av avhengigheten av karbohydrater handler om vaner, og de fleste vil oppleve at lysten på sukker og brød osv går betraktelig ned etter kanskje bare få dager. Du trenger ikke kjøre full omlegging av alt, men hvis du klarer å bytte ut noe av sukkeret med protein og fett, droppe et mellommåltid eller to og kanskje til og med krympe spisevinduet ditt litt (utsett frokosten og fremskyv middagen med en halvtime hver) så er veldig mye gjort. Hvis du i tillegg får lagt inn en treningsøkt i ny og ne (bedre med 5 intense minutter enn en to timer hvor du nesten ikke blir andpusten) vil jeg tippe du blir kvitt insulinresistensen ganske raskt. Man blir ikke insulinresistent av å spise kake av og til, men av å spise karbohydrater for ofte og/eller i store mengder. Med normalt insulinnivå er det ikke farlig å ta en skillingsbolle. Anonymkode: 234b1...bdf 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #3 Skrevet 2. mai 2020 Jeg tenker dette: Det er mange myter om slanking og kosthold, noen tar form av kjerringråd, andre høres ut som “vitenskapelige gjennombrudd” for et utrent øre. Det som skiller dem som lykkes fra dem som ikke lykkes, er om de ønsker at mytene skal være sanne, eller om de håper at de ikke er det. Anonymkode: ba65a...c79
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Søk opp Jason Fung på youtube. Han snakker mye om insulinresistens. Anonymkode: 1d69b...9bf 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 De aller, aller fleste overvektige er insulinresistente, som betyr at kroppen må produsere mer insulin for å få sukkeret ut fra blodet. Insulin er et fettlagringshormon, for det sender signal til kroppen om å brenne sukker og lagre fett, inkludert fettet som allerede er lagret. Altså blir å slanke seg på høykarbo når man er insulinresistent som å kjøre bil med håndbrekket på. Jo mer insulinresistent man er, jo lettere legger man på seg og jo vanskeligere er det å få ut fettet fra det lagrede fettet. Så det beste vil være å kutte karbohydrater slik at kroppen produserer mindre insulin, og man derfor kan komme inn i en fettforbrennende modus. Og som AB-bdf sier, få og store måltider er bedre enn mange små. Det vil faktisk gi jevnere blodsukker og mindre insulin med få og store måltider enn mange små. Motsatt av det vi har blitt fortalt i mange år. Anonymkode: 0f450...dc2 10
LetLoose Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 Ca 100 gr karb kan du helt fint komme deg ned i vekt med. Og jo mer aktivitet du er i, jo høyere karb toleranse har du. Ikke at du trenger å overtrene men bare hold deg i litt aktivitet hver dag. Jeg gjorde ihvertfall det uten problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 Takk for flere fine svar 👍 Jeg bruker lifesum, Sugar Detox, så det er minimalt med sukker i kostholdet mitt. Bittelitt naturlig gjennom mat/frukt, men ikke noe tilsatt. Og som nevnt; under 100 karbohydrater PR dag. Og dere har rett; det er jo så mye synsing og mening om slanking! Hvem har rett? 😳 Jeh har også lest at de fleste tykke er insulinresistente, derfor jeg antar at også jeg er det. Og i følge drGoogle må man da kjøre ketogent for å få igang forbrenningen. Men jeg har veldig lyst til å bare spise vanlig mat. Ligger på 1500 kalorier. Anonymkode: c838c...015
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 Du kan jo søke opp insulinindeksen Noen matvarer stimulerer insulin mer enn andre. Og som nevnes over, timing og hyppighet på måltider har også mye å si. Anonymkode: ebb6d...00a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Søk opp Jason Fung på youtube. Han snakker mye om insulinresistens. Anonymkode: 1d69b...9bf Ja! Fung er i motsetning til en del helseguruer utdannet lege og har masse erfaring med å behandle overvekt og diabetes. Kan også anbefale Dr. Ted Naiman. Anonymkode: 234b1...bdf
temolitus Skrevet 3. mai 2020 #10 Skrevet 3. mai 2020 På 2.5.2020 den 14.01, AnonymBruker skrev: De aller, aller fleste overvektige er insulinresistente, som betyr at kroppen må produsere mer insulin for å få sukkeret ut fra blodet. Insulin er et fettlagringshormon, for det sender signal til kroppen om å brenne sukker og lagre fett, inkludert fettet som allerede er lagret. Altså blir å slanke seg på høykarbo når man er insulinresistent som å kjøre bil med håndbrekket på. Jo mer insulinresistent man er, jo lettere legger man på seg og jo vanskeligere er det å få ut fettet fra det lagrede fettet. Så det beste vil være å kutte karbohydrater slik at kroppen produserer mindre insulin, og man derfor kan komme inn i en fettforbrennende modus. Og som AB-bdf sier, få og store måltider er bedre enn mange små. Det vil faktisk gi jevnere blodsukker og mindre insulin med få og store måltider enn mange små. Motsatt av det vi har blitt fortalt i mange år. Anonymkode: 0f450...dc2 Dette Les deg opp på glykemisk indeks og så vil jeg anbefale bøkene til Sten Sture Skaldemand, 2 av de ligger på storytel 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå