Gå til innhold

Grensepassering inn til Norge fra Sverige

Skogstussa

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært i Sverige og handlet i det siste?

Hva skjer når du ankommer tollstasjonen? Vedrørende karantene, hva spør tollerne om?

Må du fylle ut noe skjema? Hvem sjekker at du overholder karantenebestemmelsene?

Hyggelig om noen kan svare på dette:-)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for bidrag. Grensen er ikke stengt for nordmenn, selv om det frarådes å reise over. Men man må i karantene, hvis man ikke har en god grunn for reisen.  Er nok mange som har tid og anledning, til og avse 2 uker.

Personelig mener jeg at det ikke var noen god grunn for å stenge svenskegrensen. I hvertfall ikke av smittehensyn!!

Har mer tro på at dette er en politisk hestehandel. Passer jo bra og hindre nordmenn  fra og handle  i Sverige.

Den norske stat må ha såpass tiltro til oss nordmenn, at vi klarer å vaske hender/ holde 2 meter avstand/bruke munnbind/maske,

selv om vi drar til Sverige!

Er forøvrig fortsatt intresert i prosedyren på grensen,  om noen har vært over.

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Skogstussa skrev:

Takk for bidrag. Grensen er ikke stengt for nordmenn, selv om det frarådes å reise over. Men man må i karantene, hvis man ikke har en god grunn for reisen.  Er nok mange som har tid og anledning, til og avse 2 uker.

Personelig mener jeg at det ikke var noen god grunn for å stenge svenskegrensen. I hvertfall ikke av smittehensyn!!

Har mer tro på at dette er en politisk hestehandel. Passer jo bra og hindre nordmenn  fra og handle  i Sverige.

Den norske stat må ha såpass tiltro til oss nordmenn, at vi klarer å vaske hender/ holde 2 meter avstand/bruke munnbind/maske,

selv om vi drar til Sverige!

Er forøvrig fortsatt intresert i prosedyren på grensen,  om noen har vært over.

Ts

Hvorfor tror du politi/toll/ heimevern er satt til å passe grensen?? Hvorfor tror du de som på død og liv MÅ over grensen for å "spare" penger, tar seg over på nesten gjengrodde stier/veier? Har du ikke en særdeles god grunn, eller kan vise til jobbsammenheng, kommer du ikke over, så enkelt er det!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsker ikke jeg og kverulere med deg:-) Men etter som jeg har forstått, står vel tollere og Heimevernet  på grensa, for å hindre at uvedkommende, uten lovlig opphold, kommer seg inn i Norge. Samt evt registrere de som skal i karantene!

Det er  ikke norske tollere/ Heimevernet som skal nekte folk innreise i Sverige!!  Svenskene har også stengte grenser for innreise, men Norge og Finland er unntatt, og kan således reise fritt inn i landet !!

Hadde det ikke vært for hva du skriver, skulle man tro, at du er toller/ heimvernsoldat selv,

Da hadde du i følge grunnloven, paragraf 106 , gått langt utover ditt mandat.  Sannsynligvis måtte jeg ringt en svensk toller, for å få hjelp til og komme meg inn i Sverige!!

Som du skriver, at folk tar seg inn/ ut av Sverige på stier/ skogsveier, er vel for at de ikke ønsker å komme i karantene!!!!

Når det gjelder mitt ønske om en Sverige tur, så er det ikke bare det for å spare noen kroner, man tar det som en tur, kall det gjerne «livsstil»

Jeg drar ofte lenger nedover i Sverige, og overnatter noen dager.

Selv er jeg tilogmed i risikogruppen for coronasmitte, og etterlever alle smittevernstiltak i hverdagen ( og på tur).

Men ikke søren om jeg godtar at den norske stat , skal frata meg den friheten, og reise til Sverige.

Hadde det vært mye smitte/ skikkelig utbrudd, hadde jeg aldri , tenkt tanken på å reise over grensen!!!!

Problemet, er at den norske stat, IKKE har noen grunn, til å nekte oss og reise over.

Selv ville jeg frarådet folk til og reise til Stockholms området.

Ts

.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Skogstussa skrev:

Nå ønsker ikke jeg og kverulere med deg:-) Men etter som jeg har forstått, står vel tollere og Heimevernet  på grensa, for å hindre at uvedkommende, uten lovlig opphold, kommer seg inn i Norge. Samt evt registrere de som skal i karantene!

Det er  ikke norske tollere/ Heimevernet som skal nekte folk innreise i Sverige!!  Svenskene har også stengte grenser for innreise, men Norge og Finland er unntatt, og kan således reise fritt inn i landet !!

Hadde det ikke vært for hva du skriver, skulle man tro, at du er toller/ heimvernsoldat selv,

Da hadde du i følge grunnloven, paragraf 106 , gått langt utover ditt mandat.  Sannsynligvis måtte jeg ringt en svensk toller, for å få hjelp til og komme meg inn i Sverige!!

Som du skriver, at folk tar seg inn/ ut av Sverige på stier/ skogsveier, er vel for at de ikke ønsker å komme i karantene!!!!

Når det gjelder mitt ønske om en Sverige tur, så er det ikke bare det for å spare noen kroner, man tar det som en tur, kall det gjerne «livsstil»

Jeg drar ofte lenger nedover i Sverige, og overnatter noen dager.

Selv er jeg tilogmed i risikogruppen for coronasmitte, og etterlever alle smittevernstiltak i hverdagen ( og på tur).

Men ikke søren om jeg godtar at den norske stat , skal frata meg den friheten, og reise til Sverige.

Hadde det vært mye smitte/ skikkelig utbrudd, hadde jeg aldri , tenkt tanken på å reise over grensen!!!!

Problemet, er at den norske stat, IKKE har noen grunn, til å nekte oss og reise over.

Selv ville jeg frarådet folk til og reise til Stockholms området.

Ts

.

Den friheten er du fratatt til 15 mai i første omgang, men blir mulig satt til 15 august! Og de driter en lang marsj i hva du vil og ikke!

Den paragrafen du viser til er nok satt til side i nå!

Endret av tdm900
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Skogstussa said:

Jeg tror du tar feil i dette. 

Den norske regjeringen har ikke forbud mot at nordmenn drar ut av landet, de har forbud mot at utlendinger kommer inn til landet. Norske borgere nektes ikke adgang til riket. 

Likestilt med nordmenn er andre lands statsborgere med ulike typer kvalifiserte oppholdstillatelser.

Du kan dra til Svergie, så lenge svenske myndigheter ikke har forbud mot å slippe deg inn. 

Norske myndigheter kan i legge deg plikt til karantene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på grensepassering Sverige - Norge 18. mars.
Ganske så øde og stille :)

øde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil
9 timer siden, tdm900 skrev:

Den friheten er du fratatt til 15 mai i første omgang, men blir mulig satt til 15 august! Og de driter en lang marsj i hva du vil og ikke!

Den paragrafen du viser til er nok satt til side i nå!

Vi er ikke fratatt noen frihet til å dra til Sverige. Vi er pålagt å ta 14dagers karantene når vi kommer tilbake. Meget stor forskjell der. Reis gjerne, hvis du kan avse 14dager uten lønn eller er trygdet. Perimteringer går ikke da du skal være tilgjengelig for arbeidsgiver.

Jeg derimot er har et yrke som gjør at jeg har mistet min frihet til å reise ut av landet. Men det er det kun helsepersonell med pasientkontakt som har mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Madam Butterfly, Slask og Senil, for konstruktive svar:-)

Etter litt undersøkelser, har jeg funnet ut at man blir ikke stoppet på grensen inn til Sverige.

Man blir pålagt 14 dagers karantene ved innreise til Norge.

Har forstått det slik at de tar personalia av deg på grensen til Norge, spør hvor du har vært, og kommer  i et register

Usikker på om det er politiet/ toll register. Tror det første.

Det jeg ikke har fått helt klarhet i enda, er hvordan karantene pålegget blir fulgt opp?

Hvordan får arbeidsgiver, nav, evt andre, greie på at du er satt i karantene?

Hva skjer om du reiser over som helsepersonell, får noen greie på det? Hvis du  har  langfri, og ikke skal på jobb de påfølgende 14 dagene?

Dette gjelder ikke meg, men er generelt nysgjerrig på hvordan det foregår.

Ts

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir registrert i politiregistre når du returnerer, og det at du går i karantene er tillitsbasert.. Noe jeg vil gjette på at du ikke hadde brydd deg så mye om hvis du valgte å reise? 

....men om du eks blir gjenkjent av de fra grensa (vet aldri når du møter på folk neste gang🤔), stoppet i trafikkontroll, måtte på sykehus for noe, noen som tyster på deg el. så får du bot på 20.000. Og uten at jeg vet, så kan det være det blir meldt arbeidsgiver hvis du er helsearbeider. 

Og btw, det er Strømstad -> Gøteborg området det er størst økning i antall smittede siste uken. Stockholm er på vei nei. 

Endret av Soma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil
18 minutter siden, Skogstussa skrev:

Takk til Madam Butterfly, Slask og Senil, for konstruktive svar:-)

Etter litt undersøkelser, har jeg funnet ut at man blir ikke stoppet på grensen inn til Sverige.

Man blir pålagt 14 dagers karantene ved innreise til Norge.

Har forstått det slik at de tar personalia av deg på grensen til Norge, spør hvor du har vært, og kommer  i et register

Usikker på om det er politiet/ toll register. Tror det første.

Det jeg ikke har fått helt klarhet i enda, er hvordan karantene pålegget blir fulgt opp?

Hvordan får arbeidsgiver, nav, evt andre, greie på at du er satt i karantene?

Hva skjer om du reiser over som helsepersonell, får noen greie på det? Hvis du  har  langfri, og ikke skal på jobb de påfølgende 14 dagene?

Dette gjelder ikke meg, men er generelt nysgjerrig på hvordan det foregår.

Ts

.

Kan svare utifra hva jeg har forstått. Ditt navn blir registert ved innreise til Norge, men der tror jeg det stopper. Dog et navn er alt de trenger for å søke opp en autorisasjon og dermed gjøre at helsepersonell mister denne. Den sjansen ville jeg aldri tatt. For uansett hvor mye jeg savner svensk godis så er det langt i fra verdt sjansen på miste min autorisasjon. Du kn også søke min autorisasjon så fort du får mitt navn og fødselsdag/år, er  søk i https://register.helsedirektoratet.no/hpr alt du trenger å gjøre. Så kan hende de har den lett tilgjengelig og dermed melder inn. 

Er man ikke helsepersonell tror jeg du blir pålagt selvkarantene, og karantene er jo ikke det samme som isolasjon, så dermed kan man enda dra i butikk i Norge, men helst ikke. Dog kun helst ikke. Så ja. Tviler vel sterkt de ringer eller spør om arbeidsgiver, så karantene er jo da basert på tillitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Senil
10 minutter siden, Soma skrev:

Du blir registrert i politiregistre når du returnerer, og det at du går i karantene er tillitsbasert.. Noe jeg vil gjette på at du ikke hadde brydd deg så mye om hvis du valgte å reise? 

....men om du eks blir gjenkjent av de fra grensa (vet aldri når du møter på folk neste gang🤔), stoppet i trafikkontroll, måtte på sykehus for noe, noen som tyster på deg el. så får du bot på 20.000. Og uten at jeg vet, så kan det være det blir meldt arbeidsgiver hvis du er helsearbeider. 

Og btw, det er Strømstad -> Gøteborg området det er størst økning i antall smittede siste uken. Stockholm er på vei nei. 

Dette stemmer ikke helt, da karantene ikke forbyr deg å gjøre ting utenfor hjemmet. Det fraråder. Men sykehus, butikk, dra til tannlege mm er helt greit å gjøre. Og jeg ser ikke sammenhengen med det å dra til Sverige og ikke overholde en karantene. I Norge vil jeg alltid følge Norsk lov og gjøre det jeg blir pålagt. Men er stor forskjell på fraråde å reise til å nekte å reise og tru de som reiser ikke vil gjøre sin "plikt" når de kommer hjem. 

Hadde jeg hatt 3 uker ferie. Og tilbringt 1 av ukene i Sverige i sommer. Så vært 14 dager hjemme, hadde jeg gjort det jeg skulle gjøre og det hadde vært helt greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, tdm900 said:

Hvorfor tror du politi/toll/ heimevern er satt til å passe grensen?? Hvorfor tror du de som på død og liv MÅ over grensen for å "spare" penger, tar seg over på nesten gjengrodde stier/veier? Har du ikke en særdeles god grunn, eller kan vise til jobbsammenheng, kommer du ikke over, så enkelt er det!!

Hvorfor være så bastant når det du skriver faktisk ikke er sant? Du kommer over, i begge retninger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, brainstorm skrev:

Hvorfor være så bastant når det du skriver faktisk ikke er sant? Du kommer over, i begge retninger. 

Vel hvert å ta de følgene som hører med mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tdm900 said:

Vel hvert å ta de følgene som hører med mener du?

Det kommer helt an på situasjonen, hva man skal der og om man har tid til 14 dagers karantene når man kommer tilbake. Men du skrev at grensen er stengt, og det er den altså ikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
På 2.5.2020 den 21.45, tdm900 skrev:

Tull! Follestad jobbet en dag på grensen nå nylig å da var det flere av de i bilen som sa at de bare skulle kjøpe billig godteri å de fikk passere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lever livet som «vanlig» etter å havnet i karantene med vilje mister jeg all respekt for deg. Da får du i hvertfall planlegge så du ikke stikker på butikken, og du har selvsagt ikke planlagte timer/operasjoner på sykehuset under karantenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...