Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For 1,5 år siden ble jeg sammen med det som nå er min samboer. Vi kjøpte leilighet sammen etter ca et år. Ideelt hadde jeg ventet lenger med å flytte sammen, men vi var i en posisjon hvor begge hadde solgt/skulle selge leilighetene våre, så det passet liksom å flytte sammen. 

Nå har vi bodd sammen i 7 mnd, og jeg har følelsen av at ting skurrer. Det er en del sider ved han som har dukket opp etter vi flyttet sammen. 

Det jeg syns er mest irriterende er at han syns det er helt greit at jeg betaler "alt". Vi deler felles utgifter som lån, fellesutgifter, bil og mat, men alt annet syns han det er greit at jeg bare ordner. Nesten alt av møbler til leiligheten enten hadde jeg fra før, eller har kjøpt da vi flyttet inn (typ spisebord og stoler og andre ting som gjerne koster litt), og det ble til slutt en del tusen kroner. Vaskemaskin og tørketrommel måtte jeg virkelig kreve å få halvparten av pengene for, ved at han tok en større del av utgifter til lån en måned. 

Vi har vært litt på helgeturer her og der (før korona). I den forbindelse har det gjerne vært meg som bestiller turen. Han ber meg om beløp og sier han skal overføre eller vippse, men det skjer ikke noe. Da jeg kommenterte det på sist tur vi var på kompenserte han ved å spandere middag to kvelder istedenfor. 

Jeg ser at han ikke har noe problemer med å bruke penger på ting som han har lyst på selv (tekniske duppeditter osv), men når det kommer til felles ting, og gjerne felles ting som det er MEG som i utgangspunktet ønsker meg til oss, så sitter det fryktelig langt inne for han å betale, eller å være med på å betale. Presiserer at de felles tingene jeg ønsker meg gjerne er ting vi har bruk for, som f.eks. entremøbler for å henge opp klær i gangen eller nevnte vaskemaskin og tørketrommel. 

Hele dette pengegreiene får meg til å stusse litt, og gruble litt på hele forholdet, for det irriterer meg såpass mye. Jeg har tatt det opp med han, og han bare ler det vekk og sier "oj, ja, glemte visst å vippse for det. Neste tur skal jeg betale flybillettene", selv om jeg har forklart hvor irriterende skjevfordelt det er. Er det noen som har vært borti lignende? Er redd for at det er et mønster som alltid kommer til å gjenta seg, og det er jeg usikker på om jeg gidder..  

Anonymkode: da610...68c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jupp. Eksen var sånn. Endret seg aldri. Vi bodde rett nok ikke sammen, men han "bodde" med meg likevel. Så jeg fikk dyrere strøm og mat. Jeg handlet inn, han betalte aldri noe. Jeg ble så lei av å kreve og kreve hele tiden. Jeg tror han rett og slett ikke så det slik. Samme med ferier. 
Og ja, han brukte penger på duppedingser til seg selv, så var ikke det at han ikke hadde penger. 

Han endret seg aldri og jeg orket ikke mer. Var såklart flere grunner, men dette var ett stort irritasjonsmoment i mange år.

Anonymkode: 27537...f43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så du betaler for turen. Og så lager du et oppgjør i vipps. Også legger dere inn alle turens utgifter. Og så når dere kjører oppgjør så bare gidder han ikke betale og påstår han «glemmer» det? 

Eller misforstod jeg? Her kjører vi alle store innkjøp som oppgjør eller krav i vipps. Det er den som betaler som har ansvar for å holde styr på summen. Fordi det er veldig menneskelig å glemme å vippse der og da, og så glemme hva summen var, så har jo partner kvitteringa og så glir det ut i glemselen.

Uansett: kjør krav eller oppgjør om du ikke gjør det. Ignorerer han det: finn deg ny samboer.

Anonymkode: bfe16...0ca

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En stund fremover nå så kan du be ham om å betale når ting skal kjøpes inn eller dere skal på ferie eller ut på noe. "Nå har jeg betalt for så mye tidligere, så nå denne gangen kan du betale for dette". 

Anonymkode: f4ca4...278

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mye glemsel og dårlig kommunikasjon her. Kanskje du føler du får sagt det på riktig måte, men så er du ikke så tydelig likevel. For jeg regner med du har tatt dette opp med han som en ekte kvinne? 

Ellers har du dessverre funnet deg en snylter. Han kommer da til å tyne og dra det ut så lenge han kan. Når du stenger lommeboka har han nok "truffet en annen". 

Anonymkode: 7dce2...f3b

• Liker 2
Skrevet

Eneste som funker med sånne folk er felleskontoen hvor begge har kort. Alt felles betales med denne kontoen. Ferier, mat, regninger, osv. 

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som om du skal være glad for at dere flyttet sammen så fort, så slipper du å bruke mer tid på han. Høres ut som om han egentlig ikke ønsker/prioriterer å betale for seg. En felleskonto gjør det kanskje lettere, men jeg ser for meg at det fort blir en diskusjon om påfyll av kontoen og om hva som skal betales fra felles konto. 

Jeg kan til nød forstå at han ikke synes det er så viktig med entremøbler, men han må klare å gi beskjed om at han ikke vil bruke penger på det. 

Når han ikke tar det som en selvfølge å betale sin andel av vaskemaskin og ferie så er det et stort rødt flagg. 

Hva hvis dere får barn sammen? Skal du betale vogn, seng, klær og bleier? 

Sorry, finn deg en mann som tar det som en selvfølge at han ikke skal snylte på deg!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke betaler på forhånd, så blir det ikke tur/han får ikke være med. Si fra at nå har du betalt flybilletter, han har 5 dager på å betale. Selvsagt skal han bidra til møbler. Ta det opp som et problem at det er så vanskelig å få hans del av investeringen, hvordan løse det? Ente vippskrav, eller at han gir deg 10 000 på en konto som du tar hans halvdeler av, hvor han fyller på når det er tomt. Hvis det er administrasjonen rundt det som plager han.

Og så må du være litt bestemt så han lærer; si jeg vil ikke ha påspandert middag, jeg vil ha penger for flybillettene som jeg ba om.

Anonymkode: 6b404...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være mange årsaker. Har dere snakket om det? 

Dere må jo etablere en felleskonto, der alt slikt går fra. Det er ofte slik at den ene fikser mest, og da er det utrolig slitsomt å hele tiden be om penger, eller finne måter å gjøre det rettferdig på. 

Anonymkode: b0227...564

AnonymBruker
Skrevet

Jeg viste et regnskap som viste nøyaktig hva jeg betalte vs hva han betalte, inkl tidsbruk. Altså hvor mye mer tid jeg bruker enn han på diverse fellesting (matlaging, handle, husarbeid) og han ble gradvis bedre. Men lot han ikke slippe unna med å snylte på meg. Det er jo drepen på et forhold med en sånn skjevfordeling.

Anonymkode: 1ad92...295

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt som kjæresten din. Jeg er selvfølgelig med på å betale ting som er viktig at vi har som da vi kjøpte oppvaskmaskin, vinglass (hadde ikke fra før) osv. Men - jeg har også en kjæreste som går lei av sofaen etter et år og vil ha ny, TVen som jeg syns er passe syns han er altfor liten, bildene på veggen blir han lei av osv. Dette er ikke jeg med å betale, fordi jeg syns det er helt unødvendig med nytt i tillegg til at jeg er student og har ikke penger til å kjøpe dyre ting hver måned. Når jeg er ferdig med utdannelsen min og har mer penger blir jeg nok med å betale mer, men fortsatt ikke ting jeg syns er helt unødvendig. Men, viktigst her, vi har snakket om dette og det er greit for begge to. 

Anonymkode: 57fbf...58b

• Liker 2
Skrevet

Ikke så det så vanskelig. Siden dere allerede har delt økonomi på de «store» greiene så kan du bare si: Kjære, vi får sette opp en felles brukskonto som vi begge disponerer slik at det er lett å holde oversikt over hva vi bruker på ting og tang, det blir jo mest rettferdig for oss begge. Hvilken sum synes du vi skal sette inn hver mnd? 
Du må presentere dette på en positiv måte selvfølgelig. Og det ER jo en positiv ting. 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt som kjæresten din. Jeg er selvfølgelig med på å betale ting som er viktig at vi har som da vi kjøpte oppvaskmaskin, vinglass (hadde ikke fra før) osv. Men - jeg har også en kjæreste som går lei av sofaen etter et år og vil ha ny, TVen som jeg syns er passe syns han er altfor liten, bildene på veggen blir han lei av osv. Dette er ikke jeg med å betale, fordi jeg syns det er helt unødvendig med nytt i tillegg til at jeg er student og har ikke penger til å kjøpe dyre ting hver måned. Når jeg er ferdig med utdannelsen min og har mer penger blir jeg nok med å betale mer, men fortsatt ikke ting jeg syns er helt unødvendig. Men, viktigst her, vi har snakket om dette og det er greit for begge to. 

Anonymkode: 57fbf...58b

Det er jo helt fair men da må man også kommunisere det, det virker ikke som om er tilfellet her. Til HI: Hvorfor legger du ut for hans del? Om noe skal betales for, be han vipse deg halvparten og ikke betal for reisen/vare før du har fått halvparten av han. Her hadde jeg forresten også skrevet ned hvem som har betalt hva i tilfelle brudd. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...