AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 6-åringen er så sta. Gir seg aldri på noe. Nytter ikke å lure, distrahere eller snakke fornuft. Barnet kan fint holde det gående i 1 time uten å gi seg. Det sliter på meg når jeg prøver å være konsekvent, for det tar så mye krefter. Når vi feks skal stelle oss for kvelden er det alltid et styr. Han vil ikke dusje, vil pusse tenne selv, osv. Vi kan diskutere så lenge. Noen som har noen gode råd? Jeg blir helt matt. Anonymkode: 67ed7...d28
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 (endret) Da må du være konsekvent. Du plasserer han i dusjen. Han må gjerne pusse selv, men du skal også pusse for at det skal bli gjort skikkelig. Her har ungen min lært at det ikke nytter å kverulere eller krangle med meg. Jeg gjennomfører. Å danse rundt i diskusjoner om noe som skal gjøre er et ikke tema. Endret 1. mai 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, WhisperingWind skrev: Da må du være konsekvent. Du plasserer han i dusjen. Han må gjerne pusse selv, men du skal også pusse for at det skal bli gjort skikkelig. Her har ugne min lært at det ikke nytter å kverulere eller krangle med meg. Jeg gjennomfører. Å danse rundt i diskusjoner om noe som skal gjøre er et ikke tema. Jeg er konsekvent, men jeg ender med å løfte en protesterende gutt i dusjen hver gang, hann blir rasende, og neste gang er det samme regla. Anonymkode: 67ed7...d28
Gjest Lama_Drama Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Drit i å diskutere. Hiv han i dusjen uten den evig lange diskusjonen, det samme med tannpuss. Noen ting må man bare.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Du kan ikke diskutere med ham, han er et barn og ikke et voksent menneske i en barnekropp som har forutsetninger til å forstå diskusjonen. Anonymkode: 19c71...f39
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, Lama_Drama skrev: Drit i å diskutere. Hiv han i dusjen uten den evig lange diskusjonen, det samme med tannpuss. Noen ting må man bare. Jeg gjør det hver gang, men han er sterk og slår og sparker hver gang. Ellers en grei gutt. Jeg lurer på hvorfor han ikke endrer oppførsel til tross for at jeg alltid må kaste han i dusken. Føler jeg bruker tvang Anonymkode: 67ed7...d28
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er konsekvent, men jeg ender med å løfte en protesterende gutt i dusjen hver gang, hann blir rasende, og neste gang er det samme regla. Anonymkode: 67ed7...d28 Fortsett med det. Ungen min har skjønt at det ikke nytter å prøve seg. Jeg er staere enn han 😅
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 7 minutter siden, WhisperingWind skrev: Fortsett med det. Ungen min har skjønt at det ikke nytter å prøve seg. Jeg er staere enn han 😅 Jeg har holdt på med det i ett år nå, når skal det liksom blir bedre. Anonymkode: 67ed7...d28
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har holdt på med det i ett år nå, når skal det liksom blir bedre. Anonymkode: 67ed7...d28 Hvordan er det med resten av tiden? Hvordan møter du han? Hvordan er samspillet mellom dere?
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det hver gang, men han er sterk og slår og sparker hver gang. Ellers en grei gutt. Jeg lurer på hvorfor han ikke endrer oppførsel til tross for at jeg alltid må kaste han i dusken. Føler jeg bruker tvang Anonymkode: 67ed7...d28 Å slå og sparke har jeg null toleranse for. Da sier jeg ikke et ord annet enn ikke lov å slå/sparke og plassere han et sted der ham ikke utgjør fare for meg eller omgivelsene. Så tar jeg avstand og for han null oppmerksomhet inntil han roer seg. Med det har han lært at han ikke kommer noen vei med å utagere og han har lært å regulere følelsene sine. Jeg er veldig obs på å skryte og gi ros når han roer seg og selvsagt når han gjør som han skal. Positiv forsterking.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, WhisperingWind skrev: Hvordan er det med resten av tiden? Hvordan møter du han? Hvordan er samspillet mellom dere? Samspillet vårt er godt ellers. Han er en snill og god gutt, men i overganssituasjoner låser alt seg hos han. Ellers er han svært oppegående mentalt, og argumenter mot meg. Anonymkode: 67ed7...d28
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 Akkurat nå, WhisperingWind skrev: Å slå og sparke har jeg null toleranse for. Da sier jeg ikke et ord annet enn ikke lov å slå/sparke og plassere han et sted der ham ikke utgjør fare for meg eller omgivelsene. Så tar jeg avstand og for han null oppmerksomhet inntil han roer seg. Med det har han lært at han ikke kommer noen vei med å utagere og han har lært å regulere følelsene sine. Jeg er veldig obs på å skryte og gi ros når han roer seg og selvsagt når han gjør som han skal. Positiv forsterking. Jeg har prøvd å si at han skal roe seg i senga si, men han løper bare opp av senga. Nekter å sitte på samme sted. Anonymkode: 67ed7...d28
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samspillet vårt er godt ellers. Han er en snill og god gutt, men i overganssituasjoner låser alt seg hos han. Ellers er han svært oppegående mentalt, og argumenter mot meg. Anonymkode: 67ed7...d28 Er du flink nok å forberede han? Å avslutte brått er ofte vanskelig. Her gir vi gjerne et par forvarsler og et tidsperspektiv slik at han ikke plutselig må avslutte det han driver med. Da er det mye lettere for han med overgangene. Så start gjerne en halvtime før tannpuss med å si at snart skal vi gjøre oss klar for legging og tannpuss. Er du klar for tannpuss? Vente. Nå skal vi pusse tenner. Gjerne i såpass god tid at han kan drive litt til med det han gjorde som var gøy etter tannpuss som en motivator. Så forberede han på legging mens han driver med han driver med. Så forvarsel om snart legging og så avslutning. Og så legging. Da får han rolige overganger med tid til å forberede seg mentalt. Endret 1. mai 2020 av WhisperingWind
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd å si at han skal roe seg i senga si, men han løper bare opp av senga. Nekter å sitte på samme sted. Anonymkode: 67ed7...d28 Men hva skjer i forkant av leggingen? Er du flink nok å forberede han i god tid? Å gi han forvarsler og roe ned alt rundt han? Her demper vi alle lys og trekker for gardiner før kveldsmaten. Snakker om at det snart er tid for å sove og pusse tenner. Lar han gjøre sitt, nevner et par ganger at vi snart skal pusse tenner og sove sånn at det ikke føles at det kommer brått på når det skjer. Slår av alt av TV og støy i god tid før legging.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 6 minutter siden, WhisperingWind skrev: Er du flink nok å forberede han? Å avslutte brått er ofte vanskelig. Her gir vi gjerne et par forvarsler og et tidsperspektiv slik at han ikke plutselig må avslutte det han driver med. Da er det mye lettere for han med overgangene. Så start gjerne en halvtime før tannpuss med å si at snart skal vi gjøre oss klar for legging og tannpuss. Er du klar for tannpuss? Vente. Nå skal vi pusse tenner. Gjerne i såpass god tid at han kan drive litt til med det han gjorde som var gøy etter tannpuss som en motivator. Så forberede han på legging mens han driver med han driver med. Så forvarsel om snart legging og så avslutning. Og så legging. Da får han rolige overganger med tid til å forberede seg mentalt. Nei, vi får prøve å forberede litt bedre. Kanskje det er det som gjør han så sint. Anonymkode: 67ed7...d28
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, WhisperingWind skrev: Men hva skjer i forkant av leggingen? Er du flink nok å forberede han i god tid? Å gi han forvarsler og roe ned alt rundt han? Her demper vi alle lys og trekker for gardiner før kveldsmaten. Snakker om at det snart er tid for å sove og pusse tenner. Lar han gjøre sitt, nevner et par ganger at vi snart skal pusse tenner og sove sånn at det ikke føles at det kommer brått på når det skjer. Slår av alt av TV og støy i god tid før legging. Nei, jeg mener. Hvis han slår meg så sier jeg at det ikke er ok. Han går sitte på senga til han har roet seg. Da løper han bare ut. Så det å roe seg på en plass funker dårlig Anonymkode: 67ed7...d28
Hr. Aktiv Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 Jeg har det samme problemet med en av mine. Jeg pleier å gi beskjed litt i forkant hva som skjer. Når det skal skje så får han noen minutter før jeg begynner å telle. En, to og da går han og gjør det. Har hatt et par runder der han ble satt i dusjen med klærne på for dusjing. Det gikk raskt over da han fant ut det var så vanskelig å ta av våte klær. Så prater vi på kvelden om hvordan dagen har gått både det som er positivt og negativt. Legger opp spørsmålene slik at han må tenke selv på svarene. Hva skjedde i dag og hvorfor f.eks. Det har hjulpet masse med min og samholdet oss imellom. Han er superfornøyd med pappa som ikke er sint lenger, men prater normalt. Til mamman sin er han ikke like enkel. Der er det mye kjefting.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev: Jeg har det samme problemet med en av mine. Jeg pleier å gi beskjed litt i forkant hva som skjer. Når det skal skje så får han noen minutter før jeg begynner å telle. En, to og da går han og gjør det. Har hatt et par runder der han ble satt i dusjen med klærne på for dusjing. Det gikk raskt over da han fant ut det var så vanskelig å ta av våte klær. Så prater vi på kvelden om hvordan dagen har gått både det som er positivt og negativt. Legger opp spørsmålene slik at han må tenke selv på svarene. Hva skjedde i dag og hvorfor f.eks. Det har hjulpet masse med min og samholdet oss imellom. Han er superfornøyd med pappa som ikke er sint lenger, men prater normalt. Til mamman sin er han ikke like enkel. Der er det mye kjefting. Takk for tips. Jeg synes det er vanskelig når han er så viljesterk. Søsteren hans er helt annerledes, så samme oppførsel mot begge funker dårlig Anonymkode: 67ed7...d28
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener. Hvis han slår meg så sier jeg at det ikke er ok. Han går sitte på senga til han har roet seg. Da løper han bare ut. Så det å roe seg på en plass funker dårlig Anonymkode: 67ed7...d28 Da blokkerer du han. Du setter han på rommet, plasserer deg selv foran døren og ignorerer han inntil han roer seg. Vis han at du er staere enn han og at han ikke vinner maktkampen.
Gjest WhisperingWind Skrevet 1. mai 2020 #20 Skrevet 1. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vi får prøve å forberede litt bedre. Kanskje det er det som gjør han så sint. Anonymkode: 67ed7...d28 Tror dere vil merke stor forskjell da 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå