Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sunnburned:P
Skrevet

Idag har jeg liggi på stranden og slikket sol...men resultatet ble at jeg ble solbrent på deler av kroppen.. føler det er ganske ille solbrenthet...så har noen tips slik at man kan pleie disse områdene best mulig?

takk takk fra den lille roooosa kroppen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aloe Vera skal visst hjelpe.

Skrevet

Aloe Vera ja

Og så mener jeg å ha lest at Yoghurt naturell skal hjelpe, eller har jeg drømt? :-)

Gjest Heidipia ikke innlogget
Skrevet
Aloe Vera ja

Og så mener jeg å ha lest at Yoghurt naturell skal hjelpe, eller har jeg drømt? :-)

har jeg også hørt, men mulig jeg også har drømt :ler:

men aloe vera hjelper iallefall kjempemye:)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det over "små" områder (skuldre feks) kan det også hjelpe å smøre på hydrokortison som du får kjøpt på apoteket!

Ellers er nok Aloe Vera det beste..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg solte meg på søndag og ble ganske så brent. Den brentheten kan jeg overleve, men i dag har det klødd endel og jeg flasser. Har nå revet av et stk hudlag (uæææææ, høres ekkelt ut, jeg vet det) og er nå irritert og rød...

Hva gjør jeg? (og husk på at klokken er halv ett om natten og jeg ikke har sånne pratiske ting i heimen)

...bortsett fra sånn hydrokortison da, men kan ikke det svi no grønnjæ....??? Har 8 hour Cream, kan den funke?

Gjest Heidipia ikke innlogget
Skrevet

Har du revet av et hudlag så tror jeg bare du skal la det være i fred uten å ha på noe, selv om du holder på å bli gal, er ikke bra å ha på fuktighet på åpne "sår" da blir det bare verre..

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke åpne sår i den forstand... på en måte... Har revet av flasset liksom, i sånne store flak... Husj, så ille det høres ut (men var faktisk gøy, elsker å pille på skorper og jeg da) og er vondt å ta på, akkurat som om jeg var supersolbrent liksom...

Tror ikke jeg skal satse på olje på usolet hud uten faktor etter dette... :oops:

Skrevet

Aloe vera hjelper.

Liker den Vaseline Intensive Care med aloe vera "cooling" heter den med litt sånn grønt på etiketten.

Den syns jeg er deilig å smøre på og den trekker fort inn og avkjøler etter soling.

Yoghurt naturell hjelper også, men litt mer klin.

Ellers neste gang.

SOLKREM, SOLKREM, SOLKREM MED FAKTOR! Smører man med høy faktos ofte så slipper man unna solbrenthet. Og farge får man også.

Dessuten minsker hudkreftfaren betraktelig da, og hudskader som ekstra rynker og sånn,

Men det visste dere nok allerede ;)

Skrevet

Aloe Vera.

Solen er utrolig skarp nå, så folk må passe seg! Husk på at sola kom seint i år, så det er ikke en lunken "første solen i mai" som skinner fra himmelen, det er en sterk sommer-sol. Viktig å bruke høy faktor og smøre ofte.

Jeg bruker faktor 20, og blir like brun som de andre..men ikke brent. :-)

Skrevet

Tror ikke jeg skal satse på olje på usolet hud uten faktor etter dette...  :oops:

DET sier seg jo selv, det er jo å be om å bli kjempesolbrent det. Ikke det minste overraska over at du flasser og klør og er brent som bare det, og dt er vel ikke du heller, etter å ha gjort noe sånt...

Men råd har du allerede fått: aloe vera. (det finnes jo mang ulike aftersun produkter som du sikkert burde hatt i hus. Så råd når denne brentheten er over: Kjøp inn olkrem med god faktor, og aftersun som du smører deg med: faktor før soling, aftersun etter soling. Gjerne aftersun med aloe vera. å unngår du kanskje dette igjen)

Gjest Solstråle!!!
Skrevet

Jeg bruker Lindokain 3%. Denne er kjempe bra på solforbrenning og også insektstikk og kløe osv. Praktisk og griet å ha med på ferie.

Så bruker jeg også Aloe Vera 99% gele fra apoteket som er veldig bra på solforbrent hud. Ha den i kjlpeskapet og bruk den som aftersun også! :)

Gjest Brukernavn
Skrevet

Aftersun er jo forsåvidt bare vanlig fuktighetskrem, og kan ikke reparere solskaden på noen måte.

Hudlege Ole Fyrands ekpertråd hentet fra mozon:

"Bland så raskt som mulig like deler vann og helmelk og kjøl dette ned før et klede (rent lommetørkle eller lignende) dynkes med blandingen og legges som omslag på den røde betente huden. Hvorfor? Helmelk inneholder fett og proteiner som lik en lotion lindrer solbrent hud, mens et rent vannomslag irriterer huden. Smør i tilegg den røde huden med hydrokortisonkrem 3-4 ganger daglig (fås i 20 grams tuber på apotek uten resept) til bedring. Dette er fullstendig ufarlig for alle aldersgrupper."

Men når skal folk lære at man beskytte seg med solfaktor :forvirra:

Skrevet

Nja, for meg virker den aftersun jeg pleier bruke langt mer kjølende enn vanlig fuktightskrem gjør, men det er jo nettopp for fuktighet jeg bruker den da, uansett. Og med aloevera, som er fint for brent hud.

Men uansett er solfaktor grunnleggende vesnetlig, noe vi har lært om siden før vi kunne snakke, og at folk likevel ikke bruker det, direkte ber om å bli solbrent, det er egentlig litt rart.

Skrevet

Aftersun og aloe vera hjelper etter hvert, men hvis huden er veldig, veldig varm kan det hjelpe litt og legge på skiver med kald agurk. Det trekker liksom noe av varmen ut av huden og inneholder vist noe beroligene. Ellers kan smertestillende også hjelpe, for man kan faktisk bli helt syk av solbrenthet.

Og masse, masse solkrem på de brente områdene neste gang (og resten av kroppen, da), og med høy faktor. Huden blir veldig sart av solbrenthet, så man kan fort bli brent igjen.

Piglet

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fått sår jeg... I et 2 år gammelt operasjonssår er det verk... Men skal på legevakten etterpå pga vondt i halsen etc, så får be de ta en titt på det da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...