AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Hei, Vi har flytte til et hus som vi skal total renovere etter hvert. Vi blir nok å ta deler av huset, og ikke alt om gangen. I renoveringen vil vi nok endre planløsningen i hele huset - skal bruke arkitekt til dette - så vi aner ikke hvordan kjøkkenet vil bli. Så til problemet: kjøleskapet som er her nå holder rund 11 grader, 12 hvis vi har åpnet det noen ganger. Det står på "fullt", så ikke noe vi kan gjøre for å senke temperaturen. Kjøleskapet er gammelt, så det er nok ikke mulig/poeng å fikse det. Vi kommer nok til å bo her noen måneder før vi i det hele tatt får begynt på kjøkkenet og ønsker ikke å ha ett kjøleskap som er for varmt over så lang tid. Det store spørsmålet er: skal vi kjøpe nytt kjøleskap som vi kanskje kan ha på nytt kjøkken, hvis ikke kan vi ha det som ekstra skap i kjelleren? Skal vi kjøpe ett side-by-side som jeg har drømt om i mange år og som vi forhåpentligvis kan ha på nytt kjøkken, evt i kjelleren? Eller skal vi kjøpe kjøleskap eller side-by-side billig på finn og anta at deg havner i kjelleren? Problemet med finn er at vi ikke har mulighet til å frakte det med mindre vi låner bil, det kan fort bli dyrt. Problemet med nytt er at hvis vi skal kjøpe nytt bør vi legge en del penger i det og kjøpe skikkelig. Men føler ikke vi kan bruke så mye penger når vi ikke vet om vi kan bruke det på nytt kjøkken og egentlig trenger alt vi har til renoveringen. Hva bør vi gjøre? Anonymkode: 4a272...dec
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Har du et kjøleskap som holder 11 grader: Kast det. Spar penger på andre ting. Kjøp et nytt kjøleskap. Det bør dere prioritere. Anonymkode: e2d6b...918 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Hva med å kjøpe et brukt, og lei en varebil på nabobil.no? Anonymkode: ae44b...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Kan dere ikke kjøpe et rimelig kombiskap fra f.eks. Elkjøp? De leverer fraktfritt om dere kan vente noen dager med levering og bærer inn selv. Om dere skal totalrenovere og endre planløsning er jo et kjøleskap til +/-5000 kr bare en dråpe i havet. F.eks. dette: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-og-fryser/kombiskap/KG36NNW30/siemens-iq100-series-kombiskap-kg36nnw30-hvitt Vi går inn i den varmeste årstiden, så et fungerende kjøleskap må dere jo ha. Anonymkode: 8567c...169 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Kjøp et rimelig nytt kjøleskap og få.det levert Etter at dere har renovert kan dere beholde dette og la det stå i en bod, kjeller eller garasje som ekstra kjøleskap. Alltid greit å ha. Anonymkode: 0883f...880
Bestevenninna di Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 Jeg ville kjøpt ett fint brukt men billig ett, og solgt det vidre når en har pusset opp for samme pris som jeg kjøpte det, eller noen hundrelapper mindre. Ett fungerende kjøleskap i månedsvis er verdt eks 500 kr i "tap" versus et hav av irritasjoner ved matsituasjonen og ting som vil bli dårlig, eller all ekstra tid man bruker på å handle oftere; som vil koste mer tid og penger i lengden. Spar dere det stresset
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 Vi kjøpte et helt greit, nytt kjøleskap. Slikt har ikke godt av å bli fraktet, samt at du ikke vet hva du egentlig får. Nytt er heller ikke så dyrt. Har du råd til arkitekt, har du råd til det Mener vi brukte ca 200 000 på arkitekt, totalt, og 3 000 på kjøleskap. Etter oppussing står det (stort sett avslått) i kjellerbod. Og det er helt fantastisk å kunne ha denne lagringsplassen over jul og i ferier, og også nå i coronatider, da vi kan handle for to uker om gangen. Anonymkode: e9a5c...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 Hvis du har ønsket deg et side-by-side kjøleskap lenge så synes jeg dere skal kjøpe det nå. Når det er noe du vil ha så må det da være enkelt å planlegge et nytt kjøkken hvor det passer inn..... Anonymkode: 8c109...242
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 Jeg så ikke dette med side-by-side i første innlegg. Jeg var overbevist om at det var det jeg ville ha, med kullsyremaskin, isbiter og alt. Helt til arkitekten var ferdig, viste tegninger, og jeg så hvilket ruvende monster det ville bli, uansett løsning ellers. Så jeg ville ikke tatt denne investeringen nå, om jeg var deg. Anonymkode: e9a5c...b0f 2
K.B. Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Vi har flytte til et hus som vi skal total renovere etter hvert. Vi blir nok å ta deler av huset, og ikke alt om gangen. I renoveringen vil vi nok endre planløsningen i hele huset - skal bruke arkitekt til dette - så vi aner ikke hvordan kjøkkenet vil bli. Så til problemet: kjøleskapet som er her nå holder rund 11 grader, 12 hvis vi har åpnet det noen ganger. Det står på "fullt", så ikke noe vi kan gjøre for å senke temperaturen. Kjøleskapet er gammelt, så det er nok ikke mulig/poeng å fikse det. Vi kommer nok til å bo her noen måneder før vi i det hele tatt får begynt på kjøkkenet og ønsker ikke å ha ett kjøleskap som er for varmt over så lang tid. Det store spørsmålet er: skal vi kjøpe nytt kjøleskap som vi kanskje kan ha på nytt kjøkken, hvis ikke kan vi ha det som ekstra skap i kjelleren? Skal vi kjøpe ett side-by-side som jeg har drømt om i mange år og som vi forhåpentligvis kan ha på nytt kjøkken, evt i kjelleren? Eller skal vi kjøpe kjøleskap eller side-by-side billig på finn og anta at deg havner i kjelleren? Problemet med finn er at vi ikke har mulighet til å frakte det med mindre vi låner bil, det kan fort bli dyrt. Problemet med nytt er at hvis vi skal kjøpe nytt bør vi legge en del penger i det og kjøpe skikkelig. Men føler ikke vi kan bruke så mye penger når vi ikke vet om vi kan bruke det på nytt kjøkken og egentlig trenger alt vi har til renoveringen. Hva bør vi gjøre? Anonymkode: 4a272...dec Kjøp et nytt kjøleskap dere kan ha i det nye kjøkkenet. Jeg har for tiden ikke et side by side kjøleskap, men har hatt det i mange år og savner det veldig, når du blir vant til stor fryser, isbitmaskin osv, så er det vanskelig å gå tilbake til vanlig kjøleskap...
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi kjøpte et helt greit, nytt kjøleskap. Slikt har ikke godt av å bli fraktet, samt at du ikke vet hva du egentlig får. Nytt er heller ikke så dyrt. Har du råd til arkitekt, har du råd til det Mener vi brukte ca 200 000 på arkitekt, totalt, og 3 000 på kjøleskap. Etter oppussing står det (stort sett avslått) i kjellerbod. Og det er helt fantastisk å kunne ha denne lagringsplassen over jul og i ferier, og også nå i coronatider, da vi kan handle for to uker om gangen. Anonymkode: e9a5c...b0f Enig med henne her, du får kjøpt nytt kjøleskap til tre tusen. Når du først går til ansettelse av en arkitekt, kommer det til å koste minst hundre tusen. Og det er bare 10% av hele prisen på oppussing. Hvorfor de 3000 brukt på kjøleskap er et så stort dilemma? Du blir nå snart nødt til ta hundrevis av avgjørelser, alt fra hver minste detalje i kjøkkenoppbygging, til gulv, og hundre elpunkter og, belysning for hvert rom. Så kommer veggfarger og møbler. Er du mentalt klar til oppussing, når det stopper allerede på et kjøleskap? Anonymkode: b3f7e...488 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå