AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Alle på jobben er permittert da arbeidsplassen er helt stengt. Sjefen sier at han kommer til å åpne gradvis, og at han først tar noen tilbake i jobb, og deretter forhåpentligvis fler og fler. Men hva/hvem bestemmer hvem som skal tilbake? Går det på ansiennitet, eller kan han velge selv? Anonymkode: 1eb10...06f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Går på ansiennitet og type stilling. Han må for eksempel hente inn personer med nøkkelkompetanse hvis de trengs, så blir en avveining av hvilke roller personen har i bedriften. Står det om to med samme kompetanse er det den med lengst ansiennitet. Anonymkode: 67d2b...744 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Jeg lurer på det samme! Jeg jobber deltid, men har lengst ansiennitet. Sjefen har hentet tilbake en person som har 100% stilling, men jobbet der ett år mindre enn meg. Litt usikker på om jeg har krav på noe her, mtp. ansiennitet, eller om alt går på stillingsprosent. Anonymkode: d9c11...940
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #4 Skrevet 2. mai 2020 Den som er best egnet til å utføre arbeidet som kreves. Jeg har arbeidet kun måneder på min jobb men ble hentet inn før de 3 andre med lengre ansinitet fordi jeg har bredest og best kompetanse i forhold til å utføre jobben med kun 1 arbeidstakere tilstede. Anonymkode: 01306...79d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #5 Skrevet 2. mai 2020 Den som er best egnet. Jeg har aldri forstått dette med ansiennitet. Man kan ha jobbet i 20 år, men likevel være den minst kompetente og tregeste på arbeidsplassen. Anonymkode: 64cb3...d60 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #6 Skrevet 2. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den som er best egnet. Jeg har aldri forstått dette med ansiennitet. Man kan ha jobbet i 20 år, men likevel være den minst kompetente og tregeste på arbeidsplassen. Anonymkode: 64cb3...d60 Nå går det vel ikke på hva du mener og forstår, men arbeidsgiver har et regelverk og forholde seg til. Anonymkode: 3af08...c90 3
Brunello Skrevet 2. mai 2020 #7 Skrevet 2. mai 2020 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Går på ansiennitet og type stilling. Han må for eksempel hente inn personer med nøkkelkompetanse hvis de trengs, så blir en avveining av hvilke roller personen har i bedriften. Står det om to med samme kompetanse er det den med lengst ansiennitet. Anonymkode: 67d2b...744 Det er nødvendig vis ikke riktig at den med lengst ansiennitet blir valgt. Arbeidsgiver kan legge vekt på andre forhold. Også sosiale grunner. Endret 2. mai 2020 av Brunello 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #8 Skrevet 2. mai 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå går det vel ikke på hva du mener og forstår, men arbeidsgiver har et regelverk og forholde seg til. Anonymkode: 3af08...c90 Hvilket regelverk sier at den med lengst ansiennitet skal tilbake først? Jeg jobber i det private. Forfremmelser, lønn og bonus tildeles fullstendig uavhengig av ansiennitet. Da ledere og eiere har mål om å tjene mest mulig penger, og drive bedriften på en best mulig måte. Ikke drive veldedighet. Anonymkode: 64cb3...d60 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #9 Skrevet 2. mai 2020 Tar vel inn de flinkeste først? Anonymkode: 33e4a...5ca
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå går det vel ikke på hva du mener og forstår, men arbeidsgiver har et regelverk og forholde seg til. Anonymkode: 3af08...c90 Og regelen er ikke å ta tilbake den med lengst ansiennitet. Det går like mye på nøkkelkompetanse. Om vi trenger en tekniker så er det lite hensiktsmessig å ta tilbake meg som knapt kan sku i en lyspære selv om jeg har lengst ansiennitet Anonymkode: 895b8...8b0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #11 Skrevet 2. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar vel inn de flinkeste først? Anonymkode: 33e4a...5ca Nei man tar inn de som har kompetansen til å utføre den jobben det åpner opp for Anonymkode: 895b8...8b0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #12 Skrevet 2. mai 2020 Folk forstår vel at hvis det er ulikheter mellom stillingene så må man hente inn den som er relevant. Men slik jeg tolker TS her, så er dette irrelevant. I en butikkjobb har man feks. stort sett samme kompetanse. Hvem skal først tilbake da? Anonymkode: d9c11...940
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2020 #13 Skrevet 2. mai 2020 Til den som ikke forstår dette med ansiennitet: Kari og Ola jobber i Privatfirmaet AS. Både Ola og Kari har fagbrev. Ola er flink i jobben sin, men av en eller annen grunn liker ikke Per (Ola sin sjef) Ola. Han synes derimot Kari er fantastisk. Ola har jobbet i bedriften i 5 år og Kari i 4 år. Begge utfører jobben sin, er tilgjengelig for ekstra vakter, overtid og begge er godt likt av kundene. Det er altså ingen faglig forskjell på disse to. Ola og Kari er permittert som følge av koronapandemien. Nå skal Per sin avdeling endelig åpne opp igjen gradvis og Per skal til å begynne med ta tilbake en av de to ansatte. Hvem tror dere Per velger, dersom han kan la være å bry seg om ansiennitet? Hvorfor skal Ola finne seg i at det er trynefaktoren som teller?
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #14 Skrevet 2. mai 2020 39 minutter siden, Blondie65 skrev: Til den som ikke forstår dette med ansiennitet: Kari og Ola jobber i Privatfirmaet AS. Både Ola og Kari har fagbrev. Ola er flink i jobben sin, men av en eller annen grunn liker ikke Per (Ola sin sjef) Ola. Han synes derimot Kari er fantastisk. Ola har jobbet i bedriften i 5 år og Kari i 4 år. Begge utfører jobben sin, er tilgjengelig for ekstra vakter, overtid og begge er godt likt av kundene. Det er altså ingen faglig forskjell på disse to. Ola og Kari er permittert som følge av koronapandemien. Nå skal Per sin avdeling endelig åpne opp igjen gradvis og Per skal til å begynne med ta tilbake en av de to ansatte. Hvem tror dere Per velger, dersom han kan la være å bry seg om ansiennitet? Hvorfor skal Ola finne seg i at det er trynefaktoren som teller? Går bedriften bedre får Per høyere lønn, mer bonus, og bedriften går ikke konkurs. Og han får ikke sparken som leder. Han velger den som gjør jobben best. Gjør begge jobben like godt, slik som i ditt eksempel, så velger man selvfølgelig den man jobber best sammen med, slik at man sammen kan yte best mulig. Det er også en faktor. Om Kari og Per stadig skal komme i klinsj går det utover resultatene. Så nei, jeg forstår ikke dette med ansiennitet. Anonymkode: 64cb3...d60 2
Brunello Skrevet 2. mai 2020 #15 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går bedriften bedre får Per høyere lønn, mer bonus, og bedriften går ikke konkurs. Og han får ikke sparken som leder. Han velger den som gjør jobben best. Gjør begge jobben like godt, slik som i ditt eksempel, så velger man selvfølgelig den man jobber best sammen med, slik at man sammen kan yte best mulig. Det er også en faktor. Om Kari og Per stadig skal komme i klinsj går det utover resultatene. Så nei, jeg forstår ikke dette med ansiennitet. Anonymkode: 64cb3...d60 At sjefen liker en bedre, er ikke saklig grunn til å fravike ansiennitetsprinsippet. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #16 Skrevet 2. mai 2020 6 minutter siden, Brunello skrev: At sjefen liker en bedre, er ikke saklig grunn til å fravike ansiennitetsprinsippet. Og i hvilken lov finner vi ansiennitetsprinsippet i ved permitteringer? Anonymkode: 64cb3...d60 1
Brunello Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og i hvilken lov finner vi ansiennitetsprinsippet i ved permitteringer? Anonymkode: 64cb3...d60 Alt finnes ikke i lover. Ulovfestet rett, tariffavtaler m.m. setter vilkårene for permitteringer. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå