Gå til innhold

Nikotin hemmer smitte av coronaviruset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/franske-forskere-vil-teste-nikotinplaster-i-kampen-mot-korona-1.1704079

Ifølge forskerne viser studien at det er mindre sannsynlig at røykere blir rammet av en alvorlig covid-19-infeksjon sammenlignet med befolkningen for øvrig. De tror stoffet nikotin muligens kan virke preventivt mot viruset. 

Forskerne understreker at de ikke oppfordrer noen til å begynne å røyke, siden røyking medfører en stor risiko for sykdom og tidlig død.  

Franske forskere planlegger å teste nikotinplaster på pasienter og helsearbeidere, skriver avisen The Guardian.

Forskerne ønsker også å teste ut nikotinprodukter, som plaster eller tyggegummi, i befolkningen for øvrig. 

I studien har forskerteamet sett på 480 pasienter som har testet positivt. 350 av dem var innlagt på sykehus.

Av de som var innlagt, var 4,4 prosent røykere. Av de smittede som var hjemme, var det 5,3 prosent som røykte.

Medianalderen til de innlagte var 65 år, mens den var 44 år til de som var hjemme.

Ved å ta høyde for alder og kjønn til pasientene, fant forskerne ut at andelen røykere blant de smittede var mye lavere enn i befolkningen for øvrig.

Anonymkode: 13a76...5a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Flaks at jeg snuser da  :)

Anonymkode: 810d9...b05

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Veldig interessant. Røyking i seg selv skader jo lungene, men nikotinet er samtidig kanskje bra? Dette er jo rett og slett en ypperlig grunn for røykere å begynne med nikotinplaster istedenfor røyk. 

Anonymkode: 6e12f...124

• Liker 1
Skrevet

Tja, nikotin har jo en viss antiviral effekt da det er en plantegift for å beskytte planter mot patogener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en teori. For lenge siden fortalte noen meg at hvis man sluttet å røyke og var astmatiker, så var det mange med astma som kunne bli verre etterpå. For grumset i de nederste lagene av lungene løser seg opp. Kanskje corona ikke kommer så langt ned i lungene på de som røyker? Kan det være noe der?

Det ville jo vært ypperlig hvis det var noe som Corona ikke tålte.. :P

Anonymkode: 31861...7fc

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en teori. For lenge siden fortalte noen meg at hvis man sluttet å røyke og var astmatiker, så var det mange med astma som kunne bli verre etterpå. For grumset i de nederste lagene av lungene løser seg opp. Kanskje corona ikke kommer så langt ned i lungene på de som røyker? Kan det være noe der?

Det ville jo vært ypperlig hvis det var noe som Corona ikke tålte.. :P

Men det er jo nikotin som er poenget her, ikke selve røykingen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå kan det bli andre boller ☺️

Tidligere når man sto ute og røyket så kunne man oppleve at barn peker på en og spør mor: "Mamma, hva gjør den damen" Mor: "Hun røyker. Fysjameg" - samtidig som mor sender røykeren et drepende blikk og drar poden sin fort forbi.

Nå kan vi risikere følgende tilstander: "Mamme, se den damen beskytter seg mot korona" Mamma ser flau og rødmende i bakken fordi at hun velger og ikke beskytte seg. 

Å SÅNN GÅR NO DAGAN.....

Anonymkode: b9de6...196

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, nå kan det bli andre boller ☺️

Tidligere når man sto ute og røyket så kunne man oppleve at barn peker på en og spør mor: "Mamma, hva gjør den damen" Mor: "Hun røyker. Fysjameg" - samtidig som mor sender røykeren et drepende blikk og drar poden sin fort forbi.

Nå kan vi risikere følgende tilstander: "Mamme, se den damen beskytter seg mot korona" Mamma ser flau og rødmende i bakken fordi at hun velger og ikke beskytte seg. 

Å SÅNN GÅR NO DAGAN.....

Anonymkode: b9de6...196

Emfysema.png

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Nerine_ skrev:

Men det er jo nikotin som er poenget her, ikke selve røykingen. 

Det vet man jo ikke 100%. Skal bli spennende å følge med på hva de finner ut. Hadde vært genialt hvis man kunne beskytte seg mot corona ved å tygge en tyggis, eller bruke plaster. 

Skrevet

Beste argumentet for å fortsette å snuse

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flaks at jeg snuser da  :)

Anonymkode: 810d9...b05

Ja skikkelig flaks 🏳️ 

Anonymkode: 9b5e8...66b

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, The Kitten skrev:

Beste argumentet for å fortsette å snuse

Damp. The one and only:-)

Anonymkode: bf54c...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Nikotin er jo egentlig giftig for oss, så hvorfor ikke mot viruset også. Naturen er finurlig på mange måter. 

ts

Anonymkode: 13a76...5a1

• Opprett ny...