Gå til innhold

Ekstremt sliten mamma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der har det perfekte og ufeilbarlige mammapolitiet inntatt nok en sårbar førstegangsmors tråd, ja... Kvinneguiden lever opp til sitt rykte, slik det ofte harseleres med i diverse podcaster og sosiale medier. Godt jobba :) 

Anonymkode: 3d1da...29e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 minutt siden, DislayName skrev:

Jeg har en 3-åring og har hevet stemmen nøyaktig 3 ganger og har svart samvittighet ennå. Ellers er det den episoden jeg skrev i første innlegget mitt i tråden her. 

På hvilken måte har jeg hånet eller angrepet deg? Jeg mener det oppriktig at du må ha en bedre stressmestring enn jeg hadde inntil jeg fikk en "rude awakening". 

Måten du skriver på kan ikke tolkes på en annen måte enn ironisk. «Gratulerer med overlegen stressmestring»?

På hvilken måte kan det tolkes som et kompliment?

Når det er sagt så kommer jeg fra en barndom som bli beskrevet som «ekstremt omsorgssvikt».

Så for min del så vet jeg nøyaktig hvordan jeg aldri ville behandlet barnet mitt.

Jeg husker hver eneste detalje fra min barndom og mitt barn skal møtes med respekt, forståelse og kjærlighet. Det innebærer også at jeg er streng, konsekvent og ikke lar barnet styre. Jeg er sjefen. Jeg kan møtes på halvveien, inngå kompromisser og velge min kamper. Men vold, tannpuss og andre visse rutiner er jeg nådeløs på. Og det vet ungen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der har det perfekte og ufeilbarlige mammapolitiet inntatt nok en sårbar førstegangsmors tråd, ja... Kvinneguiden lever opp til sitt rykte, slik det ofte harseleres med i diverse podcaster og sosiale medier. Godt jobba :) 

Jeg er førstegangsmor selv. Og ærlig talt. Jeg mener barn er enda mer sårbare enn førstegangsmødre. Gi råd, men man SKAL si ifra når man ser at barn utsettes for noe som ikke er greit, det er faktisk de som er den svakeste part.

Anonymkode: d3ad4...118

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem her mener du er mammapolitiet? Ingen her som jeg har sett har vært bedrevitende mot Ts.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Jeg har hevet stemmen og vært streng, men jeg har aldri gjort noe mot barnet som jeg har hatt dårlig samvittighet for.

Og det kan jeg si med hånden på hjertet.

Om man gjentatte ganger har dårlig samvittighet fordi man har behandlet barnet på en måte man ikke føler er rett så sier jeg ikke at man er en dårlig forelder, men da burde man nok innse at man kanskje burde søke hjelpe i form av f.eks COS kurs for P lære seg å takle visse situasjoner bedre.

Men det er jo veldig forskjell på hva som skal til for at den enkelte får dårlig samvittighet. Satt på spissen: Kan hende du gjør noe daglig som TS ville fått dårlig samvittighet for ifht sitt barn?

Jeg har hatt mye dårlig samvittighet for min 3 åring. Mye sikkert helt ubegrunnet, mye begrunnet. Vi er bare mennesker og det har barna veldig godt av å se, tror jeg! 

Anonymkode: 7afbf...538

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, er ganske klar over at jeg selv er en god mor. Barnet mitt kunne ikke hatt det bedre, det er jeg helt sikker på. 

Anonymkode: 8732e...cfa

Det var moren min helt sikker på og😅 Vi har ikke kontakt i dag.

Anonymkode: 25617...3d5

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo veldig forskjell på hva som skal til for at den enkelte får dårlig samvittighet. Satt på spissen: Kan hende du gjør noe daglig som TS ville fått dårlig samvittighet for ifht sitt barn?

Jeg har hatt mye dårlig samvittighet for min 3 åring. Mye sikkert helt ubegrunnet, mye begrunnet. Vi er bare mennesker og det har barna veldig godt av å se, tror jeg! 

Ok. Hva har du hatt dårlig samvittighet for?

Ts har mistet besinnelsen og tatt hardt i barnet sitt. 

Her blir da spørsmålet om du er usikker på deg selv eller har selvinnsikt. Ts har selvinnsikt og det er positivt. Hun vet at der hun gjør ikke er ok og søker hjelp. 

Det er en styrke.

Å ha dårlig samvittighet uten grunn er noe enmå jobbe med. Det er ikke bra verken for deg eller ungen. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Er å heve stemmen ille? 😂😂😂😂

Jeg har aldri kjeftet eller vært sint på han. Å heve stemmen kreves faktisk i visse situasjoner. 

Og ja. Jeg vil faktisk påstå at jeg er en ganske eksemplarisk mamma. Perfekt? Nei. Man kan alltid lære og bli enda bedre. Men er god mor som har taklet morsrollen bra? Ja. Jeg har faktisk aldri tvilt på meg selv som mor. 

At du føler for å angripe og håne meg for det sier vel mer om deg enn om meg.

Det jeg tror gjør en god forelder, og menneske for den sags skyld, er jo nettopp det å kunne tvile på seg selv! Skråsikkerhet kan stenge for refleksjon.

Jeg tror også at barn tåler å se sinne. Jeg tror faktisk det er viktig! Akkurat som glede og tristhet.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tror gjør en god forelder, og menneske for den sags skyld, er jo nettopp det å kunne tvile på seg selv! Skråsikkerhet kan stenge for refleksjon.

Jeg tror også at barn tåler å se sinne. Jeg tror faktisk det er viktig! Akkurat som glede og tristhet.

Barnet vårt tåler å bli snakket til. Og tåler at mamma og pappa har hete diskusjoner. Men å bli kjeftet på er ikke noe noen vinner noe på. Verken barn eller voksne. Det kommer ikke noe konstruktivt ut av at noen kjefter på deg? Det samme gjelder barn.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det her hjelper jo ikke en som allerede har fått barn og er i en desperat krevende situasjon... Dessuten, 26 år? Jeg tenkte det samme som deg, men endret mening i 30-åra, og selvom jeg syns det er krevende vil jeg gjerne ha et til.

Anonymkode: d530c...ab2

Kan ikke skjønne hvorfor folk vil seg selv vondt når de selv sier det er krevende, så vil de ha en til.... jaja

Anonymkode: ae6fc...f42

AnonymBruker
Skrevet

TS skriver at hun blir "bråere i bevegelsene" når hun er helt på felgen, ikke at hun gjør ungen sin noe vondt. Å fremstille det som om hun skader barnet er bare dumt og nedbrytende, og det finnes ingen grunnlag for å tro noe sånt basert på det hun skriver. Mest sannsynlig er det snakk om en førstegangsmamma som stiller så høye krav til seg selv at bare det å være littegrann brå og irritabel kan føles helt enormt grenseoverskridende inni henne selv. Det betyr ikke at barnet blir merket av det. Barn tåler en sliten mamma i en periode.

Jeg har også gjort masse med barnet mitt som jeg har dårlig samvittighet for. Jeg har vært for brå og irritabel, jeg har hentet for sent i barnehagen, jeg har servert grandiosa flere dager på rad. Sånt skjer når livet overvelder oss og vi ikke strekker til. Likevel har jeg et sunt, friskt og sprudlende barn som viser hver dag at han har masse tillit og nærhet til både meg og pappaen. Jeg har dårlig samvittighet fordi JEG ikke har klart å oppfylle mine krav til meg selv, ikke fordi barnet stiller sånne skyhøye krav til oss voksne for å ha det greit. 

Å innrømme at man iblant sliter med å være den mammaen man ideelt sett skulle vært, er sunt, tror jeg. Den der "jeg har aldri gjort noe galt og har aldri dårlig samvittighet"-holdningen tror jeg mest vitner om manglende selvinnsikt og refleksjonsevne. Du har garantert tråkket feil i mammarollen du også, selv om du ikke vet det. Så gi gode råd, ikke masse shaming eller krisemaksimering, sånt fører bare til at sårbare mammaer ikke tør å lufte utfordringer her inne.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, DislayName skrev:

Jeg har da aldri angrepet deg, jeg skrev jeg syns det er vanskelig å tro på at du i en periode med sannsynligvis lite søvn, mye mas og mye praktisk arbeid i tillegg til jobb aldri har vært stresset, hatt kort lunte eller vært noe annet enn eksemplarisk. Er det et angrep, altså?

Jeg har opplevd alle de sinnstemningene du ramser opp, men har ALDRI tatt det ut over barnet mitt, noensinne. Jeg er i tillegg alene med barnet og har tatt alt av våkenetter og skriking helt alene. 

Anonymkode: 8732e...cfa

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at hun blir "bråere i bevegelsene" når hun er helt på felgen, ikke at hun gjør ungen sin noe vondt. Å fremstille det som om hun skader barnet er bare dumt og nedbrytende, og det finnes ingen grunnlag for å tro noe sånt basert på det hun skriver. Mest sannsynlig er det snakk om en førstegangsmamma som stiller så høye krav til seg selv at bare det å være littegrann brå og irritabel kan føles helt enormt grenseoverskridende inni henne selv. Det betyr ikke at barnet blir merket av det. Barn tåler en sliten mamma i en periode.

Jeg har også gjort masse med barnet mitt som jeg har dårlig samvittighet for. Jeg har vært for brå og irritabel, jeg har hentet for sent i barnehagen, jeg har servert grandiosa flere dager på rad. Sånt skjer når livet overvelder oss og vi ikke strekker til. Likevel har jeg et sunt, friskt og sprudlende barn som viser hver dag at han har masse tillit og nærhet til både meg og pappaen. Jeg har dårlig samvittighet fordi JEG ikke har klart å oppfylle mine krav til meg selv, ikke fordi barnet stiller sånne skyhøye krav til oss voksne for å ha det greit. 

Å innrømme at man iblant sliter med å være den mammaen man ideelt sett skulle vært, er sunt, tror jeg. Den der "jeg har aldri gjort noe galt og har aldri dårlig samvittighet"-holdningen tror jeg mest vitner om manglende selvinnsikt og refleksjonsevne. Du har garantert tråkket feil i mammarollen du også, selv om du ikke vet det. Så gi gode råd, ikke masse shaming eller krisemaksimering, sånt fører bare til at sårbare mammaer ikke tør å lufte utfordringer her inne.  

Hun sier hun blir «hardhendt» og så sint at hun skjelver.

Å få dårlig samvittighet for å gi Grandis er en helt annen liga. 

Ts har på ingen måte blitt shamet eller fått noen svar her som disser henne. Hun har fått gode og konstruktive råd.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Okei, for å oppklare: når jeg sier jeg blir hardhendt/bråere i bevegelsene, mener jeg IKKE at jeg røsker tak i ungen og drar han etter meg eller at jeg dytter han ned i senga som det virker som at flere tror. Jeg mener helt enkelt at jeg blir litt bråere i måten jeg håndterer han som et resultat av at jeg blir frustrert. Jeg sier ikke at jeg ikke har forbedringspotensialet eller har ting å jobbe med, da hadde jeg ikke opprettet denne tråden. Men jeg driver ikke på med vold i den forstand at jeg skader ungen med vilje. 

Ellers blir jeg nysgjerrig på dette COS-kurset jeg ser flere av dere nevner. Hvordan melder jeg meg på et slikt kurs? Må det gå gjennom lege/helsestasjonen? Hva koster et sånt kurs? 

Anonymkode: a3e64...81a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror i grunnen det er ganske naturlig at man blir litt bråere/mer bestemt i bevegelsene når man skal sette en unge inn i bilen som hyler, sparker og spenner hele kroppen, kontra når du skal sette en unge inn i bilen som er helt rolig og frivillig blir med. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ts, Jeg fikk tilbud om å delta på kurs på helsestasjonen. Det var gratis. 

Anonymkode: 7c564...dc3

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror i grunnen det er ganske naturlig at man blir litt bråere/mer bestemt i bevegelsene når man skal sette en unge inn i bilen som hyler, sparker og spenner hele kroppen, kontra når du skal sette en unge inn i bilen som er helt rolig og frivillig blir med. 

Ts

Nei, det fører ingenting med seg. Jobb med temperamentet og få ned spenningen og stresset FØR du setter inn i bilen? Forklarer du ungen hva du gjør og hvorfor? Før de får særlig språk er det ofte slik at man er for dårlige på det, men husk at unger skjønner veldig mye. Vet han hvor dere skal/hva dere skal?

Anonymkode: d3ad4...118

Gjest WhisperingWind
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Okei, for å oppklare: når jeg sier jeg blir hardhendt/bråere i bevegelsene, mener jeg IKKE at jeg røsker tak i ungen og drar han etter meg eller at jeg dytter han ned i senga som det virker som at flere tror. Jeg mener helt enkelt at jeg blir litt bråere i måten jeg håndterer han som et resultat av at jeg blir frustrert. Jeg sier ikke at jeg ikke har forbedringspotensialet eller har ting å jobbe med, da hadde jeg ikke opprettet denne tråden. Men jeg driver ikke på med vold i den forstand at jeg skader ungen med vilje. 

Ellers blir jeg nysgjerrig på dette COS-kurset jeg ser flere av dere nevner. Hvordan melder jeg meg på et slikt kurs? Må det gå gjennom lege/helsestasjonen? Hva koster et sånt kurs? 

Helsestasjonen tilbyr det 😊 

De jeg kjenner som har gått på det har synes det har vært kjempenyttig. 

AnonymBruker
Skrevet

Barn gjenspeiler sine foreldre, og sånn vil det alltid være. Jeg jobber med familier, og ser det gang på gang. De barna som er ufine mot andre har minst en forelder som også er sånn. De barna som er milde, har foreldre som er milde osv.

Du sier at du selv kan føle deg ganske sint, dette føler gutten din, og gjenspeiler det. Det er alltid de voksnes ansvar å ta tak i relasjonen til barn, så her må du ta tak i deg selv, og prøve å gjøre noe helt annet enn du har gjort til nå. 

Å være konsekvent og streng er ikke det samme som å være sint, brå og å heve stemmen, man kan fint være konsekvent og mild.

COS-kurs er helt genialt, og anbefales til alle 🙂 

Anonymkode: 92ab4...da2

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av den grunn er jeg glad jeg ikke har barn. Jeg er stressfri og har tid til meg selv. 

Anonymkode: ae6fc...f42

Og poenget med dette svaret var....? 🙄

Skjønner forøvrig heller ikke hva du gjør inne på et foreldre forum når du ikke verken har eller ønsker barn.... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...