AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #21 Skrevet 2. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det værste som kan skje? Ærlig talt? Den er på mobilen, jeg merker den ikke, Ærna kan se at jeg dro på Europris og sikkert kjøpte dopapir.. Men hva er problemet? Vi bor i Norge, ikke Nord-Korea. Anonymkode: e0fab...eba Hvorfor blir statlige ansatte som politi, helsevesen og journalister nektet å laste den ned? Og hvorfor har Datatilsynet åpnet sak mot appen? Problemet er vel at svært sensitive opplysninger kan komme på avveie og bli misbrukt. På samme måte som jeg skjuler inntastingen av koden når jeg bruker bankkort, ikke gir fra meg sensitive personopplysninger til usikre nettsteder, vil jeg ikke laste ned en app som er laget i full fart, der ingen vet hvem som håndterer opplysningene, og der opplysningene lages på en server i et annet land. Nope. Anonymkode: bf9ea...4b6 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #22 Skrevet 2. mai 2020 Appen brukes også for at de skal kunne kartlegge bevegelser i befolkningen for å analysere bedre hvordan det smitter og sånn sett kan se bedre hva slags tiltak som er nyttige. Så det er fint å laste den ned uansett Anonymkode: 4035b...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #23 Skrevet 2. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor blir statlige ansatte som politi, helsevesen og journalister nektet å laste den ned? Og hvorfor har Datatilsynet åpnet sak mot appen? Problemet er vel at svært sensitive opplysninger kan komme på avveie og bli misbrukt. På samme måte som jeg skjuler inntastingen av koden når jeg bruker bankkort, ikke gir fra meg sensitive personopplysninger til usikre nettsteder, vil jeg ikke laste ned en app som er laget i full fart, der ingen vet hvem som håndterer opplysningene, og der opplysningene lages på en server i et annet land. Nope. Anonymkode: bf9ea...4b6 Jeg har forstått det sånn at politi har hemmelige oppdrag, og det er i jobbsammenheng viktig at det ikke blir registrert hvor de er, undercoveragent. (Der var det autofill som slo til, men undercoveragent virker som et passende ord.) Jeg er i helsevesenet og har lastet den ned. Journalister vet jeg ikke, men de har vel gjerne undercoveroppdrag de også. Datatilsynet har åpnet sak, mere for å undersøke og avdekke at alt går til som det skal. Jeg synes det er bra at de har åpnet sak. Jeg også skjuler inntasting av koden når jeg bruker bankkort, og gir ikke fra meg sensitive opplysninger til usikre nettsteder. Samtidig har jeg fått personnummeret mitt av staten, jeg får lønn av staten, jeg bruker Vipps, og skyss, og tilogmed Facebook. Anonymkode: 20fa9...881 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #24 Skrevet 2. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde den fungert sånn hadde det jo vært vits. Men det er altså snakk om at man må være nærmere enn 2 meter i minst 15 min før man får beskjed Anonymkode: 4035b...3b3 Hvor i all verden har du det ifra? Appen vet ikke om du er 2 meter fra personen, den registeret så langt Bluetooth signalet kan registreres - det er jo hele poenget. Bluetooth rekker normalt 20meter i en butikk. Anonymkode: e0fab...eba
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #25 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor i all verden har du det ifra? Appen vet ikke om du er 2 meter fra personen, den registeret så langt Bluetooth signalet kan registreres - det er jo hele poenget. Bluetooth rekker normalt 20meter i en butikk. Anonymkode: e0fab...eba Jeg har det fra folkehelseinstituttet..? Anonymkode: 4035b...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #26 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor i all verden har du det ifra? Appen vet ikke om du er 2 meter fra personen, den registeret så langt Bluetooth signalet kan registreres - det er jo hele poenget. Bluetooth rekker normalt 20meter i en butikk. Anonymkode: e0fab...eba «Registrering av enheter som er nære hverandre i tilstrekkelig tid til at smittefare kan oppstå skjer automatisk. Det er kontakter nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter, som defineres som nærkontakt.» Anonymkode: 4035b...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #27 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har det fra folkehelseinstituttet..? Anonymkode: 4035b...3b3 Nei det er rådet om avstanden vi skal holde, det har ingenting med appen å gjøre. Den registeret Bluetooth-kobling innendørs og kombinasjon GPS/Bluetooth utendørs Anonymkode: e0fab...eba
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #28 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: «Registrering av enheter som er nære hverandre i tilstrekkelig tid til at smittefare kan oppstå skjer automatisk. Det er kontakter nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter, som defineres som nærkontakt.» Anonymkode: 4035b...3b3 Dette er utendørs der GPS benyttes. Innendørs er det Bluetooth som rekker 20m. Anonymkode: e0fab...eba
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #29 Skrevet 2. mai 2020 De som har lastet ned appen, vil bli varslet hvis man har oppholdt seg nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter med en som er smittet. Anonymkode: 4035b...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #30 Skrevet 2. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er rådet om avstanden vi skal holde, det har ingenting med appen å gjøre. Den registeret Bluetooth-kobling innendørs og kombinasjon GPS/Bluetooth utendørs Anonymkode: e0fab...eba Nei, det er definisjon av nærkontakt til smittet og det er nærkontakter som varsles. se innlegg med sitater over her Anonymkode: 4035b...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #31 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det er definisjon av nærkontakt til smittet og det er nærkontakter som varsles. se innlegg med sitater over her Anonymkode: 4035b...3b3 Ja det stemmer som du skriv - men utendørs hvor man kan benytte GPS-sporing. Appen har ingen målband, og eneste måling den kan gjøre innendørs på butikker (hvor faren er størst for smitte er størst) er ved å fange opp Bluetooth signalene til mobilene rundt deg som alle sender signal i en radius på 10-20m. Du vil altså bli varslet om du er i butikk sammen med en smittet innenfor denne avstanden i 15 minutt. Anonymkode: e0fab...eba
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #32 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det stemmer som du skriv - men utendørs hvor man kan benytte GPS-sporing. Appen har ingen målband, og eneste måling den kan gjøre innendørs på butikker (hvor faren er størst for smitte er størst) er ved å fange opp Bluetooth signalene til mobilene rundt deg som alle sender signal i en radius på 10-20m. Du vil altså bli varslet om du er i butikk sammen med en smittet innenfor denne avstanden i 15 minutt. Anonymkode: e0fab...eba Isåfall rart de ikke opplyser folk om det-da tror jeg flere er interessert i å bruke appen. Fordi de fleste tenker vel at de har kontroll på folk de er 2 meter unna over tid Anonymkode: 4035b...3b3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #33 Skrevet 2. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det stemmer som du skriv - men utendørs hvor man kan benytte GPS-sporing. Appen har ingen målband, og eneste måling den kan gjøre innendørs på butikker (hvor faren er størst for smitte er størst) er ved å fange opp Bluetooth signalene til mobilene rundt deg som alle sender signal i en radius på 10-20m. Du vil altså bli varslet om du er i butikk sammen med en smittet innenfor denne avstanden i 15 minutt. Anonymkode: e0fab...eba Simula, som har utviklet appen, skriver dette på sine sider: «Programmet søker bare etter tilfeller av nærkontakt etter at en bruker er testet og bekreftet smittet. Den følger ikke individers bevegelser og heller ikke hvor de befinner seg. Den finner bare tilfeller der en bruker har vært mindre enn 2 meters avstand for mer enn 15 min fra en konstatert smittet bruker.» Anonymkode: 0105a...36e
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #34 Skrevet 2. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Simula, som har utviklet appen, skriver dette på sine sider: «Programmet søker bare etter tilfeller av nærkontakt etter at en bruker er testet og bekreftet smittet. Den følger ikke individers bevegelser og heller ikke hvor de befinner seg. Den finner bare tilfeller der en bruker har vært mindre enn 2 meters avstand for mer enn 15 min fra en konstatert smittet bruker.» Anonymkode: 0105a...36e Skulle gjerne sett bevis for at dei har testet dette.. Men om det stemmer vil det ikke bli sent mange SMS’er fra FHI i Norge, og filmen dei har om besøk på butikk gir ingen mening - For hvem går vel under 2 meter fra en ukjent person på handletur i mer en 15 minutt?? Det sier seg egentlig selv at enten er opplysningen feil, eller så er reklameringen misvisende. Anonymkode: e0fab...eba 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #35 Skrevet 2. mai 2020 Har ingen planer om å laste ned noen corona-app. Dersom noen ønsker å få vite alt om meg så kan de spørre Facebook. Der er løpet kjørt for min del 😂 Anonymkode: 84b57...3ad
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #36 Skrevet 2. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle gjerne sett bevis for at dei har testet dette.. Men om det stemmer vil det ikke bli sent mange SMS’er fra FHI i Norge, og filmen dei har om besøk på butikk gir ingen mening - For hvem går vel under 2 meter fra en ukjent person på handletur i mer en 15 minutt?? Det sier seg egentlig selv at enten er opplysningen feil, eller så er reklameringen misvisende. Anonymkode: e0fab...eba Ja nettopp. Jeg tror folk tenker at de har grei kontroll på hvem de er 2 meter unna over tid og sånn sett blir appen unødvendig. Hvis man skulle ønske å bruke den er det jo nettopp for å få vite hvis man har vært i butikk ellr andre mer perifere situasjoner hvor det er smitte. men igjen- ifølge fhi er man jo ikke da nærkontakt-og dermed ikke i fare for å smittes... Anonymkode: 4035b...3b3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #37 Skrevet 2. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle gjerne sett bevis for at dei har testet dette.. Men om det stemmer vil det ikke bli sent mange SMS’er fra FHI i Norge, og filmen dei har om besøk på butikk gir ingen mening - For hvem går vel under 2 meter fra en ukjent person på handletur i mer en 15 minutt?? Det sier seg egentlig selv at enten er opplysningen feil, eller så er reklameringen misvisende. Anonymkode: e0fab...eba De som liker å stalke fremmede på butikken, så med andre ord, ytterst få mennesker. 😂 Anonymkode: 0105a...36e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #38 Skrevet 2. mai 2020 Som det fremkommer her: https://helsenorge.no/smittestopp Så et det helt klart at de trolig ikke kan måle innenfor 2 meter. Se også filmen. Merk at 2 meter kun er nevnt i et spørsmål, der svarer viser at dette på ingen måte er sikkert at vil være faktisk avstand. Nærkontakt defineres som kontakt innen 2 meter i mer enn 15 minutter. Hva hvis jeg har vært nærkontakt i tidsrom under dette, eller at jeg ikke er sammenhengende i kontakt på 15 minutter? Hvilke algoritmer som skal brukes og hvordan dette blir målt i systemet er noe av det fagfolkene ønsker å teste ut i valideringsfasen med kommuner. Dette er også styrken i det norske systemet kontra det mange andre land planlegger, ettersom vi kan lære og forandre denne utregningen underveis. Anonymkode: e0fab...eba
Anbefalte innlegg