AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Hei. Jeg har et lite dilemma, og ønsker å dele litt av tankene mine i håp om å få noen gode råd. Jeg har et stort ønske om å lære mer om friluftsliv. Jeg har de siste årene fått mer og mer interesse for dette feltet, og jeg simpelthen elsker å være i fjellet, gå toppturer, ligge ute i naturen osv. Det gjør noe med meg som menneske. Per dags dato bor jeg i Oslo (flytta fra Innlandet for noen år siden for å ta utdanning), har fast jobb i skoleverket, og tjener relativt godt. Jeg har en masterutdanning i pedagogiske fag fra før av. Ettersom jeg er såpass etablert her i Oslo, med fast jobb og samboer, er det svært vanskelig for meg å skulle flytte. Men jeg kjenner at jeg begynner å bli deprimert av å bo her. Jeg lengter alltid etter å dra til fjellet og nærmere naturen. Drømmen hadde vært å tatt en bachelor i friluftsliv. Dette innebærer at jeg må flytte fra samboeren (h*n kan ikke flytte sammen med meg på grunn av jobb), og slutte i jobben min. Dette virker så fjernt for meg. I tillegg er jeg redd for at jeg er mye eldre enn de som går der ettersom jeg nærmer meg 30-årene med stormskritt. Å starte på en ny bachelor etter fem-års utdanning er også noe som gjør meg usikker. Er det noen her som har noen gode råd? Som kanskje har vært gjennom samme dilemma? Det føles litt ut som at jeg blir revet til alle kanter, og at jeg ikke vet hva jeg vil med livet mitt, noe som føles svært frustrerende og spiser opp mye energi... Anonymkode: 8f654...a3e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Det er ikke noe problem å studere når man er 30, er sikkert flere på studiet som er over 20. Men hva skal du bruke en bachelor i friluftsliv til? Du har en jobb som gjør at du kan jobbe nesten hvor som helst og ha anledning til å ta lengre turer i skog og fjell i ferier. Anonymkode: 799d4...8b1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Du trenger jo ikke ta en bachelor i friluftsliv for å lære mer om friluftsliv. Du kan jo ta forskjellige kurs gjennom JFF for eksempel og så kanskje du møter folk som kan lære deg ulike ting der om det er sånn at du føler du mangler kunnskap. Og så finnes det selvsagt evinnelig med bøker der ute du kan lese. Samboeren din kan vel alltids finne seg en annen jobb han også, så jeg ville pushet mer på om å flytte. Anonymkode: 79863...9e5 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Ville heller tatt noen kurs via DNT, blitt turleder eller noe lignende. Du er jo pedagog fra før - det kan være nyttig i en slik setting. Hadde aldri flyttet for en ba i friluftsliv.. Anonymkode: d2e70...4a0 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 Takk for svar. Grunnen til at jeg ønsker å ta utdanning innen friluftsliv er fordi jeg kunne tenke meg å jobbe med faget, pluss at man får oppleve veldig mye. Også kunne jeg tenke meg å flytte til Vestlandet, ettersom det ligger tett inntil fjellene hvor jeg trives best. Men det finnes jo mye annet man kan gjøre enn å ta bachelor, jeg har bare ikke satt meg så inn i det. Anonymkode: 8f654...a3e
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 Bachelor er helt uproblematisk å ta på din alder. Jeg hadde slitt mer med å bryte med samboer og kjæreste. Anonymkode: 64f2b...9d6 3
Thea82 Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bachelor er helt uproblematisk å ta på din alder. Jeg hadde slitt mer med å bryte med samboer og kjæreste. Anonymkode: 64f2b...9d6 Dette! Når det er sagt så er det jo fult mulig å pendle en periode (gjør det selv). Er samboeren din positiv til dine planer?
Knirke Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 Jeg tenker kanskje lærer på folkehøyskole hadde vært noe for deg? Går det an å bo vekk fra samboer for en periode og finne ut hva dere begge ønsker? Hvis dere begge vil satse på forholdet, så kan jo han/hun flytte etter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, Knirke skrev: Jeg tenker kanskje lærer på folkehøyskole hadde vært noe for deg? Går det an å bo vekk fra samboer for en periode og finne ut hva dere begge ønsker? Hvis dere begge vil satse på forholdet, så kan jo han/hun flytte etter. Dersom samboeren min hadde flyttet fra meg for å ta mer utdanning, for så å ville flytte til vestlandet etterpå, uten å ta meg med i prosessen hadde jeg aldri flyttet etter. Det er viktig at begge parter føler seg verdsatt i ett forhold. Dette må dere planlegge og bestemme i fellesskap om forholdet skal vare. 😊 Dersom forholdet ikke er viktig for deg, og du vurderer det dit hen at utdanningen er viktigere har du enten et merkelig syn på utdannelse, eller samboeren er ikke den riktig personen for deg. Jeg håper du tenker deg godt om, og finner ut hva som er viktigst for deg i livet ditt. Anonymkode: f1fea...2a6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 Jeg ville heller gått noe ned i stilling og begynt som turleder i dnt. Hva tenker du å jobbe med med en bachelor i friluftsliv? Du kan lære MENGDER av veteranene i dnt eller andre foreninger, og jeg tror du vil få mer ut av dette som en hobby 🙂 typiske friluftskobbet er vanvittig dårlig betalt. Behold jobben din med god lønn selv med en litt redusert stilling, evnt ta ulønnet ferie innimellom, og bruk midlene til å reise til fjell og friluft i andre steder av verden, det ER SÅ mye å se! Anonymkode: 8c8b3...a26 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 Det er viktig å presisere at jeg ikke har tenkt å gjøre det slutt med samboeren min. Vi har det veldig fint sammen. Jeg har snakket om at jeg ønsker å flytte, noe h*n forstår godt, men som vedkommende ikke har mulighet til siden h*n er knyttet til hovedstaden pga jobb. Jeg har derimot ikke sagt noe om at jeg ønsker å ta utdanning, ei heller at det vil skje på Vestlandet (for den som ikke skjønte det - jeg ønsker å ta friluftsliv på høgskolen på Vestlandet, derav ønsket om å flytte dit). Om dette skulle skje, så blir det isåfall at vi har et avstandsforhold. Ingen av oss ønsker å gå fra hverandre. Og det gjør dette ekstra vanskelig. Skal jeg sette livet mitt på vent fordi h*n ikke kan flytte? Jeg vet virkelig ikke. Dersom noen har andre gode tips til utdanning/kurs innen friluftsliv, tar jeg imot med dette glede. Anonymkode: 8f654...a3e
Knirke Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom samboeren min hadde flyttet fra meg for å ta mer utdanning, for så å ville flytte til vestlandet etterpå, uten å ta meg med i prosessen hadde jeg aldri flyttet etter. Det er viktig at begge parter føler seg verdsatt i ett forhold. Dette må dere planlegge og bestemme i fellesskap om forholdet skal vare. 😊 Dersom forholdet ikke er viktig for deg, og du vurderer det dit hen at utdanningen er viktigere har du enten et merkelig syn på utdannelse, eller samboeren er ikke den riktig personen for deg. Jeg håper du tenker deg godt om, og finner ut hva som er viktigst for deg i livet ditt. Anonymkode: f1fea...2a6 Jeg har en samboer som ikke kommer til å flytte fra byen vi bor i (det må i så fall et mirakel til😂). Jeg har det helt greit her, men hadde jeg kjent at jeg mistrivdes, slik jeg tror TS gjør, så hadde jeg pinadø flyttet. Romantikk er vel og bra, men det er lov til å være litt pragmatisk også. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig å presisere at jeg ikke har tenkt å gjøre det slutt med samboeren min. Vi har det veldig fint sammen. Jeg har snakket om at jeg ønsker å flytte, noe h*n forstår godt, men som vedkommende ikke har mulighet til siden h*n er knyttet til hovedstaden pga jobb. Jeg har derimot ikke sagt noe om at jeg ønsker å ta utdanning, ei heller at det vil skje på Vestlandet (for den som ikke skjønte det - jeg ønsker å ta friluftsliv på høgskolen på Vestlandet, derav ønsket om å flytte dit). Om dette skulle skje, så blir det isåfall at vi har et avstandsforhold. Ingen av oss ønsker å gå fra hverandre. Og det gjør dette ekstra vanskelig. Skal jeg sette livet mitt på vent fordi h*n ikke kan flytte? Jeg vet virkelig ikke. Dersom noen har andre gode tips til utdanning/kurs innen friluftsliv, tar jeg imot med dette glede. Anonymkode: 8f654...a3e Men hva skal du bruke bachelor i friluftsliv til? Anonymkode: 799d4...8b1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 7 minutter siden, Knirke skrev: Jeg har en samboer som ikke kommer til å flytte fra byen vi bor i (det må i så fall et mirakel til😂). Jeg har det helt greit her, men hadde jeg kjent at jeg mistrivdes, slik jeg tror TS gjør, så hadde jeg pinadø flyttet. Romantikk er vel og bra, men det er lov til å være litt pragmatisk også. Det går jo begge veier selvsagt. Man må gi og ta i ett forhold. Om en virkelig mistrives i byen, så må man jo snakke om det og finne en løsning på det. Det er ikke alltid en "vinner" og en "taper", man kan jo bli enig om ett kompromiss. Derimot om en part kun tar hensyn til seg selv, så blir det vanskelig. Det er min ærlige oppfatning. Det er så mange parforhold som går dukken, fordi ingen er villig til å ofte noe. Det koster å leve sammen, men det smaker også ganske godt. ❤️ Anonymkode: f1fea...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 Jeg lurer veldig på hvilken jobb du tror du kommer til å få med den bacheloren? Kjenner to som tok den i Sogndal, alle har tatt annen utdanning etterpå for å få jobb. Anonymkode: 02610...e6d
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 Jeg lurer også på hva den bacheloren skal bidra med? Tviler på at du får relevante jobber uten bred friluftsliverfaring utover det tre år på skole vil gi. Anonymkode: d3b48...f34
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #17 Skrevet 2. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer veldig på hvilken jobb du tror du kommer til å få med den bacheloren? Kjenner to som tok den i Sogndal, alle har tatt annen utdanning etterpå for å få jobb. Anonymkode: 02610...e6d Venninna mi også har tatt en slik utdanning. De eneste jobbtilbudene hun fikk var vikariat som gymlærer. Hun har tatt en ny bachelor. Vi er forresten ganske ofte på tur sammen, klarer ikke helt å se at hun har så mye større kompetanse på friluftsliv enn resten av gjengen... Anonymkode: 38ebf...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #18 Skrevet 2. mai 2020 https://www.dnt.no/turleder/ Anonymkode: 38ebf...7e1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #19 Skrevet 2. mai 2020 Jeg lurer også litt på hva du tenker du kan bruke denne bachelorgraden til, rent praktisk. Det er sikkert gøy mens man studerer, men vil det gi deg noen fordeler i etterkant? "Friluftsliv" er ikke noe man trenger en formell utdanning for å jobbe med, så jeg ville undersøkt andre muligheter om dette feltet er noe du ønsker å leve av. Anonymkode: 540f5...ea4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #20 Skrevet 2. mai 2020 Regner med du ikke kan studere ved siden av jobb heller.. Er vel mye aktiviteter og obligatoriske greier.. Ville heller kjøpt bøkene de bruker, og lest på egenhånd. Anonymkode: 5e6f2...486
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå