Gå til innhold

Fremtidig vaksine/medisin og tilgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tror dere i forhold til Norge der? Tror dere vi allerede nå har startet opp med å sikre avtaler slik at vi får nok medisin hvis de finner noe som funker og vaksine? Eller tror dere vi ville måtte vente i og med at vi er avhengige av utenlandske produsenter og utviklere. Tenker ikke på massevaksinasjon, men nok vaksiner/ medisin til helsepersonell og de i risikogrupper i første omgang. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cash is king.En passe stor donasjon til WHO eller de som fordeler vaksinene/medisinene sender Norge langt frem i køen.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Krantz95 skrev:

Cash is king.En passe stor donasjon til WHO eller de som fordeler vaksinene/medisinene sender Norge langt frem i køen.

Nja jeg er usikker. Det var jo det som skjedde under svineinfluensaen, og Norge sammen med mange andre land har skrevet under på en avtale som skal sikre en rettferdig fordeling for å unngå en gjentakelse. Men hva ligger i begrepet «rettferdig»? Dersom USA er førstemann ut med vaksine, kan vi bare glemme det. Tenker også på remdesivir, som et amerikansk firma produserer. Den har jo vist seg effektiv og dersom videre studier bekrefter dette, er jeg redd vi uansett ikke vil få dra nytte av det fordi den finnes i begrensede mengder.. 

Endret av Nasken
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Russisk rullett spiller jeg heldigvis ikke. 

Anonymkode: b051a...b79

Skrevet (endret)

Afrika bør være først ute, og Kina sist. Når det er sagt så gjentar historien seg etter alt og dømme. De rike landene prioriteres...

Endret av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Afrika bør være først ute, og Kina sist. Når det er sagt så gjentar historien seg etter alt og dømme. De rike landene prioriteres...

Afrika først?? Dummeste jeg har hørt...  Hvor mange mlliarder har ikke vi sendt ut av landet dit?? Vi kunne kanskje brukt endel av pengene til beredskap for pandemi her, på sykehusutstyr osv osv... 

Anonymkode: 62b3d...b21

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Krantz95 said:

Er det noe verdensamfunnet burde lært av denne krisen, så er det at man ikke bør være for avhengige av Kina og deres medsammensvorne..

Trekk heller støtten deres, som Trump gjorde når han innså hvor korrupt WHO var.

Anonymkode: 048f2...8eb

Skrevet

Og der har det skjedd, FDA har godkjent bruk av remdesivir! I tillegg har EMA (European medecine agency) startet en vurdering av remdesivir basert på studiene, blir helt sikkert godkjent i Europa også.

https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-starts-rolling-review-remdesivir-covid-19

Problemet er bare at nå får jo USA et forsprang på det lille som finnes av den medisinen, og vi kommer ikke til å få en dritt av den! Det tar 6 mnd å lage den... Hvorfor omtales ikke dette i norske medier? Hvorfor stilles det ikke spørsmål til regjeringen om de har sikret seg avtaler for å få tilgang til medisin som testes ut dersom de viser seg effektive? Tyskland har stacka opp på masse medisiner som KAN fungere slik at de kan begynne å levere ut i landet når eventuelle studier foreligger! 

Norske medier bør ha et fokus på dette, legge press på myndighetene til å være føre var når det gjelder medisiner og behandling. Tenk hvor mye vi kan spare både helsemessig og økonomisk dersom medisinsk behandling er tilgjengelig! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nasken skrev:

Og der har det skjedd, FDA har godkjent bruk av remdesivir! I tillegg har EMA (European medecine agency) startet en vurdering av remdesivir basert på studiene, blir helt sikkert godkjent i Europa også.

https://www.ema.europa.eu/en/news/ema-starts-rolling-review-remdesivir-covid-19

Problemet er bare at nå får jo USA et forsprang på det lille som finnes av den medisinen, og vi kommer ikke til å få en dritt av den! Det tar 6 mnd å lage den... Hvorfor omtales ikke dette i norske medier? Hvorfor stilles det ikke spørsmål til regjeringen om de har sikret seg avtaler for å få tilgang til medisin som testes ut dersom de viser seg effektive? Tyskland har stacka opp på masse medisiner som KAN fungere slik at de kan begynne å levere ut i landet når eventuelle studier foreligger! 

Norske medier bør ha et fokus på dette, legge press på myndighetene til å være føre var når det gjelder medisiner og behandling. Tenk hvor mye vi kan spare både helsemessig og økonomisk dersom medisinsk behandling er tilgjengelig! 

Det har jo kommet rapporter om at den ikke funker..

Anonymkode: 0ebe7...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten har vel Norge Remdesivir, og tester effekten selv

Anonymkode: 44583...472

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo kommet rapporter om at den ikke funker..

Anonymkode: 0ebe7...e99

Nei det har kommet en studie på at den ikke funket. Men det var en ufullstendig studie som ble avbrutt fordi de manglet pasienter å prøve den på. Derfor er den feilskalert og resultatene er ikke gode nok til å konkludere. På torsdag slapp NIAID en ny studie som viste at den hadde effekt. Dette var en RTC-studie, med over 1000 pasienter. Det er denne som skal vurderes av EMA. Det er flere studier underveis, og det blir spennende å se. De norske studiene viser seg også lovende, hvis jeg tolket Pål Aukrust riktig.

Remdesivir er ingen kur, som gjør deg helt frisk. Men den kan vise seg å være en viktig del av behandlingen som igjen kan minske presset på sykehusene. Som Fauci også sa- dette er viktig fordi det viser at viruset kan bremses! 
Det jeg stiller meg kritisk til, er hvor lite media faktisk nevner om dette, og hvor lite de presser myndighetene på å få vite hva som blir gjort i forhold til å sikre Norge tilgang til medisiner som kan virke OG vaksiner når de kommer. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten har vel Norge Remdesivir, og tester effekten selv

Anonymkode: 44583...472

Ja man kan ha flaks hvis man blir syk, og få remdesivir. Du har vel 33% sjanse, enten får du remdesivir, hydroksyklorokin eller placebo hvis du er med i studien.
Jeg mener myndighetene bør sørge for at vi har en del av denne medisinen klar til bruk dersom studiene gir grønt lys. Denne medisinen er mangelvare, og tar 6 mnd å produsere! Hvis ikke vi er frempå NÅ, særlig etter at USA har godkjent det, så har vi ikke sjans å få tak i det før nærmere jul! 

Endret av Nasken
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg helt feil hvis jeg sier det var en japansk medisin med samme eller tilsvarende virkestoff eller virkning som Remdesivir?

Anonymkode: 75a9e...ef5

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg helt feil hvis jeg sier det var en japansk medisin med samme eller tilsvarende virkestoff eller virkning som Remdesivir?

Anonymkode: 75a9e...ef5

Favipiravir tror jeg den heter! Det forskes på den også, og er en av medisinene som Tyskland har kjøpt inn masse av i tilfelle den viser seg å ha effekt. Tviler på at Norge har gjort det samme. Begge er antivirale midler, som antakeligvis må gis tidlig for å ha effekt. I mitt hode ville det da vært lurt å passe på å ha avtaler som sikrer Norge tilgang dersom disse vil fungere. Hvertfall nok til at de som er i risikogruppen kan få! 

• Opprett ny...