Gå til innhold

Dilemma: Jobb, inntekt og boliglån. Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg leilighet, men har måttet vente siden jeg har vært student.

I vår er jeg ferdigutdannet, og jeg har i mange år ventet på tiden vi er i nå, der jeg kan få meg fast, 100 % jobb, sånn at jeg er kvalifisert til boliglån.

Timingen er noe uheldig med covid-19. Ikke bare har jeg mistet inntekt fra alle mine deltidsjobber, men det lyses ikke ut noen faste jobber.
Og når det gjør det, vil jeg tro at konkurransen er større. Det blir bare flere og flere arbeidsledige, og mange om beinet.

Men jeg har absolutt null inntekt nå (kvalifiserer ikke til permitteringspenger), og har tenkt mye på hvilke løsninger jeg har på problemet. Men løsningene vil sannsynligvis gjøre at jeg ikke kvalifiserer til boliglån på en stund, og må enda lengre betale på en dyr leilighet jeg vil ut av.

Dette tenker jeg er en mulig løsning på det økonomiske problemet:

1) Det er lyst ut en 50 % stilling i et vikariat. Stillingen krever utdanning og relevant arbeidserfaring, noe jeg har. Så jeg tror at mine sjanser er ganske greie for å få jobben. Vikariatet gjelder til januar.

2) Ved siden av vikariatet vurderer jeg å starte en egen bedrift. Det kan ta litt tid før jeg begynner å tjene penger, som er grunnen til at jeg tenker å søke på vikariatet mens jeg holder på.

Men hva med boliglånmålet?

Dilemma 1: Siden jobben er et vikariat, vet jeg at banken ikke vil tenke på dette som inntekt. Men hva med egen bedrift? Burde jeg vente til jeg kan være ansatt et sted 100 %, og heller starte for meg selv etter at jeg har fått lånet?

Dilemma 2: Hvis jeg får denne jobben, er jeg bundet til en 50 % stilling til januar. Hvis drømmejobben plutselig dukker opp likevel, kan jeg ikke søke på den. Vikariatet er dagjobb, og kan ikke gjøres hjemmefra på kveldstid, da det blir en del kundemøter. Den kan derfor ikke kombineres med drømmejobben.

Hva ville du gjort? Jeg vil ha boliglån "asap", og burde på grunn av det vente på fulltidsjobben. MEN jeg kan ikke vente så lenge, da jeg har mistet inntekt fra deltidsjobbene.

Søknadsfristen på jobben er ved midnatt, så jeg kommer til å søke. Men må bestemme meg på forhånd om jeg bør ta den eller ikke.

Jeg trenger en god strategi! Hjelp! 😳

Anonymkode: ca5fd...546

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du bundet til stillingen til januar? Du kan da vel si opp et vikariat også?

Jeg hadde tatt den stillingen og håpet på at den kan utvides til 100 % på sikt. Eventuelt jobbet der 50% til januar og så forhåpentligvis begynne 100% et annet sted. Å sitte uten inntekt og vente på en fulltidsjobb i disse tider er en veldig dårlig idé.

Det viktigste er helt klart å skaffe seg en inntekt asap, ikke få boliglån asap

Anonymkode: 23e0d...ada

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tiden er ikke inne for å stresse med boliglån. Det viktigste er jo at du får en inntekt akkurat nå, og du er jo ikke bundet av et vikariat på 50%. Start med den jobben hvis du får den, så får du se hva som dukker opp etterhvert. 50% inntekt er bedre enn ingen inntekt, og du kan si opp når som helst hvis du får en annen jobb. Ville nok ha ventet med å starte opp egen bedrift akkurat nå, da mye er usikkert og bedrifter går konkurs for tiden. 

Anonymkode: ea2c4...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo helt feil fokus. Du må fokusere på å skaffe inntekt å leve for, ikke få boliglån fortest mulig. Du søker selvfølgelig på altl av stillinger og tar det du får, det er ikke umulig å si opp vikariat om det dukker opp en større stilling. Derimot er sjansen for at du klarer å skape en levedyktig bedrift i nedgangstider rimelig liten, så det høres ut som et tapsprosjekt.   

Anonymkode: c5ac0...ca5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke noe boliglån uten lønn uansett, så fokuset nå er jobb. Ta det du får og se hva som skjer fremover på andre fronter. Du sier ikke noe om hvilken utdanning du har tatt og hvilke muligheter du har med den. Hvor realistisk er det å starte egen bedrift? Har du forretningsplan? Hvordan skal du finansiere det? 

Start med å få deg en jobb, du.

Anonymkode: 09c00...873

Skrevet

Ta vikariatet, søk andre jobber, fortell at du ikke kan starte før januar. Hvis den nye jobben er seriøs og virkelig vil ha deg, så kan de vente til januar. Er jo ikke sikkert du får napp før oktober-november uansett, og da er januar "normal" oppsigelsestid.

AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene kommer sannsynligvis til å falle, iallefall alle andre steder enn Oslo, muligens også her. Så ville ventet litt med å stresse med å kjøpe  bolig.....

Anonymkode: 671e2...1f3

AnonymBruker
Skrevet

Ok, ser at de fleste mener at det er lurt å ta vikariatet, og si det opp når en fast jobb eventuelt dukker opp. Jeg tenkte at det var et dårlig alternativ. Vil jo være en god ansatt, og det vil koste bedriften veldig mye penger om jeg ikke har tenkt å være der ut tiden. Dessuten ønsker jeg et godt rykte :) Men det lureste er kanskje uansett å ta den, og håpe på at drømmejobben ikke trenger meg før i januar uansett, eller at jeg kan få starte med å jobbe der i redusert stilling.

På 1.5.2020 den 16.37, AnonymBruker skrev:

Ville nok ha ventet med å starte opp egen bedrift akkurat nå, da mye er usikkert og bedrifter går konkurs for tiden. 

Anonymkode: ea2c4...307

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Derimot er sjansen for at du klarer å skape en levedyktig bedrift i nedgangstider rimelig liten, så det høres ut som et tapsprosjekt.   

Anonymkode: c5ac0...ca5

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier ikke noe om hvilken utdanning du har tatt og hvilke muligheter du har med den. Hvor realistisk er det å starte egen bedrift? Har du forretningsplan? Hvordan skal du finansiere det? 

Start med å få deg en jobb, du.

Anonymkode: 09c00...873

Skjønner ikke hvordan dere kan si at bedriften er et tapsprosjekt når dere ikke en gang vet hva den er :P Har ikke akkurat tenkt å starte en butikk eller en bar.

Jeg har utdanning innen forretningsutvikling og markedsføring, så vet hva jeg driver med :) Finansieringen er ikke noe problem, og corona er ikke noe hinder for det jeg tenker å drive med. Har allerede drevet litt med dette frilans. Men det tar tid å "gjøre alt klart", så tenker at det vil ta noen måneder før jeg begynner å tjene penger, og enda litt lengre før jeg vil tjene "seriøse penger". Derfor vil ikke dette holde alene i første omgang.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ser at de fleste mener at det er lurt å ta vikariatet, og si det opp når en fast jobb eventuelt dukker opp. Jeg tenkte at det var et dårlig alternativ. Vil jo være en god ansatt, og det vil koste bedriften veldig mye penger om jeg ikke har tenkt å være der ut tiden. Dessuten ønsker jeg et godt rykte :) Men det lureste er kanskje uansett å ta den, og håpe på at drømmejobben ikke trenger meg før i januar uansett, eller at jeg kan få starte med å jobbe der i redusert stilling.

Skjønner ikke hvordan dere kan si at bedriften er et tapsprosjekt når dere ikke en gang vet hva den er :P Har ikke akkurat tenkt å starte en butikk eller en bar.

Jeg har utdanning innen forretningsutvikling og markedsføring, så vet hva jeg driver med :) Finansieringen er ikke noe problem, og corona er ikke noe hinder for det jeg tenker å drive med. Har allerede drevet litt med dette frilans. Men det tar tid å "gjøre alt klart", så tenker at det vil ta noen måneder før jeg begynner å tjene penger, og enda litt lengre før jeg vil tjene "seriøse penger". Derfor vil ikke dette holde alene i første omgang.

Absolutt lurt å ta vikariatet, og så heller si opp når/hvis du får noe annet. Det er nok også noe de fleste arbeidsgivere som lyser ut 50% vikariater vet at fort vil skje... 

Ikke sats på å starte egen bedrift nå i disse tider. Selv i en normalsituasjon sier man at det tar gjennomsnittlig tre år fra man starter en bedrift til man kan begynne å ta ut lønn... Hvis du bygger opp bedriften sakte ved siden av en fast jobb, har du et godt utgangspunkt. Så søk på det du kan, ta det du får, og så blir veien til mens du går.

Anonymkode: 9f154...3e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...