Gå til innhold

Flere som ikke vil sende en 11mnd baby i barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger litt tips og råd!

Vi får en gutt i sept 20 og barnehageoppstart er jo da i aug 21 når babyen er 11mnd. Jeg føler på det at det kanskje er litt tidlig? Er det flere som føler det samme og har utsatt oppstarten til feks etter jul eller når babyen nærmer seg 1.5 år? 

Er det mulig å få plass utenom hovedopptaket? Varierer det fra kommune til kommune hvordan reglene er? 

Jeg planlegger da ulønnet permisjon, og lurer på om man har krav på kontantstøtte når man selv velger å ikke sende babyen i bhg og utsette oppstarten?

Anonymkode: 3970c...94a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min startet når hun var nesten 10mnd. Men jeg var student, og barnehagen var på campus. Gikk og ammet henne hverdag rundt i 12 tida. Og hun sov mye i barnehagen også (minst 3timer, ofte 4-5 t). Det gikk helt greit synes jeg.

Anonymkode: bfa85...275

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har krav på plass fra september, altså vil barnet være 12 mnd. I tillegg er det som regel mulig å utsette oppstart ca 3 uker fra man får plass, enkelte private barnehager kan ha egne regler. Det varierer fra kommune til kommune hvor enkelt det er å få plass utenom hovedopptaket, så det må du sjekke der dere bor. I feks Oslo er det vanskelig. Du har krav på kontantstøtte fra 13 til 23 mnd, så lenge barnet ikke har en barnehageplass. Hvis dere feks har fått plass og bare utsetter oppstart ved å betale for plassen, får dere ikke kontantstøtte. 

Anonymkode: 954e2...88c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får en gutt i sept 20 og barnehageoppstart er jo da i aug 21 når babyen er 11mnd. Jeg føler på det at det kanskje er litt tidlig? Er det flere som føler det samme og har utsatt oppstarten til feks etter jul eller når babyen nærmer seg 1.5 år? 

Er det mulig å få plass utenom hovedopptaket? Varierer det fra kommune til kommune hvordan reglene er? 

Jeg planlegger da ulønnet permisjon, og lurer på om man har krav på kontantstøtte når man selv velger å ikke sende babyen i bhg og utsette oppstarten?

Vi hadde noe av samme situasjon med ei jente født i slutten av august. Vi fikk drøyd bhgplass til januar, slik st hun da var nesten 1,5 år. Ingen problem i vår kommune, selv om vi måtte vente en stund før vi fikk det godkjent. Bhg vil helst fylke opp med barn fra august. 

Vi fikk kontantstøtte mens tuppa var hjemme mellom september og desember, selv om jeg jobbet 60%. Krav til kontantstøtte er bare at barnet ikke er i bhg og at din tildelte plass ikje allerede har startet.

Anonymkode: 517b6...c41

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann startet i barnehage når hun var 13 mnd. Selv om det gikk helt greit (og hun i dag er en fantastisk jente på 14 år) så kjente jeg at det var for tidlig for oss. Med nr to og tre har vi utsatt barnehagestart til de har vært ca 1,5 år og det har virkelig vært godt. For nr tre fikk vi plass et par mnd før vi ønsket, da måtte vi betale for plassen, og fikk ikke kontantstøtte. 

Anonymkode: b3f65...067

AnonymBruker
Skrevet

Om du er veldig heldig kan du få plass midt i året, ellers må du takke ja til plassen og utsette starten. Personlig hadde jeg aldri sendt barnet mitt på 11 mnd i barnehage. Jeg jobber i barnehage selv og omsorgen og det pedagogiske tilbudet er veldig bra, men 11 mnd er fremdeles for lite syns jeg. Mine har vært 18 mnd (fikk plass i mars) og 23 mnd (fikk plass i august). Jeg jobbet kveld og helg, mannen jobbet dagtid. 

Anonymkode: 0c070...0a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kommer til å gjøre det samme, utsette bhgstart til ca 1,5 år. Veldig mye som skjer med utviklingen til de små på de mnd mellom 12 og 17 mnd. Stor forskjell. Føler også 12 mnd er for tidlig. Vi søker da plass fra april, og får vi ikke plass er det bare tre mnd til august igjen. Da prøver vi å ordne en dagmamma de tre mnd. Det er også noen små private barnehager som ikke alltid har fylt opp alle plasser, går an å ringe litt rundt når det nærmer seg og høre om de har ledig. Vi skal også søke kontantstøtte i perioden mellom 13 pg 17 mnd. Det er som de andre sier eneste kriteriet er at barnet ikke har barnehageplass 

Anonymkode: 666be...587

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn skal begynne i barnehage nå i august, da er han 14 måneder. Vi har gjort det sånn at han bare har 80% plass og vi blir å hente han tidlig. Jeg var også veldig usikker på å sende han i barnehagen så tidlig, men jeg tenker at det sikkert er litt bra for han når det ikke er snakk om hver dag og mange timer om gangen i starten.  Og siden han har 80% plass får vi 20% kontantstøtte 🙂

Nå vet ikke jeg om dere har mulighet til å ha en slik ordning at barnet ikke har fulltidsplass.

Anonymkode: 3cca5...34b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt barna hjemme til de var litt over 1,5 og nesten 2 år. Turnus på begge to og en deltid for å få det til å gå opp. Angrer overhodet ikke. Kommer til å gjøre det igjen dersom vi skal ha flere barn. 

Anonymkode: e2554...b03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt barna hjemme til de var litt over 1,5 og nesten 2 år. Turnus på begge to og en deltid for å få det til å gå opp. Angrer overhodet ikke. Kommer til å gjøre det igjen dersom vi skal ha flere barn. 

Vi fikk plass til begge utenom opptakene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet til 15 mnd. ved hjelp av en periode ulønnet permisjon. For oss var det topp. Vi syntes det var en fordel at datteren kunne gå og hadde begynt å snakke litt før hun startet. I tillegg var det herlig å få de ekstra månedene til å oppdage verden sammen med henne. Jeg hadde ikke hatt det noe greit med å sende henne i barnehagen ved 11 mnd., men jeg vet også at det går veldig bra for mange og mange har heller ikke noe valg. Det var en gutt på 10 mnd. som startet samtidig med vår, og vi så at han ble veldig godt ivaretatt av personalet. 

Anonymkode: 75ea8...fad

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dette er umulig å vite så tidlig, dere må nesten se an barnet. For vår del virket det helt uaktuelt, og jeg utsatte barnehageoppstart med 3 mnd, til han akkurat var fylt 1 år. Det gikk kjempebra, han trivdes fra første stund. Veldig sosial unge, så han har elsket barnehagen hele veien. Men alle barn er selvsagt ikke sånn, så dere må bare se an deres barn.

PS: i ettertid angret jeg på at vi ikke sjekket ut gradert permisjon mer nøye. Kjenner noen som har hatt ungen i bhg tre dager per uke det første året, og det har virket perfekt.

Endret av Geirfuglen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vår skal starte i bhg når hun er 17 mnd. 11 mnd er alt for tidlig synes jeg. 

Anonymkode: ef7ca...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår førstefødte startet ved 16 måneder og det var helt perfekt for oss. Tilvenningen gikk kjempefint og barnet har stortrives fra første dag. 

Vi kombinerte gradert permisjon for far med deltid og kontantstøtte for mor de fire månedene fra 12-16 mnd.

Vi kommer til å løse det samme måte for nr. 2 som er på vei.

Anonymkode: 4bb41...1ab

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du er veldig heldig kan du få plass midt i året, ellers må du takke ja til plassen og utsette starten. Personlig hadde jeg aldri sendt barnet mitt på 11 mnd i barnehage. Jeg jobber i barnehage selv og omsorgen og det pedagogiske tilbudet er veldig bra, men 11 mnd er fremdeles for lite syns jeg. Mine har vært 18 mnd (fikk plass i mars) og 23 mnd (fikk plass i august). Jeg jobbet kveld og helg, mannen jobbet dagtid. 

Anonymkode: 0c070...0a0

Ungen din er ikke «en baby på 23 måneder». Det er et barn på snart 2 år! Det er helt utrolig hvordan enkelte tviholder på babyrollen for sitt barn; «Bernt Tore er bare 304 måneder, kjenner jeg engster meg for at han skal ta vare på seg selv helt alene». Slutt å bruk «måneder» når barnet er bikket ett år. Da er barnet «1år og 2 mnd», eller «snart to år». 
TS: du kan i første omgang ha halvplass i bhg for å sikre deg plassen også kan du bestemme selv når du begynner å benytte deg av den. Selv om du har en barnehageplass er det ingen som tvinger deg til å avlevere barnet hver dag fra 07.00-15.00.  Det kan være en fordel med «myk oppstart», hvor dere sammen kan bruke god tid på tilvenning til barnehagen. 

Anonymkode: 51a6e...d55

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

11 mnd er tidlig. Så små barn forstår ikke at barnehageansatte ikke er foreldre. De får et foreldreforhold til dem. Skjønner ikke at folk frivillig bytter ut foreldrerollen sin på den måten om de kan unngå det. 

Anonymkode: 95f9e...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

11 mnd er tidlig. Så små barn forstår ikke at barnehageansatte ikke er foreldre. De får et foreldreforhold til dem. Skjønner ikke at folk frivillig bytter ut foreldrerollen sin på den måten om de kan unngå det. 

Så små barn forstår veldig godt hvem som er mamma og pappa jo, til tross for introduksjon av barnrhageansatte..🙄 

Dette kommer til å gå helt fint. Både min og min omgangskrets sin erfaring. Hvis du kan levere/hente litt senere/tidligere er jo det bra, så får dere mer tid sammen på hverdagen.

Anonymkode: c8670...504

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Så små barn forstår veldig godt hvem som er mamma og pappa jo, til tross for introduksjon av barnrhageansatte..🙄 

Dette kommer til å gå helt fint. Både min og min omgangskrets sin erfaring. Hvis du kan levere/hente litt senere/tidligere er jo det bra, så får dere mer tid sammen på hverdagen.

Anonymkode: c8670...504

Hvis et barn er mer med barnehageansatte i løpet av sin våkne tid, så skiller de ikke nevneverdig på hvem som er hovedomsorgsperson nei. Hovedomsorgsperson er den som er mest med barnet. Hvis barnet er lange dager i barnehagen, så bli det den nye normalen og siden barn er fleksible så tar de den omsorgen de får fra dem de får det fra. 

Tenk på adopterte barn da. De bytter omsorgsperson og godtar nye foreldre som nye foreldre. Fordi det nå ble noen andre som tar vare på det. Sånn blir det litt i barnehagen også. Selv om det kun er mamma og pappa som får navnene mamma og pappa, så knytter barnet seg sterkt til barnehageansatte. Og som jeg sa, hvis barnet er mer i bhg i våken tilstand enn med foreldrene så er det blitt bhg som har mest omsorg og blir hovedomsorgspersoner, ikke foreldrene. Det er jo sårt, men det er derfor det er viktig å ha i bakhodet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen din er ikke «en baby på 23 måneder». Det er et barn på snart 2 år! Det er helt utrolig hvordan enkelte tviholder på babyrollen for sitt barn; «Bernt Tore er bare 304 måneder, kjenner jeg engster meg for at han skal ta vare på seg selv helt alene». Slutt å bruk «måneder» når barnet er bikket ett år. Da er barnet «1år og 2 mnd», eller «snart to år». 
TS: du kan i første omgang ha halvplass i bhg for å sikre deg plassen også kan du bestemme selv når du begynner å benytte deg av den. Selv om du har en barnehageplass er det ingen som tvinger deg til å avlevere barnet hver dag fra 07.00-15.00.  Det kan være en fordel med «myk oppstart», hvor dere sammen kan bruke god tid på tilvenning til barnehagen. 

Anonymkode: 51a6e...d55

Det er helt vanlig å bruke måneder opp til 2 år mange steder, selv om ikke du er vant med det. 23 mnd er da ikke så vanskelig hoderegning. Jeg brukte ikke måneder før jeg selv fikk barn, men når både andre foreldre, helsestasjon og barnehagene brukte det så har vi også gjort det frem til 2 år. Det er vel ingen som har sagt man ser på snart 2 åringen som en baby for det. Fatter ikke at det kan irritere så mye. Å bruke måneder etter fylte 2 år er langt mindre vanlig, men frem til 2 år hører jeg hele tiden måneder. 

Anonymkode: 954e2...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si fra deg bhg plassen men må da søke på nytt. Da får du kontantstøtte men ikke ellers tror jeg. Forstår deg godt!Hadde gjort det samme.

Anonymkode: 4f2ce...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...