AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Hei! Jeg jobber deltid og har turnus hver fredag kl 08-16. I og med at det er helligdag var det stedet jeg jobber stengt og jeg blir satt som disponibel denne dagen fra 08-16. Jeg ventet i går i tilfelle de skulle sette meg på vakt et annet sted, men hørte ingenting så regnet med at det ikke var noe behov for meg. Våknet også i dag kl 07 i tilfelle det skulle oppstå noe, men hørte ingenting fra jobb da heller. Får melding av en veninne som lurer på om vi skal ut å gå en tur på formiddagen, og siden jeg ikke har hørt noe fra jobb sier jeg ja til dette. Etter vi har vært ute å gått ser jeg at jobben har ringt meg. De har derimot bare ringt en gang og de pleier vanligvis å sende melding i tillegg hvis det er noe viktig. Lurer litt på hvilken regler som gjelder når man står som disponibel? Er det sånn at jeg ikke kan gjøre noe denne dagen jeg står disponibel? Eller har jeg fortsatt krav på å vite om jeg skal jobbe et visst antall timer før vakten starter? Ble veldig usikker og nysgjerrig. Anonymkode: 1c636...60a
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Det betyr vel bare at du i utgangspunktet er ledig til å jobbe den dagen. At du sier ja til å bli oppringt ved behov. Det betyr ikke at du må ta vakten hvis du blir ringt eller ikke kan legge andre planer. Så vidt jeg vet er det ingen regler for dette, det er er en greie som bestemmes på hver enkelt arbeidsplass så de slipper å ringe rundt til alle ansatte for å finne en vikar Anonymkode: 7fef6...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Det komme jo an på forventningen. Om det er frivillig disponibel spiller det liten rolle, for da kan du jo svare at du er opptatt hvis de ringer eller komme hvis du kan/ønsker. Om det er forventet at du stiller så er man bakvakt, og da skal man kompenseres for det. Fagforeningen bør vite mer om hvilke bakvaktordninger som gjelder for dere. Anonymkode: 70e88...e2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå