Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tillat i Norge å bruke sæddonor? Noen som kan dele erfaringer ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adopter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er vel for par. Er ikke sikkert. Men du kan fint ordne det privat. 

Anonymkode: 07968...cd2

Skrevet

Hvem kan nekte deg å ha "sex" med en mann? 

Donor trenger jo nødvendigvis ikke gå igjennom helsevesnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Donorsperm er ikke et tilbud man har i Norge. Da må man til utlandet. Par som sliter med å bli foreldre, kan få støttet prøverørsbefruktning i Norge. Tror det er inntil tre innsett, litt usikker på antallet. Som enslig får man ikke støttet slikt i Norge. 

Anonymkode: f2190...bd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe det på nett og få det tilsendt. Det er fullt lovlig å gjøre. Det er bare at staten ikke hjelper enslige med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, strynejenta skrev:

Adopter

Var ikke det ts lurte på.

Danmark er en god løsning.

Anonymkode: 23427...69a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Donorsperm er ikke et tilbud man har i Norge. Da må man til utlandet. Par som sliter med å bli foreldre, kan få støttet prøverørsbefruktning i Norge. Tror det er inntil tre innsett, litt usikker på antallet. Som enslig får man ikke støttet slikt i Norge. 

Dette er feil. Par (også lesbiske) kan få tilbud om donorsperm, jeg kjenner selv lesbiske par som har gjort dette på offentlig sykehus i Norge. Men etterspørselen er stor, det mangler donorer, og single får ikke behandling. 

Anonymkode: be6d0...3eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, annelis skrev:

Er det tillat i Norge å bruke sæddonor? Noen som kan dele erfaringer ?

Nei, ikke når du er enslig.

Anonymkode: 11ea9...de7

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Par (også lesbiske) kan få tilbud om donorsperm, jeg kjenner selv lesbiske par som har gjort dette på offentlig sykehus i Norge. Men etterspørselen er stor, det mangler donorer, og single får ikke behandling. 

Hm, dette visste jeg ikke 🤔 Da får jeg beklage feilinformasjon. Jeg trodde ikke dette var godkjent i Norge i det hele tatt, men da er det altså kun enslige de ikke gir lov til å bruke donorsperm da. Det var spesielt. 🤨

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det vi har sagt i tråden, at par kan få. Et par i denne sammenheng er at minst en i paret kan bli gravid. 

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, strynejenta said:

Adopter

Tror du det er lett så tro deg om. Det er mye lettere å føde selv

Skrevet
10 hours ago, Hr. Aktiv said:

Hvem kan nekte deg å ha "sex" med en mann? 

Donor trenger jo nødvendigvis ikke gå igjennom helsevesnet. 

Skal jeg plukke en mann på gata og be han lage barn på meg? 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan kjøpe det på nett og få det tilsendt. Det er fullt lovlig å gjøre. Det er bare at staten ikke hjelper enslige med det.

Hvordan heter klinikken? 

Skrevet
8 minutter siden, annelis skrev:

Skal jeg plukke en mann på gata og be han lage barn på meg? 

Jeg sier ikke du skal gjøre det, men jeg vet det har blitt brukt en del ganger ja. Ikke rett fra gata akkurat, men...

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg sjekket gjør ikke Danmark dette lengre nå. Nå må man på klinikk for å få den spermtypen som kan settes i skjeden, sånn at det er bare den typen som kan settes direkte inn i livmor som sendes, og da må man uansett på klinikk der man bor, og her i Norge har de vel uansett ikke lov å gjøre det på folk som ikke er i forhold (noe som i og for seg er totalt idiotisk) så da er man like langt. Uansett koster det ikke alt for mye å dra til Danmark for å gjøre det.

Anonymkode: 3ede1...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En enslig bekjent (dame) ønsket seg virkelig barn. Der ønsket en god venn å være donor. De drog til en klinikk i Norge og fikk inseminasjon. Norske klinikker kan ikke kreve samboerskap / at dere er kjærester. 

De skrev selvsagt kontrakt om hvordan forhold mellom barn og biologisk far skulle være / ikke være.

Anonymkode: 37256...a77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mange rare svar her. Svarer folk virkelig bare i vei på ting de ikke aner noe om? 

Det er tillatt med sæddonor for par i Norge, men ikke egg. Det er i utgangspunktet ikke noe problem med tilgang på sæd, men i Norge er det nå obligatorisk med åpen donasjon, altså at barnet kan få informasjon om sin donor ved 18 år. 

Går man privat som par i Norge kan man få befruktning så fort man selv er klar. Og man kan velge å reservere ekstra strå med sæd fra samme donor hvis man ønsker flere barn med samme mann. 

Anonymkode: 67e24...c2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sist jeg sjekket gjør ikke Danmark dette lengre nå. Nå må man på klinikk for å få den spermtypen som kan settes i skjeden, sånn at det er bare den typen som kan settes direkte inn i livmor som sendes, og da må man uansett på klinikk der man bor, og her i Norge har de vel uansett ikke lov å gjøre det på folk som ikke er i forhold (noe som i og for seg er totalt idiotisk) så da er man like langt. Uansett koster det ikke alt for mye å dra til Danmark for å gjøre det.

Ja, det stemmer nok. Det var ihvertfall en mulighet før. Sant nok, er ikke så dyrt å få gjort det i Danmark.

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye koster det sånn ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...