AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Har fått den diagnosen mange år siden, var på utredning og sånt, men er det en personlighetsforstyrrelse? Eller hva er det, har lest en del.. men er ikke helt sikker Anonymkode: 6d435...b8d
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Det er ikke lenger kategorisert som en personlighetsforstyrrelse. Men før het jo det som i dag heter dissosiativ identitetsforstyrrelse for "multippel personlighetsforstyrrelse". Jeg har diagnosen kompleks dissosiativ lidelse. Anbefaler deg boka tilbake til nåtid eller traumerelatert dissosiasjon. veldig gode bøker som beskriver hva lidelsen innebærer på en veldig forståelig og god måte. Anonymkode: 37ac1...3b6 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 ps: siden du har en dissosiasjonsdiagnose - har du ikke fått noe informasjon/behandling? Anonymkode: 37ac1...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Nei, det er ikke en personlighetsforsyrrelse. Men hva du feiler, er umulig å vite uten å vite din eksakte diagnose. Dissosiativ lidelse er nemlig et overbegrep på samme måte som hjertelidelse, bruddskade eller spiseforstyrrelse og sier i grunnen ganske lite om symptomer,funksjonsnivå, behandlingsmuligheter eller prognose. Anonymkode: 27727...091
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ps: siden du har en dissosiasjonsdiagnose - har du ikke fått noe informasjon/behandling? Anonymkode: 37ac1...3b6 Joo, jeg får behandling og etterhvert skal jeg til et sted som heter BET for å få mer hjelp:) Anonymkode: 6d435...b8d
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke en personlighetsforsyrrelse. Men hva du feiler, er umulig å vite uten å vite din eksakte diagnose. Dissosiativ lidelse er nemlig et overbegrep på samme måte som hjertelidelse, bruddskade eller spiseforstyrrelse og sier i grunnen ganske lite om symptomer,funksjonsnivå, behandlingsmuligheter eller prognose. Anonymkode: 27727...091 Jeg er ikke sikker, har ikke spurt så mye om det til psykologen. Anonymkode: 6d435...b8d
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lenger kategorisert som en personlighetsforstyrrelse. Men før het jo det som i dag heter dissosiativ identitetsforstyrrelse for "multippel personlighetsforstyrrelse". Jeg har diagnosen kompleks dissosiativ lidelse. Anbefaler deg boka tilbake til nåtid eller traumerelatert dissosiasjon. veldig gode bøker som beskriver hva lidelsen innebærer på en veldig forståelig og god måte. Anonymkode: 37ac1...3b6 Dissosiativ identitetsforstyrrelse er ikke det samme som dissosiativ lidelse. Dissosiativ lidelse er en overkategori mens dissosiativ identitetsforstyrrelse er en av mange diagnoser overkategorien dissosiativ lidelse rommer. Det blir som frukt og klementiner. Klementiner er frukt, mens frukt bare av og til er klementiner og i de aller fleste tilfeller noe helt annet som for eksempel epler, pærer, ananas eller vannmelon. Dissosiativ identitetsforstyrrelse har forøvrig aldri vært kategorisert som en personlighetsforstyrrelse, selv ikke den gangen det het multippel personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 27727...091 3
Silva Pluvialis Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lenger kategorisert som en personlighetsforstyrrelse. Men før het jo det som i dag heter dissosiativ identitetsforstyrrelse for "multippel personlighetsforstyrrelse". Jeg har diagnosen kompleks dissosiativ lidelse. Anbefaler deg boka tilbake til nåtid eller traumerelatert dissosiasjon. veldig gode bøker som beskriver hva lidelsen innebærer på en veldig forståelig og god måte. Anonymkode: 37ac1...3b6 Hva er kompleks dissosiativ lidelse? Er det det samme som dissosiativ identitetsforstyrrelse?
Sunnys Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 Kjenner ei som har dissosiativ lidelse. Hun ble utsatt for traumer i barndommen. Hun sier at hun har to deler inni seg. Den voksne som hun er i dag, og det barnet hun var da det skjedde. Hun har en liten jente inni seg. Hun har jobbet som intensiv sykepleier hele livet og har flotte barn. I voksen alder kom hele fortiden og innhentet henne. Hun har vært på mye behandling og innleggelser. Vet ikke helt hva de gjør der, men hun er blitt bedre
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2020 #10 Skrevet 2. mai 2020 3 timer siden, Gorilla skrev: Hva er kompleks dissosiativ lidelse? Er det det samme som dissosiativ identitetsforstyrrelse? Jeg vet ikke, det er vel ikke egentlig noen diagnose som heter det spesifikt. Antar det betyr at man har komponenter fra flere ulike dissosiative lidelser og at man ikke passer inn i en enkelt kategori, men det er egentlig bare synsing fra min side. Det er ikke (eller burde i hvert fall ikke) være dissosiativ identitetsforstyrrelse som menes, for da burde jo det vært satt som diagnose. Men jeg vet også at en del behandlere velger å sette diagnosen C-PTSD (kompleks PTSD) istedenfor dissosiativ identitetsforstyrrelse selv når de mener at pasienten har det sistnevnte, så hvem vet hva behandlere gjør alltid... Anonymkode: 27727...091
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #12 Skrevet 3. mai 2020 På 2.5.2020 den 2.02, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, det er vel ikke egentlig noen diagnose som heter det spesifikt. Antar det betyr at man har komponenter fra flere ulike dissosiative lidelser og at man ikke passer inn i en enkelt kategori, men det er egentlig bare synsing fra min side. Det er ikke (eller burde i hvert fall ikke) være dissosiativ identitetsforstyrrelse som menes, for da burde jo det vært satt som diagnose. Men jeg vet også at en del behandlere velger å sette diagnosen C-PTSD (kompleks PTSD) istedenfor dissosiativ identitetsforstyrrelse selv når de mener at pasienten har det sistnevnte, så hvem vet hva behandlere gjør alltid... Anonymkode: 27727...091 Ja, det stemmer det du skriver (jeg som har kompleks dissosiativ lidelse). Jeg har også diagnosen kompleks ptsd. Skal utredes på ny fordi psykologen min tror jeg kan ha DID. Anonymkode: 37ac1...3b6
Silva Pluvialis Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.5.2020 den 2.02): Jeg vet ikke, det er vel ikke egentlig noen diagnose som heter det spesifikt. Antar det betyr at man har komponenter fra flere ulike dissosiative lidelser og at man ikke passer inn i en enkelt kategori, men det er egentlig bare synsing fra min side. Det er ikke (eller burde i hvert fall ikke) være dissosiativ identitetsforstyrrelse som menes, for da burde jo det vært satt som diagnose. Men jeg vet også at en del behandlere velger å sette diagnosen C-PTSD (kompleks PTSD) istedenfor dissosiativ identitetsforstyrrelse selv når de mener at pasienten har det sistnevnte, så hvem vet hva behandlere gjør alltid... Anonymkode: 27727...091 Kompleks ptsd og dissosiativ lidelse er forskjellige diagnoser, men en del har begge samtidig. AnonymBruker skrev (På 3.5.2020 den 15.38): Ja, det stemmer det du skriver (jeg som har kompleks dissosiativ lidelse). Jeg har også diagnosen kompleks ptsd. Skal utredes på ny fordi psykologen min tror jeg kan ha DID. Anonymkode: 37ac1...3b6 Vet du hva som skiller kompleks dissosiativ lidelse fra DID? Det er så lite informasjon å finne om dette på nettet, og jeg ønsker gjerne å lære mer om temaet. Jeg vet en del om DID (utifra filmer jeg har sett, kan anbefale «sybil» for de som ønsker å lære mer, men den kan også være triggende, så om man lett trigges av ytre stimuli så er det ikke anbefalt å se den), men jeg er usikker på hva som kjennetegner kompleks dissosiativ lidelse. Endret 6. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2020 #14 Skrevet 3. mai 2020 På 1.5.2020 den 13.48, AnonymBruker skrev: Joo, jeg får behandling og etterhvert skal jeg til et sted som heter BET for å få mer hjelp:) Anonymkode: 6d435...b8d Vær forsiktig, bet har ødelagt folks liv. Anonymkode: 05ff4...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå