AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 Har en del grønne planter jeg skaffe meg ved juletider. Når er det på tide å plante om i en større potte? Noen av dem har røtter som vokser ut under potta. Anonymkode: ef65c...454
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Jeg potter bare om dersom røttene har det synlig trangt. Men hvis du trenger å potte om fordi de står i veldig små potter, så er rette tiden å gjøre det nå. Daglengden øker og øker nå, det kjenner plantene og forbereder seg på vekstsesong. Da vil røttene også vokse og trenger bedre plass. Anonymkode: 37de0...586
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg potter bare om dersom røttene har det synlig trangt. Men hvis du trenger å potte om fordi de står i veldig små potter, så er rette tiden å gjøre det nå. Daglengden øker og øker nå, det kjenner plantene og forbereder seg på vekstsesong. Da vil røttene også vokse og trenger bedre plass. Anonymkode: 37de0...586 Takk. Jeg synes noen plantene mine har vokst helt enormt nå, men det er jo vår og sol. Men det betyr at selv om det stikker røtter ut under, så må de ikke nødvendigvis pottes om? Har du forresten i lecakuler nederst når du potter om? Anonymkode: ef65c...454
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 Plantene vil nok bli fornøyd for å få rote seg ned i en større potte når røttene nå har vokst ut av den gamle, så det kan ikke skade. Jeg bruker ikke leca, med mindre det er en veldig stor potte. Bruker bare lecakuler på utepottene. Men jeg legger som regel en skive grønn oasis i bunn av potteskjuleren, så står ikke plastpotta og røttene direkte i vann og kan råtne. Da suger de til seg det de trenger og det er lettere å se når det trengs å vannes. Anonymkode: 37de0...586
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plantene vil nok bli fornøyd for å få rote seg ned i en større potte når røttene nå har vokst ut av den gamle, så det kan ikke skade. Jeg bruker ikke leca, med mindre det er en veldig stor potte. Bruker bare lecakuler på utepottene. Men jeg legger som regel en skive grønn oasis i bunn av potteskjuleren, så står ikke plastpotta og røttene direkte i vann og kan råtne. Da suger de til seg det de trenger og det er lettere å se når det trengs å vannes. Anonymkode: 37de0...586 Den ene (monstera) har jeg bare hatt fire uker, men den har fått så mange røtter under og tre nye blader siden den kom i hus. 😮 Det med oasis var et godt tips, det hadde jeg aldri tenkt på selv. Anonymkode: ef65c...454
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den ene (monstera) har jeg bare hatt fire uker, men den har fått så mange røtter under og tre nye blader siden den kom i hus. 😮 Det med oasis var et godt tips, det hadde jeg aldri tenkt på selv. Anonymkode: ef65c...454 Det høres som Monstera'en kunne ha godt av litt større potte. Men ikke for stor, for da er det fort gjort at den blir stående med for våt jord. Den foretrekker å tørke litt mellom vanningene. Anonymkode: 219ef...644 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå