AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #1 Skrevet 1. mai 2020 110 kg, snart 40, aldri prøvd å gå ned i vekt før. Veit, helt sykt, men nok om det. Men nå har jeg holdt på en uke 😂 Ser nada på vekta og på klærne, men formen er bedre, og derfor er jeg motivert som aldr før! Pluss at det er jo SÅ mange kule klær jeg vil passe inn i før jeg blir gammel og grå. Jeg trener minimalt, går kun rask tur 1-2 ganger i uken. Jeg har funnet ut at det beste for meg er lavkalori, bruker Lifesum og har lagt meg på 1300 kalorier om dagen. Høres lite ut, men det går innmari fint, er ikke sulten og har mer energi enn noen gang. Har kuttet sukker og spiser lite karb, men ikke lavkarbo. Det vet jeg at ikke hadde passet meg i lengden, syns det er mye enklere med lite kalorier. En vanlig dag ser ca sånn ut: Frokost: 4 ss cottage cheese, 1/2 eple, 5 nøtter lunsj: Desiree Andersen sine proteinrundstykker med pålegg Mellommåltid: en frukt/yoghurt middag : 150 gram fugl/fisk med grønnsaker Har helt mistet søtsuget på kvelden! Men mitt spørsmål er altså; er dette garantert å gi resultater? Når kan jeg i tilfelle merke noe? Kan, i verste fall, blodsukkeret mitt være så ødelagt at jeg er nødt til å legge meg på lavkarbo/ keto for at jeg skal få til dette? Jeg vil jo ha en livsstil jeg kan leve med, uten å tenke så mye, og det tror jeg ikke jeg får til med lavkarbo 😑 Anonymkode: 1db93...af3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #2 Skrevet 1. mai 2020 Du kommer til å gå ned i vekt, ja. Og jeg vil tro du kommer til å se resultater ganske raskt. Noen ord om kaloriinntaket ditt: Siden du veier 110 kg tror jeg fint du kan øke kaloriinntaket noe, og fremdeles være i underskudd. Jeg frykter for at du kommer til å bli slapp og "vissen" hvis du skal ligge på 1300 så lenge, og da er det større sjanse for at du ryker på en smell. En annen ting er at moderatorene i dette forumet har en regel på at du ikke har lov å omtale dietter på mindre enn 1500 kalorier. Så dette innlegget kommer til å bli fjernet 🤦♀️ Jeg synes det er en irriterende regel. Jeg er liten og har en hvileforbrenning på 1600 kalorier, så det sier seg selv at jeg må i et visst underskudd for å gå ned i vekt. Lykke til med vektnedgangen:) Anonymkode: afadd...b92 4
LatersBaby Skrevet 1. mai 2020 #3 Skrevet 1. mai 2020 Husker du å registrere absolutt alt i lifesum? Olje, smør, drikke osv. Er lett å glemme det. Synes det er rart at du ikke har gått ned noe på en uke på bare 1300 kcal.. Teller kcal selv, jeg trenger bare miste 5-6 vinterkg, og registrerer absolutt alt jeg spiser. Har gått ned 3 kg på 2 uker. Men om formen blir bedre og du føler deg bra er det super motivasjon i seg selv. Er vanskelig når man aldri har forsøkt før, og det blir litt prøving og feiling, men er sikker på at du skal klare det og snart vil se resultater på vekta også 😊 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #4 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kommer til å gå ned i vekt, ja. Og jeg vil tro du kommer til å se resultater ganske raskt. Noen ord om kaloriinntaket ditt: Siden du veier 110 kg tror jeg fint du kan øke kaloriinntaket noe, og fremdeles være i underskudd. Jeg frykter for at du kommer til å bli slapp og "vissen" hvis du skal ligge på 1300 så lenge, og da er det større sjanse for at du ryker på en smell. En annen ting er at moderatorene i dette forumet har en regel på at du ikke har lov å omtale dietter på mindre enn 1500 kalorier. Så dette innlegget kommer til å bli fjernet 🤦♀️ Jeg synes det er en irriterende regel. Jeg er liten og har en hvileforbrenning på 1600 kalorier, så det sier seg selv at jeg må i et visst underskudd for å gå ned i vekt. Lykke til med vektnedgangen:) Anonymkode: afadd...b92 Ånei, så dumt, det visste jeg ikke 😬 Ikke får jeg endret det heller. Kan jo alltids legge meg på 1500 hvis det og gir gode resultater 😊 1300 fikk jeg via en kalkulator på iform (tror jeg ...) Men tusen takk for svar - smører meg med tålmodighet 🤓 Anonymkode: 1db93...af3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #5 Skrevet 1. mai 2020 1 time siden, LatersBaby skrev: Husker du å registrere absolutt alt i lifesum? Olje, smør, drikke osv. Er lett å glemme det. Synes det er rart at du ikke har gått ned noe på en uke på bare 1300 kcal.. Teller kcal selv, jeg trenger bare miste 5-6 vinterkg, og registrerer absolutt alt jeg spiser. Har gått ned 3 kg på 2 uker. Men om formen blir bedre og du føler deg bra er det super motivasjon i seg selv. Er vanskelig når man aldri har forsøkt før, og det blir litt prøving og feiling, men er sikker på at du skal klare det og snart vil se resultater på vekta også 😊 Ja, absolutt alt! Drikker bare vann (Fun saft) og damper eller ovnssteker mat. Nettopp derfor jeg syns det er rart at jeg ikke merker noe enda. Tenk om jeg har vært sånn så lenge at alt har låst seg 😳😱😂 Anonymkode: 1db93...af3
LatersBaby Skrevet 1. mai 2020 #6 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, absolutt alt! Drikker bare vann (Fun saft) og damper eller ovnssteker mat. Nettopp derfor jeg syns det er rart at jeg ikke merker noe enda. Tenk om jeg har vært sånn så lenge at alt har låst seg 😳😱😂 Anonymkode: 1db93...af3 Nå lo jeg faktisk, det har nok ikke låst seg 😂 Bare fortsett hva du gjør, så lover jeg at det blir resultater av det 👏 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #7 Skrevet 1. mai 2020 Av slankeerfaring ville jeg prøvd å gå tur på en halvtime hver dag, hvis du klarer (og så raskt du kan). Det kommer til å booste vektnedgangen, garantert💪😊 Anonymkode: 97c2d...294 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #8 Skrevet 1. mai 2020 Du kan nok ikke gjøre opp status på en uke, verken for vekta, appetiten eller formen. 1300 kalorier er det ingen hensikt å legge seg på, du er garantert kjapp nedgang med 1500 - så lenge du faktisk bare spiser 1500. Vær nøye sånn at du ikke lurer deg selv. En elektronisk matvekt og grundig lesing av etiketter er et must hvis du skal telle kalorier. Du kan til gjengjeld spise hva du vil, og det er egentlig et viktig grep siden opplegget ditt må fungere over tid. Du vil gå ned en kilo per uke nå i begynnelsen, hvis du har tilstrekkelig kaloriunderskudd. Du vil kanskje ikke se det på vekta hver uke, men hvis du har kaloriunderskudd, går du ned. Blodsukkeret ditt er ikke ødelagt, ingenting har låst seg. Når det er sagt, kan det være noe med enten badevekta di, eller hvordan du bruker den. Bruk helst en eletronisk vekt, men unngå slike hypermoderne som ikke viser oppdatert vekt før du har oppnådd en viss opp- eller nedgang. Vei deg på samme tid på døgnet hver gang, og med samme (mengde) klær. Still vekta på et fast underlag. Stå på den to ganger etter hverandre og kontroller at det er samme avlesning begge gangene. Anonymkode: 3fb68...b66 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 Det som fungerer for meg er: - Gå raske turer (30-60 min) flere ganger i uken, aller helst hver dag - Legger alt jeg spiser inn i appen, gjerne før jeg spiser det så jeg kan vurdere om det er verdt det. - Kan ikke spise mer enn 1500 kalorier daglig for å gå ned i vekt, så om jeg skeier ut en dag må jeg regne det inn i kaloriregnskapet for de neste dagene. Dette gir meg et vekttap mellom 0,5 og 1 kg i uka. Det er viktig å være nøye med loggingen av mat da alt skal med på grammet. Ser bra ut det du spiser, jeg hadde kanskje droppet nøttene da de er veldig kaloritette. Hvordan er rundstykkene vs vanlig knekkebrød? Av yoghurt spiser jeg helst skyr, topper den med en skje granola og tørket frukt. Anonymkode: 9d2b7...456 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som fungerer for meg er: - Gå raske turer (30-60 min) flere ganger i uken, aller helst hver dag - Legger alt jeg spiser inn i appen, gjerne før jeg spiser det så jeg kan vurdere om det er verdt det. - Kan ikke spise mer enn 1500 kalorier daglig for å gå ned i vekt, så om jeg skeier ut en dag må jeg regne det inn i kaloriregnskapet for de neste dagene. Dette gir meg et vekttap mellom 0,5 og 1 kg i uka. Det er viktig å være nøye med loggingen av mat da alt skal med på grammet. Ser bra ut det du spiser, jeg hadde kanskje droppet nøttene da de er veldig kaloritette. Hvordan er rundstykkene vs vanlig knekkebrød? Av yoghurt spiser jeg helst skyr, topper den med en skje granola og tørket frukt. Anonymkode: 9d2b7...456 Takk for tips 👍 Jeg blir romlete i magen og føler sug med knekkebrød. Dessverre. Rundstykkene består av proteinmel, egg og cottagecheese, spiser 100g til lunsj, tilsvarende 205 kalorier Nøttenr putter jeg inn i menyen fordi jeg ser at det blir litt få kalorier og lite fett uten de - er ikke det (litt) riktig tenkt? 😬🤞🏻 Anonymkode: 1db93...af3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #11 Skrevet 1. mai 2020 Jeg må spørre om en ting til 😆 Hvis jeg en dag har skikkelig lyst på ostepop, og velger å fylle hele kaloribehovet med det. Altså, det var satt på spissen 😑 Hvis jeg har 300 kalorier igjen når klokka er 18. Og ikke er sulten. Er det da innafor å ta ut siste rest i sjokolade eller rødvin eller ostepop 😂 Så lenge jeg ikke går over 1500? Eller ødelegger jeg forbrenningen med et skyhøyt blodsukker? Har liksom lest at grunnen (en viktig en hvertfall) til at man blir tykk, er fordi man spiser for mye sukker/karbo slik at kroppen hele tiden må pumpe ut insulin. Insulin lagrer fett ... Anonymkode: 1db93...af3
Pierre Gynt Skrevet 1. mai 2020 #12 Skrevet 1. mai 2020 Kvinners har naturlig vektvariasjon ut ifra syklusen, så én uke er for lite til å slå fast noe som helst. Men det er bra at du veier deg ofte, for det er viktig informasjon når du skal vurdere om du skal foreta noen endringer i aktivitet eller matinntak. Bare ikke bli for opphengt i tallet - bare fortsett med det du gjør, i et par uker til, så ser du nok endringer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #13 Skrevet 1. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips 👍 Jeg blir romlete i magen og føler sug med knekkebrød. Dessverre. Rundstykkene består av proteinmel, egg og cottagecheese, spiser 100g til lunsj, tilsvarende 205 kalorier Nøttenr putter jeg inn i menyen fordi jeg ser at det blir litt få kalorier og lite fett uten de - er ikke det (litt) riktig tenkt? 😬🤞🏻 Anonymkode: 1db93...af3 Ikke spis knekkebrød hvis knekkebrød ikke fungerer for deg. Spis nøtter hvis du liker nøtter. Du kan sette sammen menyen akkurat slik du vil for å få i deg de næringsstoffene du trenger. Det overordnede målet med slanking er å få i seg færre kalorier, ikke flere. Anonymkode: 3fb68...b66
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #14 Skrevet 1. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips 👍 Jeg blir romlete i magen og føler sug med knekkebrød. Dessverre. Rundstykkene består av proteinmel, egg og cottagecheese, spiser 100g til lunsj, tilsvarende 205 kalorier Nøttenr putter jeg inn i menyen fordi jeg ser at det blir litt få kalorier og lite fett uten de - er ikke det (litt) riktig tenkt? 😬🤞🏻 Anonymkode: 1db93...af3 Ja, da hadde jeg kanskje vurdert avokado. Men om du føler du klarer deg på mindre kalorier enn budsjettet ditt tillater så ser jeg ingen grunn til å legge de ved bare fordi om (så fremt du ikke elsker nøtter da og det er din guilty pleasure hehe). Anonymkode: 9d2b7...456
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #15 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må spørre om en ting til 😆 Hvis jeg en dag har skikkelig lyst på ostepop, og velger å fylle hele kaloribehovet med det. Altså, det var satt på spissen 😑 Hvis jeg har 300 kalorier igjen når klokka er 18. Og ikke er sulten. Er det da innafor å ta ut siste rest i sjokolade eller rødvin eller ostepop 😂 Så lenge jeg ikke går over 1500? Eller ødelegger jeg forbrenningen med et skyhøyt blodsukker? Har liksom lest at grunnen (en viktig en hvertfall) til at man blir tykk, er fordi man spiser for mye sukker/karbo slik at kroppen hele tiden må pumpe ut insulin. Insulin lagrer fett ... Anonymkode: 1db93...af3 Du ødelegger ikke forbrenningen, men ostepop, sjokolade og rødvin er så kaloritett at du ikke kan innta så mye før du går over kalorimålet ditt, og du bør egentlig prioritere mat høyt når du har et redusert kaloribudsjett. Den eneste grunnen til at man blir tjukk, er at man over tid har inntatt flere kalorier enn man har forbrent. Anonymkode: 3fb68...b66 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #16 Skrevet 1. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må spørre om en ting til 😆 Hvis jeg en dag har skikkelig lyst på ostepop, og velger å fylle hele kaloribehovet med det. Altså, det var satt på spissen 😑 Hvis jeg har 300 kalorier igjen når klokka er 18. Og ikke er sulten. Er det da innafor å ta ut siste rest i sjokolade eller rødvin eller ostepop 😂 Så lenge jeg ikke går over 1500? Eller ødelegger jeg forbrenningen med et skyhøyt blodsukker? Har liksom lest at grunnen (en viktig en hvertfall) til at man blir tykk, er fordi man spiser for mye sukker/karbo slik at kroppen hele tiden må pumpe ut insulin. Insulin lagrer fett ... Anonymkode: 1db93...af3 Et kaloribusjett er som et regnskapsbudsjett, begge handler om å ikke gå over. Spiser du for mye går du ikke ned i vekt, bruker du for mye penger så klarer du ikke å spare penger. Nøkkelen er å ikke spise mer enn det du skal hver dag. Om du ikke spiser hele dagsbehovet så ha heller de kaloriene tilgode en annen dag du skeier ut enn å spise noe bare for å fylle dagens kvote. Såfremt du ikke er sulten da selvfølgelig. Anonymkode: 9d2b7...456
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #17 Skrevet 1. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et kaloribusjett er som et regnskapsbudsjett, begge handler om å ikke gå over. Spiser du for mye går du ikke ned i vekt, bruker du for mye penger så klarer du ikke å spare penger. Nøkkelen er å ikke spise mer enn det du skal hver dag. Om du ikke spiser hele dagsbehovet så ha heller de kaloriene tilgode en annen dag du skeier ut enn å spise noe bare for å fylle dagens kvote. Såfremt du ikke er sulten da selvfølgelig. Anonymkode: 9d2b7...456 Åh, kan man det? Spare liksom? Spise veldig lite en dag når man vet man skal ut på restaurant dagen etter, feks? Tenke 3000 kalorier til sammen på 2 dager? Anonymkode: 1db93...af3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #18 Skrevet 1. mai 2020 Jeg har gått ned 10 kg nå (siden feb). Jeg kan finne på å erstatte mat med vin, ostepop, hvitt brød eller hva det måtte være hvis jeg får skikkelig lyst på det en dag. Det skjer ikke så veldig ofte, da. Men som sagt så er det energitett, så man kan ikke spise så mye av det før man overskrider. Er heller ikke noe i veien for å ta noen dager "av" innimellom hvor man ikke teller i det hele tatt. Jeg har hatt flere av sånne og spist en del disse dagene. Anonymkode: 8914a...c35 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #19 Skrevet 1. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh, kan man det? Spare liksom? Spise veldig lite en dag når man vet man skal ut på restaurant dagen etter, feks? Tenke 3000 kalorier til sammen på 2 dager? Anonymkode: 1db93...af3 Ja jeg gjør det. Skeier jeg ut lørdag kveld feks med 2200 kalorier så prøver jeg å kutte de 700 ekstra kaloriene i de neste dagene feks. Anonymkode: 9d2b7...456 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2020 #20 Skrevet 1. mai 2020 Jeg bruker ofte å regne en hel uke sammen, hva jeg har spist fra mandag til søndag, for så å dele det på 7. Da bruker det å ligge på ca 1500. Anonymkode: 9d2b7...456 1
Anbefalte innlegg